Čínský fond CITIC je připraven prodat českému státu svůj bezmála poloviční podíl v letecké společnosti Smartwings za jednu korunu, uvedl dnes v rozhovoru na portálu DVTV generální ředitel a spolumajitel společnosti Roman Vik. Čínská strana tak je podle něj ochotná učinit, pokud by tím odblokovala jednání o poskytnutí státních záruk za komerční úvěr.
Ministryně financí Alena Schillerová ani ministr průmyslu a hospodářství Karel Havlíček (oba za ANO) se jednání nebrání, uvedla Česká televize. Smartwings se dostaly do problémů kvůli pandemii koronaviru, která prudce snížila zájem o leteckou přepravu.
Pokud stát poskytne firmě Smartwings záruku na komerční úvěr přibližně 100 milionů dolarů (zhruba 2,5 mld. Kč), má firma podle Vika velké šance na to znovu rozjet své podnikání. "My jako akcionáři, protože tomu projektu věříme, jsme připraveni ty naše akcie státu za tu záruku zastavit," uvedl Vik v rozhovoru pro DVTV.
Státní záruky na komerční úvěr podle něj dostávají všechny letecké společnosti v Evropě. My nechceme nic výjimečného," zdůraznil Vik. Česko by podle něj byla rarita, kdyby stát řekl, že nechce českou leteckou společnost.
Případné poskytnutí záruky ze strany českého státu ale komplikuje skutečnost, že bezmála poloviční podíl (49,9 procenta) v akciové společnosti Smartwings drží čínský státní fond CITIC. Ten je ale podle Vika ochotný svůj podíl Česku předat za symbolickou korunu. "Vím, že tam určitě bude mít (CITIC, pozn. ČTK) nějaké podmínky. Ale slyšel jsem, že oni jsou ochotni za korunu to státu dát, pokud by to situaci odblokovalo," řekl Vik DVTV.
Ministryně financí Schillerová ani ministr průmyslu a hospodářství Havlíček, se případnému odkupu nebrání. "Pokud bude zájem podíl převést, jsme připraveni jednat," napsal Havlíček České televizi. Podle Schillerové jednání není na pořadu dne. "Ale všechna témata tohoto typu jsou k jednání," řekla ministryně ČT. Zdůraznila, že nejsou známy podmínky transakce, ani co by se stalo s podílem ve firmě, který patří soukromému vlastníkovi.
Společnost Smartwings, kam kromě stejnojmenné letecké společnosti patří i České aerolinie (ČSA), loni přepravila 8,2 milionu cestujících. Oproti roku 2018 to bylo o 7,9 procenta méně. Důvodem oslabení byly problémy s odstavenými Boeingy 737 MAX, které mají po celém světě zakázaný provoz kvůli dvěma nehodám v Malajsii a Etiopii.
Smartwings na trhu působí od roku 1997. Do roku 2018 fungovala pod názvem Travel Service, následně se přejmenovala na Smartwings. Jsou lídrem v charterové dopravě v ČR, na Slovensku, v Maďarsku a Polsku. Smartwings Group patří do skupiny Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Jiří Šimáně a Jaromír Šmejkal. Necelý poloviční podíl v dopravci drží čínská investiční společnost Citic Europe.
Související
Let na dovolenou se může protáhnout. Smartwings upozornily na problém na nebi nad Evropou
Let Smartwings vyhlásil stav nouze, v Turecku ale bezpečně přistál
Smartwings , Vláda ČR , CITIC Group
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Politico: Svět má nového vítěze v boji s extrémním počasím. Překvapivě jím není západní země
před 2 hodinami
Zatykač na Blízkém východě moc nezmění. Netanjahu ví, že po válce jeho kariéra může skončit, říká Salem
před 2 hodinami
Riziko chyby je vysoké. Rétorika Kremlu připouští jadernou válku, varuje analýza
před 3 hodinami
Nemocnice v Pásmu Gazy jsou před zhroucením. O víkendu hrozí kompletní kolaps zdravotnického systému
před 3 hodinami
Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu Orešnik. Hromadná produkce nehrozí, myslí si expert
před 3 hodinami
Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?
před 4 hodinami
Do napjaté situace si přisadil i Kim Čong-un: Svět míří k ničivé termonukleární válce
před 4 hodinami
Víte, jaký program dokáže ušetřit práci každému podnikateli? Online fakturace
před 4 hodinami
Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování
před 4 hodinami
Tragický konec pátrání po miminku ve Vídni. Policie podezřívá matku
před 5 hodinami
Situace je nejhorší od začátku války. Evropa znepokojená, Moskva hrozí, Číňané vyzývají ke klidu
před 5 hodinami
USA zavádí nové sankce. Destabilizují Rusko, citelně se ale dotknou Evropy
před 5 hodinami
Británie stupňuje rétoriku: Pokud dnes Putin napadne východní Evropu, jsme připraveni na válku
před 6 hodinami
Orbán chce pozvat Netanjahua do Maďarska. Slibuje, že ho nezatkne
před 7 hodinami
Diplomat prozradil, proč Putin eskaluje konflikt na Ukrajině. Kreml sdělil důvod odpálení rakety
před 7 hodinami
Změny počasí mění svět k nepoznání. O domov už přišly desítky milionů lidí
před 7 hodinami
Co má KLDR ze spojenectví s Ruskem? Novináři odhalili, jak se Putin odměnil za vojáky na Ukrajině
před 8 hodinami
Kvůli ruskému útoku balistickou raketou se Kyjev sejde se zástupci NATO
před 8 hodinami
Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu
před 9 hodinami
BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí
Tento týden Kreml obvinil „kolektivní Západ“ z eskalace války na Ukrajině. Přesto téměř tři roky trvající konflikt jasně ukazují, že právě Vladimir Putin považuje eskalaci za klíčový nástroj pro dosažení svých cílů. Ať už jde o úplnou kontrolu nad Ukrajinou, nebo alespoň o uzavření míru na ruských podmínkách, eskalace zůstává ústřední strategií jeho vedení války. Uvedl to server BBC.
Zdroj: Libor Novák