Praha - Politické strany sice do předvolební kampaně investovaly stovky milionů korun, s ničím novým, co do formy nebo obsahu, ale podle politologů a mediálních expertů oslovených ČTK nepřišly. Předvolebnímu snažení, které vyvrcholí hlasováním v pátek a v sobotu, chybělo nosné téma; bylo vyprázdněné, shodují se.
"Já myslím, že bylo patrné, že na kampaň nebyly strany úplně připravené, že ten čas byl kratší, než si myslely, že budou mít, což se projevilo v určitém tápání, pokud jde o témata kampaně a také, pokud jde o styl kampaně," vyjadřuje svůj hlavní dojem z letošního boje o voliče politolog Jan Outlý. Na rozdíl od některých předchozích voleb se podle něj neobjevilo zásadní téma, jakými v minulosti byly například zdravotnické poplatky, a strany si proto povětšinou vystačily s obecnými slogany.
Politická uskupení letos voliče lákala třeba hesly jako "dobře fungující stát", "víme, kam jdeme", "ano, bude líp", "pojďme to změnit" nebo "dáme zemi do pořádku". O něco snáze se přitom podle Outlého prosazovaly nové strany, jimž stačilo vymezit se vůči těm dosud parlamentním, které přitom prý nevěděly, jak takové kritice čelit.
Podobně to vidí mediální odborník Daniel Köppl, pro něhož bylo budování nových značek dominantní záležitostí předvolební kampaně, s níž si zavedené strany neuměly poradit, i když na to již mohly být připraveny z dřívějška. Za nejvýraznější v tomto směru považuje kampaň hnutí ANO Andreje Babiše, které se "nedá vytknout vůbec nic po profesní stránce".
Strany daly do billboardů a další propagace, na níž se podle Köppla neobjevily zásadní grafické nebo vizuální chyby, dohromady stovky milionů korun. Sociální demokracie hovořila o kampani za 90 milionů, TOP 09 i ANO za přibližně 50 milionů, ODS za 40 až 50 milionů. Lidovci i komunisté plánovali utratit kolem 30 milionů korun, zemanovci na 25, Úsvit přímé demokracie Tomia Okamury 15 a zelení 13 milionů.
Ani za tyto peníze ale podle odborníků strany ničím zvláště výrazným neobohatily, i když o voliče bojovaly třeba i zpěvem, rozdáváním pochutin, čištěním ulic nebo s pomocí podobizen zahraničních agentů či bývalého a současného prezidenta. Na rozdíl od předchozích let o něco ubylo negativní kampaně, přímých osobních výpadů i velkých předvolebních shromáždění. Zvýšil se naopak důraz na kontaktní kampaň a využití sociálních sítí.
Podle Köppla si ale přes tento trend politická uskupení uvědomila, že daleko lépe stále fungují tradiční média jako noviny a televize. "To, co možná stojí za zaznamenání, je to, že ta média vysílací, tedy rozhlas a televize, zvlášť veřejnoprávní, poměrně pokročila v tom, jak rutinizovat zvládnutí těch předvolebních debat. Myslím, že tím jenom přispívají k jejich neužitečnosti," hodnotí další mediální expert Jan Jirák.
Za zcela zbytečné považuje televizní spoty politických stran, u nichž prý neví, k čemu jsou. "Myslím si, že vyčlenění prostoru v médiích pro politické kampaně je dobrý způsob, jak snížit sledovanost," je přesvědčen také Köppl, podle něhož proto strany jen málo investují do obsahu spotů.
Jirák nevidí nic nového ani na venkovní kampani, která podle něj byla střetem mediálních agentur a přinesla jen drobné rozdíly. Za zcela vyprázdněný má pak obsah kampaně. "Já mám pocit, že to byl výprodej témat. Ta bezradnost byla tak obrovská. Pro mě to byla docela zábavná přehlídka naprosto nesmyslných výkřiků, zvlášť teda koncentrujících se na billboardových kampaních," řekl.
Köppl má za to, že se důraz kampaní přesunul od témat k osobnostem, což vidí jako pokračující trend z prezidentské volby. S tím souhlasí také Outlý, který upozorňuje, že se právě téma vtahu k hlavě státu a možných autoritářských tendencí dostalo letos na rozdíl od předchozích voleb do popředí.
Související
V USA je patrná nervozita i únava. Kampaň byla všechno, jen ne normální, píše New York Times
Od Hollywoodu po Wall Street. Biden získává peníze na kampaň od vlivných a velkých dárců
Aktuálně se děje
včera
Budoucí šéf Pentagonu čelí obvinění ze zneužití. Ženě měl znemožnit odejít z pokoje a znásilnit ji
včera
Dramatický týden války na Ukrajině: Eskalace a nové zbraně mění pravidla hry
včera
1000 dní války na Ukrajině: Nastává přelomové období, shodují se experti
včera
Putin: Raketu Orešnik nedokáže zachytit nic na světě. Zahájíme sériovou výrobu
včera
Politico: Svět má nového vítěze v boji s extrémním počasím. Překvapivě jím není západní země
včera
Zatykač na Blízkém východě moc nezmění. Netanjahu ví, že po válce jeho kariéra může skončit, říká Salem
včera
Riziko chyby je vysoké. Rétorika Kremlu připouští jadernou válku, varuje analýza
včera
Nemocnice v Pásmu Gazy jsou před zhroucením. O víkendu hrozí kompletní kolaps zdravotnického systému
včera
Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu Orešnik. Hromadná produkce nehrozí, myslí si expert
včera
Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?
včera
Do napjaté situace si přisadil i Kim Čong-un: Svět míří k ničivé termonukleární válce
včera
Víte, jaký program dokáže ušetřit práci každému podnikateli? Online fakturace
včera
Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování
včera
Tragický konec pátrání po miminku ve Vídni. Policie podezřívá matku
včera
Situace je nejhorší od začátku války. Evropa znepokojená, Moskva hrozí, Číňané vyzývají ke klidu
včera
USA zavádí nové sankce. Destabilizují Rusko, citelně se ale dotknou Evropy
včera
Británie stupňuje rétoriku: Pokud dnes Putin napadne východní Evropu, jsme připraveni na válku
včera
Orbán chce pozvat Netanjahua do Maďarska. Slibuje, že ho nezatkne
včera
Diplomat prozradil, proč Putin eskaluje konflikt na Ukrajině. Kreml sdělil důvod odpálení rakety
včera
Změny počasí mění svět k nepoznání. O domov už přišly desítky milionů lidí
Konference OSN o změně klimatu COP29, která právě skončila v ázerbájdžánském Baku, přinesla opětovné výzvy k řešení klimatické krize. Ty však ostře kontrastují s tvrdou realitou: miliony lidí byly nuceny opustit své domovy kvůli klimatickým katastrofám, uvedl server Al-Džazíra.
Zdroj: Libor Novák