Praha - Obce by si už brzy měly samy případným zřízením nízkoemisní zóny rozhodnout, jaké typy motorových vozidel a kam v rámci svého území vpustí. Schválení příslušného nařízení potvrdil po středečním jednání vládního kabinetu ministr životního prostředí Tomáš Chalupa (ODS).
Pro vjezd do zón budou řidiči potřebovat jeden ze tří typů plaket udávajících množství produkovaných emisí.
Od nízkoemisních zón si ministerstvo slibuje, že sníží v obcích prašnost, množství výfukových zplodin i hluk. Optimálním řešením by tak měly být například pro obce, kterými projíždí kamiony místo toho, aby volily objízdnou trasu.
Obce si přitom samy budou moci vlastní vyhláškou určit, zda na svém území tyto nízkoemisní zóny zřídí. Musí však po jejich vyhlášení nejméně rok počkat, než nabude vyhláška účinnosti.
Nízkoemisní zóny budou vždy vytyčené značkami zákazu vjezdu, které budou doplněné podobou emisní plakety, pro níž omezení platit nebude. Rozdělení plaket bude dané podle toho, jakou hodnotu emisí EURO automobil splňuje. Ač v českých technických průkazech není v Evropě používaná hodnota EURO uváděna, mohou si řidiči zjistit kategorii svého vozidla podle hodnot EHK, které v průkazu uvedeny jsou. Hodnoty EURO se používají kvůli sladění se zbytkem Evropy, což by mělo umožnit uznatelnost českých plaket a možnost například vjíždět do emisních zón v německých městech.
Používat se budou tři typy barevných plaket označených kategoriemi 2 až 4 (2 – červené, 3 – žluté a 4 – zelené) a plakety budou obsahovat ochranné prvky proti padělání. Jejich platnost bude neomezená. Pro životní prostředí nejhorší emisní kategorie 1 plaketu mít nebude. Emisní plakety budou podobné dálničním známkám a jejich distribuci budou zajišťovat obce s rozšířenou působností a Státní fond životního prostředí. Ministerstvo ale plánuje, že v budoucnu bude možné plaketu získat i od dalších subjektů jako například u stanic technické kontroly. Jednotná cena bude 80 korun.
Polovina částky bude příjmem Státního fondu životního prostředí, který zajišťuje výrobu emisních plaket, a polovina příjmem obcí s rozšířenou působností nebo ministerstva životního prostředí, které emisní plakety budou prodávat koncovým uživatelům.
"Je to systém známý svíce než sto tisícům řidičů v České republice, kteří už nyní mají emisní plakety pro vstup do nízkoemisních zón vyhlášených desítkami německých měst," uvedl ministr Chalupa s tím, že plakety budou muset být umístěny z pohledu zevnitř v pravém dolním rohu předního skla vozidla, v případě motocyklů pak součástí dokumentů, které má řidič u sebe.
Ministr dále uvedl, že už má za sebou také finální jednání s Německem o uznatelnosti těchto plaket, které se konalo na konci ledna. "Další jednání bude na přelomu února a března a my doufáme, že se nám podaří předložit mezinárodní dohodu v horizontu několika měsíců," dodal ministr.
O tom, s jakou plaketou budou automobily moci do nízkoemisní zóny vjíždět, rozhodne obec. Ta by měla mít také široké kompetence a možnost například vyřadit z povinnosti mít plaketu automobily podniků sídlících na svém území či samotných občanů obce.
Zřízení nízkoemisních zón se předpokládá zejména v oblastech lázní, chráněných krajinných oblastí a v místech s nadlimitně znečištěným ovzduším, vždy podle podmínek v konkrétní obci.
Zájem o zavedení emisní zóny dříve projevilo například lázeňské město Klimkovice, v Praze možnost vytyčení zón posuzuje zvláštní pracovní skupina. Novinku po vzoru Německa zavedli do českého práva zákonodárci schválením novely zákona o ovzduší v loňském roce.
Související
Exministr Chalupa končí s politikou. Kam přešel?
Majetek politiků: Plachetnice, přívěšek se světýlkem a dluhy
Tomáš Chalupa , obce , Ministerstvo životního prostředí
Aktuálně se děje
před 35 minutami
Ukrajinská armáda se poprvé střetla se severokorejskými vojáky
před 1 hodinou
Juncker: Pokud vyhraje Trump, Evropa musí ukázat sílu
před 1 hodinou
Tisíce mrtvých, přes 10 tisíc zraněných. Libanon zveřejnil počty mrtvých ve válce Izraele s Hizballáhem
před 1 hodinou
Donald Trump: Polarizující postava, která se chce vrátit k moci. Obdivuje autoritáře a chce porážet ostatní
před 1 hodinou
Kamala Harrisová: Ostřílená právnička a politička, zastánkyně práv žen a menšin
před 2 hodinami
Volby v USA: První obec sečetla výsledky. Trump i Harrisová mají tři hlasy
před 2 hodinami
Co bude s NATO, pokud volby vyhraje Trump? Rutte se budoucnosti nebojí
před 3 hodinami
Harrisová i Trump zakončili předvolební kampaň po boku celebrit. Hlasovalo už 81 milionů lidí
před 3 hodinami
Volby v USA startují. Harrisová může být první prezidentkou
před 5 hodinami
Výhled počasí do konce listopadu: Meteorologové řekli, zda hrozí výrazné změny
včera
Princ Harry je černá ovce, říká Trumpův syn. Zavzpomínal i na Alžbětu II.
včera
RECENZE: Dcera národa reviduje národní obrození mladistvou perspektivou. Daří se to?
včera
Úřad práce ruší desítky poboček. Zaměstnanci ale ohroženi nejsou
včera
Můžeme brát Trumpa vážně? Kontrast s Harrisovou je nebývale silný, analyzuje expert Smith volby v USA
včera
Vražda na Klatovsku je objasněna. Podezřelou je důchodkyně
včera
Ochraňují nás duše zemřelých příbuzných? Naši předci tomu věřili
včera
Netradiční policejní práce. Strážci zákona dnes začnou střílet divočáky na Liberecku
včera
Proruští socialisté označili volby za zmanipulované. Pak se ozvala Gruzie
včera
Trump nebo Harrisová? Výsledek voleb se nemusíme dozvědět několik dní
včera
Republikáni vs demokraté: Jaký je rozdíl mezi největšími politickými stranami v USA?
Republikáni a demokraté jsou dvě hlavní politické strany ve Spojených státech, které se výrazně liší v názorech na řadu zásadních témat, včetně ekonomiky, zdravotní péče, přístupu k vládě, společenských otázkách a zahraniční politiky. Rozdíly mezi nimi vycházejí z dlouhodobě formovaných ideologií, historických událostí a odlišného přístupu k vládní roli ve společnosti.
Zdroj: Libor Novák