New York - Webové zpravodajství Business Insider si vzalo na mušku obchodní řetězec Lidl. Ten se chystá expandovat po celém území Spojených států. Server si klade otázku, jak je možné, že ceny jsou v Lidlu, v porovnání s konkurenčními řetězci, podstatně nižší.
Evropský potravinářský řetězec Lidl dorazil také do Spojených států. Tam je velkým konkurentem, podle analytiků z Jeffries má v průměru o 9 procent nižší ceny než celoamerický řetězec Walmart. Některé produkty Lidl nabízí o 50 levnější, než jiné řetězce. Americký server Business Insider se rozhodl přijít na kloub této konkurenční výhodě. Lidl se zatím zabydlel na deseti místech východního pobřeží USA, do poloviny roku 2018 chce mít otevřeno na 80 prodejen.
Server našel několik důvodů, proč jsou ceny v Lidlu nižší než v ostatních řetězcích. Prvním důvodem je, že na pultech zákazníci najdou pouze výrobky od soukromých dodavatelů. Soukromé značky tvoří 90 procent sortimentu řetězce a jejich výrobky jsou dodávány speciálně jenom pro Lidl. Tím si řetězec zajistí finanční výhodu – odpadá potřebný zprostředkovatel zboží a tím i dodatečné náklady na dodavatele. Společnost má také větší kontrolu nad výrobními náklady a může stanovit vlastní ceny.
Druhým důvodem je omezená nabídka produktů. Příkladem může být hořčice – Lidl nabízí pouze tu od soukromého dodavatele a pak také národní značku, omezená nabídka vzbuzuje větší kupní sílu dodavatelů, neboť objednává ve větší množství menší počet produktů.
Třetí výhodou Lidlu je, že prodává zejména „rychle-mizející položky“. Jde o to, že řetězec upřednostňuje prodej každodenních věcí namísto zboží, které je speciální nebo obecně méně žádané v rámci každodenní báze.
Vliv na nízké ceny má překvapivě i velikost obchodu. A prodejny Lidlu patří právě k těm menším. Ve Spojených státech jsou sice jeho prodejny větší, než v Evropě, ale zároveň zaujímají jenom čtvrtinu prostoru tradičního amerického supermarketu Kroger.
Nižší náklady na práci? Ano i to je jedním z důvodu nízkých cen v Lidlu. Řetězec se snaží zaměstnat co nejméně lidí a tím udržet náklady na práci nižší. Supermarket lidskou sílu nahrazuje efektivními technologiemi, navíc zákazník si musí zeleninu či ovoce vážit sám a to samé se týká ukládání nákupu do tašek. S ním v některých obchodních řetězcích pomáhají zaměstnanci. Zaměstnanci Lidlu jsou prý navíc vyškoleni tak, že dokáží zvládnout jakoukoliv potřebnou činnost v obchodě, jsou tak efektivnější a flexibilnější.
Šestou výhodou je to, že řetězec ponechává zboží v regálech často ve stejných krabicích, ve kterých bylo dovezeno. To opět snižuje náklady řetězce na práci. Lidl vynakládá méně financí na reklamy a propagaci značky ve svém obchodě. Řetězec šetří také na energiích a snaží se do svých obchodů nechat pronikat denní světlo tak moc, jak to jen jde. Co se týče celkové propagace řetězce, i tam se Lidl řadí k „nízko nákladovým provozům“. Pro reklamu využívá zejména místní rádia, ale také sociální sítě.
Související
Poláci šli do našich obchodů zjistit, proč Češi nakupují u nich. Už se nediví
V Česku probíhá podzimní sbírka potravin, zapojily se tisíce prodejen
Aktuálně se děje
před 41 minutami
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
před 1 hodinou
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
před 1 hodinou
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
před 1 hodinou
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
před 2 hodinami
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
před 3 hodinami
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
před 4 hodinami
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
před 4 hodinami
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
před 5 hodinami
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
před 5 hodinami
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
před 6 hodinami
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
před 7 hodinami
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
před 7 hodinami
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
před 9 hodinami
Počasí o víkendu: V noci bude mrznout, přes den se citelně oteplí
včera
Pavel v úterý jmenuje Babiše premiérem
včera
Britský expert pro EZ: Globální potravinová bezpečnost bude stabilní, rizikem ale zůstává Putin
včera
Babiš oznámil, že se navždy vzdá Agrofertu
včera
New York Times podává žalobu na Pentagon a Hegsetha
včera
Letadlo se Zelenským pronásledovaly záhadné vojenské drony
včera
Je naprostá iluze věřit, že by Rusko mohlo na Ukrajině prohrát, prohlásil belgický premiér
Belgický premiér Bart De Wever prohlásil, že je "naprostá iluze" věřit, že by Rusko mohlo ve válce na Ukrajině prohrát. Jeho nedávné komentáře, které odhalují hluboké neshody mezi evropskými lídry, zazněly v pondělí na akci deníku La Libre. Premiér si stěžoval na "neuvěřitelný" tlak ohledně otázky využití zmrazených ruských aktiv.
Zdroj: Libor Novák