Stát ukončí všechny zakázky k elektronickým dálničním známkám, řekl dnes ČTK nový ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Spolu s problematickou zakázkou na IT systém tak skončí i tendr na distribuci známek, jehož odhadovaná cena byla přes 477 milionů korun. Tendr byl podle něj vypsán nelogicky, tendr kritizoval i premiér Andrej Babiš (ANO). Všechny zakázky k systému budou přepracovány.
Stát už zrušil první zakázku na informační systém k dálničním známkám. Na té se původně dohodl Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) s fimou Asseco Central Europe za 401 milionů korun. Zakázka, která byla vedena v utajovaném režimu a nebyla pro ni vyhlášená otevřená soutěž, však vyvolala velkou vlnu kritiky z řad odborníků, opozice i premiéra Andreje Babiše (ANO). V pondělí kvůli ní skončil ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO), nahradil jej vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Havlíček. Ten následně rozhodl o zrušení zakázky na IT systém.
Vedle toho byla těsně před uzavřením další soutěž na zajištění sítě distribučních míst, kde by se prodávaly pro motoristy, kteří by nevyužívali prodej na internetu. Ta podle původních odhadů měla vyjít na zhruba 477 milionů korun. SFDI v ní už vybralo vítěze, čekalo ale na uplynutí lhůt pro případné námitky na podmínky tendru. Podle Havlíčka však budou po zrušení zakázky na IT systém ukončeny i všechny ostatní zakázky k elektronickým známkám, tedy i na distribuční místa.
"Z našeho pohledu byla zakázka na distribuci opět nelogicky vypsána. Pokud někdo, zejména čerpací stanice, poskytuje tyto služby, tak to není za účelem byznysu, ale za účelem získání zákazníka," řekl Havlíček. Podle něj je tato služba obvykle provozována zdarma nebo maximálně za symbolický poplatek od státu. "Nesmí se z toho dělat byznys, je to přirozená nabídka služeb čerpacích stanic," dodal.
Základem pro všechny části k systému elektronickým dálničních známek by se teoreticky mohl stát informační systém, na kterém pracují v rámci veřejného hackathonu dobrovolní programátoři. "Pokud se prokáže, že tento systém je bezpečný a kvalitní, mohl by tvořit východiska pro to, jakým způsobem se bude dále postupovat," podotkl ministr. V případě, že by stát využil systém od dobrovolníků, vypsal by v budoucnu soutěž na jeho provozovatele. Podle Havlíčka je vše možné stihnout do 1. prosince, kdy by měl být celý systém spuštěn.
Zakázku na distribuční síť dnes zkritizoval i premiér. Podle Babiše není potřeba někomu za tuto službu platit, protože nabídka dálničních známek může prodejcům zvýšit prodeje i dalšího zboží. Zároveň si posteskl, že stát nemůže zadat prodej dálničních známek napřímo státní České poště, podle Babiše to neumožňuje evropská směrnice.
Babiš znovu kritizoval i fond dopravy a jeho ředitele Zbyňka Hořelicu. Vedení fondu podle něho o zakázkách neinformovalo dozorčí radu ani ministerstvo dopravy. "Není možné, aby si dělali, co chtěli," řekl. SFDI označil za zbytečnou organizaci. Připomněl, že kvůli IT zakázce připravuje trestní oznámení. Nelíbí se mu především to, že na výběru dodavatele se bez soutěže podílela firma, v niž působí manžel šéfky IT oddělení SFDI Heleny Šebkové.
Elektronické dálniční známky by měly začít fungovat od příštího roku a zcela nahradit dosavadní papírové kupony.
Související
Turek se má stát ministrem, koalice ho nechává na seznamu
Motorem růstu nemůže být stát, ale privátní sektor, řekl Havlíček. Vláda bude do Vánoc, věří Schillerová
Karel Havlíček , Ministerstvo dopravy , veřejné zakázky , dálniční známky , Andrej Babiš
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
V Česku se potvrdilo další ohnisko ptačí chřipky
před 3 hodinami
Zelenskyj i Putin chtějí ukončit válku na Ukrajině, prohlásil Trump
Aktualizováno před 4 hodinami
Nebezpečné počasí hrozí už dnes večer. Výstraha se týká celé ČR
před 4 hodinami
Trump měl na telefonu Putina. Hovor byl dobrý a produktivní, tvrdí šéf Bílého domu
před 5 hodinami
Vážná nehoda na Benešovsku. Na místě hořelo
před 5 hodinami
Smrt Bardotové zasáhla i české politiky. Ozvali se Babiš či Klempíř
před 6 hodinami
Příměří u jaderné elektrárny v Záporoží. Začaly kritické opravy vedení
před 7 hodinami
Muž s nožem v Budějovicích vyhrožoval kolemjdoucím. Policista ho zpacifikoval
před 8 hodinami
Francie oplakává Bardotovou. O dojmy se podělil i prezident Macron
před 9 hodinami
Lavrov promluvil o úmyslech Moskvy a varoval Evropany
před 11 hodinami
Hazard, jaký se nevidí. Žena v Krkonoších bruslila na tenkém ledu i s kočárkem
před 12 hodinami
Zemřela ikonická herečka Brigitte Bardotová
před 12 hodinami
Turek se nevzdává. Pavel by měl dodržet svá slova, říká poslanec
před 13 hodinami
Zimní počasí na přelomu roku. Napadnout mohou desítky centimetrů sněhu
před 14 hodinami
Trump přivítá Zelenského. Zbývá deset procent a plán bude hotový, tvrdí Kyjev
před 15 hodinami
Anonym vyhrožoval střelbou v teplickém obchodním domě. Policie po něm pátrá
před 16 hodinami
Předpověď počasí: Poslední týden roku bude ve znamení pravé zimy
včera
"Zelenskyj nemá nic, dokud to neschválím." Trump dal jasně najevo, kdo rozhoduje o válce na Ukrajině
včera
Obrana za miliardy. Polsko se opevňuje před Ruskem, staví dračí zuby i protidronové bariéry
včera
Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti
Ruská federace se s blížícím se čtvrtým rokem plnohodnotné invaze na Ukrajinu potýká s nečekaným vedlejším efektem své válečné politiky. Regiony bohaté na energetické suroviny, které tvoří hospodářskou páteř země, totiž doplácejí na konflikt nejvyššími lidskými i ekonomickými ztrátami. Kreml proměnil odlehlé oblasti v zásobárnu vojáků i peněz, čímž však paradoxně ohrožuje průmyslová odvětví, která Putinovu agresi financují.
Zdroj: Libor Novák