Premiér Andrej Babiš se pochlubil, že jedním telefonátem odložil o dva dny dopravní omezení dálnice D1 na výjezdu z Prahy do Brna. Háček je v tom, že stavební firma zřejmě za tento odklad bude od státu požadovat miliony jako náhradu. A to se nelíbí politikům, kteří se tvrdě pustili do Babiše.
„Jsem rád, že je nový ředitel Ředitelství silnic a dálnic - ŘSD Radek Mátl akční a po mém telefonátu posunul plánované uzavírky D1 z víkendu na neděli v noci a příští týden. A i když to ani tak samozřejmě nebude nic příjemného, jsem rád, že jsme mohli aspoň trochu pomoct,“ pochvaloval si na konci minulého týdne Babiš na sociálních sítích.
Silničáři následně informovali, že odsunuli plánovanou montáž nosníků o dva dny kvůli bezpečnosti a plynulosti provozu v daném místě. Háček je v tom, že z vyjádření společnosti Eurovia zároveň vyplývá, že odložení oprav na D1 bude stát několik milionů korun navíc a že tuto částku zřejmě bude muset uhradit stát.
Na požadavky Eurovie na platbu za zpoždění upozornil server iHned.cz.„Bohužel to bude investora něco stát. Podle našich odhadů půjde o částky ve vyšších jednotkách milionů korun. Vše ale nyní přesně analyzujeme a s investorem projednáváme,“ uvadla mluvčí stavební firmy Iveta Štočková.
Změna doslova na poslední chvíli totiž způsobila řadu problémů. „Máme dlouhodobě nasmlouvanou speciální techniku, kterou nelze jednoduše přeobjednat a její výpadek může být citelný i na jiných stavbách. Rovněž naši lidé byli připraveni na víkendové noční směny a podle toho si plánovali své dovolené. Tyto události jim způsobily nemalé komplikace,“ dodala Štočková.
To se ovšem nelíbí řadě politiků. „Tohle se taky počítá do nákladů na volební kampaň?“ zajímá pirátského poslance Radka Holomčíka. Zlobí se i místopředseda TOP 09 Michal Kučera. „AB na telefon zařídil odklad oprav D1. Jenže Česko pořád ještě není nějaká východní postsovětská gubernie, kde platí slovo " šéfa" více než smlouvy a právo. Řídit stát "na telefon" se totiž u nás nedá. O tom se přesvědčuje nejen AB, ale bohužel i čeští občané. Třeba i na té D1,“ posteskl si Kučera.
Kritický je i někdejší šéf pražské buňky TOP 09 a expředseda Poslaneckého klubu TOP 09 a Starostové František Laudát. „Další, co má řidičák: s letními vedry se vynořili noví dopravní experti. Všeználek Babiš se na sociální síti pochlubil, jak zajistil o uplynulém víkendu odložení stavebních prací na D1. Pražané vracející se z víkendu a projíždějící turisté by si asi v neděli večer počkali v dopravních omezeních. Ale stejně tak si museli počkat lidé spěchající do práce v pondělní ranní špičce. Teď dodavatelská firma Eurovia požaduje po státu několika miliónovou kompenzaci za nedodržení smlouvy a vynaložené náklady. Tahle Babišova klukovina je názornou ukázkou, jak to vypadá, když zemi řídí nemehla. Co asi ten človíček ví o tom, jak vypadá logistika takové akce, co obnáší zajištění lidí a strojů na daný čas, a hlavně, kolik taková sranda stojí?“ zajímá ho.
Zdůrazňuje také to, že platí psané smlouvy, ne papalášské manýry. „Živě si dokážu představit, jakému tlaku bude vystaven dodavatel stavby, aby náhradu škody nepožadoval. Pokud k platbě dojde, měl by Babiš škodu uhradit ze svého. I když je otázkou, z jakého titulu má co premiér nařizovat řediteli odborné organizace porušovat smlouvu?“ píše na facebooku Laudát.
Související
Smrt Bardotové zasáhla i české politiky. Ozvali se Babiš či Klempíř
Babiš odhalil, že mu volal americký prezident Trump
Andrej Babiš , Dálnice - Opravy na D1 , Dálnice D1 , eurovia , Radek Holomčík (Piráti) , Michal Kučera (TOP 09) , František Laudát
Aktuálně se děje
před 51 minutami
Zelenskyj i Putin chtějí ukončit válku na Ukrajině, prohlásil Trump
Aktualizováno před 1 hodinou
Nebezpečné počasí hrozí už dnes večer. Výstraha se týká celé ČR
před 2 hodinami
Trump měl na telefonu Putina. Hovor byl dobrý a produktivní, tvrdí šéf Bílého domu
před 2 hodinami
Vážná nehoda na Benešovsku. Na místě hořelo
před 3 hodinami
Smrt Bardotové zasáhla i české politiky. Ozvali se Babiš či Klempíř
před 4 hodinami
Příměří u jaderné elektrárny v Záporoží. Začaly kritické opravy vedení
před 5 hodinami
Muž s nožem v Budějovicích vyhrožoval kolemjdoucím. Policista ho zpacifikoval
před 6 hodinami
Francie oplakává Bardotovou. O dojmy se podělil i prezident Macron
před 7 hodinami
Lavrov promluvil o úmyslech Moskvy a varoval Evropany
před 8 hodinami
Hazard, jaký se nevidí. Žena v Krkonoších bruslila na tenkém ledu i s kočárkem
před 9 hodinami
Zemřela ikonická herečka Brigitte Bardotová
před 10 hodinami
Turek se nevzdává. Pavel by měl dodržet svá slova, říká poslanec
před 11 hodinami
Zimní počasí na přelomu roku. Napadnout mohou desítky centimetrů sněhu
před 12 hodinami
Trump přivítá Zelenského. Zbývá deset procent a plán bude hotový, tvrdí Kyjev
před 12 hodinami
Anonym vyhrožoval střelbou v teplickém obchodním domě. Policie po něm pátrá
před 14 hodinami
Předpověď počasí: Poslední týden roku bude ve znamení pravé zimy
včera
"Zelenskyj nemá nic, dokud to neschválím." Trump dal jasně najevo, kdo rozhoduje o válce na Ukrajině
včera
Obrana za miliardy. Polsko se opevňuje před Ruskem, staví dračí zuby i protidronové bariéry
včera
Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti
včera
Období hlubokého otřesu a nejistoty. Rok 2025 se zapíše do dějin Evropské unie
Uplynulý rok 2025 se do dějin evropské ekonomiky zapíše jako období hlubokého otřesu a nejistoty. Server Politico jej popisuje jako jeden z nejvíce vyčerpávajících roků pro unijní obchod, kterému dominoval nevybíravý tlak staronového amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ten od svého lednového návratu do úřadu nešetřil na adresu Bruselu urážkami a označil Evropskou unii za uskupení vytvořené k parazitování na Americe, což následně podpořil zavedením nejtvrdších celních bariér za posledních sto let.
Zdroj: Libor Novák