České dráhy v prvním pololetí letošního roku vykázaly zisk 441 milionů korun, což je meziročně o 179 milionů korun více. Ziskové byly nákladní i osobní doprava, které pomohly rostoucí tržby z jízdného. Vlaky státního dopravce v pololetí cestovalo 91,6 milionu lidí, meziročně o 2,5 procenta více.
České dráhy o tom informovaly na svém webu. Osobní doprava zaznamenala zisk 85 milionů korun, což je meziroční zlepšení o téměř půl miliardy korun. K zisku v osobní dopravě společnosti pomohly především rostoucí tržby z jízdného a také přísnější kontrola nákladů. Od loňského září začaly platit ve veřejné dopravě slevy pro studenty a seniory ve výši 75 procent jízdného.
Slevy přispěly k růstu přepravy cestujících, jaký měly podíl na růstu zisku ovšem podnik neuvedl. České dráhy tvrdí, že nelze přesně porovnat současný stav se situací před zavedeních státních slev. Podíl cestujících, které je využívají, je nyní kolem 40 procent.
Místopředseda představenstva ČD Radek Dvořák řekl, že počet pasažérů rostl i před slevami. Na kompenzacích za poskytnuté slevy dráhy dostaly od státu za pololetí 1,23 miliardy korun. Je to zhruba 43 procent z celkových kompenzací. Dráhy dostávají od státu také úhrady za provoz vlaků, které si objednávají stát a kraje. Od státu to letos bylo 2,37 miliardy korun a od krajů 4,86 miliardy korun. V souhrnu jde o podobné částky jako loni.
Nejvíce se nárůst počtu cestujících projevil na dálkových linkách. Na nejvytíženějších linkách z Prahy do Ostravy, Brna, Hradce Králové nebo Ústí nad Labem se podle společnosti zvýšil počet cestujících v dvouciferných číslech. S tím rostou i tržby, které se například v mezinárodní přepravě zvýšily o šest procent. Dálkové vlaky tvoří asi osm procent z celkového počtu vlaků, které dráhy provozují.
"Lidé s námi jezdí na delší vzdálenosti, proto nám rostl přepravní výkon, a to meziročně o 6,8 procenta. Průměrná přepravní vzdálenost byla v prvním pololetí 46 kilometrů. To svědčí o tom, že přibývá zákazníků, kteří železnici využívají k cestám za byznysem a k volnočasovému cestování," uvedl Dvořák. Obsazenost všech vlaků se zvýšila o procento na 30 procent.
Meziroční pokles naopak zaznamenala nákladní doprava, která měla zisk 270 milionů korun, což je asi o 20 procent meziročně méně. K poklesu přispěly zejména vyšší ceny energie, růst nákladů a investice. Společnost přepravila celkem 33,4 milionu tun materiálu.
Dceřiná společnost ČD Cargo, zajišťující nákladní dopravu, si podle Dvořáka drží 60procentní podíl na českém trhu. Dodal, že roste také mezinárodní přeprava. V pololetí vzrostly především přepravy uhlí, zemědělských výrobků a zvýšily se příjmy i z kombinované dopravy. U některých komodit se naopak podle podniku projevuje zpomalování ekonomiky.
Dvořák upozornil, že fungování společnosti v pololetí ovlivnila i pokračující jednání o smlouvách na provoz vlaků, které si objednávají kraje a stát. Aktuálně se dráhy dohodly na provozu vlaků ve Středočeském kraji. Společnost kvůli tomu investovala do modernizace svého vozového parku. Dráhy si objednaly 36 jednotek pro kraje, dalších 50 nových vozů dopravce vyrábí pro dálkovou dopravu. Podnik vypsal soutěž také na motorové jednotky pro kraje a brzy vypíše zakázku na 180 expresních vozů. Další nákupy dráhy realizovaly pro nákladní dopravu. Investice společnosti se v pololetí zvýšily o miliardu na 3,5 miliardy korun.
České dráhy za celý loňský rok hospodařily se ziskem téměř 1,2 miliardy korun, o více než 200 milionů korun vyšším než v roce 2017. Skupinu Českých drah tvoří osobní dopravce a nákladní ČD Cargo. Do skupiny patří i Výzkumný ústav železniční, poskytovatel datových služeb ČD Telematika nebo poskytovatel ICT služeb ČD Informační systémy. Skupina zaměstnává přes 23.500 lidí.
Související
Policie zahájila trestní řízení kvůli vlakové nehodě. Kupka naznačil, kdo pochybil
Velké problémy ve vlakové dopravě. Na koridoru někdo ukradl kabely
České Dráhy , železnice , Ekonomika , Vlaky
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
OBRAZEM: Mikuláš se svou partou čertů a andělů si podmanil ulice Prahy
včera
Experti rozebrali chování prince Harryho. Návrat domů není vyloučen
včera
Papír s informací o růstu důchodů už nepřijde každému, upozornil úřad
včera
V USA padl první trest v případu smrti herce Matthewa Perryho
včera
Nedorozumění vedlo k policejnímu zásahu ve škole v Praze
Aktualizováno včera
Zemřel populární moderátor Patrik Hezucký
včera
Německo schválilo dobrovolnou vojenskou službu. Čekají se protesty mladých
včera
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
včera
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
včera
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
včera
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
včera
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
včera
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
včera
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
včera
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
včera
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
včera
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
včera
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
včera
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
včera
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
Nejenom prezident má problém s vládním angažmá poslance Filipa Turka (Motoristé), který by se po poslední rošádě měl stát ministrem životního prostředí, nikoliv šéfem diplomacie. Podle průzkumu nechce Turka v příští české vládě více než polovina lidí.
Zdroj: Jan Hrabě