Praha - Ekonomická krize zásadním způsobem poznamenala logistický trh - zatímco v roce 2009 musely dopravní firmy bojovat s poklesem zakázek snižováním počtu vozidel a propouštěním zaměstnanců, dnes je situace zcela opačná. Informovala o tom ve středu firma Šmídl.
Podle sdružení dopravců Česmad Bohemia chybí po dvou letech krize zhruba třetina přepravních kapacit. Nedostatek volných kamionů se dá vyřešit poměrně rychle rozšířením vozového parku, větší komplikace ale přináší dopravcům nedostatek zkušených řidičů.
"Letos máme v plánu nakoupit další nové kamiony, abychom uspokojili poptávku po našich službách. Bohužel se nám zatím nepodařilo sehnat dostatek kvalifikovaných řidičů," uvedla jednatelka české logistické společnosti Šmídl Martina Šmídlová.
Stát se řidičem kamionu vyžaduje v dnešní době nemalou startovní investici. Kromě řidičského průkazu příslušné skupiny a profesního průkazu musí uchazeč projít psychotesty. Vyřízení všech potřebných dokladů stojí desítky tisíc korun.
Dříve přitom většina profesionálních řidičů získala oprávnění v rámci povinné vojenské služby, jejíž zrušení výrazně ovlivnilo úroveň uchazečů o toto povolání. Během absolvování vojenské služby totiž někteří branci získali nejen řidičské průkazy, ale také základní praxi v řízení nákladního automobilu. Po těchto zkušených řidičích je čím dál větší poptávka. Nedostatek zkušeností je dnes totiž nejčastější příčinou problémů mladých řidičů při hledání zaměstnání.
"Upřednostňujeme hlavně uchazeče s praxí. V poslední době jsme ale zaměstnali i méně zkušené řidiče, které dáváme do dvouměsíčního zácviku k našemu kmenovému řidiči. Teprve potom mohou dostat vlastní vozidlo," popsala Šmídlová.
Pokud nedojde ke zvýšení přepravních kapacit, budou podle Česmad Bohemia logistické firmy nuceny odmítat některé zakázky. To by vedlo ke zvýšení cen dopravy a komplikacím při přepravě zboží.
Společnost Šmídl vznikla jako rodinná firma v roce 1990 bez účasti na privatizacích či restitucích. Její pobočky se nacházejí ve čtyřech městech České republiky. Společnost Šmídl má vlastní logistické centrum a vozový park čítající přes 200 nákladních vozidel v průměrném stáří tří let. Šmídl zaměstnává přes 300 lidí a loni realizovala téměř 13 tisíc přeprav.
Související
Doba přezouvání pneumatik je tady. Řidiči se musí řídit zákonem
Řidiči pod drobnohledem. Policisté budou dávat pozor na mobily za volantem
Aktuálně se děje
před 46 minutami
Experti rozebrali chování prince Harryho. Návrat domů není vyloučen
před 1 hodinou
Papír s informací o růstu důchodů už nepřijde každému, upozornil úřad
před 2 hodinami
V USA padl první trest v případu smrti herce Matthewa Perryho
před 3 hodinami
Nedorozumění vedlo k policejnímu zásahu ve škole v Praze
Aktualizováno před 4 hodinami
Zemřel populární moderátor Patrik Hezucký
před 4 hodinami
Německo schválilo dobrovolnou vojenskou službu. Čekají se protesty mladých
před 6 hodinami
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
před 7 hodinami
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
před 7 hodinami
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
před 7 hodinami
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
před 8 hodinami
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
před 8 hodinami
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
před 9 hodinami
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
před 10 hodinami
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
před 11 hodinami
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
před 11 hodinami
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
před 12 hodinami
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
před 12 hodinami
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
před 13 hodinami
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
před 14 hodinami
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
Německý kancléř Friedrich Merz odcestuje v pátek večer do Bruselu, aby se pokusil přesvědčit belgické vedení k podpoře půjčky pro Ukrajinu ve výši 165 miliard eur. Tato reparační půjčka má být financována z peněžní hodnoty zmrazených ruských státních aktiv, které jsou uloženy na belgickém území. Merz zrušil své původní cestovní plány do Osla, aby se mohl zúčastnit klíčové večeře s belgickým premiérem Bartem De Weverem a předsedkyní Evropské komise Ursulou von der Leyenovou.
Zdroj: Libor Novák