Stát zřejmě bude železničním dopravcům kompenzovat část ztrát z dálkové dopravy, kterou si u nich objednává. Podle odhadů by mělo jít o několik stovek milionů korun. Kompenzace se ovšem nebudou týkat regionální ani komerční dopravy. Na dotaz ČTK to dnes uvedl ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO).
Hlavní část kompenzací by tak měly dostat České dráhy, některé státem objednávané linky provozují například i Arriva, RegioJet nebo GW Train Regio. Plán ministerstva dopravy se ovšem nelíbí konkurenčnímu Leo Expressu, podle něj jde o nefér výhodu určenou jen pro některé firmy.
Podle Českého rozhlasu finišují jednání mezi kraji, státem a Českými drahami o způsobu kompenzace výpadku cestujících. Havlíček ovšem upozornil, že pro připravované státní kompenzace je klíčové, o jakou formu dopravy šlo. "Pro oblast státní objednávky jsme v rámci chystaných dodatků smluv připraveni ČD, stejně jako ostatním dopravcům, kteří jezdí v režimu státní objednávky, přispět na částečnou kompenzaci tržeb v průběhu krizového stavu," uvedl. Ministerstvo předpokládá, že by dopravci měli dostat v souhrnu několik stovek milionů korun.
Mimo tak zůstane regionální doprava, kterou si u dopravců objednávají kraje a pro případné kompenzace tak musí dopravní firmy jednat s nimi. Bez příspěvků zůstane i komerční doprava, kterou dopravci provozují na vlastní podnikatelské riziko.
To se nelíbí Leo Expressu, který žádné státem objednávané linky neprovozuje a na podporu tak zřejmě nedosáhne. "Podle našeho názoru se musí podpora týkat všech železničních dopravců a poskytovaných služeb bez rozdílu. Stejně tak bez rozdílu totiž pocítili dopady koronakrize a vládních opatření všichni dopravci," řekl mluvčí společnosti Emil Sedlařík. Leo Express už dříve stát vyzval k podpoře všech dopravců, například formou prominutí poplatku za použití železniční dopravní cesty. "Pokud má přijít pomoc dopravcům, musí být plošná a férová a bez rozlišení režimu, ve kterém daný dopravce služby provozuje," dodal Sedlařík.
Plán ministerstva by měl sanovat část ztrát, které měli dopravci během jarní koronavirové krize a omezení provozu. České dráhy v pololetí hospodařily se ztrátou 1,98 miliardy korun, v předchozích letech přitom byly v zisku. Stamilionové škody hlásili i soukromí dopravci. Hlavním důvodem je jarní pokles počtu cestujících téměř o 90 procent.
Související

Přechod na letní čas zpozdí víkendové noční vlaky, upozorňují ČD

Vlaky v Česku nabírají zpoždění. Došlo k výpadku klíčového zabezpečovače
České Dráhy , Leo Express , regiojet , Ministerstvo dopravy , Karel Havlíček
Aktuálně se děje
včera

Příměří, návrat dětí i závazky. Kyjev předložil Rusku podmínky pro uzavření míru
včera

Satelitní snímky: Ukrajinci zasáhli bašty ruského strategického letectva
včera

Paris Saint Germain ovládl nevídaným způsobem finále Ligy mistrů. Deklasoval v něm Inter
včera

Pelta nemusí Jablonec opouštět. Kyvadlo poměrů českého fotbalu se vrací do starých časů
včera

Ukrajinský útok ponížil Trumpa. Důvěryhodnost USA klesá, mír stále nikde
včera

Je pozdě. I kdybychom změny počasí okamžitě zastavili, ledovce nezachráníme, zjistili vědci
včera

NATO: Čelíme zásadní hrozbě ze strany Ruska, největší za desítky let
včera

Jednání v Istanbulu skončila. Zelenskyj očekává nové sankce i propuštění ukrajinských zajatců
včera

Midttun pro EZ: Jednání v Istanbulu jsou předem odsouzena k neúspěchu z řady důvodů
včera

Orbán a Le Penová slaví. Výhra Nawrockého by mohla pomoci Babišovi, píše The Guardian
včera

Šampion F1 Max Verstappen přistál v noci v Praze. Co ho po GP Španělska v Česku čeká?
včera

V Istanbulu začalo nové kolo jednání mezi Ruskem a Ukrajinou. S Turky místo Američanů
včera

Ukrajina překvapila svět. Operace Pavučina poslala silný vzkaz Rusku i Západu
včera

Pondělní bouřky podle nové výstrahy. Meteorologové upřesnili, co a kde hrozí
včera

Nejvýznamnější útok od začátku války. Rusko přišlo po ukrajinském útoku o značnou část kapacit
včera

Jednání mezi Ruskem a Ukrajinou v Istanbulu začnou už za chvíli
včera

Extrémní počasí padá politikům na hlavu. Šéf klimatické politiky EU lobboval v Německu
včera

Zvolení Trumpova spojence otřese Evropou: Jak se změní postoj Polska k EU a Ukrajině
včera

Politický otřes v Polsku: Tuskova vláda chystá hlasování o důvěře. Máme svého Trumpa, píší tamní média
včera
Skeptik a fanoušek Trumpa. Kdo je Karol Nawrocki, jehož vizí je návrat k "normálnímu Polsku"?
Karol Nawrocki, narozený v roce 1983 v Gdaňsku, je historik, bývalý ředitel Institutu národní paměti (IPN) a od června 2025 prezident Polska. Jeho vítězství ve volbách znamená posun země směrem k nacionalistickému a konzervativnímu kurzu, který zdůrazňuje tradiční hodnoty, suverenitu a skeptický postoj k Evropské unii.
Zdroj: Libor Novák