RegioJet prohloubil ztrátu. Firma sází na mezinárodní spoje a nové vagony

Praha - Ztráta železničního dopravce RegioJet se loni meziročně téměř ztrojnásobila. Z 13,3 milionu korun v roce 2016 vzrostla v roce 2017 na 35,8 milionu. Vyplývá to z výroční zprávy a tiskové zprávy firmy. Výsledky byly ovlivněny investicemi do nové linky a nákupu vozů, sdělil ČTK mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. Počet lidí, které vlaky RegioJetu loni přepravily na českých a mezinárodních linkách, stoupl meziročně zhruba o čtvrtinu na 4,67 milionu. K nárůstu podle firmy pomohlo zavedení tří párů spojů mezi Prahou, Brnem a Bratislavou od prosince 2016.

Dopravci loni vzrostly tržby na 1,1 miliardy korun. Zároveň ale také RegioJetu v roce 2017 meziročně stouply celkové dluhy o více než 300 milionů korun na miliardu. Počet zaměstnanců RegioJetu loni stoupl oproti roku 2016 o více než stovku na 496.

Firma od prosince 2017 provozuje čtyři nové spoje na trase Praha - Brno - Vídeň. Právě náklady na její zavedení nebo koupě nových moderních vagonů ovlivnily podle mluvčího RegioJetu hospodářské výsledky společnosti. "Meziročně se počet nových spojů zvýšil o více než 40 procent. Současně RegioJet výrazně investoval do pořízení nového vozového parku. Jednalo se jak o pořízení a financování čtyř nových vícesytémových lokomotiv Bombardier Traxx, stejně jako o dalších 16 nových moderních vozů Astra," uvedl Ondrůj. "Další podstatný vliv na výsledek měly také kurzové rozdíly spojené s pořízením nových vozů," doplnil.

Investice podle něj pomohly k nárůstu počtu cestujících. Třeba samotný provoz na klíčové trase Praha - Ostravsko - Košice byl loni ziskový. Zákazníků přibývá RegioJetu i letos. Za první pololetí tohoto roku přepravil 2,76 milionu cestujících, o 26 procent více než loni za stejnou dobu.

Regiojet vznikl v roce 2009. Od roku 2011 provozuje pravidelnou osobní železniční dopravu na trase Praha - Ostrava - Žilina - Košice a od prosince 2015 na trase Praha - Olomouc - Přerov. Od roku 2012 také její sesterská společnost RegioJet se sídlem v Bratislavě provozuje vnitrostátní železniční dopravu na Slovensku.

Dopravce má podle informací na svém webu 127 vozů sestavovaných většinou do devíti souprav. Základ tvoří vozy od rakouských a švýcarských drah a RegioJet si také nechal vyrobit nové vagony od rumunské společnosti Astra. Soupravy RegioJetu táhnou lokomotivy Škoda vyrobené na začátku 90. let a loni podle mluvčího firmy koupil dopravce také čtyři nové lokomotivy od firmy Bombardier Transportation sídlící v Berlíně.

Konkurenční státní České dráhy v loňském roce hospodařily se ziskem 984 milionů korun, meziročně o 102 miliony korun vyšším. Soukromý železniční dopravce Leo Express zatím výsledek za minulý rok nezveřejnil, v roce 2016 skončil ve ztrátě 110 milionů korun.

Související

České dráhy, ilustrační fotografie.

České dráhy podle Evropské komise poškodily firmu Regiojet

Evropská komise (EK) obvinila České dráhy (ČD) a rakouského železničního dopravce ÖBB, že uzavřeli tajnou dohodu o použitých osobních železničních vagonech, která poškozovala českého provozovatele RegioJet. Komise dnes uvedla, že český podnik s rakouským uzavřely tajná ujednání s cílem narušit hospodářskou soutěž na trhu osobní železniční dopravy, oběma proto zaslala takzvané prohlášení o námitkách.

Více souvisejících

regiojet Ekonomika železnice

Aktuálně se děje

před 44 minutami

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

Benjamin Netanjahu, známý pod přezdívkou Bibi

Zatykač na Blízkém východě moc nezmění. Netanjahu ví, že po válce jeho kariéra může skončit, říká Salem

Zatykač na izraelského premiéra Benjamina Netanjahua a bývalého ministra obrany Yoava Gallanta situaci na Blízkém východě moc nezmění. Pro EuroZprávy.cz to vysvětlil Paul Salem, viceprezident pro mezinárodní spolupráci think tanku Middle East Institute. Podle něj je hlavní starostí arabských zemí normalizace vztahů s Izraelem a zatykač příliš neovlivní ani vojenskou pomoc z Evropy. Íránské bezpečnostní obavy nepoleví.

před 5 hodinami

Vladimir Putin na summitu Rusko Afrika 2023.

Riziko chyby je vysoké. Rétorika Kremlu připouští jadernou válku, varuje analýza

Rusko-ukrajinská válka vstoupila do dalšího nebezpečného cyklu eskalací a hrozeb, přičemž obavy z možného použití jaderných zbraní i nadále stoupají. Přestože mnoho analytiků zůstává skeptických k možnosti, že by Vladimir Putin skutečně použil jaderné zbraně na Ukrajině, rétorika Kremlu tuto možnost nevylučuje. Riziko chyby či špatného odhadu je vysoké, což situaci činí mimořádně nebezpečnou. Ve své analýze to uvedl server SkyNews.

před 6 hodinami

před 7 hodinami

před 7 hodinami

Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?

Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?

Pořízení hypotéky je pro většinu z nás jedním z největších rozhodnutí v našem životě. Představuje splnění snu o vlastním bydlení, ale také zodpovědnost a dlouhodobý finanční závazek. A právě fixace hraje u hypotečního úvěru zásadní roli.

před 7 hodinami

před 7 hodinami

před 7 hodinami

Donald Tusk

Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování

Polský premiér Donald Tusk varoval, že nedávné události naznačují reálné riziko globálního konfliktu. Tato prohlášení přicházejí poté, co Rusko odpálilo hypersonickou balistickou střelu středního doletu na ukrajinské město. Podle Tuska se konflikt na východě dostává do rozhodující fáze, což naznačuje nejistotu a potenciální eskalaci.

před 8 hodinami

před 8 hodinami

před 8 hodinami

před 9 hodinami

před 9 hodinami

před 10 hodinami

před 10 hodinami

Změny počasí mění svět k nepoznání. O domov už přišly desítky milionů lidí

Konference OSN o změně klimatu COP29, která právě skončila v ázerbájdžánském Baku, přinesla opětovné výzvy k řešení klimatické krize. Ty však ostře kontrastují s tvrdou realitou: miliony lidí byly nuceny opustit své domovy kvůli klimatickým katastrofám, uvedl server Al-Džazíra.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy