Praha - Politické strany sice do předvolební kampaně investovaly stovky milionů korun, s ničím novým, co do formy nebo obsahu, ale podle politologů a mediálních expertů oslovených ČTK nepřišly. Předvolebnímu snažení, které vyvrcholí hlasováním v pátek a v sobotu, chybělo nosné téma; bylo vyprázdněné, shodují se.
"Já myslím, že bylo patrné, že na kampaň nebyly strany úplně připravené, že ten čas byl kratší, než si myslely, že budou mít, což se projevilo v určitém tápání, pokud jde o témata kampaně a také, pokud jde o styl kampaně," vyjadřuje svůj hlavní dojem z letošního boje o voliče politolog Jan Outlý. Na rozdíl od některých předchozích voleb se podle něj neobjevilo zásadní téma, jakými v minulosti byly například zdravotnické poplatky, a strany si proto povětšinou vystačily s obecnými slogany.
Politická uskupení letos voliče lákala třeba hesly jako "dobře fungující stát", "víme, kam jdeme", "ano, bude líp", "pojďme to změnit" nebo "dáme zemi do pořádku". O něco snáze se přitom podle Outlého prosazovaly nové strany, jimž stačilo vymezit se vůči těm dosud parlamentním, které přitom prý nevěděly, jak takové kritice čelit.
Podobně to vidí mediální odborník Daniel Köppl, pro něhož bylo budování nových značek dominantní záležitostí předvolební kampaně, s níž si zavedené strany neuměly poradit, i když na to již mohly být připraveny z dřívějška. Za nejvýraznější v tomto směru považuje kampaň hnutí ANO Andreje Babiše, které se "nedá vytknout vůbec nic po profesní stránce".
Strany daly do billboardů a další propagace, na níž se podle Köppla neobjevily zásadní grafické nebo vizuální chyby, dohromady stovky milionů korun. Sociální demokracie hovořila o kampani za 90 milionů, TOP 09 i ANO za přibližně 50 milionů, ODS za 40 až 50 milionů. Lidovci i komunisté plánovali utratit kolem 30 milionů korun, zemanovci na 25, Úsvit přímé demokracie Tomia Okamury 15 a zelení 13 milionů.
Ani za tyto peníze ale podle odborníků strany ničím zvláště výrazným neobohatily, i když o voliče bojovaly třeba i zpěvem, rozdáváním pochutin, čištěním ulic nebo s pomocí podobizen zahraničních agentů či bývalého a současného prezidenta. Na rozdíl od předchozích let o něco ubylo negativní kampaně, přímých osobních výpadů i velkých předvolebních shromáždění. Zvýšil se naopak důraz na kontaktní kampaň a využití sociálních sítí.
Podle Köppla si ale přes tento trend politická uskupení uvědomila, že daleko lépe stále fungují tradiční média jako noviny a televize. "To, co možná stojí za zaznamenání, je to, že ta média vysílací, tedy rozhlas a televize, zvlášť veřejnoprávní, poměrně pokročila v tom, jak rutinizovat zvládnutí těch předvolebních debat. Myslím, že tím jenom přispívají k jejich neužitečnosti," hodnotí další mediální expert Jan Jirák.
Za zcela zbytečné považuje televizní spoty politických stran, u nichž prý neví, k čemu jsou. "Myslím si, že vyčlenění prostoru v médiích pro politické kampaně je dobrý způsob, jak snížit sledovanost," je přesvědčen také Köppl, podle něhož proto strany jen málo investují do obsahu spotů.
Jirák nevidí nic nového ani na venkovní kampani, která podle něj byla střetem mediálních agentur a přinesla jen drobné rozdíly. Za zcela vyprázdněný má pak obsah kampaně. "Já mám pocit, že to byl výprodej témat. Ta bezradnost byla tak obrovská. Pro mě to byla docela zábavná přehlídka naprosto nesmyslných výkřiků, zvlášť teda koncentrujících se na billboardových kampaních," řekl.
Köppl má za to, že se důraz kampaní přesunul od témat k osobnostem, což vidí jako pokračující trend z prezidentské volby. S tím souhlasí také Outlý, který upozorňuje, že se právě téma vtahu k hlavě státu a možných autoritářských tendencí dostalo letos na rozdíl od předchozích voleb do popředí.
Související
V USA je patrná nervozita i únava. Kampaň byla všechno, jen ne normální, píše New York Times
Od Hollywoodu po Wall Street. Biden získává peníze na kampaň od vlivných a velkých dárců
Aktuálně se děje
včera
Ruská oslava Dne vítězství nemá nic společného s druhou světovou válkou
včera
Netanjahu: Izrael zůstane proti Hamásu osamocený, když bude muset
včera
Všechny vodní elektrárny na Ukrajině jsou vážně poškozeny
včera
Širší vedení TOP 09 navrhlo do funkce ministra pro vědu Marka Ženíška
včera
Putin se podivuje nad reakcemi na jaderné cvičení. Není to nic neobvyklého, jen výcvik, tvrdí
včera
Polsko posiluje kovovou bariéru na hranici s Běloruskem
včera
Izraelci se brání Bidenovu ultimátu: Pro dosažení svých cílů uděláme vše
včera
Putin vyslyšel Pašinjana. Stahuje ruská vojska z částí Arménie
včera
Změny ve vedení Ukrajiny: Zalužnyj míří do Británie, Kubrakov skončil
Aktualizováno včera
Na Rudém náměstí proběhla tradiční vojenská přehlídka. Zabráníme globálnímu konfliktu, řekl Putin
včera
Bělorusko zahájilo nečekanou inspekci nosičů jaderných zbraní. Zúčastní se cvičení s námi, oznámil Putin
včera
Létají jinam, samovolně vybuchují. Severokorejské rakety Rusům na Ukrajině příliš nepomáhají
včera
V lomu ČSA přeruší těžbu. Bude se propouštět, oznámila Severní energetická
včera
U Klínce odklízejí vykolejené vozy vlaku, který ujel ze stanice bez strojvůdce
včera
Takhle vypadá skutečná digitalizace: Estonci mohou volit v eurovolbách i přes mobil
včera
Ruský postup na Ukrajině pokračuje. Obsadili jsme další vesnice, tvrdí armáda
včera
V Německu byli napadeni dva politici z protiimigrační strany AfD
včera
WHO: Nemocnicím na jihu Pásma Gazy zůstalo palivo jen na tři dny, doplnit jej nelze
včera
Izrael se vyjádřil k hrozbě Bidena o zákazu dodávek zbraní
včera
Biden: Izraelci zabíjí civilisty našimi bombami. Pokud zaútočí na Rafah, už žádné nedostanou
Podle amerického prezidenta Joea Bidena Izrael použil bomby dodané Spojenými státy při útocích, které vedly k úmrtí palestinských civilistů v Pásmu Gazy. Biden to uvedl v rozhovoru pro stanici CNN.
Zdroj: Libor Novák