New York - Webové zpravodajství Business Insider si vzalo na mušku obchodní řetězec Lidl. Ten se chystá expandovat po celém území Spojených států. Server si klade otázku, jak je možné, že ceny jsou v Lidlu, v porovnání s konkurenčními řetězci, podstatně nižší.
Evropský potravinářský řetězec Lidl dorazil také do Spojených států. Tam je velkým konkurentem, podle analytiků z Jeffries má v průměru o 9 procent nižší ceny než celoamerický řetězec Walmart. Některé produkty Lidl nabízí o 50 levnější, než jiné řetězce. Americký server Business Insider se rozhodl přijít na kloub této konkurenční výhodě. Lidl se zatím zabydlel na deseti místech východního pobřeží USA, do poloviny roku 2018 chce mít otevřeno na 80 prodejen.
Server našel několik důvodů, proč jsou ceny v Lidlu nižší než v ostatních řetězcích. Prvním důvodem je, že na pultech zákazníci najdou pouze výrobky od soukromých dodavatelů. Soukromé značky tvoří 90 procent sortimentu řetězce a jejich výrobky jsou dodávány speciálně jenom pro Lidl. Tím si řetězec zajistí finanční výhodu – odpadá potřebný zprostředkovatel zboží a tím i dodatečné náklady na dodavatele. Společnost má také větší kontrolu nad výrobními náklady a může stanovit vlastní ceny.
Druhým důvodem je omezená nabídka produktů. Příkladem může být hořčice – Lidl nabízí pouze tu od soukromého dodavatele a pak také národní značku, omezená nabídka vzbuzuje větší kupní sílu dodavatelů, neboť objednává ve větší množství menší počet produktů.
Třetí výhodou Lidlu je, že prodává zejména „rychle-mizející položky“. Jde o to, že řetězec upřednostňuje prodej každodenních věcí namísto zboží, které je speciální nebo obecně méně žádané v rámci každodenní báze.
Vliv na nízké ceny má překvapivě i velikost obchodu. A prodejny Lidlu patří právě k těm menším. Ve Spojených státech jsou sice jeho prodejny větší, než v Evropě, ale zároveň zaujímají jenom čtvrtinu prostoru tradičního amerického supermarketu Kroger.
Nižší náklady na práci? Ano i to je jedním z důvodu nízkých cen v Lidlu. Řetězec se snaží zaměstnat co nejméně lidí a tím udržet náklady na práci nižší. Supermarket lidskou sílu nahrazuje efektivními technologiemi, navíc zákazník si musí zeleninu či ovoce vážit sám a to samé se týká ukládání nákupu do tašek. S ním v některých obchodních řetězcích pomáhají zaměstnanci. Zaměstnanci Lidlu jsou prý navíc vyškoleni tak, že dokáží zvládnout jakoukoliv potřebnou činnost v obchodě, jsou tak efektivnější a flexibilnější.
Šestou výhodou je to, že řetězec ponechává zboží v regálech často ve stejných krabicích, ve kterých bylo dovezeno. To opět snižuje náklady řetězce na práci. Lidl vynakládá méně financí na reklamy a propagaci značky ve svém obchodě. Řetězec šetří také na energiích a snaží se do svých obchodů nechat pronikat denní světlo tak moc, jak to jen jde. Co se týče celkové propagace řetězce, i tam se Lidl řadí k „nízko nákladovým provozům“. Pro reklamu využívá zejména místní rádia, ale také sociální sítě.
Související
Poláci šli do našich obchodů zjistit, proč Češi nakupují u nich. Už se nediví
V Česku probíhá podzimní sbírka potravin, zapojily se tisíce prodejen
Aktuálně se děje
před 38 minutami
Nová pohádka Tři princezny byla na ČT nejsledovanějším pořadem Vánoc
před 1 hodinou
Vánoční výročí bitvy u Trentonu. Tady se psaly dějiny vzniku moderních USA
před 2 hodinami
Slovensko hlásí, že je na případná mírová jednání připraveno
před 3 hodinami
Pavel Nedvěd dává českému fotbalu vale. Nejspíš bude sportovním ředitelem v Saúdské Arábii
před 4 hodinami
Víme, kdo to udělal, řekl Stubb k poškození kabelů v Baltu. Moskva mlčí
před 4 hodinami
Fico námluvami s Putinem riskuje. Jde o pověst Slovenska
před 5 hodinami
Počasí: Česko ochromí námraza a náledí, varují meteorologové
před 7 hodinami
Pohonné hmoty už dále nezlevňují. Expert naznačil, jaký bude vývoj cen v příštím roce
před 7 hodinami
Dvojnásobná vražda v rodině na Teplicku. Případ řeší policie, má podezřelého
před 8 hodinami
Michal Sadílek bude v Nizozemsku pokračovat i nadále. V Twente má pokračovat do roku 2026
před 8 hodinami
Druhý impeachment v Jižní Koreji. Pravomocí zbavili i náhradního prezidenta
před 9 hodinami
Válka v Ukrajině: Rusové v noci opět útočili. Zemřelo nejméně 6 lidí, tvrdé boje pokračují
před 9 hodinami
Část Česka trápí smog, varovali meteorologové
před 10 hodinami
Rusko je připraveno jednat s Ukrajinou na Slovensku, řekl Putin
před 11 hodinami
Předpověď počasí na příští týden
včera
Česko může fungovat bez ruské ropy, přesto ji dál nakupuje. MPO poukazuje na logistické překážky
včera
Rusko a Kazachstán se snaží bagatelizovat spekulace o sestřelení letadla
včera
Slib jsem splnil, zdražování skončilo a máme se lépe než loni, prohlásil Fiala v projevu
včera
Izrael bombardoval letiště v Jemenu ve chvíli, kdy se na něm nacházel šéf WHO
včera
Počasí: Meteorologové vydali varování před náledím
Meteorologové z ČHMÚ.cz zveřejnili výstrahu před náledím, která platí od dnešních 20 hodin do zítřejších 8 hodin ranních.
Zdroj: Libor Novák