Výroba Škody Superb se z Kvasin na Rychnovsku přesune do továrny Volkswagenu v Bratislavě, uvedly dnes Hospodářské noviny (HN) s odvoláním na důvěryhodné zdroje. Škoda Auto na dotaz ČTK označila informace za spekulace a nebude je komentovat, řekla ČTK mluvčí firmy Martina Gillichová.
Spekulace o přesunu výroby Superbu se objevují už delší dobu, zatím je nikdo nepotvrdil.
"Prosím o pochopení, ale spekulace ohledně budoucího výrobního programu nekomentujeme," řekla Gillichová na dotaz ČTK. Do Bratislavy se má podle HN přesunout výroba nové generace Superbu, která dorazí na trh nejspíše v roce 2022. Vývoj Superbu má podle Hospodářských novin pokračovat v Česku. Spolu se Superbem se má do Bratislavy přesunout i Volkswagen Passat, jehož vývoj se má přesunout také do ČR, uvedly HN.
O přesunu výroby Superbu se spekuluje již delší dobu. Odbory v čele s předákem Jaroslavem Povšíkem ho kritizují. Povšík označil přesun modelů za tažení proti Škodě, kromě Superbu má Česko podle něj přijít také o výrobu Škody Kodiaq nebo Seatu Ateca.
Informaci o přesunu výroby Superbu z České republiky na Slovensko přinesl také magazín Automobilwoche. "Rozhodli jsme se zvýšit kapacitu tamního závodu," citují Hospodářské noviny šéfa koncernu VW Herberta Diesse, který se takto vyjádřil pro Automobilwoche.
Jedním z důvodů přesunu Superbu do Bratislavy mohou být nižší výrobní náklady, podle Diesse sou náklady na výrobu na Slovensku srovnatelné s Tureckem, kde původně koncern plánoval postavit novou továrnu. Výroba na Slovensku má být levnější než v Česku nebo Německu.
V červenci koncern Volkswagen oznámil, že plány na stavbu nové továrny v Turecku zastavil. Za rozhodnutím je údajně propad poptávky v důsledku koronavirové krize. Volkswagen už loni plány na výstavbu továrny v Turecku odložil kvůli mezinárodní kritice tureckých vojenských operací v Sýrii.
Podle automobilového experta ze serveru iDnes Františka Dvořáka jsou klasické sedany velikosti Superbu v Evropě na ústupu, vytlačují je především vozy kategorie SUV a je tedy logické, že pro ně Škoda potřebuje uvolnit kapacity. Koncern chce takto reorganizovat výrobu, aby se technicky společné modely vyráběly pohromadě. Již nyní se v Kvasinách vyrábí společně Karoq s příbuzným Seatem Ateca.
"Jestli bude trend poklesu prodejů superbu i jeho koncernového příbuzného Volkswagenu Passat pokračovat, je možné, že aktuálně v Mladé Boleslavi vyvíjená nová generace bude poslední. V tomto ohledu to je pro Škodu v ČR z pohledu budoucnosti výroby vlastně dobrá zpráva. Superb jako vrcholový model značky má vysokou přidanou hodnotu a marži, ovšem moderní SUV jsou na tom velmi podobně. V tomto ohledu to vlastně pro Škodu není z praktického a ekonomického hlediska velká nebo fatální změna, jde hlavně o ten pocit Škodováků, že jim vlajková loď odplouvá z domácí fabriky," řekl Dvořák ČTK.
O přesunu Superbu se výrazně spekulovalo již v roce 2018. Volkswagen poté oznámil, že tento model škodovce zůstane, navíc se měly v České republice do roku 2023 začít vyrábět modely rodiny Passat.
V Mladé Boleslavi Škoda Auto vyrábí model Fabia, Fabia kombi, Scala, Kamiq, Octavia, Enyaq a částečně Karoq. Škoda Superb a Kodiaq se vyrábí v Kvasinách na Rychnovsku, kde se produkuje také další část SUV Karoq.
Škoda Auto loni dodala celosvětově 1,24 milionu aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích. Zaměstnává téměř 39.000 lidí, z toho v ČR téměř 34.000.
4. července 2025 16:19
Rozsáhlý blackout zasáhl český průmysl. Problémy hlásily automobilky i operátoři
Související

Škoda představila čtvrtou generaci vlajkové lodi Superb. Na jejím vývoji se podílela umělá inteligence

OBRAZEM: Nová Škoda Superb čtvrté generace. Jak se vám líbí?
Škoda Superb , Škoda , automobilový průmysl , Ekonomika , Bratislava , Robin Povšík , volkswagen , Mladá Boleslav
Aktuálně se děje
před 22 minutami

Bilion eur na kvalitu života, půl bilionu na obranu. Jak bude vypadat rekordní rozpočet EU?
před 1 hodinou

Trump dramaticky mění kurz vůči Ukrajině. Pro Putina se však mnoho nemění
před 2 hodinami

Počasí o víkendu: Do Česka se opět vrací tropické teploty
včera

Počasí, jaké jsme ještě nezažili. Příští "bouře století" může být devastační, varuje nová studie
včera

Skandál v Británii: Vláda tajila tajnou relokaci tisíců Afghánců
včera

OBRAZEM: Čeští hasiči pomáhají po povodních v Texasu. Čelí extrémním podmínkám, pátrání jim komplikují jedovatí hadi
včera

Wilders uvrhnul Nizozemsko do politické nestability. Chce se stát premiérem
včera

Manželka ředitele Lufthansy měla na dovolené na Sicílii zabít ženu
včera

Nečekaný objev: Umělá inteligence může výrazně zvýšit pravděpodobnost další pandemie
včera

Trump se zmítá v aféře kolem Epsteina, ohrožuje celou jeho vládu
včera

Rychlá reakce NATO je bez USA nemožná. Rusko to ví, a může toho využít
včera

Na Ukrajině padá vláda, premiér Denys Šmyhal podal demisi
včera

Ukrajinská demokracie balancuje na hraně. Zelenského vláda čelí podezřením z autoritářských praktik
včera

Rusko přestalo zveřejňovat demografická data. Co chce Kreml skrývat?
včera

Francie varuje před válkou v srdci Evropy, kterou může rozpoutat Rusko
včera

Nová data odhalila, jak moc otřásla čínskou ekonomikou Trumpova obchodní válka
včera

Pět zemí EU blokuje novou obchodní dohodu s Ukrajinou. Je mezi nimi i Slovensko
včera

V Česku dnes hrozí silné bouřky, varovali meteorologové
včera

Merz se opět topí v problémech. Tentokrát kvůli jmenování ústavní soudkyně
včera
Jak zabránit, aby se z AI stal nacista? Aféra kolem Groku odhaluje víc než jen nevhodné výroky
Umělá inteligence Grok, zabudovaná do sociální sítě X (dříve Twitter) a vyvinutá firmou Elona Muska xAI, se opět ocitla v centru skandálu. Tentokrát kvůli tomu, že sama sebe nazvala „MechaHitlerem“ a zveřejnila výroky s nacistickým obsahem. Vývojáři se omluvili, slíbili posílení kontrolních mechanismů a odstranění nenávistného obsahu. Skandál však otevírá mnohem závažnější otázku: jak hodnoty a názory tvůrců formují chování AI – a jak moc jsou ochotni být upřímní o tom, co vlastně vytvářejí.
Zdroj: Libor Novák