Praha - RegioJet se k žalobě na náhradu škody po Českých drahách připojí v srpnu. Nyní dokončuje posudky, které k žalobě připojí. ČTK to dnes řekl majitel firmy Radim Jančura. Ve středu státního dopravce o náhradu škody zažaloval druhý ze soukromníků na trase Praha - Ostrava, společnost Leo Express (LE). Dráhy po nástupu konkurence na trať výrazně snížily ceny, čímž dorovnaly ceny konkurence. Nové ceny jízdenek ČD jsou ale pod náklady, čímž poškozují konkurenci, uvedl Leo Express.
Naše pozice je silná v tom, že do vstupu RegioJetu byly expresy Českých drah dotovány, a jsou tedy k dispozici výkazy s náklady, které státní dopravce odevzdával ministerstvu dopravy, uvedl Jančura. Na základě těchto čísel se dají náklady Českých drah i v následných letech snadno dopočítat. "Pokud chtějí (ČD) tvrdit, že to, co vykazovaly vůči státu dříve, bylo špatně, tak jde o dotační podvod. Budou si tedy muset rozmyslet, která forma trestného činu je pro ně lepší, zda dotační podvod, nebo obyčejné zneužití dominantního postavení," dodal Jančura.
Podle specialistky na soutěžní právo Jitky Linhartové ale nebude dokazování případného zneužití dominantního postavení jednoduchá záležitost a může se táhnout řadu měsíců. Dráhy se podle ní mohou například pokusit zpochybnit své dominantní postavení na trase. Při vymezování trhu tak mohou poukazovat na to, že mezi Prahou a Ostravou je možné cestovat autobusy, letecky, nebo automobily. To je mimochodem i argument, který použil právě Jančura při obhajobě Student Agency při podobném sporu o zneužití dominantního postavení v autobusové dopravě na lince mezi Prahou a Brnem.
Nyní ale uznává, že osobní vozidla není možné jako konkurenční dopravní prostředek považovat. Auta sice hromadné dopravě ubírají cestující, neúčastní se ale konkurenční soutěže o zákazníky, uvedl Jančura. Podobně i ostatní typy dopravy není možné považovat za adekvátní konkurenci. Letecké spojení je výrazně dražší a cílí na jiný typ zákazníků. Autobusová doprava má výrazně minoritní postavení, spojů je jen minimum a délka jízdy je příliš dlouhá na to, aby mohl být autobus náhradou pro celou délku trasy.
Leo Express po Českých drahách požaduje náhradu škody 418 milionů korun. Podle dopravce, který nejnižší cenu jízdenek stanovil na 134 korun, by reálné ceny spojů Českých drah měly začínat na 380 korunách v případě rychlíků a 1190 korun u pendolin.
„Z hlediska reálných nákladů jezdí České dráhy na trase Praha - Ostrava levně a zcela určitě je to dotované. V ČD je dost volný pohyb peněz a těžko někdo vysleduje, kolik se reálně dává na dopravu," říká pro ČRo Emanuel Šíp, dopravní expert a bývalý generální ředitel ČD.
Dotování trasy Praha – Ostrava je podle něj mrháním prostředky daňových poplatníků. „Soukromníci ukazují, že tato doprava dotaci nepotřebuje. Kdyby tam nebyla vyhlazovací soutěž mezi dopravci, uživili by se tam asi všichni a nemuseli by žalovat nikoho," upozorňuje.
Podle Šípa je hlavním problémem nekvalitní a špatně organizovaný systém regulace železnice v České republice, který existuje už 20 let.
„Stát tady má dvojí roli a měl by mít dokonce role tři. Jednak by měl být regulátorem trhu, ministerstvo dopravy v tom nikdo nenahradí. Pak by měl působit jako akcionář ČD, má se tedy starat o to, aby dráhy prosperovaly. A za třetí má chránit investory, kteří tam vstoupí," vysvětluje.
Chováním Českých drah na trati do Ostravy se už dva roky zabývá i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Podnik podezřívá z toho, že má predátorské ceny ničící konkurenci.
Související
České dráhy podle Evropské komise poškodily firmu Regiojet
České dráhy před Vánocemi posílí další dálkové linky
regiojet , České Dráhy , Leo Express
Aktuálně se děje
před 18 minutami
Dlouho očekávaný rozsudek padl. Soud rozhodl o odvolání Juliana Assangeho
před 49 minutami
Prokurátor ICC požádal o zatykače na Netanjahua a šéfa Hamásu
před 1 hodinou
Černý kašel v ČR: Situace se podle SZÚ ustálila. Hlášeno další úmrtí seniora
před 1 hodinou
Pavel tlačí na přijetí eura. Stejně podle něj nemáme na výběr
před 1 hodinou
Stav Fica je po atentátu stabilizovaný. Komunikuje a zlepšuje se
před 2 hodinami
Policie eviduje další falešné vstupenky na hokejové MS. U O2 areny zadržela dva lidi
před 2 hodinami
Svět reaguje na smrt Raísího: Pákistán vyhlásil den smutku, kondoluje Rusko i Hamás
před 3 hodinami
Izrael popřel, že by se podílel na smrti íránského prezidenta Ebráhima Raísího
před 3 hodinami
Kdo povede Írán po smrti Raísího? Země se chystá na předčasné volby
před 4 hodinami
Biden pracuje na trvalém míru, který by zahrnoval vytvoření palestinského státu
před 5 hodinami
Vrtulník s Raísím našel turecký dron. Rusko zapojilo do pátrání desítky specialistů
před 5 hodinami
Pád vrtulníku s Raísím sleduje celý svět. Řada zemí nabídla Íránu pomoc
před 6 hodinami
Nadaný student čelící obvinění z porušování lidských práv. Kdo byl íránský prezident Ebráhím Raísí?
před 6 hodinami
Íránský prezident Ebráhím Raísí zemřel při pádu vrtulníku. Uhořel i ministr zahraničí
před 7 hodinami
Počasí: Předpověď na pracovní dny. Nejtepleji bude hned na úvod
Aktualizováno včera
Atentát na Fica: Vyšetřuje se i teorie, že pachatel nebyl osamělým vlkem
Aktualizováno včera
Írán se obává o prezidenta Raísího. Prezidentský vrtulník havaroval
včera
RECENZE: Nesoudný produkt Společně sami se neměl dostat do kin
včera
Stanjura by uvítal odchod Pavla Novotného z ODS
včera
Kvůli Nečasovi musel skončit v národním týmu jeden z náhradníků. Černý Petr padl na Kovařčíka
To, že se zapsal na soupisku národního týmu útočník Martin Nečas prakticky hned po jeho příletu do Prahy a hned v sobotu večer nastoupil do utkání s Velkou Británií, mimo jiné znamená, že trenérský štáb v čele s Radimem Rulíkem se musel rozhodnout, se kterým z náhradníků se rozloučí. Nakonec se tak na domácím MS nepředstaví Michal Kovařčík.
Zdroj: David Holub