Praha - RegioJet se k žalobě na náhradu škody po Českých drahách připojí v srpnu. Nyní dokončuje posudky, které k žalobě připojí. ČTK to dnes řekl majitel firmy Radim Jančura. Ve středu státního dopravce o náhradu škody zažaloval druhý ze soukromníků na trase Praha - Ostrava, společnost Leo Express (LE). Dráhy po nástupu konkurence na trať výrazně snížily ceny, čímž dorovnaly ceny konkurence. Nové ceny jízdenek ČD jsou ale pod náklady, čímž poškozují konkurenci, uvedl Leo Express.
Naše pozice je silná v tom, že do vstupu RegioJetu byly expresy Českých drah dotovány, a jsou tedy k dispozici výkazy s náklady, které státní dopravce odevzdával ministerstvu dopravy, uvedl Jančura. Na základě těchto čísel se dají náklady Českých drah i v následných letech snadno dopočítat. "Pokud chtějí (ČD) tvrdit, že to, co vykazovaly vůči státu dříve, bylo špatně, tak jde o dotační podvod. Budou si tedy muset rozmyslet, která forma trestného činu je pro ně lepší, zda dotační podvod, nebo obyčejné zneužití dominantního postavení," dodal Jančura.
Podle specialistky na soutěžní právo Jitky Linhartové ale nebude dokazování případného zneužití dominantního postavení jednoduchá záležitost a může se táhnout řadu měsíců. Dráhy se podle ní mohou například pokusit zpochybnit své dominantní postavení na trase. Při vymezování trhu tak mohou poukazovat na to, že mezi Prahou a Ostravou je možné cestovat autobusy, letecky, nebo automobily. To je mimochodem i argument, který použil právě Jančura při obhajobě Student Agency při podobném sporu o zneužití dominantního postavení v autobusové dopravě na lince mezi Prahou a Brnem.
Nyní ale uznává, že osobní vozidla není možné jako konkurenční dopravní prostředek považovat. Auta sice hromadné dopravě ubírají cestující, neúčastní se ale konkurenční soutěže o zákazníky, uvedl Jančura. Podobně i ostatní typy dopravy není možné považovat za adekvátní konkurenci. Letecké spojení je výrazně dražší a cílí na jiný typ zákazníků. Autobusová doprava má výrazně minoritní postavení, spojů je jen minimum a délka jízdy je příliš dlouhá na to, aby mohl být autobus náhradou pro celou délku trasy.
Leo Express po Českých drahách požaduje náhradu škody 418 milionů korun. Podle dopravce, který nejnižší cenu jízdenek stanovil na 134 korun, by reálné ceny spojů Českých drah měly začínat na 380 korunách v případě rychlíků a 1190 korun u pendolin.
„Z hlediska reálných nákladů jezdí České dráhy na trase Praha - Ostrava levně a zcela určitě je to dotované. V ČD je dost volný pohyb peněz a těžko někdo vysleduje, kolik se reálně dává na dopravu," říká pro ČRo Emanuel Šíp, dopravní expert a bývalý generální ředitel ČD.
Dotování trasy Praha – Ostrava je podle něj mrháním prostředky daňových poplatníků. „Soukromníci ukazují, že tato doprava dotaci nepotřebuje. Kdyby tam nebyla vyhlazovací soutěž mezi dopravci, uživili by se tam asi všichni a nemuseli by žalovat nikoho," upozorňuje.
Podle Šípa je hlavním problémem nekvalitní a špatně organizovaný systém regulace železnice v České republice, který existuje už 20 let.
„Stát tady má dvojí roli a měl by mít dokonce role tři. Jednak by měl být regulátorem trhu, ministerstvo dopravy v tom nikdo nenahradí. Pak by měl působit jako akcionář ČD, má se tedy starat o to, aby dráhy prosperovaly. A za třetí má chránit investory, kteří tam vstoupí," vysvětluje.
Chováním Českých drah na trati do Ostravy se už dva roky zabývá i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Podnik podezřívá z toho, že má predátorské ceny ničící konkurenci.
Související
RegioJet po tragické nehodě vyřazuje všechny spací vozy rakouského typu
České dráhy podle Evropské komise poškodily firmu Regiojet
regiojet , České Dráhy , Leo Express
Aktuálně se děje
před 50 minutami
1000 dní války na Ukrajině: Nastává přelomové období, shodují se experti
před 1 hodinou
Putin: Raketu Orešnik nedokáže zachytit nic na světě. Zahájíme sériovou výrobu
před 2 hodinami
Politico: Svět má nového vítěze v boji s extrémním počasím. Překvapivě jím není západní země
před 3 hodinami
Zatykač na Blízkém východě moc nezmění. Netanjahu ví, že po válce jeho kariéra může skončit, říká Salem
před 3 hodinami
Riziko chyby je vysoké. Rétorika Kremlu připouští jadernou válku, varuje analýza
před 4 hodinami
Nemocnice v Pásmu Gazy jsou před zhroucením. O víkendu hrozí kompletní kolaps zdravotnického systému
před 4 hodinami
Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu Orešnik. Hromadná produkce nehrozí, myslí si expert
před 5 hodinami
Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?
před 5 hodinami
Do napjaté situace si přisadil i Kim Čong-un: Svět míří k ničivé termonukleární válce
před 5 hodinami
Víte, jaký program dokáže ušetřit práci každému podnikateli? Online fakturace
před 5 hodinami
Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování
před 6 hodinami
Tragický konec pátrání po miminku ve Vídni. Policie podezřívá matku
před 6 hodinami
Situace je nejhorší od začátku války. Evropa znepokojená, Moskva hrozí, Číňané vyzývají ke klidu
před 6 hodinami
USA zavádí nové sankce. Destabilizují Rusko, citelně se ale dotknou Evropy
před 7 hodinami
Británie stupňuje rétoriku: Pokud dnes Putin napadne východní Evropu, jsme připraveni na válku
před 7 hodinami
Orbán chce pozvat Netanjahua do Maďarska. Slibuje, že ho nezatkne
před 8 hodinami
Diplomat prozradil, proč Putin eskaluje konflikt na Ukrajině. Kreml sdělil důvod odpálení rakety
před 8 hodinami
Změny počasí mění svět k nepoznání. O domov už přišly desítky milionů lidí
před 8 hodinami
Co má KLDR ze spojenectví s Ruskem? Novináři odhalili, jak se Putin odměnil za vojáky na Ukrajině
před 9 hodinami
Kvůli ruskému útoku balistickou raketou se Kyjev sejde se zástupci NATO
Zástupci NATO a Ukrajiny se příští úterý setkají v Bruselu na jednání o ruském použití experimentální hypersonické rakety středního doletu. Uvedl to server The Guardian.
Zdroj: Libor Novák