Praha - Zaměstnávání operátorů v call centrech, obsluhy oddělení péče o zákazníky či pracovníků telesales center je jedním z problematických jevů současného trhu práce. Uvedla to ve své úterní zprávě společnost LMC, která je operátorem na elektronickém trhu práce.
Uchazečům o práci prý vadí u tohoto druhu práce zejména nízké odměny, nízká prestiž tohoto povolání a psychická náročnost. Přitom odborníci v oblasti lidských zdrojů (HR) potvrzují, že přes práci v call centru může často vést cesta až na vyšší pozice na pobočkách firem.
Místa operátorů v call centrech patří mezi pozice s nejvyšší mírou fluktuace. Z dotazování mezi předními zaměstnavateli využívajícími náborový software LMC G2 46 % firem potvrdilo vysokou fluktuaci zaměstnanců call center. Někteří lidé berou takovou práci pouze jako krátkodobý přivýdělek. „Například v Ústeckém kraji, kde nezaměstnanost činí přes 14 % a na práci zde čeká zhruba 63 000 uchazečů o práci, je problém stabilně obsadit 30 pozic do call centra,“ popisuje situaci zástupce telekomunikační společnosti z Ústí nad Labem.
Podle LMC není tato práce svým charakterem vhodná pro každého. Zaměstnanci telefonických center musí být odolní proti stresu, mít výdrž a dovednost komunikovat s pestrou škálou klientů. Zaměstnavatelé by se při poptávání kandidátů na pozice v call centrech měli zaměřit na pečlivý výběr vhodných uchazečů a používat správné metody náboru. „Opravdu je obtížné vybrat z uchazečů o práci operátora vhodné kandidáty na určité projekty, které vyžadují speciální dovednosti, nebo znalosti,“ potvrdil Pavel Bydžovský, spolumajitel společnosti ARKO projekt, zabývající se aktivním a pasivním telemarketingem.
V anketě na portálu Jobs.cz se 41 % respondentů přímo vyjádřilo, že by práci operátora v call centru nikdy nevzali. Zhruba třetina uchazečů by ji přijala, jen pokud by dlouho nemohli najít jiné uplatnění. Na 18 % respondentů by šlo do call centra pracovat pouze při velice výhodných finančních podmínkách. Jako příležitost pro úvodní vstup do své kariéry práci v call centru vnímá pouze 13 % odpovídajících na Jobs.cz.
„Jak vyplývá z dotazování mezi uživateli portálu Jobs.cz, práce operátorů v call centrech není na trhu práce příliš pozitivně vnímána. Mělo by však dojít k posunu v myšlení uchazečů o práci, zkušenost s prací v call centru se dá brát naopak jako výhoda při výběru kandidátů na atraktivnější pozice uvnitř firem. Kandidát, který prokáže odolnost, vědomosti o produktech a službách firmy nabyté při působení v call centru společnosti, může snadno dostat přednost před jiným kandidátem zvenčí,“ vysvětlil Milan Jasný, obchodní a marketingový ředitel LMC.
Některé hlasy hovořící v neprospěch samotného systému call center zmiňují, že většinu informací si lidé už najdou na internetu bez potřeby s někým telefonicky komunikovat. Značná část populace ale doposud internet nevyužívá a call centra jsou pro ně prostředkem pro získávání informací například o jízdních řádech, kultuře, telefonních číslech, nabídce firem nebo bankovních operacích.
Související
Budoucnost ekonomických vztahů Moskvy se Západem. Ekonom si jeden scénář neumí představit
Trumpova strategie nevyšla. Kvůli clům zdražíme, ať si náklady zaplatí Američané, vzkazují firmy
Aktuálně se děje
před 20 minutami
Odveta za vraždění křesťanů. Trump nařídil útok proti teroristům v Nigérii
před 1 hodinou
Praha hlásí velké problémy v železniční dopravě. Vlaky nabírají zpoždění
před 1 hodinou
Rusové při útoku na Oděsu poškodili loď pod vlajkou Slovenska
před 2 hodinami
Ukrajina jedná neustále. Zelenského čeká další setkání s Trumpem
před 3 hodinami
Dívka z Olomoucka zastřelila matku. Hrozí jí až výjimečný trest
před 4 hodinami
Počasí přinese o víkendu silné noční mrazy, během dne se oteplí
včera
Lidé si přejí, aby původce zla zemřel, vzkázal Zelenskyj ve vánočním projevu Putinovi
včera
Nejvlivnější osobou v Evropě je Trump, ukazuje prestižní žebříček
včera
Ukrajinská armáda provedla raketami Storm Shadow masivní úder na ruskou energetickou infrastrukturu
včera
Pentagon: Čína v roce 2027 rozpoutá válku s Tchaj-wanem
včera
Izraelská policie zatkla palestinského muže. Převlékl se za Santa Clause
včera
Předvánoční úspěchy českých sportovců, které dávají naději směrem k Zimním olympijským hrám
včera
Ještě v neděli závodil, před Štědrým dnem ho našli v hotelu. Zemřel biatlonista Bakken
včera
Zůna ukázal SPD tvrdou realitu. Bohužel však skončil dříve, než vůbec začal
včera
Na Kilimandžáru se zřítil vrtulník s pěti lidmi na palubě. Mezi mrtvými jsou čeští turisté
včera
Papež vyzval Ukrajinu a Rusko, aby zasedly k jednomu stolu a začaly jednat
včera
Soud poslal MMA zápasníka Karlose Vémolu do vazby
včera
Turecko zadrželo stovku sympatizantů Islámského státu. Chystali teroristické útoky během novoročních oslav
včera
Islámský stát v tichosti opět sílí. Vytváří statisíce nových uprchlíků
včera
Úřady oznámily, že našly přes milion nových dokumentů v kauze Epsteina
Americké úřady oznámily nález více než milionu dodatečných dokumentů, které pravděpodobně souvisejí s vyšetřováním zesnulého sexuálního agresora Jeffreyho Epsteina. Federální prokuratura v New Yorku a FBI o tomto nečekaném objevu již informovaly ministerstvo spravedlnosti. Právní týmy nyní intenzivně pracují na revizi těchto materiálů, aby zajistily ochranu obětí prostřednictvím nezbytných úprav. Ministerstvo slíbilo, že k publikaci dojde v nejbližších týdnech, jakmile skončí proces anonymizace.
Zdroj: Libor Novák