
Je pondělí 14. listopadu roku 1960, půl šesté večer. Většina lidí se právě vrací z práce domů, a to stejné platí i pro cestující, kteří ve Stéblové usedají do vlaku 608 jedoucího na trati Liberec – Pardubice. Průvodčí dává znamení k odjezdu a vlak plný lidí se rozjíždí. Netuší, že se proti němu na stejné koleji řítí další vlak, spoj číslo 653 na trati Pardubice – Hradec Králové. Na koleje padá chlad, tma, a neprostupná mlha, přes níž není vidět dále než na 50 metrů. Najednou se vlaky ocitnou v plné rychlosti proti sobě a srazí se. Na místě umírají desítky lidí, další desítky podléhají zraněním v nemocnici. V Česku se právě odehrála největší a nejtragičtější železniční nehoda v historii země.
Železniční nehoda u Stéblové, jak se tragédii dodnes říká, je nejtragičtější nehoda v dějinách české železniční dopravy. Odehrála se na trati Pardubice – Hradec Králové přibližně 1 500 metrů od stanice Stéblová směrem na Pardubice. Právě zde se čelně srazil osobní parní vlak 608 Liberec – Pardubice s motorovým osobním vlakem 653 Pardubice – Hradec Králové.
Co nehodě předcházelo dodnes nikdo přesně neví. Je známo pouze to, že v pondělí 14. listopadu 1960 v 17:22 vyjel z Pardubic s minutovým zpožděním vlak 653. V 17:25 vyjel z Hradce Králové vlak 608, který měl zpoždění 7 minut.
Na trase se v té době nacházela pouze jedna kolej, a výpravčí stanice Stéblová proto musel jeden z vlaků odklonit. Parnímu vlaku 608 proto nařídil zamířit na 1. staniční kolej a motorovému vlaku 653 určil cestu do odbočky na 2. staniční kolej.
V 17:40 zastavil parní vlak 608 ve Stéblové na svém místě, kde měl čekat na průjezd motoráku. Průvodčí ale údajně i přes velmi nepříznivé počasí zahlédl u dopravní kanceláře zelené světlo, které mělo signalizovat odjezd vlaku, a mohutná několikatunová parní lokomotiva se spolu s 12 vagony plnými lidí dává do pohybu.
O tom, že se proti ní řítí motorový vlak s pěti vagony rovněž plnými lidí nemá nikdo ani ponětí. Oba vlaky byly plné lidí a na trati panovala díky sychravému zamračenému počasí hustá mlha, přes níž nebylo vidět dál než na 50 metrů.
Posádka parního vlaku si nevšimla odjezdového návěstidla v poloze stůj a netušila o blížící se katastrofě, ačkoliv má tuto funkci na starosti hned několik lidí. Nehodě se ale snažil zabránit výpravčí, který uviděl, že se vlak rozjíždí, a okamžitě vyběhl z kanceláře a začal mu svítilnou i pískáním na dvě píšťalky signalizovat, ať zastaví.
Jeden z výhybkářů se neúspěšně pokusil dohnat vlak na kole a výpravčí měl poslední možnost. Snažil se na poslední chvíli telefonicky spojit se stanovištěm, kde se měl nacházet plně obsazený vlak 653, ten ale v tu chvíli už byl na cestě. O tom, co nastane za několik málo minut, tak vědělo pouze několik lidí. A ti nemohli vůbec nic dělat.
Parní vlak 608 jel rychlostí 55 km/h a motorový vlak 653 rychlostí 60 km/h. Ve vzdálenosti přibližně 1 500 metrů od stanice Stéblová směrem na Pardubice se vlaky v 17 hodin a 44 minut čelně sráží.
Posádka parního vlaku vyvázla bez zranění, ochránil ji těžký dlouhý kotel parní lokomotivy. Cestující už ale takové štěstí neměli. Následujících pět vagonů se vzpříčilo a narazilo do sebe. Zbylých sedm vagonů bylo poškozeno méně, přesto na místě zemřely desítky lidí.
Motorový vlak 653 dopadl mnohem hůře. Řídící motorový vůz nadzdvihlo čelo parní lokomotivy vlaku a další vagony byly natlačeny na přední vůz a zcela rozdrceny. Umírali další lidé.
Stojová četa parní lokomotivy se snažila bezprostřdně po nehodě zabránit výbuchu a vysypala z kotle žhavé uhlí. To ale zapálilo naftu unikající z motorového vozu a zdevastovaný motorový vlak začal hořet. Ti, kteří srážku přežili, uhořeli.
Na místo se okamžitě sjeli hasiči a záchranáři z Pardubic a Hradce Králové. Za asistence Veřejné bezpečnosti a armády bylo zřízeno polní stanoviště, kde se poskytovala první pomoc. Zraněné následně sanitky odvážely do nemocnic, kde byli okamžitě operováni. Vyprošťovací práce skončily po pěti hodinách od nehody a do druhého dne byly všechny trosky odklizeny. V úterý ve 12:30 tak na trati opět projel pravidelný spoj.
Bilance nehody byla tragická. Zemřelo 118 lidí a 110 bylo velmi těžce zraněno. Další cestující utrpěli střední či lehká zranění. To ale bylo vše, co bylo o nehodě dlouhé desítky let veřejně známo.
Díky rychlým odklízecím pracím neměl skoro nikdo šanci postřehnout, že se něco děje, a vládnoucí komunistický režim si medializaci katastrofy nepřál. Média, podléhající komunistické straně, nesměla o této nehodě podrobněji informovat, aby nebyla poškozena pověst socialistického režimu.
Soud, který se případem zabýval v roce 1961, zjistil, že každý člen posádky parního vlaku nějak pochybil. Udělil proto strojvedoucímu, vlakvedoucímu a staršímu průvodčímu tresty odnětí svobody v rozmezí od čtyř do pěti a půl roku. Pomocník strojvedoucího dostal 1,5 roku nepodmíněně a mladší průvodčí 1 rok s podmíněným odkladem.
Tryzna za zemřelé se z nařízení režimu nekonala a na místě byl pouze vztyčen kříž. První pořádný pietní akt se tak odehrál až v roce 2000 při příležitosti 40. výročí od nejtragičtější železniční nehody, která se kdy v Česku odehrála.
Související

Tragédie v Rusku. Vlak narazil do zříceného mostu, na místě jsou mrtví i desítky zraněných

V Ústí nad Orlicí hořel vlak se dřevem. Železničáři museli omezit provoz
Nehody vlaků , Česká republika
Aktuálně se děje
včera

Panika v letadle na Mallorce. Cestující skákali z křídla, šest lidí skončilo v nemocnici
včera

Šimkovičová se nezavděčí. Úřad dal na festival miliony, ministryni vypískali
včera

Britové si připomněli teror v Londýně. Král ocenil, jak se národ vzpamatoval
včera

Trump udělal z USA obchodního vyvrhele. Řešením je vyloučení z WTO
včera

Metrem se na Staroměstskou nedostanete. Stanice je do odvolání uzavřena
včera

Brankář Kovář je blízko odchodu do PSV Eindhoven. Schick bude v Leverkusenu pokračovat
včera

Agresivní včely napadly lidi ve Francii. Důchodci se zastavilo srdce
Aktualizováno včera

Duda je naposledy jako prezident v Praze. Na Hradě ho přijal Pavel
včera

Další podezřelá smrt v Rusku. Starovojt zemřel v den, kdy ho Putin odvolal
včera

Francouzi možná půjdou opět volit. Rozhodne frustrovaný a podrážděný Macron
včera

Policie odvolala pátrání po synovci herce Rychlého. Přihlásil se sám
včera

Až 200 milimetrů. Deštivé počasí udeří v Česku naplno, hrozí velká voda
včera

20 let od útoků v Londýně stále nejsme v bezpečí. DIY útoky jsou hůře zachytitelné, radikalizace probíhá přes internet
včera

Netanjahu míří do Bílého domu. Dohoda o příměří v Gaze je blízko, zásluhy chce převzít Trump
včera

Extrémně deštivé počasí. Meteorologové zmínili scénář pro úterý a středu
včera

Povodně v Texasu mají už 82 obětí. Nebezpečí stále nepominulo, tragická bilance poroste
včera

Trump hrozí cly všem zemím podporujícím BRICS. Problémy by způsobil Američanům
včera

Izraelci znovu zaútočili. Zasáhli cíle v Jemenu, následovala odveta
Aktualizováno včera

Z Muska je troska. Trump nešetří kritikou kvůli vzniku nové politické strany
včera
Vážná nehoda autobusu na D2. Několik zraněných, řidič je podezřelý z trestného činu
S komplikacemi se od brzkých ranních hodin setkávají řidiči na dálnici D2 ve směru na Brno. Převrátil se tam zahraniční autobus. Několik lidí se při nehodě zranilo. Panuje důvodné podezření, že řidič měl mikrospánek a vjel s vozidlem do příkopu.
Zdroj: Jan Hrabě