Ministerstvo zdravotnictví vyzývá k očkování proti covidu-19 pomocí reálných fotografií z nemocnic. Ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (za ANO) na dotaz ČTK řekl, že dnes byla zahájena nová informační kampaň. Snímky se objevily v tisku, na zpravodajských webech a sociálních sítích. Vláda byla za pozdní a nedostatečnou kampaň podporující očkování kritizována.
Vláda byla za pozdní a nedostatečnou kampaň podporující očkování kritizována. Mottem té dosavadní bylo "Udělejme tečku za koronavirem". Kritiky má i nová kampaň, proti se ozval například rektor Českého vysokého učení technického Vojtěch Petráček. Může podle něj působit negativně na psychické zdraví.
"Dnes již byla (kampaň) publikována v deníku s nejvyšším prodaným nákladem v ČR. Zároveň se dnes objeví na některých zpravodajských webech a na sociálních médiích," napsal ČTK ministr Vojtěch. Nejprodávanějším deníkem je Blesk, snímek v něm vyšel jako půlstránkový inzerát.
Na velmi syrových snímcích z nemocnic jsou zobrazeni zdravotníci a pacienti s covidem-19 ve vážném stavu. V některých variantách kampaně jsou i zemřelí, což ukazuje modrý pytel a kovová rakev, jaké se v nemocnicích používají. Obsahuje také hesla "Měl plno výmluv", "Myslela, že to nespěchá", "Neustále očkování odkládala" nebo "Nestihl třetí dávku".
Podle náměstkyně ministra zdravotnictví Martiny Koziar Vašákové kampaň bude možná na některé neočkované zabírat. "Dle mého soudu jsme dost málo ukazovali, co covid umí," uvedla. Předchozí kampaň podle ní vycházela z toho, že lidé dají na odborná doporučení. "Spoléhala na to, že lidé nechtějí být nemocní, nechtějí škodit ostatním. Zdá se, že tento pud sebezáchovy a altruismus není v České republice příliš takzvaně 'in'," řekla dnes novinářům. Podle ní řada lidí podlehla fake news.
"Kampaň je realita. My všichni, kteří se o ty pacienty staráme, víme, jak to vypadá. Ale ti lidé, kteří se nenechají očkovat, věří, že se jim to nemůže stát," řekla. Podle ní je to s podivem, protože v Česku zřejmě neexistuje širší rodina, která by neměla někoho, kdo zemřel na covid-19.
"Každý z nás, kdo je vybaven empatií a citem pro bolest druhých, bude při pohledu na kruté snímky z ARO trpět. (...) U mnohých vyvolá tato stresová expozice posttraumatické stresové poruchy či deprese. Tato kampaň uškodí plošně naší společnosti a jako motivace nezapůsobí," napsal v otevřeném dopise rektor Petráček. Jeho ČVUT se na začátku epidemie podílela na výrobě plicních ventilátorů pro pacienty a ochranných pomůcek pro zdravotníky.
Petráček vyjádřil pochybnosti o tom, zda ke kampani, kterou označuje jako "agresivní a stresující", existuje lékařsko-etické a psychologické zhodnocení. Může mít podle něj negativní vliv také na děti, pokud jí budou vystaveny. Za "nechutná" označil i připojená hesla. "Jak můžete vědět, že zemřelý neměl dobrý důvod, proč nebyl očkován? Jak můžete spojit Vaše hesla, která jej odsuzují, s nešťastným osudem, který neznáte?" napsal v otevřeném dopise ministru zdravotnictví Petráček.
Podle výkonného ředitele Asociace komunikačních agentur Marka Hlavici ministerstvo při představení nové kampaně nesdělilo žádnou strategii. "Připomínám, že když iniciativa Cesta ven připravovala svoji kampaň na podporu očkování, opírala se o výzkumy názorů a postojů veřejnosti, testovala kampaň před zveřejněním, a měla tak možnost říci, že právě tento typ oslovení bude na tuto část veřejnosti fungovat. Nevím, jestli autoři současné podoby kampaně pracovali podobně profesionálně nebo prostě jenom měli takový nápad. Analogie s děsivými obrázky na krabičkách cigaret není moc návodná – zavedením těchto krabiček k žádnému skokovému poklesu odbytu cigaret nedošlo," řekl Hlavica ČTK.
Národní kampaň k očkování ministerstvo spustilo 12. dubna, tedy téměř čtyři měsíce po zahájení vakcinace. Jako cíl si tehdy stanovilo, aby se k očkování přihlásilo 70 procent české populace. Spoty byly v televizích a rádiích, další inzerce v tisku nebo na sociálních sítích. Návrh kampaně stál asi čtyři miliony korun, za 50 milionů Kč byl nakoupen inzertní prostor v médiích.
"Na každém z nás se poslední měsíce podepsaly jinak. Ale všichni se shodneme na tom, že už toho bylo dost. Udělejme za koronavirem tečku," začíná hlavní televizní spot s hlasem herce Miroslava Táborského. Videa ukazovala reálné osoby, na jejichž životě se epidemie podepsala. Další složkou byla videa s odborníky, kteří odpovídali na nejčastější otázky kolem očkování. S novou částí kampaně tu původní propojuje informační web Česko očkuje.
Za nedostatečnou komunikaci o epidemii, a zejména o tématu očkování, kritizovala ministerstvo už dříve opozice i někteří odborníci. Ministerstvo zdravotnictví v prosinci vyhlásilo výběrové řízení na kampaň o koronaviru a očkování proti němu za zhruba 38 milionů korun. Měla začít v polovině ledna. Nakonec zakázku zrušilo a začalo před Vánocemi spolupracovat s úřadem vlády a zástupci komunikačních agentur a dalších profesionálů působících v public relations.
2. listopadu 2024 9:22
Respirační onemocnění v Česku nabývají na síle. Stoupá počet lidí s covidem i černým kašlem
Související
V Pásmu Gazy odstartovalo další masivní očkování. Výrazně složitější než dříve
Tálibán si zahrává se zdravím dětí. Bez důvodu zastavil očkování
očkování , ministerstvo zdravotnictví , Covid-19 (koronavirus SARS-CoV-2) , Adam Vojtěch (ANO)
Aktuálně se děje
před 4 minutami
Obrana proti balistickým střelám je extrémně obtížná. Rusko se snaží Západ zastrašit, říká Drmola
před 33 minutami
Putin přiznal, že Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu. Válka se mění v globální konflikt, varoval
před 56 minutami
Mír, ale za jakou cenu? Ukrajinci, kteří utekli ze země, promluvili
před 1 hodinou
Klimatická dohoda padla. Summit COP29 přinesl jen zklamání a hořkou pachuť
před 2 hodinami
Vadí vám Trump? Prodáme vám dům za dolar, vyzývá italská vesnice Američany
před 3 hodinami
Útok balistickou střelou na Ukrajině: Západ zpochybnil použití ICBM, internetem kolují nové záběry
před 3 hodinami
Svět řeší podivnou ruskou tiskovku. Neříkejte nic o útoku balistickou střelou, nařídil někdo Zacharovové
před 4 hodinami
Generální ředitel WHO skončil v nemocnici
před 4 hodinami
27 milionů obyvatel na místě, které je zabíjí. Jak se žije v nejznečištěnějším městě na světě?
před 5 hodinami
Rusko jedinou střelou zahodilo všechny snahy ze studené války. Západ nesmí polevit
před 5 hodinami
Rusko je ochotné jednat o míru na Ukrajině. Když se splní jeho požadavky
před 5 hodinami
Netanjahu podle OSN zdecimoval Pásmo Gazy. Absurdní, brání se zatykači
před 6 hodinami
EU se připravuje na obchodní válku. Podle ekonoma Kuchaře Trumpova cla pocítí hlavně Američané
před 6 hodinami
ICC vydal zatykače na Netanjahua a Gallanta
před 7 hodinami
Nástup Trumpa znervózňuje všechny. Kyjev i Moskva se snaží získat výhodu ve válce, než převezme úřad
před 7 hodinami
Rusko vypálením ICBM vyslalo signál, že má technologie a je ochotné je použít, řekl Kraus pro EZ
před 7 hodinami
Polsko je naším prioritním cílem, prohlásila Zacharovová
před 7 hodinami
Nové varování meteorologů. Sněhu bude až 15 centimetrů, zesílí i vítr
před 8 hodinami
Hamás obvinil USA z genocidy v Pásmu Gazy. Izraeli vzkázal, kdy propustí rukojmí
před 8 hodinami
Jak se západní zbraně dostávají do Ruska, sankcím navzdory? Stačí jedna instagramová modelka
Server BBC zjistil, jak moderní válečná technologie vyrobená ve Spojeném království končí v Rusku navzdory mezinárodním sankcím. Celkem šest zásilek optické techniky v hodnotě 2,1 milionu dolarů, kterou vyrábí britská firma Beck Optronic Solutions, bylo přepraveno do Ruska prostřednictvím společností registrovaných v Kyrgyzstánu. Tento případ znovu upozorňuje na slabiny sankčního režimu zavedeného po začátku války na Ukrajině.
Zdroj: Libor Novák