Praha - Český trh médií a zábavy by měl v následujících pěti letech růst o téměř pět procent ročně. Jeho velikost nyní dosahuje zhruba 5,2 miliardy dolarů (104 miliardy Kč). Vyplývá to ze studie poradenské společnosti PwC Global entertainment and media outlook 2014-2018. Studie rovněž ukázala, že digitální reklama celosvětově roste rychleji než útraty zákazníků za digitální obsah.
"Boom digitalizace se nevyhýbá ani českým zákazníkům. Již loni se v Česku například proinzerovalo na internetu dvakrát více peněz než v televizi. A do dvou let by měli Češi utratit za digitální video více než při koupi či půjčování DVD disků či Blu-ray," uvedla Olga Řehořková, specialistka na zábavní a mediální průmysl PwC Česká republika.
Celosvětové tržby mediálního a zábavního průmyslu z digitálního obsahu porostou v následujících pěti letech ročně v průměru o 12 procent. Na celkovém růstu odvětví se tak v letech 2013 až 2018 budou podílet z téměř dvou třetin.
Rozmach služeb, které umožňují stálý a neomezený přístup k digitálnímu obsahu, a stále se rozšiřující možnosti mikroplateb podle PwC ukazují, že cestou k úspěchu v novém digitálním prostředí je především flexibilita a schopnost poskytnout zákazníkovi lepší zážitek. V následujících pěti letech se proto očekává největší růst v oblasti streamu filmu a hudby.
Příjmy z mobilní internetové reklamy v Česku mohou růst následujících pět let o třetinu ročně, a dosáhnout tak 30 milionů dolarů (asi 600 mil.Kč) v roce 2018.
Celosvětově se mobilní internet v roce 2018 rozšíří na 55 procent populace, což pomůže zvýšit podíl digitální reklamy na celkových reklamních příjmech ze 14 procent v roce 2009 na 33 procent v roce 2018. Zatímco celkové reklamní příjmy porostou v následujících pěti letech v průměru o 4,4 procenta ročně, u internetové reklamy to bude 10,7 procenta, odhaduje PwC.
Mezi další zjištění studie patří více než zdvojnásobení podílu internetové televize na televizní reklamě v následujících pěti letech (z 2,2 procenta v 2013 na 4,5 procenta v 2018). Mobilní reklama by přitom letos měla předstihnout internetovou inzerci.
Psali jsme: Co dávají na Facebook vaše děti? Rodičům této dívky hrozí vězení Sociální síť Facebook žene lidi do depresíV ČR žije aktuálně 7 mil obyvatel mezi 16 - 65 lety, ze kterých je 81% uživatelů internetu. Zatímco nižší věkové skupiny internetové populace jsou internetem saturovány, z věkové skupiny 45 - 65 let se budou pro svá specifika (mají peníze, nemají děti) rekrutovat noví uživatelé internetu.
Lidé se chtějí na internetu především bavit – internet vnímají jako moderní TV, uživatelé si vytváří program sami, kdy a jak chtějí. Aktivity, které uživatelé internetu provádějí, také souvisí s výběrem vlastního zařízení. Je zajímavé, že aktivity spojené s nakupováním jsou stále záležitostí spíše pevných počítačů. Na druhou stranu tablet není ve výzkumu prakticky vnímán jako mobilní zařízení, využívají ho zejména děti, informuje acomware.cz.
Velmi se situace liší dle možnosti připojení – zejména ve skupině mladých lidí se využívá spíše wifi připojení, než placené tarify. Jen 1/5 lidí z těch, kteří mají smartphone a mobilní internet je tedy skutečně připojena průběžně. Mezi nejčastější činnosti, které na smartphonech děláme jsou sociální sítě, čtení a psaní mailů, poslech hudby a sledování zpravodajství.
U sociálních sítí se výrazně liší povědomí o dané sociální síti a její využívání uživately. Až 78% lidí z online populace 16-65 let mají profil na facebooku (z toho ½ registrovaných uživatelů je tam denně), ale facebook zná cca 95% celkové internetové populace. Naproti tomu třeba Twitter zná přes 60 % lidí, jen 17% lidí má vytvořený profil a fyzicky ho využívá pouze 6% respondentů.
Související
Chceme-li chránit demokracii, musíme chránit i její jazyk. S označením „dezolát“ by se mělo šetřit
Smrt nezávislé novinařiny v přímém přenosu: NFNŽ a Seznam vytvářejí monopol na pravdu
Aktuálně se děje
před 40 minutami
USA zveřejnily nové dokumenty z vyšetřování Epsteina. O Trumpovi se v nich píše víc než dřív
před 1 hodinou
Putin odvolal den před Vánoci ruského velvyslance v Česku. Nahradí ho Ponomarjovová
před 2 hodinami
Počasí na Vánoce bude mrazivé, místy napadne 20 cm sněhu. Meteorologové vydali výstrahu
před 3 hodinami
Vzdám se Agrofertu navždy, tvrdil Babiš. Ukázalo se, že to není pravda
před 4 hodinami
Jsme ochotni právně zakotvit, že nezaútočíme na EU a NATO, tvrdí Rusko. Pak si ale nadiktovalo podmínky
před 6 hodinami
Trumpův účet, Trumpův institut, teď třída Trump. Prezident USA po sobě nechal pojmenovat i Kennedyho centrum
před 7 hodinami
Trump oznámil plány na vybudování "zlaté flotily". Třída Trump mají být největší lodě na světě
před 8 hodinami
Počasí zase začne připomínat zimu, ukazuje dlouhodobý výhled
včera
Vánoce omezí vlakovou dopravu. Cestující si musí dát pozor na omezení
včera
Novým trenérem české fotbalové reprezentace je velezkušený Miroslav Koubek
včera
Bude se propouštět, rozhodla vláda. Babiš ale odmítá, že jde o čistky
Aktualizováno včera
Turek u Pavla nepochodil. Prezident je připraven ho nejmenovat
včera
Zemřel hitmaker Chris Rea, podlehl krátké nemoci
včera
Konečně zimní počasí. Letošní Vánoce budou jiné, potvrdili meteorologové
včera
Trump se zřejmě nevzdává "amerického" Grónska. Jmenoval nového vyslance
včera
Drama v Liberci. Sedm zraněných při požáru domu, zachraňovali je hasiči
včera
Bratrství je silné slovo, ale slabý kompas. Babiš si rozumí s Ficem a Orbánem, důležitější jsou Němci
včera
Zůna má pokračovat jako ministr obrany. Zastal se ho i prezident
včera
Tragédie v Českých Budějovicích. Chodkyně nepřežila střet s autem
včera
Co se stane, až Rusko zaútočí na Evropu? Hrozí extrémně krvavá válka
Nejnovější zprávy o masivním soustřeďování ruských sil u hranic Evropské unie byly rychle zpochybněny jako neověřené a přehnané. Zkušenost posledních let – a zejména ta ukrajinská – však ukazuje, že podobné varovné signály nelze jednoduše smést ze stolu. Otázkou je, zda Moskva zůstane u hybridního nátlaku na NATO, nebo přejde k otevřené agresi, jak odolná by byla Evropa bez americké opory a jak zásadně by plné zapojení USA změnilo rovnováhu sil.
Zdroj: Jakub Jurek