Největší železniční katastrofa v Česku: Režimu by zničila pověst, skoro nikdo o ní nevěděl

Je pondělí 14. listopadu roku 1960, půl šesté večer. Většina lidí se právě vrací z práce domů, a to stejné platí i pro cestující, kteří ve Stéblové usedají do vlaku 608 jedoucího na trati Liberec – Pardubice. Průvodčí dává znamení k odjezdu a vlak plný lidí se rozjíždí. Netuší, že se proti němu na stejné koleji řítí další vlak, spoj číslo 653 na trati Pardubice – Hradec Králové. Na koleje padá chlad, tma, a neprostupná mlha, přes níž není vidět dále než na 50 metrů. Najednou se vlaky ocitnou v plné rychlosti proti sobě a srazí se. Na místě umírají desítky lidí, další desítky podléhají zraněním v nemocnici. V Česku se právě odehrála největší a nejtragičtější železniční nehoda v historii země.

Železniční nehoda u Stéblové, jak se tragédii dodnes říká, je nejtragičtější nehoda v dějinách české železniční dopravy. Odehrála se na trati Pardubice – Hradec Králové přibližně 1 500 metrů od stanice Stéblová směrem na Pardubice. Právě zde se čelně srazil osobní parní vlak 608 Liberec – Pardubice s motorovým osobním vlakem 653 Pardubice – Hradec Králové.

Co nehodě předcházelo dodnes nikdo přesně neví. Je známo pouze to, že v pondělí 14. listopadu 1960 v 17:22 vyjel z Pardubic s minutovým zpožděním vlak 653. V 17:25 vyjel z Hradce Králové vlak 608, který měl zpoždění 7 minut.

Na trase se v té době nacházela pouze jedna kolej, a výpravčí stanice Stéblová proto musel jeden z vlaků odklonit. Parnímu vlaku 608 proto nařídil zamířit na 1. staniční kolej a motorovému vlaku 653 určil cestu do odbočky na 2. staniční kolej.

V 17:40 zastavil parní vlak 608 ve Stéblové na svém místě, kde měl čekat na průjezd motoráku. Průvodčí ale údajně i přes velmi nepříznivé počasí zahlédl u dopravní kanceláře zelené světlo, které mělo signalizovat odjezd vlaku, a mohutná několikatunová parní lokomotiva se spolu s 12 vagony plnými lidí dává do pohybu.

O tom, že se proti ní řítí motorový vlak s pěti vagony rovněž plnými lidí nemá nikdo ani ponětí. Oba vlaky byly plné lidí a na trati panovala díky sychravému zamračenému počasí hustá mlha, přes níž nebylo vidět dál než na 50 metrů. 

Posádka parního vlaku si nevšimla odjezdového návěstidla v poloze stůj a netušila o blížící se katastrofě, ačkoliv má tuto funkci na starosti hned několik lidí. Nehodě se ale snažil zabránit výpravčí, který uviděl, že se vlak rozjíždí, a okamžitě vyběhl z kanceláře a začal mu svítilnou i pískáním na dvě píšťalky signalizovat, ať zastaví. 

Jeden z výhybkářů se neúspěšně pokusil dohnat vlak na kole a výpravčí měl poslední možnost. Snažil se na poslední chvíli telefonicky spojit se stanovištěm, kde se měl nacházet plně obsazený vlak 653, ten ale v tu chvíli už byl na cestě. O tom, co nastane za několik málo minut, tak vědělo pouze několik lidí. A ti nemohli vůbec nic dělat.

Parní vlak 608 jel rychlostí 55 km/h a motorový vlak 653 rychlostí 60 km/h. Ve vzdálenosti přibližně 1 500 metrů od stanice Stéblová směrem na Pardubice se vlaky v 17 hodin a 44 minut čelně sráží. 

Posádka parního vlaku vyvázla bez zranění, ochránil ji těžký dlouhý kotel parní lokomotivy. Cestující už ale takové štěstí neměli. Následujících pět vagonů se vzpříčilo a narazilo do sebe. Zbylých sedm vagonů bylo poškozeno méně, přesto na místě zemřely desítky lidí.

Motorový vlak 653 dopadl mnohem hůře. Řídící motorový vůz nadzdvihlo čelo parní lokomotivy vlaku a další vagony byly natlačeny na přední vůz a zcela rozdrceny. Umírali další lidé.

Stojová četa parní lokomotivy se snažila bezprostřdně po nehodě zabránit výbuchu a vysypala z kotle žhavé uhlí. To ale zapálilo naftu unikající z motorového vozu a zdevastovaný motorový vlak začal hořet. Ti, kteří srážku přežili, uhořeli.

Na místo se okamžitě sjeli hasiči a záchranáři z Pardubic a Hradce Králové. Za asistence Veřejné bezpečnosti a armády bylo zřízeno polní stanoviště, kde se poskytovala první pomoc. Zraněné následně sanitky odvážely do nemocnic, kde byli okamžitě operováni. Vyprošťovací práce skončily po pěti hodinách od nehody a do druhého dne byly všechny trosky odklizeny. V úterý ve 12:30 tak na trati opět projel pravidelný spoj.

Bilance nehody byla tragická. Zemřelo 118 lidí a 110 bylo velmi těžce zraněno. Další cestující utrpěli střední či lehká zranění. To ale bylo vše, co bylo o nehodě dlouhé desítky let veřejně známo.

Díky rychlým odklízecím pracím neměl skoro nikdo šanci postřehnout, že se něco děje, a vládnoucí komunistický režim si medializaci katastrofy nepřál. Média, podléhající komunistické straně, nesměla o této nehodě podrobněji informovat, aby nebyla poškozena pověst socialistického režimu. 

Soud, který se případem zabýval v roce 1961, zjistil, že každý člen posádky parního vlaku nějak pochybil. Udělil proto strojvedoucímu, vlakvedoucímu a staršímu průvodčímu tresty odnětí svobody v rozmezí od čtyř do pěti a půl roku. Pomocník strojvedoucího dostal 1,5 roku nepodmíněně a mladší průvodčí 1 rok s podmíněným odkladem.

Tryzna za zemřelé se z nařízení režimu nekonala a na místě byl pouze vztyčen kříž. První pořádný pietní akt se tak odehrál až v roce 2000 při příležitosti 40. výročí od nejtragičtější železniční nehody, která se kdy v Česku odehrála.

Související

Více souvisejících

Nehody vlaků Česká republika

Aktuálně se děje

před 11 minutami

před 58 minutami

před 2 hodinami

před 2 hodinami

Dominik Hašek

Medveděv poslal hrozbu Haškovi. Brankář může získat ochranu, Lipavský označil exprezidenta za primitiva

Legendární hokejový brankář Dominik Hašek se stal terčem výhrůžek ze strany bývalého ruského prezidenta Dmitrije Medveděva. Ten mu vzkázal, aby si „dával pozor při přecházení silnice“. Šlo o jasný vzkaz s náznakem fyzické likvidace. Ministr vnitra Vít Rakušan v reakci na incident nabídl Haškovi státní ochranu. Jak redakci EuroZprávy.cz potvrdilo ministerstvo vnitra, poskytnutí krátkodobé ochrany je standardní procedura a v minulosti byla použita například i v případě politika Tomia Okamury.

před 2 hodinami

Nábor dobrovolníků do ruské armády

Číňané bojující za Rusko varují krajany: Je to chyba, nechoďte sem

Zkušenosti čínských občanů, kteří se nechali zlákat propagandou a vstoupili do ruské armády, začínají vyplouvat na povrch. Brutální realita války na Ukrajině, špatné zacházení, šikana, korupce a zrada ideálů vedou některé z nich k tomu, že varují ostatní před stejnou cestou. CNN přináší výpovědi dvou mužů, kteří válku poznali z první ruky – na opačných stranách fronty.

před 2 hodinami

před 3 hodinami

Španělsko, ilustrační foto

Zmatek, panika, šok. Nefungovala elektřina ani signál. Lidé popisují, jak je zasáhl rozsáhlý blackout

Pondělní poledne 28. dubna 2025 přineslo do Španělska a Portugalska chaos, jaký obě země nezažily desítky let. Krátce po dvanácté hodině náhle vypadl proud po celé iberské části Evropy. Zhasla světla, zastavila se doprava, přestaly fungovat mobilní sítě a tisíce lidí zůstaly uvězněné v metru, výtazích a vlacích. Mnozí si v prvních chvílích mysleli, že jde o lokální výpadek. Brzy však bylo jasné, že se jedná o masivní kolaps energetické infrastruktury.

před 5 hodinami

před 5 hodinami

před 5 hodinami

před 9 hodinami

před 10 hodinami

před 11 hodinami

Aktualizováno před 12 hodinami

včera

Donald Trump

Putin bude v pohodě, tvrdí Trump

Prezident Donald Trump uvedl v rozhovoru pro magazín The Atlantic, že ruský prezident Vladimir Putin „bude v pohodě“ při mírových jednáních mezi Kremlem a Ukrajinou. Tento výrok přichází v době, kdy Kreml oznámil třídenní příměří v rámci pokračující války.

včera

včera

Tesla, Photo by Bram Van Oost

Tesla je v horším stavu, než se zdá. Doslova bojuje o svou existenci

Tesla se nachází v jedné z nejtěžších krizí své existence. Firma čelí propadu prodejů, dramatickému poklesu zisků, ztrátám tržní hodnoty a narůstající veřejné kritice. Model Cybertruck se ukázal jako neúspěch a situace je ještě vážnější, než naznačují první zprávy, varuje CNN.

včera

Vladimir Putin

Putin oznámil, že Rusko vyhlásilo příměří na Ukrajině

Ruský prezident Vladimir Putin v pondělí oznámil, že Rusko jednostranně vyhlásí třídenní příměří na Ukrajině, které má vstoupit v platnost příští měsíc. Ukrajinští představitelé však přijali toto gesto se značnou skepsí a vyzvali Kreml, aby okamžitě souhlasil s delším příměřím, jež navrhuje Spojené státy.

včera

António Costa

Mimořádná zpráva Příčina masivního blackoutu odhalena. O kyberútok nešlo

Masivní výpadek elektřiny, který v pondělí zasáhl rozsáhlé oblasti Španělska a Portugalska, nadále ochromuje dopravu, letiště i železniční spojení. Evropské autority vyloučily, že by šlo o kybernetický útok, podle portugalské společnosti REN způsobil masivní výpadek proudu vzácný meteorologický jev ve španělském vnitrozemí způsobený extrémními teplotními výkyvy. 

včera

Selhaly semafory i doprava. Španělsko se ponořilo do tmy, spekuluje se o kyberútoku

Španělsko a Portugalsko zažívají jeden z největších výpadků elektřiny v moderní historii. Miliony lidí zůstaly bez proudu, doprava je paralyzovaná, letiště přestala fungovat a také železniční i městská hromadná doprava byla přerušena. Mezitím se internetem šíří dezinformace o příčinách incidentu, které však oficiální místa vyvracejí, píše CNN.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy