První překážka pro "nové" hlavní nádraží v Praze. Ministerstvo má halu za kulturní památku

Současná památková ochrana pražského hlavního nádraží se podle ministerstva kultury nevztahuje jen na secesní Fantovu budovu, ale také na novou odbavovací halu ze 70. let minulého století. Významný dopravní uzel v hlavním městě má v budoucnu projít proměnou podle návrhu dánského studia Henning Larsen Architects ze skupiny Ramboll.

Na stanovisko ministerstva upozornil například Český rozhlas. Vznikla také petice proti návrhu, kterou již podpořily stovky lidí. Jejím cílem je dosáhnout zachování haly, protože ta reprezentuje architekturu 70. a 80. let minulého století. "Praha si zaslouží vstupní bránu, která dotváří její architektonické dědictví, ne takovou, která ho popírá," stojí v textu. 

Hlavní myšlenkou úspěšného návrhu je přirozené propojení Vrchlického sadů, odbavovací haly, nové tramvajové zastávky přímo před nádražím a historické Fantovy budovy. Navrhovaná podoba celého území klade důraz na udržitelnost, mikromobilitu a navrácení života do Vrchlického sadů. 

Dominantou má být dřevěná střešní konstrukce, která propojí prostor Vrchlického sadů, nové odbavovací haly a plánované tramvajové zastávky. Architekti navíc rozdělili sady na tři části, konkrétně jde o kulturní zónu, "náměstí" a zónu pro doplňkové aktivity. Vznikne tak například prostor na pořádání trhů. Počítá se i se zlepšením podmínek pro pěší a cyklisty. 

Vize zahraničních architektů reaguje na potřeby jednotlivých zadavatelů, jimiž jsou kromě města také Správy železnic a Dopravní podnik hl. m. Prahy. 

Zveřejněná vizualizace hned v pondělí vzbudila jisté kontroverze, protože někteří lidé se domnívali, že na vlak se bude čekat na vzduchu a nebude existovat prostor, kde se půjde ohřát. Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy se v úterý k této záležitosti vyjádřil.

IPR připomněl, že odbavovací hala má dnes dvě hlavní části. První, která zůstane, se nachází pod magistrálou a má ikonický červený interiér. "Změní se pouze její dispozice, aby poskytla větší komfort cestujícím," vysvětlili lidé zodpovědní za rozvoj hlavního města.

Otevřená, ale zastřešená část bude fungovat pro přestupy na tramvaje a metro. Nabídnout má také komfortní vstup do parku i odbavovací haly. "Prosklený vstup bude obě části oddělovat a bude se nacházet těsně za vstupy do metra," dodal institut. 

Související

Více souvisejících

hlavní nádraží Ministerstvo kultury Praha petice

Aktuálně se děje

včera

včera

včera

včera

včera

včera

německý tank Leopard 2 A7 02

Německo chce darovat Česku další bojové tanky Leopard 2A4

Armáda ČR má možnost získat další bojové tanky Leopard 2A4 z Německa. V současnosti probíhají jednání o dalším daru Spolkové republiky Německo za českou pomoc Ukrajině. Konkrétně by ČR mohla darem získat dalších 14 bojových tanků a jeden vyprošťovací. 

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Daňové přiznání 2024: Přehled lhůt a dalších důležitých informací

V lednu doběhla lhůta na podání přiznání k dani z nemovitých věcí, ovšem na přiznání k dani z příjmů fyzických osob mají lidé ještě čas. Jaké jsou lhůty a jakými způsoby je možné tiskopis dodat úřadům? 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy