Jako člověk, který se živí on-line marketingem, tráví Emily Wareová spoustu času na internetu. Ale není to pro ni bez rizika. Trpí hraniční poruchou osobnosti, psychickým onemocněním, které často provází impulzivní chování.
V jejím případě jde o o nakupování on-line, píše britský deník The Guardian. Poukazuje na to, že internetoví obchodníci se snaží přitáhnout zákazníky a ti s psychickými problémy jim podlehnou obzvláště snadno.
"Na začátku roku jsem měla dluh 4250 liber (123.630 Kč) za blbosti," přiznává Wareová. "Dobrých 95 procent z toho bylo kvůli impulzivnímu utrácení, třeba za lístky na Cher za 300 liber," říká.
Podle organizace Money and Mental Health (Peníze a psychické zdraví) jeden z osmi dospělých utratí na internetu víc peněz, než si může dovolit, a skoro každý čtvrtý nakupuje věci, které nepotřebuje. Lidé, kteří mají psychické problémy, jsou dvojnásobně náchylní se těchto prohřešků dopustit a mimořádně náročné to je pro ně během pandemie covidu-19.
Impulzivní nákupy Brity vyjdou podle loňského průzkumu finanční společnosti 118118 Money měsíčně na miliardu liber. Ačkoliv roli při tom hraje psychické zdraví, nálada a osobnost, při ovlivňování našeho chování při on-line nákupech se ve stále větší míře používají psychologické nástroje. Důsledkem toho je, že naše neplánované nákupy nejsou až tak spontánní, jak si myslíme. A tyto taktiky jsou propracované a udělané tak, aby byly nenápadné.
Jedním z nejčastějším způsobů, jak se nás snaží obchodníci ovlivnit, je přesvědčování, že o něco přijdeme, když věc rychle nekoupíme. Když je něčeho omezené množství, vzbuzuje to pocit naléhavosti a nutí nás to jednat rychle. To využívají weby hotelů, které uvádějí, že jsou volné jen čtyři pokoje a že si nabídku prohlíží pět lidí. Velikost nákupu nutná pro dopravu zdarma funguje stejně. Ten bolestný pocit, že přijdeme o něco zadarmo, nás může vést k tomu, že utratíme trošku větší částku, i když ty věci navíc ani nepotřebujeme.
Recenze a doporučení signalizují, že něco je otestované. Fungují, protože jsme stádní tvorové: napodobujeme jeden druhého. Obchodníci toho využívají, když nám ukazují, co si pořídili jiní zákazníci, facebook nás informuje, co koupili naši přátelé. Jejich názorům totiž nejvíce věříme.
Bez nástrah není ani kupování věcí k vyzkoušení doma. Zákazník si může objednat více kousků a vrátit ty, které nechce. Obchodníci dobře vědí, kolik lidí se chce vyhnout rozhodování nebo otravnému posílání zboží zpět. Emily Wareová souhlasí: "Problém byl v tom, že jsem si nechávala víc oblečení, než na kolik jsem měla peníze."
Prohlížení velkého množství podobných výrobků člověka unaví, a tak autoři webových stránek přišli na způsoby, jak nás udržet ve střehu. "Náš mozek je nastaven tak, že je třeba dávat pozor, když je něco odlišné, protože to může být potenciální nebezpečí nebo příležitost," vysvětluje psycholožka Kate Nightingaleová. Proto je lepší obsah rámovat a rozdělovat než míchat všechno dohromady. Zvětšit písmo o jeden nebo dva body je prý také dobré. "Protože je to o něco větší, bezděčně tomu věnujete pozornost," říká Nightingaleová.
Takové formy plateb, které se obejdou bez větších komplikací, nám umožní nakupovat rychleji, než o všem začneme přemýšlet. Možnost odložené splatnosti zase dává iluzi platební flexibility a dostupnosti, ale nenápadně zamlčuje, že jde o formu dluhu.
Organizace Money and Mental Health upozorňuje, že díky těmto a dalším trikům vzniká nebezpečí, že se někteří zákazníci dostanou do dluhů. Vyzývá proto obchodníky, aby nakupování na internetu zpomalili a do celého procesu vrátili nějaká pozdržení. "Vezměte si třeba frontu v kamenném obchodě, kolikrát jste vybranou věc odložili, když jste museli dlouho čekat," říká Nightingaleová. Takovou komplikací při on-line nakupování je nutnost kliknout na vícero tlačítek nebo přečíst text napsaný malými písmenky, tedy věci, kterým se tvůrci webů obvykle snaží vyhýbat.
Dluhová poradkyně neziskové společnosti Money Advice Hub (Centrum pro finanční poradenství) Samantha Nurseová klientům radí, aby "se pokusili uvědomit si své návyky provázející impulzivní nakupování a našli způsoby, jak nutkání potlačit".
Emily Wareová vzpomíná, že když před šesti lety začala pracovat v on-line marketingu, dívala se na reklamy na sázení a říkala si, jak mají směšnou taktiku a že by se nikdy nenechala takto chytit. "Ale podařilo se mi spadnout do něčeho, co je velmi podobně návykové," přiznává.
Související
Policie rozkryla síť podvodných e-shopů. Jediný muž oběti obral o miliony
Umíme to rychleji a pohodlněji? Mezi českými e-shopy se rozhořela "neetická" bitva o reklamace
e-shopy , nákupy , Obchody , Ekonomika , psychologie
Aktuálně se děje
Aktualizováno před 1 hodinou
OBRAZEM: Česko si připomnělo oběti tragédie na FF UK. Naší společností otřásla, říká Fiala
včera
Kate a William dojali Brity vánoční pohlednicí. Zachycuje klíčový moment tohoto roku
včera
Česká hymna poprvé zazněla před 190 lety. V Tylově Fidlovačce
včera
Policii znepokojuje, co se děje na D1 před Brnem. Ukázala záběry nebezpečných nehod
včera
Nobelova cena pro Trumpa? Při splnění jednoho předpokladu může být kandidátem
včera
Zlatý měsíc českých dálnic završen. Otevřelo se 28 nových kilometrů na D3
včera
Pavel kondoloval Steinmeierovi. Připomněl tragickou střelbu na FF UK
včera
Fico tvrdí, že mu Zelenskyj nabídl půlmiliardu eur za souhlas s Ukrajinou v NATO
včera
Z mírumilovného trhu se stalo místo hrůzného činu. Scholz promluvil v Magdeburgu
včera
Vymyslel si muže se zbraní a zaměstnal policii. Hrozí mu tři roky vězení
včera
Počasí do Vánoc. Meteorologové slibují až 40 centimetrů nového sněhu
včera
Volby by jasně vyhrálo hnutí ANO. Poslance by měli komunisté či Motoristé
včera
Němci zjišťují pravdu o útočníkovi z Magdeburgu. Tíhl k AfD a kritizoval islám
včera
V Česku bezprostřední riziko nehrozí, říká Rakušan po útoku na trzích v Německu
včera
Zimní počasí je zpět. Do Česka se o víkendu vrátí sníh
Aktualizováno 20. prosince 2024 22:35
Mimořádná zpráva Teroristický útok v Magdeburgu: Do davu lidí najelo auto, 2 mrtví a až 80 zraněných. Incident zachytila kamera
20. prosince 2024 22:32
Přesně osm let po berlínském masakru. Magdeburg je vyvrcholením dlouhodobých hrozeb v Německu
20. prosince 2024 21:43
Prezident Pavel telefonicky hovořil se Zelenským
20. prosince 2024 20:03
Deset zemí EU včetně Česka předložilo návrh nových sankcí proti Rusku
20. prosince 2024 18:39
Milník v boji se smrtící infekcí: WHO ohlásila konec epidemie marburského viru
Konec epidemie marburského viru ve Rwandě, jak oznámila Světová zdravotnická organizace (WHO) a rwandská vláda, představuje důležitý milník v boji proti této smrtící infekci.
Zdroj: Libor Novák