Po deseti letech by se Češi mohli dočkat změn u spotřební daně z pohonných hmot, jejíž sazby by se mohly snížit, a to až o dvě koruny z litru, ale pouze v případě nafty. Uspořili by nejen dopravci, nýbrž i všichni řidiči diesel aut.
Ministr dopravy a průmyslu Karel Havlíček (ANO) už avizoval, že účelem reformy daně z minerálních olejů je podpora tuzemských dopravců, kteří se potýkají s enormně levnou konkurencí, která je nejcitelnější ze strany jejich polských protějšků.
Snižování sazby pouze pro domácí kamiony, která by zřejmě spočívala v jakémsi nároku na odpočet, je ale diskutabilní a náročné z hlediska byrokracie. Nákladní a autobusová doprava navíc spotřebovává většinu české nafty. Z tohoto důvodu je ve hře plošné zlevnění dieselu pro všechny řidiče.
"Přeprava zboží byla v České republice v roce 2015 na úrovni 63 milionů tun a dnes 29 milionů a dál klesá. Jedním z důvodů je právě spotřební daň, která nás zejména ve srovnání s Polskem velmi handicapuje. Tam je cena nafty o dvacet procent levnější. A to je to, co dneska naše kamioňáky likviduje,“ nastínil ministr dopravy v rozhovoru pro Lidové noviny neuspokojivou situaci českých kamionových dopravců.
V čem konkrétně by měla zmiňovaná novela daňových zákonů spočívat, ještě není jasné. Parlament by se příslušným návrhem měl zabývat na podzim. Havlíčkovy resorty už ale vedou dialogy s ministerstvem financí.
Ministr dopravy se už také nechal slyšet, že by se daňová sazba snížila maximálně o 20 % nynější částky 10,95 korun, která připadá státu na spotřební dani z každého prodaného litru nafty. Nakonec by ale mohlo jít jenom o deset procent. Řidiči a dopravci se tak mohou těšit na úsporu koruny až dvou z litru.
"Můžeme potvrdit, že jednání probíhají. Jejich výsledek ale nebudeme předjímat,“ informoval mluvčí ministerstva financí Michal Žurovec se slovy, že se momentálně nafta prodává v celostátním průměru za 27,23 korun, čímž je o padesátník levnější než litr benzinu. Není tedy dosud jasné, o kolik by se snížily příjmy státu.
V roce 2019 přišlo do státní pokladny na spotřební dani 94 miliard korun, z toho 64 miliard činila nafta. Díky kamionům se v Česku také prodá skoro třikrát víc dieselu než benzinu. Podle resortu financí by odhadovaný pokles daňového inkasa mohl činit 4,7 mld. korun.
Oživí se prodej dieselů?
Expert České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu Václav Loula si od nižší sazby slibuje větší tržby čerpacích stanic, které jim v důsledku epidemie koronaviru klesly až o třetinu.
"Znamenalo by to i určité podpoření zájmu o nákup osobních diesel aut. Ve světě jde kvůli životnímu prostředí o sporné téma, ale pravdou je, že nové diesely, splňující normy euro 6, možná i euro 5, neznamenají pro ekologii tak vážné riziko,“ usoudil.
Podporu nižší sazbě už dříve vyjádřilo sdružení Česmad Bohemia zaštiťující více než dva tisíce tuzemských dopravců. O problémech, které jim přináší levná polská konkurence, diskutovali jeho představitelé i s premiérem Andrejem Babišem (ANO), a to už na začátku roku.
Za optimální by sdružení považovalo snížení o 20 %, což by byly zhruba dvě koruny z litru nafty. Generální tajemník Česmad Vojtěch Hromíř se nechal slyšet, že by díky tomu došlo k vyrovnání české a polské ceny. Česko je tranzitní země a zahraniční řidiči kamionů by pak přestali jezdit ze levnými palivy do ciziny.
Hromíř dále poukázal na to, že na tom čeští dopravci v důsledku propadu zakázek nebyli moc dobře ani před koronakrizí, která jim akorát ještě přitížila. Východní konkurence, která ale neplatí české daně, jim bere práci a spotřeba paliva je pak v Česku nízká, což se podepisuje i na státním rozpočtu.
"Vlivem téhle situace přichází rozpočet našeho státu o nějaké dvě miliardy korun ročně,“ nastínil tajemník. „Částečně nám pomohlo nedávné snížení silniční daně o čtvrtinu, ale naše náklady jsou v porovnání s konkurečními dopravci v zahraničí stále vysoké. Nafta tvoří zhruba třetinu celkových nákladů dopravců. Druhou největší nákladovou položkou jsou vysoké mzdové náklady. Na snížení odvodů státu si ale velké naděje nedělám,“ podotkl.
Někteří ekonomové ale předvídají, že se nízké ceny nafty promítnou do hospodářských výsledků přepravců pouze v krátkém časovém horizontu. "Pokud chce vláda podpořit české podnikatele včetně dopravců, tak může snížit sazbu daně z příjmů a sazbu odvodů. Nebo může odbourat zbytečnou byrokracii, kterou české podnikatele zatěžuje – to by byl systémový krok,“ vyjádřil se ekonom společnosti Finlord Boris Tomčiak.
Cena české nafty, jakož i daňová sazba, jsou v kontextu EU vesměs podprůměrné. Unijní pravidla nicméně nezakazují snížení daně z nynějších 10,95 korun/litr až o dvě koruny.
Čechům by ani tak nehrozil pokles pod minimální hodnotu činící 0,33 eur (8,8 korun), kterou stanovuje evropská legislativa, a kterou prodejcům účtují například Poláci a Bulhaři. Cena nafty je momentálně nejnižší od roku 2009. S největšími cenami dieselu se řidiči potýkali v roce 2012, kdy litr stál průměrně 37 korun.
Související

Ruský zákaz vývozu nafty nebude trvat dlouho. Rusko nemá, kde ji skladovat a vypnutí rafinérií by se mu vymstilo

Nafta zdražuje. Růst ceny v úterý dále nabral na tempu kvůli drahé ropě či slabé koruně
Nafta , spotřební daň , Karel Havlíček , Hnutí ANO , Benzinky
Aktuálně se děje
před 1 hodinou

Threads startuje v Česku. Meta zveřejnila datum a čas spuštění, příspěvek v ní ale možná nenapíšete
před 2 hodinami

Navalnyj je už týden nezvěstný. Z věznice ho odvezli, rodina ani advokáti neví kam
Aktualizováno před 3 hodinami

Morawiecki neobstál. Novým polským premiérem bude Tusk
před 4 hodinami

Nemocnost narůstá, ale méně než loni. Šíří se i covid, přibyly tisíce případů
Aktualizováno před 5 hodinami

Smrtící střelba otřásla švýcarským Sionem. Dva mrtví, pachatel dopaden
před 6 hodinami

Slováci obnovili blokádu na hranicích s Ukrajinou. Připojili se také Maďaři
před 6 hodinami

Čech chtěl vraždit na Krymu, tvrdí Rusové. Odhalili prý rozsáhlou síť agentů
před 7 hodinami

Lipavský mluvil s ukrajinskými novináři. Řekl jim, kdo by měl rozhodnout o míru
před 8 hodinami

Musíme zabít pracovníky Hizballáhu, řekl Izrael a zaútočil u syrského hlavního města
před 8 hodinami

Rusko uspořádá prezidentské volby i na území anektovaných ukrajinských oblastí
před 9 hodinami

OSN potřebuje pro 180 milionů lidí 46 miliard dolarů. Letos dostala třetinu
před 10 hodinami

Maďarsko se staví proti přístupovým jednáním EU s Ukrajinou. Hrozí zablokováním finanční podpory
před 10 hodinami

Česká pošta prozradila, do kdy je třeba dát vánoční dárky do přepravy
před 11 hodinami

IEA: Závazky summitu COP28 nestačí k dosažení mezinárodních klimatických cílů
před 11 hodinami

Teplé počasí doprovází obleva. Na Plzeňsku stoupnou hladiny řek, varuje ČHMÚ
před 12 hodinami

Zelenská: Pokud Západ přestane podporovat Kyjev, Ukrajina bude vystavena smrtelnému nebezpečí
před 13 hodinami

Vážná nehoda uzavřela D8. Havaroval autobus, zasahoval vrtulník
před 13 hodinami

MOV pod palbou kritiky za rozhodnutí o účasti Rusů na olympiádě. Ukrajina zvažuje její bojkot
před 13 hodinami

Guterres: Rada bezpečnosti OSN selhala, konflikt v Pásmu Gazy ji paralyoval
před 14 hodinami
Žádný ze zadržovaných rukojmí nevyvázne živý, varuje Hamás Izrael před koncem jednání
Radikální ozbrojená skupina Hamas varovala, že žádný ze zadržovaných rukojmí v palestinském Pásmu Gazy nevyvázne živý "bez vyjednávání a bez reakce na požadavky" vznesené palestinským "odbojem".
Zdroj: Libor Novák