Zdeněk Troška otevřeně promluvil a ostře hodnotil současnost a totalitu

Praha - Zdeněk Troška je režisér, který již několikrát vytřel filmovým kritikům zrak. Jeho filmy jsou veleúspěšné a takové bude nejspíš i druhé pokračování Babovřesk. Server EuroZprávy.cz pana Trošku během natáčení vyzpovídal a zjistil, proč slaví jeho filmy úspěch. Neméně kritický pak byl k současné společnosti. Dokonce prohlásil, že je šťastný za dětství v období normalizace.

Zdroj: YouTube

Jak jste se dostal k filmu? Kdy vás napadlo, že budete režisérem?

To vím docela přesně. Bylo to v páté třídě, když jsem shlédl u nás v kině v Hošticích krásný francouzský film Kněžna de Cléves s krásnou Marinou Vlady a Jeanem Maraisem. Najednou jsem viděl krásné prostředí Louvru, kde film začíná svatebním plesem a řekl jsem si: "Tak to je krása, to je magie, to je pravda." Divadlo ne, divadlo je jen iluze, tohle je pravda. No a rozhodl jsem se: "Tak a budu filmový režisér."

Okolí to chápalo?

Všichni se mi smáli a ťukali si na čelo. Nicméně pořád jsem za tím šel, v knihovnách v Hošticích a ve Volyni jsem si vypůjčil všechny knihy o filmu a pořád jsem to studoval. Pak s přesvědčením, že už jsem nastudoval všechno, jsem se vypravil na přijímací zkoušky do Prahy na FAMU. To bylo 13. března v roce 1973. Pocit jsem z toho měl nevalný. Pohledy těch pánů v komisi byly ale dost takový ironický, jako by si ze mě dělali srandu. Tak jsem se zabejčil, jako člověk ve znamení býka, a všechno jsem obhajoval po svém a díky tomu jsem uspěl.

Hercem jste nikdy nechtěl být?

Ne. Herectví mě nebavilo. Je pravda, že u nás v Hošticích byla silná ochotnická scéna. Hrávali jsme od malinka divadla pro děti i pro dospělé. Ale mě spíš zajímalo, jak to ta paní režisérka Sládková, která to měla na starosti, dělá, jak řeší, kde bude mít jaké světlo, jaká bude opona, kulisy atd. To mě hrozně bavilo, a když jsem byl už větší, začal jsem jí do toho kecat a tím jsem prostě žil. Pak jsem nechtěl nic jiného od ježíška, než osmičku kameru. Dostal jsem ji v osmé nebo deváté třídě, vzal jsem si takové krátké pohádečky a se svými spolužáky jsem je začal natáčet.

Točíte hodně o venkově. Nikdy vás nelákalo natočit něco o životě ve velkoměstě?

S kamerou uprostřed velkoměsta, všude chodníky, tramvaje, davy lidí? Já na tom nevidím nic krásného. Chci, aby mé filmy byly pohodové, což ruch velkoměsta není. Přeju si, aby diváci mohli vizuálně spočinout na malebných zákoutích. Jistě, i v Praze to jde udělat. Vzpomínám si na film pana režiséra Juraje Herze Den pro mou lásku, který začíná hezkou scénou ve městě, ale já jsem z venkova, mně se líbí víc a víc mě baví.

A proto netočíte dramata?

Studoval jsem psychologii, takže vím, co život obnáší, ale myslím si, že lidi mají toho trápení ve svém životě tolik a ještě aby se na to dívali v televizi. Stačí, když se díváte na televizní noviny. To je jedna hrůza vedle druhý, samá černá kronika. Ale dát těm lidem pohodu, pohladit je, aby zapomněli právě na všechny ty trápení, to si myslím, že je dneska strašně důležitý. A tady vidíte, jak jsem na to vsadil, když jsem natáčel Babovřesky. Byl jsem proklínaný, zatracovaný a podívejte se. Za 12 týdnů od premiéry na to přišlo i se Slovenskem 750 000 lidí. A to jich mohlo být ještě mnohem víc, kdybychom udělali filmové kopie do kin, která ještě nejsou digitalizovaná. Volala mně spousta majitelů a vedoucích kin, se slovy: pane Troška, nemáte tam aspoň jednu filmovou kopii, my bychom váš film rádi promítali. Distributor se ale rozhodl, že se kopie dělat nebude, takže se to bude pouštět jen v digitalizovaných kinech. Kdyby ty filmové kopie ale byly, tak myslím, že máme dávno přes milion.

Vidíte na společnosti nějaké změny od natáčení prvního dílu trilogie Slunce, seno?

Samozřejmě, to je nesrovnatelný. Protože s čím dneska člověk počítá, s tím v době před třiceti lety, kdy jsem začal točit, to bylo 19. července v roce 1983, tak o tom se lidem ani nezdálo. Život byl daleko klidnější, daleko pohodovější. Bylo tisíc jistot, které dneska už nejsou. Dneska nemáte jistotu vůbec žádnou. Jenom tu, že musíte umřít a čím dřív, tím líp pro tenhle stát, protože aspoň nemusí šetřit na váš důchod. Tenkrát to ale bylo jiné, ta vesnice žila pospolu. Tam v podstatě všichni měli stejně, teda stejně málo, všichni pracovali ve svém oboru. U nás, já vám to řeknu úplně otevřeně, u nás v Hošticích, to je malá vesnice, ta měla 70 čísel a v ní byly dva kravíny, bejčárna, tři teletníky, dvě slepičárny, prasečák, tudíž obrovská pracovní základna pro všechny lidi. Tam pracovala celá vesnice, celý rodiny pracovaly v živočišné nebo rostlinné výrobě. A že se nemohli podívat do Paříže? Tak to je zdaleka netrápilo jako nějaký intelektuály v Praze. Podívejte se dneska. Můžete jet, kam chcete, ale když nemáte peníze, můžete se dívat leda jen na dokumentární filmy.

Takže bylo v osmdesátých letech lépe než dnes?

Bylo to daleko pohodovější, klidnější. Lidi se kamarádili, žili pospolu, měli na sebe čas. Chodili po hospodách posedět, pokecat. Dneska jsou lidé ve zběsilé honbě za penězi, za mamonem a hlavně žijí v neustálém strachu, aby nepřišli o zaměstnání a mohli uživit a udržet rodinu, děti na studiích. A kvůli tomu zapomínají na kamarády a dokonce už ani nerozumí své rodině. Nemají čas žít. Myslím, že to je velice nešťastný moment téhle společnosti. Vesnice se vylidnily, protože JZD zmizela, není žádná práce. Mladí odešli za prací do měst a z vesnic se stala smutná , až skanzenová místa a přežívají jen díky tomu, že nějaký lufťák tam koupí barák a zachrání ho. Jinak tam jen dožívají důchodci.

Je tedy dobře, že "lufťáci" kupují domy na vesnicích?

Na jedné straně ano, zachrání domy před zkázou. Ale jinak to moc dobré není. Oni totiž jen přijedou, zamknou se doma a nekomunikují nebo jen málo s okolím. Ta soudržnost, ty tety a strejdové, kdy se všichni znali, to už tam dávno není. Bydlím v činžáku v Praze, je tam šest poschodí a my se vůbec neznáme, vlastně ani na patře. To je špatně, moc špatně. A stejný to je na té vesnici. Někdo tam koupí chalupu a vy vůbec nevíte, kdo to je.

Kdo je na vině?

Myslím, že televize. Tenkrát lidé chodili dvakrát, třikrát do týdne do biografu a celá ta vesnice se tam sešla. Pak si povídali v hloučkách po skončení filmu nebo šli do hospůdky. Ale v momentě, kdy se koupila televize, ti lidé zůstávali doma v izolaci a nepotřebovali nikoho okolo sebe. Dneska ta izolace je tak strašlivá, že i rodiny jsou vzdálené samy sobě. Oni se nesejdou už ani u jídla.

Takže čím je otevřenější společnost, tím jsou si lidé dál...

Ano, přesně tak. A je to neuvěřitelný, lidé komunikují přes ty nesmyslný Facebooky, smsky, internety, různý mašinky a přístroje a když se pak dva lidé sejdou, tak ani nevědí, co a jak si říct.

Z toho chápu, že jste rád za dětství v "totalitě"..

Strašně. Měl jsem tak krásné dětství naplněné hrou. Byli jsme pořád venku a hráli si, pásli dobytek nebo stavěli bunkry. Ve škole byla parta a ta parta, můžu vám říct, ta drží do dneška. Pořád jsme v kontaktu, pořád se scházíme s rodinou, přáteli. Měl jsem jednoduše krásné dětství, a když to vidím dnes, kdy vyháníte dítě od počítače, aby šlo alespoň na chvilku ven a ono to bere jako trest či skoro šikanu, je mi smutno. My byli venku pořád a museli nás naopak večer shánět, abychom šli domů. Zatímco dnes se děti rozčilují: "A co tam budu dělat?" No a pak dřepí uraženě na zahradě či v parku, čumí tupě do „ těch pitomejch stromů" a za chvilku pak stejně zase sedí u počítače.

Související

Jan Skopeček

Lidé se loučili s hercem Janem Skopečkem (†94). Měl zvláštní druh humoru, vzpomíná Troška

Ve strašnickém krematoriu v Praze se dnes uskutečnilo poslední rozloučení s hercem a dramatikem Janem Skopečkem, který zemřel 27. července ve věku 94 let. Komorního pietního aktu v ne zcela zaplněné obřadní síni se zúčastnili nejbližší příbuzní včetně dcery Marie, žijící ve Francii, herečtí kolegové nebo příznivci fotbalové Slavie, které byl Skopeček celoživotním fanouškem.
Kino, ilustrační foto

Lednové premiéry: vynikající Na nože, trojka Mizerů, a trochu jiný Hitler

V prvním měsíci roku 2020 dorazí do kin výborná krimikomedie Na nože, pokračování Mizerů, Robert Downey jr. jako doktor, který umí mluvit se zvířaty, Hitler jako imaginární kamarád chlapce nebo Gentlemani od Guye Ritchieho. Star Wars a Ledové království však v kinech vydrží minimálně do druhé poloviny ledna.

Více souvisejících

Zdeněk Troška Film Babovřesky

Aktuálně se děje

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Markéta Pekarová Adamová

Pekarová Adamová vyrazila do Pobaltí. Lotyšsko dá čtvrt miliardy na munici pro Ukrajinu

Předsedkyně Poslanecké sněmovny Markéta Pekarová Adamová (TOP 09) navštívila v rámci baltské cesty Lotyšsko. V Rize jednala s předsedkyní parlamentu Daigou Mieriņou o dalších způsobech podpory Ukrajiny a s premiérkou Evikou Siliņou o bezpečnostní i ekonomické spolupráci. Na místní vojenské základně navštívila také české vojáky pomáhající chránit východní křídlo NATO.

včera

včera

Pavel Novotný (ODS) na 29. kongresu strany

ODS rozhodne o osudu Pavla Novotného až po eurovolbách

Výkonná rada ODS bude v úterý 11. června rozhodovat o osudu starosty pražských Řeporyjí Pavla Novotného, jemuž kvůli některým vyjádřením hrozí vyloučení z vládní strany. Informovala o tom agentura ČTK. Rozhodnutí tak padne až po volbách do Evropského parlamentu. 

včera

Princ William se svou rodinou

Princ William obstál v těžké zkoušce. Spekulace jeho ženě na zdraví nepřidaly

Britskou monarchií v prvních měsících letošního roku otřásly diagnózy, které si vyslechli král Karel III. a princezna Kate. U obou členů královské rodiny byla odhalena rakovina. Oporou jim samozřejmě jsou nejbližší, důležitá je zejména role prince Williama. Následník trůnu se ale s atmosférou v Británii vyrovnával dost těžce. 

Aktualizováno včera

včera

včera

včera

včera

včera

Alexander De Croo

Moderátor po útoku na Fica vyzval k odstranění belgického premiéra

Belgický premiér Alexander De Croo podal ve čtvrtek stížnost na rozhlasového moderátora, který posluchače vyzýval k jeho "odstranění". Nejmenovaný moderátor, kterého vyšetřuje policie, se tak vyjádřil v souvislosti se středečním atentátem na slovenského premiéra Roberta Fica. 

včera

Mistrovství světa v ledním hokeji 2024 v Praze

Rakušané se v Praze postarali o další senzaci, připsali si historické vítězství nad Finskem. Švédové překvapení nepřipustili

Dívat se na zápas hokejového MS v Česku, ve kterém hrají rakouští hokejisté, se hokejovým fanouškům vyplatí. Poté, co dokázali dostáhnout duel s Kanadou do prodloužení poté, co ve třetí třetině nastříleli pět branek, nyní zaskočili dalšího favorita turnaje a o Finy. Ti sice vedli 2:0, jenže vedení postupem času ztratili a co víc, v poslední vteřině dokázali zápas otočit zásluhou své životní trefy Benjamina Baumgartnera, který se postaral o rakouskou historickou výhru nad tímto severským soupeřem. To Švédové nadále jedou na vítězné vlně a po zdolání Kazachstánu 3:1 už se o nich může pomalu mluvit jako o čtvrtfinalistech.

včera

Proč došlo k atentátu na Fica? Policie zjistí, jestli byl útočník zradikalizovaný

Pokud někdo úmyslně radikalizoval pachatele atentátu na předsedu vlády Roberta Fica (Směr-SD), policie to zjistí stejně, jako to udělala v případě dvojité vraždy na Zámecké ulici v Bratislavě. Řekl to publicista Juraj Hrabko v rozhovoru pro TASR TV.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy