Praha - Jistě také patříte mezi televizní diváky – snad každý se alespoň tu a tam koukne a možná jste si také někdy všimli těch dvou písmen, která se pravidelně objevují v pravých dolních rozích televizních obrazovek. Dva velké znaky v černém kolečku s bílým lemem.
Těmi znaky jsou písmenka PP a jejich význam není nikterak složitý ani tajemný. Jedná se o počáteční písmena výrazu Product Placement, což v překladu do jazyka českého znamená "umístění produktu".
Product placement je fenoménem moderního marketingu, který stále více dobývá české obrazovky. Jeho obliba mezi marketéry pramení především z toho, že se jedná o poměrně neinvazivní formu reklamy, což dokazují i čísla, ta uvádějí, že až 57 procent diváků PP na obrazovkách nevadí. Přesto anebo právě proto to postačí k tomu, aby se produkt nebo služba takto "reklamovaná" dostaly do povědomí potenciálních zákazníků.
"Průzkumy nám jasně ukazují, že product placement je účinný, a to velice dobře, protože až 97 procent dotazovaných diváků už někdy product placement zaznamenalo," uvedl Roman Berglowiec, jednatel mediální agentury Sabanero.
Jak takový product placement vlastně probíhá? Existují dva typy product placementu, a to aktivní a pasivní. "Při aktivním PP je produkt zařazen přímo do scénáře a hlavní či jiná postava s ním přímo pracuje, užívá ho a příběh je často úzce spjat s produktem, u pasivního je produkt pouze součástí děje a primární dějová linie se od něj neodvíjí," vysvětluje Berglowiec.
Historie product placementu se v České republice ale není nijak dlouhá. Je tomu tak především kvůli faktu, že byl product placement dlouho postaven mimo zákon a poměry se pro něj začaly příznivě vyvíjet až někdy okolo roku 2009. "Od té doby ale zaznamenáváme stále větší zájem o product placement.
Když se na nás firmy obracejí, že by chtěly mít svůj produkt v televizi, první, na co se ptají, bývá většinou product placement, pak až standardní audiovizuální reklama," dodal Berglowiec.
Aby taky ne. Čísla ukazují, že asi osm procent televizních diváků se následně při koupi nechává ovlivnit tím, co jejich oblíbená seriálová postava nosí, jí, užívá. "Kdo vsadí na product placement, vsadí na kvalitní způsob, jak propagovat svůj produkt, aniž by nutně musel spadnout do průměrného moře obyčejné reklamy, kterou lidé častěji ignorují, než vnímají," uzavírá Roman Berglowiec z agentury Sabanero.
Související
Vláda připravila změny v regulaci reklamy a navrhla přesuny peněz v evropských fondech
Za zasílání obchodních sdělení bez souhlasu bude hrozit pokuta až 100.000 korun
Aktuálně se děje
před 49 minutami
Podzim v prosinci. Meteorologové přinesli předpověď na příští týden
před 5 hodinami
OBRAZEM: Mikuláš se svou partou čertů a andělů si podmanil ulice Prahy
včera
Experti rozebrali chování prince Harryho. Návrat domů není vyloučen
včera
Papír s informací o růstu důchodů už nepřijde každému, upozornil úřad
včera
V USA padl první trest v případu smrti herce Matthewa Perryho
včera
Nedorozumění vedlo k policejnímu zásahu ve škole v Praze
Aktualizováno včera
Zemřel populární moderátor Patrik Hezucký
včera
Německo schválilo dobrovolnou vojenskou službu. Čekají se protesty mladých
včera
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
včera
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
včera
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
včera
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
včera
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
včera
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
včera
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
včera
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
včera
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
včera
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
včera
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
včera
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
Válka na Ukrajině nadále pokračuje, protože Moskva podmiňuje jednání požadavky ohrožujícími ukrajinskou suverenitu i západní strategické zájmy. Kreml mezitím upevňuje ideologii trvalé konfrontace a rozšiřuje svůj vliv hybridními prostředky od Pobaltí až po Kazachstán. Slábnoucí jednota Západu posiluje ruské ambice a zvyšuje riziko, že konflikt přeroste v širší bezpečnostní krizi, již už nebude možné ignorovat.
Zdroj: Jakub Jurek