Praha - Nejvíce peněz na prezidentskou kampaň v médiích zatím vynaložil Jan Fischer, jehož propagace vyšla na 26,5 milionu korun. Miloš Zeman, Přemysl Sobotka a Karel Schwarzenberg dosud utratili zhruba 11 až 12 milionů korun. Výdaje ostatních kandidátů jsou lehce nad nebo pod pěti miliony korun. Vyplývá to z analýzy společnosti Admosphere, která monitoruje hodnotu reklamního prostoru na základě ceníkových cen, tedy bez započítání množstevních slev a případných barterů.
Původně kandidovalo na prezidenta 20 lidí, nyní jich zbylo osm. Z vážných adeptů ministerstvo vyřadilo šéfku Suverenity Janu Bobošíkovou, ekonoma Vladimíra Dlouhého a podnikatele a senátora Tomia Okamuru, kteří podle vnitra měli příliš neplatných podpisů na peticích k jejich nominaci. Vyřazení uchazeči se mohou do středy odvolat k Nejvyššímu správnímu soudu.Uchazeči o prezidentskou funkci přitom mohou počítat výdaje na kampaň až od října, kdy začal platit zákon k prezidentské volbě, a na ministerstvo vnitra tak mohla být oficiálně podaná kandidátská listina. Fischer tak od října do 12. listopadu podle ceníkových dat Admosphere vydal na mediální kampaň v tisku 9,9 milionu korun. Fischer však na svém webu uvedl, že po odečtení slev, která mu v rámci inzerce poskytla jednotlivá média, jeho mediální výdaje vycházejí na zhruba 2,4 milionu korun bez DPH.Inzerce v tisku počítaná od začátku roku podle Admosphere vychází u prezidentské kampaně Fischera na 11,9 milionu korun. O milion korun více investoval Fischer do billboardů, kolem milionu korun ho podle ceníkových cen stála reklama v kině. Online inzerce pak vychází na 618.000 korun. Na svém webu však Fischer uvádí, že v rámci volební kampaně dosud utratil 12,6 milionu korun a do limitu 40 milionů korun, které mohou kandidáti v rámci kampaně utratit, mu tak zbývá kolem 27 milionů korun. Při účasti ve druhém kole volby se limit zvyšuje o deset milionů korun.Favorita předvolebních průzkumů, co se týká výdajů na kampaň, následoval Miloš Zeman, jehož inzerce zatím podle Admosphere vyšla na 12,2 milionu korun. Z toho kolem pěti milionů korun zabrala tisková inzerce, zbylých asi sedm milionů pak stála billboardová kampaň. Podle mluvčí Zemanovy kampaně Hany Burianové však inzerce v tisku podle uzavřených smluv od ledna do půlky prosince činí lehce přes čtyři miliony bez DPH. Outdoorová kampaň za leden, říjen, listopad a prosinec pak vychází na zhruba 4,5 milionu korun bez daně, dodala.Na 11,42 milionu korun společnost Admosphere vyčíslila hodnotu mediálních investic spojených s kampaní Přemysla Sobotky, u které 11,4 milionu korun připadlo na tištěnou reklamu, a 63.000 Kč na online inzerci. I Sobotka ovšem při tiskové inzerci využil slev, které podle jeho mluvčího Tomáše Bartovského dosahují desítek procent. "Výdaje na inzerci v tisku tak dosáhly od konce září zhruba 3,3 milionu korun," řekl ČTK Bartovský. Reálné výdaje na internetovou reklamu naopak podle něj představují vyšší částku 450.000 Kč.Kampaň Karla Schwarzenberga podle ceníkových cen zabrala v médiích prostor v hodnotě 11,4 milionu korun. Kolem deseti milionů zabrala inzerce v tisku, zbytek se rozložil do online reklamy. Reálně však Schwarzenberg podle tiskového mluvčího jeho volebního týmu Marka Pražáka do kampaně investoval 11,02 milionu korun, do kterých je ovšem kromě tištěné a online inzerce započítaná i venkovní reklama. "V porovnání s tím ovšem vůbec nebyla uvedena hodnota outdoorových ploch a naopak hodnota inzerce v tisku byla nadhodnocena dokonce zhruba pětinásobně," řekl ČTK Pražák.Lehce přes pět milionů Kč stála podle analýzy společnosti Admosphere mediální propagace Jiřího Dienstbiera. Podle jeho informací však celkové náklady na reklamu v médiích činily v průběhu října a listopadu zhruba 3,8 milionu korun. Z toho na tisk připadlo 1,8 milionu korun, na internet necelých 1,2 milionu Kč a do outdooru šlo 817 tisíc korun. Jde o ceny očištěné od slev a agenturní provize.Vladimír Dlouhý, který byl po kontrole petic s podpisy spolu s Janou Bobošíkovou a Tomiem Okamurou z volby vyřazen, do kampaně investoval necelé čtyři miliony korun, což podle jeho mediálního poradce Jana Piskáčka zhruba odpovídá skutečným výdajům. Inzerce ostatních kandidátů, mezi které patří herečka Táňa Fischerová, politička Zuzana Roithová a umělec Vladimír Franz, mezi monitorovanými médii nebyla zachycena.
Související
Jurečka řekl, jak to bylo s penězi pro první dámu Evu Pavlovou
Partneři prezidentů si zaslouží plat od státu. Pavlová ukázala, že první dáma je důležitá
Aktuálně se děje
před 43 minutami
Ztráty ruské armády na Ukrajině jsou obrovské. Jak se jí přesto daří počty vojáků zvyšovat?
před 1 hodinou
Slovenský policista bez služebního čísla zbil Čecha na ubytovně, útok vysílal na TikToku
před 2 hodinami
Skupiny fotbalového MS rozlosovány. Češi mohou hrát proti Mexiku, Jižní Koreji a JAR
před 2 hodinami
Trump Rusům ustupuje, Putin nemá zájem polevit. Na Evropu může zaútočit dřív než porazí Ukrajinu, varuje Svoboda
před 3 hodinami
Stovky dronů, desítky raket. Rusko zahájilo na pozadí mírových rozhovorů útoky po celé Ukrajině
před 4 hodinami
Jindřich Rajchl obhájil post předsedy strany PRO. Chce z ní vybudovat „vůdčí sílu“ Česka
před 5 hodinami
Financování Ukrajiny se zaseklo. Maďarsko vetovalo další plán EU na podporu Kyjeva
před 6 hodinami
MAAE: Kryt v Černobylu po zásahu dronem neblokuje únik radiace
před 7 hodinami
USA hlásí pokrok v jednáních s Ukrajinou o plánu na ukončení války
před 8 hodinami
Provokace Kremlu se zvyšují. Švédské námořnictvo hlásí nárůst aktivity ruských ponorek
před 9 hodinami
Příměří se rozpadá. Pákistán a Afghánistán spolu na hranicích bojují, civilisté prchají
před 11 hodinami
Podzim v prosinci. Meteorologové přinesli předpověď na příští týden
před 15 hodinami
OBRAZEM: Mikuláš se svou partou čertů a andělů si podmanil ulice Prahy
včera
Experti rozebrali chování prince Harryho. Návrat domů není vyloučen
včera
Papír s informací o růstu důchodů už nepřijde každému, upozornil úřad
včera
V USA padl první trest v případu smrti herce Matthewa Perryho
včera
Nedorozumění vedlo k policejnímu zásahu ve škole v Praze
Aktualizováno včera
Zemřel populární moderátor Patrik Hezucký
včera
Německo schválilo dobrovolnou vojenskou službu. Čekají se protesty mladých
včera
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
Společnost Netflix triumfovala v boji o získání legendárních studií Warner Bros. a HBO. V pátek ráno Netflix oznámil, že dosáhl dohody se společností Warner Bros. Discovery (WBD) o koupi legendárního televizního a filmového studia a jeho aktiv, včetně streamovací služby HBO Max, za částku 72 miliard dolarů. Toto oznámení podle CNN šokovalo Hollywood a přepsalo očekávání ohledně budoucího směřování WBD, která je zároveň mateřskou společností zmíněné televizní stanice.
Zdroj: Libor Novák