Po deseti letech by se Češi mohli dočkat změn u spotřební daně z pohonných hmot, jejíž sazby by se mohly snížit, a to až o dvě koruny z litru, ale pouze v případě nafty. Uspořili by nejen dopravci, nýbrž i všichni řidiči diesel aut.
Ministr dopravy a průmyslu Karel Havlíček (ANO) už avizoval, že účelem reformy daně z minerálních olejů je podpora tuzemských dopravců, kteří se potýkají s enormně levnou konkurencí, která je nejcitelnější ze strany jejich polských protějšků.
Snižování sazby pouze pro domácí kamiony, která by zřejmě spočívala v jakémsi nároku na odpočet, je ale diskutabilní a náročné z hlediska byrokracie. Nákladní a autobusová doprava navíc spotřebovává většinu české nafty. Z tohoto důvodu je ve hře plošné zlevnění dieselu pro všechny řidiče.
"Přeprava zboží byla v České republice v roce 2015 na úrovni 63 milionů tun a dnes 29 milionů a dál klesá. Jedním z důvodů je právě spotřební daň, která nás zejména ve srovnání s Polskem velmi handicapuje. Tam je cena nafty o dvacet procent levnější. A to je to, co dneska naše kamioňáky likviduje,“ nastínil ministr dopravy v rozhovoru pro Lidové noviny neuspokojivou situaci českých kamionových dopravců.
V čem konkrétně by měla zmiňovaná novela daňových zákonů spočívat, ještě není jasné. Parlament by se příslušným návrhem měl zabývat na podzim. Havlíčkovy resorty už ale vedou dialogy s ministerstvem financí.
Ministr dopravy se už také nechal slyšet, že by se daňová sazba snížila maximálně o 20 % nynější částky 10,95 korun, která připadá státu na spotřební dani z každého prodaného litru nafty. Nakonec by ale mohlo jít jenom o deset procent. Řidiči a dopravci se tak mohou těšit na úsporu koruny až dvou z litru.
"Můžeme potvrdit, že jednání probíhají. Jejich výsledek ale nebudeme předjímat,“ informoval mluvčí ministerstva financí Michal Žurovec se slovy, že se momentálně nafta prodává v celostátním průměru za 27,23 korun, čímž je o padesátník levnější než litr benzinu. Není tedy dosud jasné, o kolik by se snížily příjmy státu.
V roce 2019 přišlo do státní pokladny na spotřební dani 94 miliard korun, z toho 64 miliard činila nafta. Díky kamionům se v Česku také prodá skoro třikrát víc dieselu než benzinu. Podle resortu financí by odhadovaný pokles daňového inkasa mohl činit 4,7 mld. korun.
Oživí se prodej dieselů?
Expert České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu Václav Loula si od nižší sazby slibuje větší tržby čerpacích stanic, které jim v důsledku epidemie koronaviru klesly až o třetinu.
"Znamenalo by to i určité podpoření zájmu o nákup osobních diesel aut. Ve světě jde kvůli životnímu prostředí o sporné téma, ale pravdou je, že nové diesely, splňující normy euro 6, možná i euro 5, neznamenají pro ekologii tak vážné riziko,“ usoudil.
Podporu nižší sazbě už dříve vyjádřilo sdružení Česmad Bohemia zaštiťující více než dva tisíce tuzemských dopravců. O problémech, které jim přináší levná polská konkurence, diskutovali jeho představitelé i s premiérem Andrejem Babišem (ANO), a to už na začátku roku.
Za optimální by sdružení považovalo snížení o 20 %, což by byly zhruba dvě koruny z litru nafty. Generální tajemník Česmad Vojtěch Hromíř se nechal slyšet, že by díky tomu došlo k vyrovnání české a polské ceny. Česko je tranzitní země a zahraniční řidiči kamionů by pak přestali jezdit ze levnými palivy do ciziny.
Hromíř dále poukázal na to, že na tom čeští dopravci v důsledku propadu zakázek nebyli moc dobře ani před koronakrizí, která jim akorát ještě přitížila. Východní konkurence, která ale neplatí české daně, jim bere práci a spotřeba paliva je pak v Česku nízká, což se podepisuje i na státním rozpočtu.
"Vlivem téhle situace přichází rozpočet našeho státu o nějaké dvě miliardy korun ročně,“ nastínil tajemník. „Částečně nám pomohlo nedávné snížení silniční daně o čtvrtinu, ale naše náklady jsou v porovnání s konkurečními dopravci v zahraničí stále vysoké. Nafta tvoří zhruba třetinu celkových nákladů dopravců. Druhou největší nákladovou položkou jsou vysoké mzdové náklady. Na snížení odvodů státu si ale velké naděje nedělám,“ podotkl.
Někteří ekonomové ale předvídají, že se nízké ceny nafty promítnou do hospodářských výsledků přepravců pouze v krátkém časovém horizontu. "Pokud chce vláda podpořit české podnikatele včetně dopravců, tak může snížit sazbu daně z příjmů a sazbu odvodů. Nebo může odbourat zbytečnou byrokracii, kterou české podnikatele zatěžuje – to by byl systémový krok,“ vyjádřil se ekonom společnosti Finlord Boris Tomčiak.
Cena české nafty, jakož i daňová sazba, jsou v kontextu EU vesměs podprůměrné. Unijní pravidla nicméně nezakazují snížení daně z nynějších 10,95 korun/litr až o dvě koruny.
Čechům by ani tak nehrozil pokles pod minimální hodnotu činící 0,33 eur (8,8 korun), kterou stanovuje evropská legislativa, a kterou prodejcům účtují například Poláci a Bulhaři. Cena nafty je momentálně nejnižší od roku 2009. S největšími cenami dieselu se řidiči potýkali v roce 2012, kdy litr stál průměrně 37 korun.
Související
Ruský zákaz vývozu nafty nebude trvat dlouho. Rusko nemá, kde ji skladovat a vypnutí rafinérií by se mu vymstilo
Nafta zdražuje. Růst ceny v úterý dále nabral na tempu kvůli drahé ropě či slabé koruně
Nafta , spotřební daň , Karel Havlíček , Hnutí ANO , Benzinky
Aktuálně se děje
před 7 minutami
Ukrajinská armáda se poprvé střetla se severokorejskými vojáky
před 49 minutami
Juncker: Pokud vyhraje Trump, Evropa musí ukázat sílu
před 1 hodinou
Tisíce mrtvých, přes 10 tisíc zraněných. Libanon zveřejnil počty mrtvých ve válce Izraele s Hizballáhem
před 1 hodinou
Donald Trump: Polarizující postava, která se chce vrátit k moci. Obdivuje autoritáře a chce porážet ostatní
před 1 hodinou
Kamala Harrisová: Ostřílená právnička a politička, zastánkyně práv žen a menšin
před 1 hodinou
Volby v USA: První obec sečetla výsledky. Trump i Harrisová mají tři hlasy
před 2 hodinami
Co bude s NATO, pokud volby vyhraje Trump? Rutte se budoucnosti nebojí
před 2 hodinami
Harrisová i Trump zakončili předvolební kampaň po boku celebrit. Hlasovalo už 81 milionů lidí
před 3 hodinami
Volby v USA startují. Harrisová může být první prezidentkou
před 4 hodinami
Výhled počasí do konce listopadu: Meteorologové řekli, zda hrozí výrazné změny
včera
Princ Harry je černá ovce, říká Trumpův syn. Zavzpomínal i na Alžbětu II.
včera
RECENZE: Dcera národa reviduje národní obrození mladistvou perspektivou. Daří se to?
včera
Úřad práce ruší desítky poboček. Zaměstnanci ale ohroženi nejsou
včera
Můžeme brát Trumpa vážně? Kontrast s Harrisovou je nebývale silný, analyzuje expert Smith volby v USA
včera
Vražda na Klatovsku je objasněna. Podezřelou je důchodkyně
včera
Ochraňují nás duše zemřelých příbuzných? Naši předci tomu věřili
včera
Netradiční policejní práce. Strážci zákona dnes začnou střílet divočáky na Liberecku
včera
Proruští socialisté označili volby za zmanipulované. Pak se ozvala Gruzie
včera
Trump nebo Harrisová? Výsledek voleb se nemusíme dozvědět několik dní
včera
Republikáni vs demokraté: Jaký je rozdíl mezi největšími politickými stranami v USA?
Republikáni a demokraté jsou dvě hlavní politické strany ve Spojených státech, které se výrazně liší v názorech na řadu zásadních témat, včetně ekonomiky, zdravotní péče, přístupu k vládě, společenských otázkách a zahraniční politiky. Rozdíly mezi nimi vycházejí z dlouhodobě formovaných ideologií, historických událostí a odlišného přístupu k vládní roli ve společnosti.
Zdroj: Libor Novák