Praha - Čas výprodejů je v plném proudu. Někteří obchodníci zlevnili zboží už před Vánocemi, hlavním lákadlem pro spotřebitele jsou ale všudypřítomné povánoční výprodeje, které plynule přecházejí do těch novoročních. Co je dobré mít na paměti, abyste „výhodné“ koupě posléze nelitovali? Na co si dát pozor, abyste díky slevám opravdu ušetřili?
1 + 1 zdarma, krach cen, totální výprodej, slevy až 80 %, vše za polovinu – podobnými nápisy se obchodníci snaží vzbudit dojem, že levnější už to nebude a je třeba bez váhání nakoupit právě u nich. Výprodeje jsou, byly a budou populární, ale chcete-li opravdu ušetřit, je potřeba zachovat chladnou hlavu. Každá prodejní akce je záměrným marketingovým tahem na zákazníka. I když se nemusí jednat o vysloveně klamavé obchodní praktiky, můžete později nákupu litovat.
„Berte s rezervou výlohy, které lákají na příliš vysoké slevy a totální výprodeje. Když se důkladně zadíváte na reklamu, bude často před číslicí malinkaté slovíčko 'až'. Zboží s nejvyšší uvedenou slevou rozhodně nebude plná prodejna a spíše budete mít problém zjistit, co konkrétně je tolik zlevněno,“ říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest, a dodává: „Láká-li obchodník na slevy, vždy musí být na zboží uvedena jeho konečná cena a vyčíslení slevy na haléř sedět. Pokud vám čísla na cenovce nesedí, podejte podnět České obchodní inspekci. Klamání spotřebitelů může obchodníka vyjít na pokutách pěkně draho.“ Bezdůvodné vyvolání dojmu likvidace prodejny, totálního výprodeje zboží, časově omezené nabídky nebo nabídky, která je určena pouze pro konkrétního spotřebitele (exkluzivně pro vás), je rovněž protiprávní, pokud tato reklama neodpovídá skutečnosti.
Důležité je také mít trochu přehled, kolik vybrané zboží obvykle stojí. Že je v určitém obchodě o 50 % zlevněno ještě neznamená, že ho za „zlevněnou“ cenu nekoupíte jinde zcela běžně. Hranici mezi marketingem a klamavou obchodní praktikou už překračují falešné slevy, kdy prodejce cenu výrobku vlastně vůbec nesníží a slovo „sleva“ použije jen jako magické zaklínadlo k nalákání nepozorného spotřebitele k nákupu. Někteří obchodníci se uchylují i k dočasnému navýšení ceny, aby ji pak mohli snížit na původní hladinu a vydávat tento rozdíl za slevu. Rok co rok Česká obchodní inspekce během výprodejů odhalí řadu chyb, kterých se obchodníci při slevách dopouštějí a kterými mohou zákazníky klamat.
A jak je to se zárukou na zlevněné zboží? Můžete se setkat s tvrzením, že na zlevněný sortiment neplatí záruka, případně je omezena. „Nic takového není možné, i na zboží zakoupené ve slevě platí zákonná záruka 24 měsíců. Výjimkou je situace, kdy byl výrobek zlevněný kvůli nějaké vadě – pro takovou vadu pak zboží samozřejmě reklamovat nelze, na všechny ostatní vady daného zboží záruka ovšem platí. O důvodu takové slevy musí být zákazník při nákupu informován a tato skutečnost by měla být potvrzena i na dokladu o koupi,“ vysvětluje Lukáš Zelený.
Pozor si dejte také na akce typu 3+1 zdarma. Obchodník může v případě reklamace tvrdit, že na kus „zdarma“ se záruka nevztahuje. Je pravda, že záruka se vztahuje pouze na zboží, za které jste zaplatili, vždy je ovšem nutné určit, který kus je tím „darem“. Není-li možné jednotlivé kusy od sebe odlišit, jedná se jen o množstevní slevu a reklamovat můžete každý kus zboží zvlášť.
4. července 2025 16:19
Rozsáhlý blackout zasáhl český průmysl. Problémy hlásily automobilky i operátoři
Související

Obchody se o svátcích řídí zákonem. Víme, jak to bude o víkendu

Červencové svátky vyšly na víkend. Inspekce řekla, zda nakoupíte bez problémů
Obchody , výprodeje , slevy výprodeje , slevy
Aktuálně se děje
před 32 minutami

Z Ruska je zklamaný. V pondělí budu mít zásadní prohlášení, oznámil Trump
před 1 hodinou

Nová ruská taktika systematicky ničí ukrajinská města. Umírají civilisté, přibývá útoků drony
před 1 hodinou

Fico se k soudu nechystá. Střelci odpustil, zaútočil na opozici a média
před 2 hodinami

Trumpovy výroky živí debatu o evropském jaderném deštníku. Významný německý politik je pro
před 2 hodinami

Tajná služba trestá selhání při atentátu na Trumpa. Suspendovala šest lidí
před 3 hodinami

Další průzkum, jiná čísla. ANO je první, vládní strany si pohoršily
před 3 hodinami

Zemřelo 121 lidí, další se pohřešují. Experti už tuší, proč byly povodně v Texasu tak smrtící
před 3 hodinami

Hrozba teroristického útoku v Česku prověřena. Policie uklidňuje veřejnost
před 5 hodinami

Počasí o víkendu čeká zlom, vrátí se léto
včera

Umělá inteligence sítě X chválila Hitlera. Musk přiznal problémy
včera

Slovinsko balancuje na ostří nože: Premiér Golob návrhem referenda o členství v NATO vyrazil dech
včera

Poprask v Nizozemsku: Každý jeden občan má v krvi chemikálie
včera

Tchaj-wan usiluje o omezení hospodářských vazeb na Čínu, úplné přerušení je však nereálné. Případná válka způsobí globální problémy s mikročipy
včera

Dalo se nedávným protestům v Los Angeles předejít? Podle expertů stačilo dodržet tři postupy
včera

Starmer a Macron vyzvali k tvrdším sankcím na Rusko, Rubio jednal s Lavrovem
včera

Nečekaný propad ANO. Babiš je v novém průzkumu pod 30 procenty
včera

Napětí na hranici Německa a Polska. Volný pohyb je minulostí, přinejmenším dočasně
včera

Politický darebák a lichvář. Trump z mezinárodního obchodu odstraňuje respekt, obětí budou i jeho voliči
včera

Důchody v roce 2026. Ministerstvo zveřejnilo první odhady růstu penzí
včera
Trump zahájil obchodní válku s Brazílií. Nejspíš hraje o osud Bolsonara
Obchodní vztahy mezi Spojenými státy a Brazílií vstoupily do období vážné krize. Bez předchozího varování a mimo rámec standardních diplomatických konzultací oznámil americký prezident Donald Trump zavedení 50% cel na brazilský export, a to s účinností od začátku srpna. Informaci sdělil osobním dopisem prezidentovi Luizovi Ináciovi Lulovi da Silvovi.
Zdroj: Jakub Jurek