Praha nedostane miliardy na metro, porušila podmínky dotace

Praha - Výstavba trasy A pražského metra z Dejvic do Motola má vážný problém, Evropská komise už podruhé odmítla projekt schválit a poslala do Česka žádost o jeho doplnění. Uvádí to čtvrteční vydání deníku E15.

„Posuzování projektové žádosti ze strany komise bylo přerušeno,“ potvrdila Jana Jabůrková, mluvčí ministerstva pro místní rozvoj, které je národním koordinátorem procesu čerpání evropských fondů. Unie má dát na pražské metro 330 milionů eur, v přepočtu přes osm miliard korun, celkové náklady překračují 21 miliard korun. Tentokrát Evropské komisi vadí především neexistence parkoviště P+R na Dlouhé Míli. Parkoviště mělo být součástí stavby rychlodráhy na letiště, kterou chtěl zbudovat stát. Tento projekt je však navzdory mnoha politickým proklamacím už léta u ledu. Zprovoznění rychlodráhy a zmíněného parkoviště je přitom podle dokumentace EIA pro vybudování nového metra podmínkou.„Doufáme, že se připomínky vypořádají a že poté to bude schváleno,“ řekl deníku ředitel odboru fondů EU na ministerstvu dopravy Marek Pastucha. Problém musí vyřešit především pražský dopravní podnik, který je žadatelem o dotaci. „Vzhledem k tomu, že tato podmínka je nesplnitelná, hledal dopravní podnik ve spolupráci s městem náhradní řešení, které bude odpovídat podmínce uvedené v původním Stanovisku k posouzení vlivů provedení záměru na životní prostředí (EIA),“ uvedla mluvčí dopravního podniku Monika Lojínová.Náhradním řešením má být terminál u stanice Veleslavín, kde vznikne mimo jiné sto parkovacích míst. Podle Lojínové je o tom komise průběžně informována. Stavba úseku metra A Dejvická - Motol byla zahájena předloni na jaře. „Projekt se realizuje, ačkoli jeho efektivita je sporná,“ stálo v loňském posudku CEE Bankwatch Network’s, který sleduje dopravní operační programy v nových členských zemích Evropské unie.Češi mohou jen doufat, že se metro nezařadí k tuzemským dopravním propadákům, kam už patří například dálnice D8 nebo řada vodních staveb. „Můžeme říci, že český operační program Doprava je jedno velké selhání,“ píše se rovněž ve zmíněném posudku. Ten je přitom s nabízenými 150 miliardami korun největším tuzemským operačním programem.

Související

Více souvisejících

Metro

Aktuálně se děje

včera

včera

Teroristé Hamásu

Návrh dohody o příměří má tři fáze, tvrdí Hamás

Návrh dohody o příměří v pásmu Gazy, s níž souhlasilo palestinské hnutí Hamás, má tři fáze a každá trvá 42 dní. Uvedl to v pondělí vysoce postavený představitel Hamásu Chalíl Hajjá v rozhovoru pro katarskou televizi Al-Džazíra, píše agentura Reuters.

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Chřestýš

Extrémní změny počasí povedou k masové migraci. Vědci varují před rozšířením jedovatých hadů

Podle nové studie, na kterou upozornil server The Guardian, se očekává, že změna klimatu povede k masové migraci jedovatých hadů do nových oblastí a zemí, které na to nejsou připravené. To zvýší zranitelnost obyvatel vůči uštknutí hady. Vědci ve studii modelovali možné geografické rozšíření 209 druhů jedovatých hadů, které mohou ohrozit lidský život. Závěry ukazují, že největší riziko nesou lidé v nízkopříjmových zemích v jižní a jihovýchodní Asii a v částech Afriky.

včera

Ruská armáda, ilustrační foto

Rusko vyhlašuje cvičení. Použije jaderné zbraně

Ruské ministerstvo obrany v pondělí oznámilo, že uspořádá cvičení s taktickými jadernými zbraněmi. Před několika dny Kreml rozzlobeně reagoval na komentáře vysokých západních představitelů o válce na Ukrajině.

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Netanjahu: Pokud se neubráníme sami, nikdo nás neubrání. Zvládneme to i sami

Izraelský premiér Benjamin Netanjahu odmítl tlak mezinárodního společenství, které požaduje pozastavení válečného tažení v Pásmu Gazy. Podle agentur AP a DPA zdůraznil, že Izrael má schopnost bránit se sám, pokud bude potřeba.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy