Paříž/Řím/Berlín - Německá automobilka Volkswagen čelí po skandálu s emisemi sérii žalob, vyšetřování bylo nově zahájeno ve Francii a Itálii. Akcie firmy sice okamžitě spadly na nové čtyřleté minimum, když klesly o 40 procent, prodej naftových vozů navzdory aféře ale roste.
Francouzská divize německého koncernu uvedla, že ve Francii se skandál vztahuje na zhruba milion naftových aut značek VW, Audi, Škoda a SEAT prodaných v posledních letech v této zemi.
Kromě údajného kroku pařížské prokuratury bylo ve Francii kvůli emisní aféře podáno několik žalob. Na soud se kvůli skandálu hodlá obrátit jisté ekologické sdružení, někteří francouzští majitelé naftových aut od Volkswagenu a francouzští akcionáři této skupiny.
Hromadné žaloby na Volkswagen byly podány také v USA. Tam skandál před dvěma týdny propukl, když američtí regulátoři obvinili Volkswagen, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku.
K zemím, kde skupina čelí vyšetřování, se zařadila také Itálie. Tamní antimonopolní regulační úřad dnes uvedl, že zahájil vyšetřování kvůli možným nepoctivým obchodním praktikám ze strany Volkswagenu. Automobilka podle italského ministra dopravy Graziana Delria oznámila, že svolá do servisů vozidla se zařízením umožňujícím podvádět při emisních testech, které prodala v této zemi. Jak firma uvedla, prodala v Itálii kolem 650.000 aut se sporným softwarem.
Mluvčí německého ministerstva dopravy dnes podle agentury Reuters uvedl, že v tuto chvíli nic nenaznačuje, že by s emisními testy manipulovaly jiné automobilky než Volkswagen. Německý vicekancléř a ministr hospodářství Sigmar Gabriel mezitím v Madridu prohlásil, že z vyšetřování skandálu by se neměla stát kampaň proti odvětví jako celku.
Prodej osobních automobilů v Německu se v září meziročně zvýšil o pět procent na 252.500 vozů a jeho tempo se opět mírně zpomalilo ze srpnových 6,2 procenta a sedmi procent v červenci. Prodej naftových vozů navzdory skandálu VW vzrostl o osm procent, sdělilo dnes německé sdružení automobilového průmyslu VDA.
Skandál ve Volkswagenu na počet nových registrací v září ještě patrný vliv neměl, protože zákazníkům se obvykle nové vozy dodávají týdny až měsíce po objednání. Na americkém trhu, kde skandál před dvěma týdny vypukl, se v září zvýšil prodej aut značky VW o 0,6 procenta. Volkswagen tam přitom už musel stáhnout z trhu naftové vozy, s jejichž motory manipuloval.
Volkswagen a jeho dceřiná společnost Audi dnes oznámily, že jejich zákazníci mohou navštívit internetové stránky obou firem, aby po zadání identifikačního čísla svého vozu zjistili, zda jejich auto nepatří mezi vozy vybavené zmíněným softwarem. V případě Audi vyhledávač funguje zatím jen pro zákazníky v Německu. Na národní weby automobilka prý tuto funkci umístí příští týden. VW uvedl, že vyhledávač v současnosti umísťuje i na weby pro jednotlivé státy. K dispozici na nich má být v brzké době.
24. října 2025 17:24
Jak si vede Evropa? Dolů ji táhne jediný stát, překvapivě jeden z těch největších
Související
Tolik si kvůli Trumpovi připlatíte. Volkswagen bude u ceny aut ukazovat, o kolik lidé zaplatí víc kvůli clům
Světový trh s automobily cítí první dopady Trumpových cel. Narušení výrobního řetězce už se de facto děje, upozornil Petzl
volkswagen , Francie , dieselgate
Aktuálně se děje
včera
V Česku se potvrdilo další ohnisko ptačí chřipky
včera
Zelenskyj i Putin chtějí ukončit válku na Ukrajině, prohlásil Trump
Aktualizováno včera
Nebezpečné počasí hrozí už dnes večer. Výstraha se týká celé ČR
včera
Trump měl na telefonu Putina. Hovor byl dobrý a produktivní, tvrdí šéf Bílého domu
včera
Vážná nehoda na Benešovsku. Na místě hořelo
včera
Smrt Bardotové zasáhla i české politiky. Ozvali se Babiš či Klempíř
včera
Příměří u jaderné elektrárny v Záporoží. Začaly kritické opravy vedení
včera
Muž s nožem v Budějovicích vyhrožoval kolemjdoucím. Policista ho zpacifikoval
včera
Francie oplakává Bardotovou. O dojmy se podělil i prezident Macron
včera
Lavrov promluvil o úmyslech Moskvy a varoval Evropany
včera
Hazard, jaký se nevidí. Žena v Krkonoších bruslila na tenkém ledu i s kočárkem
včera
Zemřela ikonická herečka Brigitte Bardotová
včera
Turek se nevzdává. Pavel by měl dodržet svá slova, říká poslanec
včera
Zimní počasí na přelomu roku. Napadnout mohou desítky centimetrů sněhu
včera
Trump přivítá Zelenského. Zbývá deset procent a plán bude hotový, tvrdí Kyjev
včera
Anonym vyhrožoval střelbou v teplickém obchodním domě. Policie po něm pátrá
včera
Předpověď počasí: Poslední týden roku bude ve znamení pravé zimy
27. prosince 2025 21:20
"Zelenskyj nemá nic, dokud to neschválím." Trump dal jasně najevo, kdo rozhoduje o válce na Ukrajině
27. prosince 2025 20:05
Obrana za miliardy. Polsko se opevňuje před Ruskem, staví dračí zuby i protidronové bariéry
27. prosince 2025 18:51
Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti
Ruská federace se s blížícím se čtvrtým rokem plnohodnotné invaze na Ukrajinu potýká s nečekaným vedlejším efektem své válečné politiky. Regiony bohaté na energetické suroviny, které tvoří hospodářskou páteř země, totiž doplácejí na konflikt nejvyššími lidskými i ekonomickými ztrátami. Kreml proměnil odlehlé oblasti v zásobárnu vojáků i peněz, čímž však paradoxně ohrožuje průmyslová odvětví, která Putinovu agresi financují.
Zdroj: Libor Novák