Praha - Říkáte si, co je to za otázku? Přeci v autobazaru, nebo na inzerát, případně dovézt ze zahraničí. Je rok 2013 a možností, kde ojetý vůz pořídit je spousta. Jenže v tom je právě ten pověstný zakopaný pes. Každá z možností má totiž své „pro“ a „proti“. Jak tedy vybrat tu správnou variantu a mít jistotu dobré a bezpečné koupě?
V různých diskuzích na internetu se to hemží zaručenými radami, který bazar ano, který ne, z jaké země ano, z jaké ne, případně zda koupit od kamaráda a příbuzných nebo nikoliv.
Ať si ale koupíte ojeté auto kdekoliv a z jakéhokoliv zdroje, 100% jistotu nebudete mít nikdy. Ne snad proto, že by prodávající byl vždy lump a podvodník, ale prostě proto, že použitá věc je vždy použitá věc a riziko závady u ní nelze nikdy vyloučit.
V první řadě je proto potřeba přijmout fakt, že koupí ojetého vozu kupujete použitou věc, která po nějakou dobu sloužila svému účelu. Případná rizika je ale možné eliminovat téměř na nulu. Jak? Výběrem toho nejméně rizikového způsobu koupě ojetého vozu.
1. Nákup vozu na inzerát
Nejrizikovější způsob pořízení ojetého vozu. Proč? V inzerátech se často objevují vozy, které mají nějakou technickou nebo právní vadu a velké autobazary je odmítly vykoupit. Majitel takového vozu se pak snaží uspět u malých autobazarů, které nejsou schopny vůz zkontrolovat, nebo ještě častěji – nabídne vůz prostřednictvím inzerce v tisku nebo na internetu. Spoléhá na to, že zájemce o vůz nebude mít šanci vozidlo na ulici řádně prohlédnout, případně na fakt, že není v dané problematice odborníkem a nepozná, že vůz byl například havarován, případně jinak poškozen.
Dalším problémem může být nedokonalost kupní/prodejní smlouvy a následné problémy s případnou reklamací. Vzhledem k tomu, že koupě vozu je většinou velmi zásadním zásahem do rodinných financí, nelze, kvůli vysoké míře rizika, nákup vozu prostřednictvím inzerátu doporučit.
2. Koupě vozu v zahraničí
Byly doby, kdy se skutečně vyplatilo zajet pro vysněný vůz za hranice. Nejčastěji se jezdilo do Německa, Holandska nebo Belgie. Jenže, kdeže loňské sněhy jsou. S tím, jak se rozšířila v České republice nabídka kvalitních ojetých vozidel, nemá ve většině případů velký význam do zahraničí pro ojetý vůz vůbec vyrážet. Ceny jsou podobné, dokonce podle některých srovnání jsou ojetiny v Čechách mnohdy levnější. Sháníte-li však model, který není úplně běžný, specifickou verzi, nebo třeba veterána, není od věci zahraniční nabídku zkontrolovat.
Pozor však na některá úskalí dovozu ojetého vozu ze zahraničí. Tím prvním může být jazyková bariéra. Je dobré perfektně porozumět nejen popisu vozu a legislativním náležitostem například při odhlašování vozu a zařizování pojištění odpovědnosti, ale především smlouvě. Nejste-li velmi dobře jazykově vybaveni, budete pravděpodobně potřebovat tlumočníka, což jsou náklady navíc.
Dalším nákladem navíc je nutnost cestovat. Nepředpokládejte, že váš vysněný vůz najdete u prvního prodejce v Drážďanech. Pravděpodobně najedete stovky kilometrů, než nějaký vůz vyberete.
Pozor si také dejte na cenu. Mnohdy bývá uvedena bez DPH, nicméně DPH platit budete a to v zemi nákupu (u ojetého auta). V Čechách pak budete muset nechat zkontrolovat emise, absolvovat prohlídku na STK a vozidlo přihlásit.
3. Koupě vozu v autobazaru
V současné době asi nejběžnější způsob pořízení ojetého vozu. Ale pozor. Česká legislativa zatím na problematiku obchodu s ojetými vozy příliš nepamatuje, takže mezi jednotlivými autobazary jsou propastné rozdíly. Zatímco u některých autobazarů se může riziko koupě vyrovnat riziku nákupu vozu na ulici, jiní obchodníci s ojetými vozy nabízí servis srovnatelný s prodejem nových vozů prémiových značek a to včetně velkého množství záruk a garancí.
Na co tedy dát při nákupu v autobazaru největší pozor? Zjistěte si, zda autobazar vozy skutečně vlastní, či zda je má je v tzv. „komisi". V takovém případě totiž prodej pouze zprostředkovává a za vozidla v podstatě neručí. Případný spor je potom nutné řešit s původním majitelem vozu, což může být často problém. Například při nákupu vozidla v Praze, kdy je původní majitel třeba z Ostravy.
Dále je dobré vědět, zda autobazar disponuje dostatečným technickým zázemím, aby byl při přijímání vozu do prodeje schopen odhalit případné technické závady, opravy po havárii, nebo třeba stočený tachometr.
Samozřejmostí by mělo být prověření vozu v registrech Policie ČR, zda není odcizené, a také v registrech leasingových společností a exekutorských úřadů. Tyto služby stojí autobazar nemalé prostředky, a proto je nabízejí jen velcí hráči na trhu. Ti vám také, na rozdíl od menších autobazarů, nabídnout velké portfolio doplňkových služeb. Ať už jde o pojištění nebo třeba nabídku finančních produktů. Ale hlavně – velké autobazary všechny prodávané vozy vlastní a případné řešení je reklamace tak mnohem snadnější a rychlejší.
Ať už ale budete kupovat ojetý vůz kdekoliv, vždy dejte na zdravý úsudek a nikoliv na příval emocí u „krásně červeného auta". Uvědomte si, že za vůz platíte desítky, resp. stovky tisíc korun, které jste jistě nesnadno našetřili.
Vůz by vám tedy měl v budoucnu přinášet jen radost a užitek, nikoliv starosti způsobené právě nevhodným výběrem způsobu jeho koupě. Úplně nejlépe uděláte, když budete vybírat z autobazarů, které mají certifikaci TUV NORD. Není jich zatím mnoho, protože jde skutečně o náročné prověřování a málokterý autobazar certifikaci dostane. Ale ten, který ji má nabízí skutečně služby srovnatelné s prodejnami nových vozů, a to včetně záruk a garancí.
Související
Počet ojetých osobních aut nabízených na českém trhu se v říjnu zvýšil
Průměrná cena ojetých aut na českém trhu vzrostla v září o 15 procent
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Budoucí šéf Pentagonu čelí obvinění ze zneužití. Ženě měl znemožnit odejít z pokoje a znásilnit ji
před 2 hodinami
Dramatický týden války na Ukrajině: Eskalace a nové zbraně mění pravidla hry
před 3 hodinami
1000 dní války na Ukrajině: Nastává přelomové období, shodují se experti
před 4 hodinami
Putin: Raketu Orešnik nedokáže zachytit nic na světě. Zahájíme sériovou výrobu
před 5 hodinami
Politico: Svět má nového vítěze v boji s extrémním počasím. Překvapivě jím není západní země
před 6 hodinami
Zatykač na Blízkém východě moc nezmění. Netanjahu ví, že po válce jeho kariéra může skončit, říká Salem
před 7 hodinami
Riziko chyby je vysoké. Rétorika Kremlu připouští jadernou válku, varuje analýza
před 7 hodinami
Nemocnice v Pásmu Gazy jsou před zhroucením. O víkendu hrozí kompletní kolaps zdravotnického systému
před 8 hodinami
Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu Orešnik. Hromadná produkce nehrozí, myslí si expert
před 8 hodinami
Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?
před 8 hodinami
Do napjaté situace si přisadil i Kim Čong-un: Svět míří k ničivé termonukleární válce
před 8 hodinami
Víte, jaký program dokáže ušetřit práci každému podnikateli? Online fakturace
před 9 hodinami
Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování
před 9 hodinami
Tragický konec pátrání po miminku ve Vídni. Policie podezřívá matku
před 9 hodinami
Situace je nejhorší od začátku války. Evropa znepokojená, Moskva hrozí, Číňané vyzývají ke klidu
před 9 hodinami
USA zavádí nové sankce. Destabilizují Rusko, citelně se ale dotknou Evropy
před 10 hodinami
Británie stupňuje rétoriku: Pokud dnes Putin napadne východní Evropu, jsme připraveni na válku
před 10 hodinami
Orbán chce pozvat Netanjahua do Maďarska. Slibuje, že ho nezatkne
před 11 hodinami
Diplomat prozradil, proč Putin eskaluje konflikt na Ukrajině. Kreml sdělil důvod odpálení rakety
před 11 hodinami
Změny počasí mění svět k nepoznání. O domov už přišly desítky milionů lidí
Konference OSN o změně klimatu COP29, která právě skončila v ázerbájdžánském Baku, přinesla opětovné výzvy k řešení klimatické krize. Ty však ostře kontrastují s tvrdou realitou: miliony lidí byly nuceny opustit své domovy kvůli klimatickým katastrofám, uvedl server Al-Džazíra.
Zdroj: Libor Novák