Stát jedná s leteckou společností Smartwings o záruce 500 až 900 milionů korun za její úvěry, které jí mají pomoci překonat dopady zastavení provozu kvůli pandemii koronaviru. Podmínkou je přejmenování firmy na ČSA a udržení 2500 zaměstnanců. Vlastníci společnosti, která ČSA ovládá, jsou do aerolinek připraveni vložit 1,6 miliardy korun.
Po jednání s prezidentem Milošem Zemanem a jeho expertním týmem na zámku v Lánech to řekl ministr dopravy a průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO).
Firma bude podle Havlíčka potřebovat k tomu, aby ustála ztrátu kvůli koronaviru, částku mezi dvěma miliardami a 2,2 miliardy korun. "V tuto chvíli diskutujeme o výši záruky, která by byla mezi 500 miliony korun až 900 miliony korun," řekl ministr. Sám by preferoval záruku ve výši 800 milionů korun. Na podmínkách pro poskytnutí záruky je podle Havlíčka shoda s vlastníky, patří k nim i klíčová role státu ve věřitelském výboru firmy a zastavení vyplácení dividendy majitelům společnosti na deset let.
Nynější plán má podle Havlíčka podporu prezidenta Zemana, informoval o něm premiéra Andreje Babiše (ANO). "Není nic rozhodnuto," řekl ministr. Příští týden chce návrh představit ve Sněmovně na podvýboru pro dopravu. "Byl bych rád, abychom na to našli širší shodu, aby se to odpolitizovalo," doplnil. Jednání se podle něj vedou také s věřitelskými bankami.
O pomoci pro Smartwings se mluví posledních několik týdnů. Zástupci vlády včetně premiéra Andreje Babiše (ANO) možnost podpory připustili, podle nich jde o strategický podnik. Pomoc naopak nepodporuje ministryně financí Alena Schillerová (za ANO), k jedné firmě podle ní není možné přistupovat jinak než k ostatním podnikům.
Možnost podpory kritizují také někteří zástupci opozice. "Proč by český stát měl zachraňovat firmu, která je z půlky v zahraničních rukou a některé firmy druhého majitele sídlí v daňových rájích," řekl dnes České televizi místopředseda sněmovního rozpočtového výboru Mikuláš Ferjenčík (Piráti).
Havlíček dnes poukázal na to, že svoje aerolinky po koronavirové krizi podpořily také další evropské země. "Udrželi bychom vztah s českými cestovními kancelářemi, které požadují vysloveně, aby ČSA byla jakožto značka, ale hlavně jakožto dopravce udržen," řekl ministr. Zachování ČSA by podle něj také udrželo provoz na lokálních letištích, jmenoval Brno a Ostravu.
"Udrželi bychom vztah s českými dodavateli, subdodavateli, zejména v oblasti servisu," dodal Havlíček. Média nedávno poukázala na to, že poloviční fond v leteckých opravnách Avia Prime, kde Smartwings opravují své stroje, v roce 2017 koupil fond Hartenberg ze svěřenského fondu premiéra Babiše.
Smartwings patří do skupiny Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Jiří Šimáně a Jaromír Šmejkal. Necelý poloviční podíl v dopravci drží čínská investiční společnost Citic Europe. Firma v minulosti uvedla, že nemá zájem o majetkový vstup státu do společnosti, ale potřebuje od státu půjčku nebo garanci za úvěr na 1,7 až dvě miliardy korun. V pátek nechala v několika českých denících zveřejnit inzerát, kterým upozorňovala na to, že na rozdíl od desítek jiných leteckých společností pomoc od státu nedostala.
Související
Let na dovolenou se může protáhnout. Smartwings upozornily na problém na nebi nad Evropou
Let Smartwings vyhlásil stav nouze, v Turecku ale bezpečně přistál
Smartwings , Karel Havlíček , Miloš Zeman , Ekonomika , ČSA , Mikuláš Ferjenčík (Pirátská strana)
Aktuálně se děje
před 24 minutami
Obrana proti balistickým střelám je extrémně obtížná. Rusko se snaží Západ zastrašit, říká Drmola
před 53 minutami
Putin přiznal, že Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu. Válka se mění v globální konflikt, varoval
před 1 hodinou
Mír, ale za jakou cenu? Ukrajinci, kteří utekli ze země, promluvili
před 2 hodinami
Klimatická dohoda padla. Summit COP29 přinesl jen zklamání a hořkou pachuť
před 2 hodinami
Vadí vám Trump? Prodáme vám dům za dolar, vyzývá italská vesnice Američany
před 3 hodinami
Útok balistickou střelou na Ukrajině: Západ zpochybnil použití ICBM, internetem kolují nové záběry
před 4 hodinami
Svět řeší podivnou ruskou tiskovku. Neříkejte nic o útoku balistickou střelou, nařídil někdo Zacharovové
před 4 hodinami
Generální ředitel WHO skončil v nemocnici
před 5 hodinami
27 milionů obyvatel na místě, které je zabíjí. Jak se žije v nejznečištěnějším městě na světě?
před 5 hodinami
Rusko jedinou střelou zahodilo všechny snahy ze studené války. Západ nesmí polevit
před 5 hodinami
Rusko je ochotné jednat o míru na Ukrajině. Když se splní jeho požadavky
před 6 hodinami
Netanjahu podle OSN zdecimoval Pásmo Gazy. Absurdní, brání se zatykači
před 6 hodinami
EU se připravuje na obchodní válku. Podle ekonoma Kuchaře Trumpova cla pocítí hlavně Američané
před 6 hodinami
ICC vydal zatykače na Netanjahua a Gallanta
před 7 hodinami
Nástup Trumpa znervózňuje všechny. Kyjev i Moskva se snaží získat výhodu ve válce, než převezme úřad
před 8 hodinami
Rusko vypálením ICBM vyslalo signál, že má technologie a je ochotné je použít, řekl Kraus pro EZ
před 8 hodinami
Polsko je naším prioritním cílem, prohlásila Zacharovová
před 8 hodinami
Nové varování meteorologů. Sněhu bude až 15 centimetrů, zesílí i vítr
před 8 hodinami
Hamás obvinil USA z genocidy v Pásmu Gazy. Izraeli vzkázal, kdy propustí rukojmí
před 9 hodinami
Jak se západní zbraně dostávají do Ruska, sankcím navzdory? Stačí jedna instagramová modelka
Server BBC zjistil, jak moderní válečná technologie vyrobená ve Spojeném království končí v Rusku navzdory mezinárodním sankcím. Celkem šest zásilek optické techniky v hodnotě 2,1 milionu dolarů, kterou vyrábí britská firma Beck Optronic Solutions, bylo přepraveno do Ruska prostřednictvím společností registrovaných v Kyrgyzstánu. Tento případ znovu upozorňuje na slabiny sankčního režimu zavedeného po začátku války na Ukrajině.
Zdroj: Libor Novák