Praha - Jistě také patříte mezi televizní diváky – snad každý se alespoň tu a tam koukne a možná jste si také někdy všimli těch dvou písmen, která se pravidelně objevují v pravých dolních rozích televizních obrazovek. Dva velké znaky v černém kolečku s bílým lemem.
Těmi znaky jsou písmenka PP a jejich význam není nikterak složitý ani tajemný. Jedná se o počáteční písmena výrazu Product Placement, což v překladu do jazyka českého znamená "umístění produktu".
Product placement je fenoménem moderního marketingu, který stále více dobývá české obrazovky. Jeho obliba mezi marketéry pramení především z toho, že se jedná o poměrně neinvazivní formu reklamy, což dokazují i čísla, ta uvádějí, že až 57 procent diváků PP na obrazovkách nevadí. Přesto anebo právě proto to postačí k tomu, aby se produkt nebo služba takto "reklamovaná" dostaly do povědomí potenciálních zákazníků.
"Průzkumy nám jasně ukazují, že product placement je účinný, a to velice dobře, protože až 97 procent dotazovaných diváků už někdy product placement zaznamenalo," uvedl Roman Berglowiec, jednatel mediální agentury Sabanero.
Jak takový product placement vlastně probíhá? Existují dva typy product placementu, a to aktivní a pasivní. "Při aktivním PP je produkt zařazen přímo do scénáře a hlavní či jiná postava s ním přímo pracuje, užívá ho a příběh je často úzce spjat s produktem, u pasivního je produkt pouze součástí děje a primární dějová linie se od něj neodvíjí," vysvětluje Berglowiec.
Historie product placementu se v České republice ale není nijak dlouhá. Je tomu tak především kvůli faktu, že byl product placement dlouho postaven mimo zákon a poměry se pro něj začaly příznivě vyvíjet až někdy okolo roku 2009. "Od té doby ale zaznamenáváme stále větší zájem o product placement.
Když se na nás firmy obracejí, že by chtěly mít svůj produkt v televizi, první, na co se ptají, bývá většinou product placement, pak až standardní audiovizuální reklama," dodal Berglowiec.
Aby taky ne. Čísla ukazují, že asi osm procent televizních diváků se následně při koupi nechává ovlivnit tím, co jejich oblíbená seriálová postava nosí, jí, užívá. "Kdo vsadí na product placement, vsadí na kvalitní způsob, jak propagovat svůj produkt, aniž by nutně musel spadnout do průměrného moře obyčejné reklamy, kterou lidé častěji ignorují, než vnímají," uzavírá Roman Berglowiec z agentury Sabanero.
Související
Vláda připravila změny v regulaci reklamy a navrhla přesuny peněz v evropských fondech
Za zasílání obchodních sdělení bez souhlasu bude hrozit pokuta až 100.000 korun
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Zelenskyj i Putin chtějí ukončit válku na Ukrajině, prohlásil Trump
Aktualizováno před 2 hodinami
Nebezpečné počasí hrozí už dnes večer. Výstraha se týká celé ČR
před 2 hodinami
Trump měl na telefonu Putina. Hovor byl dobrý a produktivní, tvrdí šéf Bílého domu
před 3 hodinami
Vážná nehoda na Benešovsku. Na místě hořelo
před 3 hodinami
Smrt Bardotové zasáhla i české politiky. Ozvali se Babiš či Klempíř
před 4 hodinami
Příměří u jaderné elektrárny v Záporoží. Začaly kritické opravy vedení
před 5 hodinami
Muž s nožem v Budějovicích vyhrožoval kolemjdoucím. Policista ho zpacifikoval
před 6 hodinami
Francie oplakává Bardotovou. O dojmy se podělil i prezident Macron
před 7 hodinami
Lavrov promluvil o úmyslech Moskvy a varoval Evropany
před 9 hodinami
Hazard, jaký se nevidí. Žena v Krkonoších bruslila na tenkém ledu i s kočárkem
před 10 hodinami
Zemřela ikonická herečka Brigitte Bardotová
před 10 hodinami
Turek se nevzdává. Pavel by měl dodržet svá slova, říká poslanec
před 11 hodinami
Zimní počasí na přelomu roku. Napadnout mohou desítky centimetrů sněhu
před 12 hodinami
Trump přivítá Zelenského. Zbývá deset procent a plán bude hotový, tvrdí Kyjev
před 13 hodinami
Anonym vyhrožoval střelbou v teplickém obchodním domě. Policie po něm pátrá
před 14 hodinami
Předpověď počasí: Poslední týden roku bude ve znamení pravé zimy
včera
"Zelenskyj nemá nic, dokud to neschválím." Trump dal jasně najevo, kdo rozhoduje o válce na Ukrajině
včera
Obrana za miliardy. Polsko se opevňuje před Ruskem, staví dračí zuby i protidronové bariéry
včera
Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti
včera
Období hlubokého otřesu a nejistoty. Rok 2025 se zapíše do dějin Evropské unie
Uplynulý rok 2025 se do dějin evropské ekonomiky zapíše jako období hlubokého otřesu a nejistoty. Server Politico jej popisuje jako jeden z nejvíce vyčerpávajících roků pro unijní obchod, kterému dominoval nevybíravý tlak staronového amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ten od svého lednového návratu do úřadu nešetřil na adresu Bruselu urážkami a označil Evropskou unii za uskupení vytvořené k parazitování na Americe, což následně podpořil zavedením nejtvrdších celních bariér za posledních sto let.
Zdroj: Libor Novák