Praha - Skupina České dráhy v roce 2013 prohloubila ztrátu na 1,95 miliardy korun. Rok předtím státní společnost prodělala zhruba 1,6 miliardy korun. Důvodem jsou podle vedení kurzové ztráty, náklady na nákup vozidel a neuskutečnění převodu nádraží na správce kolejí, komentoval ve výroční zprávě výsledek generální ředitel ČD Daniel Kurucz. Se ziskem skončila dceřiná ČD Cargo, která se v minulém období potýkala s výraznou ztrátou.
Přesto, že České dráhy vytvářely rezervy a opravné položky v řádech stovek milionů korun a nepodařilo se jim naplnit plán prodeje zbytného majetku, hospodářský výsledek Skupiny ČD je podle mezinárodních účetních standardů (IFRS) lepší, než se ještě v polovině loňského roku předpokládalo. Restrukturalizační opatření na ČD Cargu, nahrazení ztracených přeprav novými a také růst tržeb v osobní dopravě dokázaly nepříznivý trend zvrátit. Provozní ztráta Skupiny se podle IFRS snížila z –537 milionů korun na –174 milionů korun. „Snížení provozní ztráty považuji za velmi dobrý signál. Znamená to totiž jediné, a to, že firma dokázala být hospodářsky efektivnější v tom, co je hlavním předmětem jejího podnikání. Tedy v nákladní dopravě a v přepravě cestujících," říká náměstek generálního ředitele ČD pro ekonomiku a techniku Pavel Krtek. „Z toho vychází i konstrukce podnikatelských plánů na tento rok, kdy jak ČD, tak ČD Cargo mají skončit v provozním zisku." Čistá ztráta Skupiny ČD za rok 2013 ve výši –1,95 miliardy korun je především důsledek kurzových ztrát a finančních nákladů na financování externích zdrojů nutných k pokrytí výdajů za investice do vozidlového parku. Ty loni ve Skupině dosáhly 8,5 miliard korun (6,7 mld. korun ČD, 1,8 mld. korun ČD Cargo).
Českým drahám přibylo cestujích, rostl přepravní výkon i tržby
„Dobrou zprávou je, že v segmentu osobní dopravy loni pokračoval růst přepravních výkonů. Našich služeb využilo o půl milionu cestujících více a přepravní výkon se meziročně zvýšil o 17 milionů osobokilometrů. Celkové tržby z hlavní činnosti tak v porovnání s rokem 2012 vzrostly o 407 milionů korun," okomentoval výsledek osobní dopravy předseda představenstva a generální ředitel ČD Daniel Kurucz. Ztráta 1,949 milionů korun, kterou akciová společnost České dráhy vykázala v segmentu osobní dopravy a správy majetku, je do značné míry ovlivněna nenaplněním plánu prodeje zbytného majetku, kurzovými rozdíly (–639 milionů korun) a v neposlední řadě také účetními operacemi, tedy vytvořením opravných položek na dlouhodobý majetek, k zásobám, pohledávkám a také vytvořením rezervy na probíhající soudní spory (–657 milionů korun). „Do hospodaření se výrazně promítají také celkové finanční náklady ve výši –741 milionů korun související s cizími zdroji použitými primárně na nákup vozidel. Jejich vliv očekáváme i v příštích letech. Zadlužení společnosti by se však mělo od roku 2016 postupně snižovat. Zároveň je ale potřeba říct, že abychom se dostali do stavu, kdy České dráhy budou generovat dostatek vlastních prostředků na průběžnou obnovu vozidlového parku, je nutné, abychom byli efektivnější a aby byly ze strany objednatelů plně hrazeny všechny uznatelné náklady. Sanovat je například výnosy z prodeje majetku ČD, není možné," dodává Daniel Kurucz.
ČD Cargo vykázalo zisk ve výši stovek milionů korun
Největší dceřiná společnost ČD Cargo, která ve skupině představuje největšího zástupce segmentu nákladní dopravy, skončila loňské hospodaření se ziskem před zdaněním dle IFRS ve výši 917 mil. korun. „Tento výsledek by mohl být ještě lepší, a to o zisk z prodeje zbytného majetku a o kurzové zisky. Dohromady jde o 630 milionů korun. Ty jsme ale využili na vytvoření nových rezerv a opravných položek k majetku a pohledávkám v kumulované výši –652 mil. korun," vysvětluje předseda představenstva ČD Cargo Oldřich Mazánek.
V segmentové analýze nákladní dopravy na úrovni konsolidačního celku Skupiny ČD Cargo, jenž zahrnuje výsledky hospodaření ČD Cargo a jeho dceřiných společností včetně konsolidačních úprav, byl dosažen čistý zisk 522 mil. Kč.
Z výše uvedeného vyplývá, že jde o znatelný pozitivní posun. „Restrukturalizační opatření nás stála přes tisíc pracovních míst, výsledek se ale dostavil. Firmu jsme stabilizovali a dokázali jsme i nahradit dříve ztracené přepravy novými. Meziročně jsme hospodaření zlepšili o téměř 2,5 miliardy korun," konstatuje Oldřich Mazánek a dodává: „Zatím ale nemáme vyhráno, protože bude nutné dořešit ztrátové jednotlivé vozové zásilky, které poskytuje pouze ČD Cargo. Pokud nedojde k nastavení systému trvale udržitelných podmínek provozování jednotlivých zásilek ze strany státem regulovaných parametrů, bude nutné nerentabilní přepravy jednotlivých zásilek do budoucna omezit. Pokud by naše společnost přestala službu přepravy jednotlivých vozových zásilek poskytovat úplně, zvýší sice zisk, ale 25 milionů tun nákladu skončí na silnicích."
ČD Cargo si i přes silnou konkurenci v segmentu železniční nákladní dopravy dokázalo v loňském roce udržet přes 75 % domácího trhu. V roce 2013 přepravilo 70,2 milionu tun zboží. V roce 2014 se hodlá znovu ucházet o dříve ztracené zakázky, například dopravu uhlí do elektrárny ve Chvaleticích.
Související
Policie zahájila trestní řízení kvůli vlakové nehodě. Kupka naznačil, kdo pochybil
Velké problémy ve vlakové dopravě. Na koridoru někdo ukradl kabely
Aktuálně se děje
před 28 minutami
Evropští lídři pojedou příští týden na Ukrajinu. Budou hledat způsob, jak obejít Orbána
před 1 hodinou
Ceny mobilů příští rok stoupnou. Zdraží i tablety a chytré hodinky
před 2 hodinami
Ztráty ruské armády na Ukrajině jsou obrovské. Jak se jí přesto daří počty vojáků zvyšovat?
před 4 hodinami
Slovenský policista bez služebního čísla zbil Čecha na ubytovně, útok vysílal na TikToku
před 4 hodinami
Skupiny fotbalového MS rozlosovány. Češi mohou hrát proti Mexiku, Jižní Koreji a JAR
před 4 hodinami
Trump Rusům ustupuje, Putin nemá zájem polevit. Na Evropu může zaútočit dřív než porazí Ukrajinu, varuje Svoboda
před 5 hodinami
Stovky dronů, desítky raket. Rusko zahájilo na pozadí mírových rozhovorů útoky po celé Ukrajině
před 6 hodinami
Jindřich Rajchl obhájil post předsedy strany PRO. Chce z ní vybudovat „vůdčí sílu“ Česka
před 7 hodinami
Financování Ukrajiny se zaseklo. Maďarsko vetovalo další plán EU na podporu Kyjeva
před 8 hodinami
MAAE: Kryt v Černobylu po zásahu dronem neblokuje únik radiace
před 9 hodinami
USA hlásí pokrok v jednáních s Ukrajinou o plánu na ukončení války
před 10 hodinami
Provokace Kremlu se zvyšují. Švédské námořnictvo hlásí nárůst aktivity ruských ponorek
před 12 hodinami
Příměří se rozpadá. Pákistán a Afghánistán spolu na hranicích bojují, civilisté prchají
před 13 hodinami
Podzim v prosinci. Meteorologové přinesli předpověď na příští týden
před 17 hodinami
OBRAZEM: Mikuláš se svou partou čertů a andělů si podmanil ulice Prahy
včera
Experti rozebrali chování prince Harryho. Návrat domů není vyloučen
včera
Papír s informací o růstu důchodů už nepřijde každému, upozornil úřad
včera
V USA padl první trest v případu smrti herce Matthewa Perryho
včera
Nedorozumění vedlo k policejnímu zásahu ve škole v Praze
Aktualizováno včera
Zemřel populární moderátor Patrik Hezucký
Česko v pátek večer zasáhla smutná zpráva. Ve věku 55 let zemřel populární moderátor Patrik Hezucký, jehož proslavily roky úspěšného vysílání ranní show na Evropě 2, na kterém se podílel s kolegou Leošem Marešem. Hezucký strávil poslední dny v benešovské nemocnici, kde bojoval s blíže nespecifikovanou vážnou nemocí.
Zdroj: Jan Hrabě