Praha - Dosluhující vláda nezvládla v oblasti dopravy z koaličního programu schválit zákon urychlující výstavbu velkých staveb, nebo zvýšit příjem fondu dopravy z DPH na paliva a maziva, shodli se na největších problémech dopravní experti oslovení ČTK.
Pozitivně naopak hodnotili zahájení příprav pro stavbu vysokorychlostních tratí. Na postup ministerstva v otázce přípravy soutěže pro správu mýtného systému mají ale rozdílné názory. Obecně ale kritizují rozšíření poplatku o 900 kilometrů silnic I. tříd.
Nejzásadnějším problémem dopravní politiky současné vlády je stále málo nově otevřených komunikací a neschopnost prosadit zákon, který by umožnil zjednodušení a zkrácení přípravných prací, uvedl prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák. "Otevřelo se nějakých 22, 23 kilometrů za čtyři roky. Výmluvy na minulé vlády na mě neplatí, měli tři a půl roku, aby si legislativu upravili. Nezvládli to kvůli vnitřním rozporům, a nebo neporozumění," uvedl Hanák.
Podle dopravního experta z pražské ČVUT Petra Moose je ale potřeba vládu pochválit za zvýšení důrazu na opravy stávající sítě dálnic a silnic, včetně každoročního posílání finanční pomoci krajům na opravy silnic nižších tříd, které jsou v majetku krajů. Naopak v budování nových silnic podobně jako Hanák vidí hlavní problém v tom, že vláda nezvládla připravit nový zákon o liniových stavbách. Současná příprava je totiž dvakrát delší, než je tomu běžné v západoevropských zemích.
Opravy silnic nicméně působí nekoordinovaně a způsobují veliké komplikace řidičům, doplnil Moos. V oblasti mýta je nejkontroverznějším bodem jeho rozšíření po roce 2019 o 900 kilometrů silnic prvních tříd. Tuto hranici ministerstvo potažmo vláda stanovila přes doporučení vlastního mýtného poradce. Toto rozšíření podle Moose boří koncept vládou prosazovaného technologicky neutrálního řešení tím, že zvýhodňuje satelitní systém.
Související
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Příměří se rozpadá. Pákistán a Afghánistán spolu na hranicích bojují, civilisté prchají
před 2 hodinami
Podzim v prosinci. Meteorologové přinesli předpověď na příští týden
před 6 hodinami
OBRAZEM: Mikuláš se svou partou čertů a andělů si podmanil ulice Prahy
včera
Experti rozebrali chování prince Harryho. Návrat domů není vyloučen
včera
Papír s informací o růstu důchodů už nepřijde každému, upozornil úřad
včera
V USA padl první trest v případu smrti herce Matthewa Perryho
včera
Nedorozumění vedlo k policejnímu zásahu ve škole v Praze
Aktualizováno včera
Zemřel populární moderátor Patrik Hezucký
včera
Německo schválilo dobrovolnou vojenskou službu. Čekají se protesty mladých
včera
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
včera
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
včera
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
včera
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
včera
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
včera
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
včera
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
včera
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
včera
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
včera
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
včera
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
Česko bude v úterý mít nového premiéra, až prezident Petr Pavel jmenuje Andreje Babiš (ANO), který ve čtvrtek představil řešení svého střetu zájmů. Podle lídra Pirátů Zdeňka Hřiba měl Babiš prodat Agrofert, pokud chce být předsedou vlády. Pochybnosti vyjádřili i další opoziční politici.
Zdroj: Jan Hrabě