Zánětům plic souvisejícím s nemocí COVID-19 může podle Státního zdravotního ústavu (SZÚ) pomoci předcházet rybí tuk a vitamin D. Navýšení jejich hladiny v těle může trvat šest týdnů až šest měsíců, uvedl na webu profesor Jiří Ruprich z Centra zdraví, výživy a potravin SZÚ.
Zhruba 80 procent nakažených novým typem koronaviru na celém světě má mírný průběh, který připomíná onemocnění dýchacích cest. Podobně je na tom většina z nakažených Čechů.
Smrtelné případy nákazy novým typem koronaviru podle odborníků souvisely s takzvanou cytokinovou bouří, tedy nepřiměřenou reakcí imunitního systému. Při níž tělo produkuje imunitní buňky a proteiny, které mohou zničit jiné orgány.
"Právě přehnaná autoimunitní reakce může být jednou z příčin úmrtí při nemoci COVID-19. Závažnost nemoci zřejmě souvisí s cytokinovou bouří," cituje SZÚ z prestižního lékařského časopisu Lancet Jimmyho Whitwortha z Londýnské školy hygieny a tropické medicíny.
Omega-3 mastné kyseliny mohou snížit produkci molekul a látek spojených se zánětem jako jsou právě cytokiny. Dlouhodobá aplikace rybího oleje, který je obsahuje, nebo koncentrátu omega-3 vede podle SZÚ k průkaznému zlepšení imunitního systému. "Hladiny omega-3 se v těle rychle hromadí. Může to však trvat šest týdnů až šest měsíců, než se objeví významná změna nálady, bolesti nebo jiných příznaků," píše Státní zdravotní ústav. Záněty podle něj omezuje i kyselina eicosapentaenová (EPA).
Doporučuje se minimálně 250 až 500 miligramů mastných kyselin pro zdravého dospělého denně. Pro zvýšení omega-3 indexu je vhodná dávka až dva gramy.
Zdravotní ústav proto doporučuje konzumovat potraviny protizánětlivé, tedy obecně ovoce a zeleninu, naopak zánětlivé potraviny je třeba omezit nebo vynechat. Jsou to vysoce zpracované potraviny s nadbytkem cukru, soli, nasycených tuků nebo masné výrobky. Je třeba si také kontrolovat hladinu cukru v krvi. Lidé by se také měli naučit zvládat stres.
"Studie již dlouho prokazují souvislost mezi nízkým obsahem vitamínu D a řadou zánětlivých onemocnění. Vědci dále vědí, že zlepšení hladin vitaminu D může pomoci snížit záněty v těle," napsal SZÚ. Vitamin D přirozeně vyrábí lidská kůže díky UV záření ze slunce, v zimě jsou dobrým zdrojem ryby.
Související
Čína se naplno pustila do boje se stárnutím. Laboratoře pro dlouhověkost slibují, že se dožijeme 150 let
Rh faktor v těhotenství: Co se může stát, když si krev „nesedne“?
zdraví , Státní zdravotní ústav (SZÚ) , vitamín D , potraviny jídlo , Covid-19 (koronavirus SARS-CoV-2)
Aktuálně se děje
včera
Dnes v noci velmi tvrdě udeříme na Írán. Převezmeme ostrov Charg, pohrozil Trump. O hodinu později vše zrušil
včera
Fotbalové MS plné nových pravidel. Jaké novinky týmy i fanoušky čekají?
včera
Amerika zůstane bezbranná? Rakety bleskově dochází, Trumpa čeká ostrá debata se zbrojaři
včera
Tchajwanská armáda cvičně odpálila rakety směrem k Číně z amerických zařízení
včera
Obavy vědců se naplnily. El Niño je tady, může dosáhnout historické síly a působit miliardové škody
včera
Evropští lídři chtějí na summitu G7 přesvědčit Trumpa k obnovení mírových rozhovorů mezi Ukrajinou a Ruskem
včera
Polsko spustí unikátní program. Statisícům lidí poskytne kurzy přežití
včera
Neřeší Ukrajinu, Írán ani Trumpa. Státy EU se bouří proti Kallasové
včera
Americe se nelíbí, že ji Netanjahu neposlouchá. Prosazuje zájmy které se neshodují s USA, prohlásil Vance
včera
Írán oznámil uzavření Hormuzského průlivu. Útoky USA zlikvidovaly příměří, tvrdí
včera
Musk podnítil nepokoje v Belfastu. Odhalil slabinu sociálních sítí
včera
Rok od tragického zřícení letu AI171: Jediný přeživší se dodnes potýká s problémy. Stále neví, proč letadlo spadlo
včera
Spojené státy a dalších 20 zemí včetně Česka varují před útoky Íránu v Evropě
včera
Policie v Severním Irsku nasadila proti demonstrantům vodní děla
včera
Mašínová si zachovala pevný charakter, ocenil prezident Pavel
včera
Útoky slibované Trumpem přišly. Írán tvrdí, že opět uzavřel Hormuzský průliv
včera
K dešti se přidají bouřky, vyplývá z předpovědi počasí na dnešek
10. června 2026 21:57
Česká cesta do vesmíru míří k úspěchu. Svoboda by mohl letět na ISS
10. června 2026 21:09
Malou propustili z nemocnice. Zítra už by měla opět šéfovat poslancům ANO
10. června 2026 20:20
Smutné pražské výročí. Jak hlavní město zničil nejničivější požár v jeho dějinách
Přesně před 485 lety, druhého červnového dne roku 1541, zachvátil Prahu požár, který se do dějin zapsal jako ten nejničivější na území hlavního města. Tato katastrofa výrazně ovlivnila další vývoj Prahy a místních obyvatel. Paradoxně díky ní se původně středověké město rychleji proměnilo v renesanční, a tedy moderní, centrum.
Zdroj: Lucie Žáková