
Je pondělí 14. listopadu roku 1960, půl šesté večer. Většina lidí se právě vrací z práce domů, a to stejné platí i pro cestující, kteří ve Stéblové usedají do vlaku 608 jedoucího na trati Liberec – Pardubice. Průvodčí dává znamení k odjezdu a vlak plný lidí se rozjíždí. Netuší, že se proti němu na stejné koleji řítí další vlak, spoj číslo 653 na trati Pardubice – Hradec Králové. Na koleje padá chlad, tma, a neprostupná mlha, přes níž není vidět dále než na 50 metrů. Najednou se vlaky ocitnou v plné rychlosti proti sobě a srazí se. Na místě umírají desítky lidí, další desítky podléhají zraněním v nemocnici. V Česku se právě odehrála největší a nejtragičtější železniční nehoda v historii země.
Železniční nehoda u Stéblové, jak se tragédii dodnes říká, je nejtragičtější nehoda v dějinách české železniční dopravy. Odehrála se na trati Pardubice – Hradec Králové přibližně 1 500 metrů od stanice Stéblová směrem na Pardubice. Právě zde se čelně srazil osobní parní vlak 608 Liberec – Pardubice s motorovým osobním vlakem 653 Pardubice – Hradec Králové.
Co nehodě předcházelo dodnes nikdo přesně neví. Je známo pouze to, že v pondělí 14. listopadu 1960 v 17:22 vyjel z Pardubic s minutovým zpožděním vlak 653. V 17:25 vyjel z Hradce Králové vlak 608, který měl zpoždění 7 minut.
Na trase se v té době nacházela pouze jedna kolej, a výpravčí stanice Stéblová proto musel jeden z vlaků odklonit. Parnímu vlaku 608 proto nařídil zamířit na 1. staniční kolej a motorovému vlaku 653 určil cestu do odbočky na 2. staniční kolej.
V 17:40 zastavil parní vlak 608 ve Stéblové na svém místě, kde měl čekat na průjezd motoráku. Průvodčí ale údajně i přes velmi nepříznivé počasí zahlédl u dopravní kanceláře zelené světlo, které mělo signalizovat odjezd vlaku, a mohutná několikatunová parní lokomotiva se spolu s 12 vagony plnými lidí dává do pohybu.
O tom, že se proti ní řítí motorový vlak s pěti vagony rovněž plnými lidí nemá nikdo ani ponětí. Oba vlaky byly plné lidí a na trati panovala díky sychravému zamračenému počasí hustá mlha, přes níž nebylo vidět dál než na 50 metrů.
Posádka parního vlaku si nevšimla odjezdového návěstidla v poloze stůj a netušila o blížící se katastrofě, ačkoliv má tuto funkci na starosti hned několik lidí. Nehodě se ale snažil zabránit výpravčí, který uviděl, že se vlak rozjíždí, a okamžitě vyběhl z kanceláře a začal mu svítilnou i pískáním na dvě píšťalky signalizovat, ať zastaví.
Jeden z výhybkářů se neúspěšně pokusil dohnat vlak na kole a výpravčí měl poslední možnost. Snažil se na poslední chvíli telefonicky spojit se stanovištěm, kde se měl nacházet plně obsazený vlak 653, ten ale v tu chvíli už byl na cestě. O tom, co nastane za několik málo minut, tak vědělo pouze několik lidí. A ti nemohli vůbec nic dělat.
Parní vlak 608 jel rychlostí 55 km/h a motorový vlak 653 rychlostí 60 km/h. Ve vzdálenosti přibližně 1 500 metrů od stanice Stéblová směrem na Pardubice se vlaky v 17 hodin a 44 minut čelně sráží.
Posádka parního vlaku vyvázla bez zranění, ochránil ji těžký dlouhý kotel parní lokomotivy. Cestující už ale takové štěstí neměli. Následujících pět vagonů se vzpříčilo a narazilo do sebe. Zbylých sedm vagonů bylo poškozeno méně, přesto na místě zemřely desítky lidí.
Motorový vlak 653 dopadl mnohem hůře. Řídící motorový vůz nadzdvihlo čelo parní lokomotivy vlaku a další vagony byly natlačeny na přední vůz a zcela rozdrceny. Umírali další lidé.
Stojová četa parní lokomotivy se snažila bezprostřdně po nehodě zabránit výbuchu a vysypala z kotle žhavé uhlí. To ale zapálilo naftu unikající z motorového vozu a zdevastovaný motorový vlak začal hořet. Ti, kteří srážku přežili, uhořeli.
Na místo se okamžitě sjeli hasiči a záchranáři z Pardubic a Hradce Králové. Za asistence Veřejné bezpečnosti a armády bylo zřízeno polní stanoviště, kde se poskytovala první pomoc. Zraněné následně sanitky odvážely do nemocnic, kde byli okamžitě operováni. Vyprošťovací práce skončily po pěti hodinách od nehody a do druhého dne byly všechny trosky odklizeny. V úterý ve 12:30 tak na trati opět projel pravidelný spoj.
Bilance nehody byla tragická. Zemřelo 118 lidí a 110 bylo velmi těžce zraněno. Další cestující utrpěli střední či lehká zranění. To ale bylo vše, co bylo o nehodě dlouhé desítky let veřejně známo.
Díky rychlým odklízecím pracím neměl skoro nikdo šanci postřehnout, že se něco děje, a vládnoucí komunistický režim si medializaci katastrofy nepřál. Média, podléhající komunistické straně, nesměla o této nehodě podrobněji informovat, aby nebyla poškozena pověst socialistického režimu.
Soud, který se případem zabýval v roce 1961, zjistil, že každý člen posádky parního vlaku nějak pochybil. Udělil proto strojvedoucímu, vlakvedoucímu a staršímu průvodčímu tresty odnětí svobody v rozmezí od čtyř do pěti a půl roku. Pomocník strojvedoucího dostal 1,5 roku nepodmíněně a mladší průvodčí 1 rok s podmíněným odkladem.
Tryzna za zemřelé se z nařízení režimu nekonala a na místě byl pouze vztyčen kříž. První pořádný pietní akt se tak odehrál až v roce 2000 při příležitosti 40. výročí od nejtragičtější železniční nehody, která se kdy v Česku odehrála.
Související

Tragický podzim na železnici. Před 60 lety se v Praze staly dvě vážné nehody

Černý měsíc na železnici. V srpnu v minulosti došlo k několika vlakovým neštěstím
Nehody vlaků , Česká republika
Aktuálně se děje
včera

Redford si měl naplánovat vlastní pohřeb. Bude komorní
včera

Čas je do konce září. Úřad upozornil důchodce na lhůtu, která se chýlí ke konci
včera

Slavia v úvodu Ligy mistrů sahala po třech bodech. S Bodö/Glimt ale v závěru duel ztratila
Aktualizováno včera

Kimmel se vrátí, míní kolega, jemuž Trump také předpovídá konec
včera

Tragický podzim na železnici. Před 60 lety se v Praze staly dvě vážné nehody
včera

Pirát Hřib pro EZ o euru, školství i koalicích. Má jasno, s kým se spolupracovat nebude
včera

Spolu spadlo pod 20 procent. Starostové nadále bojují s SPD o třetí místo
včera

Ruské provokace přibližují Evropu válce více než kdykoliv v historii, shodují se lídři
včera

Patnáct stran ve sněmovně díky nepřiznaným koalicím brzy může být realitou. Historie nás přitom důrazně varuje
včera

Palestinci po vlně mezinárodního uznání slaví. Palestinský stát nikdy nevznikne, vzkazuje Netanjahu
včera

Arabské a muslimské státy se sejdou s Trumpem. Chtějí řešit stabilizační síly v Gaze
včera

Demokracii chápal jako systém založený na vzdělání, kritickém myšlení a osobní odpovědnosti. Historička zhodnotila dopis TGM
včera

Letiště hlásí po masivním kyberútoku stále problémy. Hackeři napadli odbavovací software
včera

Valné shromáždění OSN se schází v New Yorku. Nikdo nevěří, že se P5 shodne
včera

Nátlak na Izrael se stupňuje. Palestinu tento týden uzná i Francie
včera

Rusko a Ukrajina se vzájemně obviňují z nedávných nočních útoků. Obě strany hlásí mrtvé
včera

Britové varují Izrael, aby nereagovala na uznání palestinského státu anexí Západního břehu
včera

Kvůli narušení vzdušného prostoru Estonska se RB OSN sejde už dnes
včera

Trump na smuteční ceremonii označil Kirka za mučedníka a velkého amerického hrdinu
včera
Počasí se příští víkend oproti celému týdnu oteplí, naměříme až 20 stupňů
Příští víkend si ještě užijeme relativně teplého počasí. Podle ČHMÚ.cz by se teploty mohly pohybovat nejvýše z celého tohoto týdne.
Zdroj: Libor Novák