Na německých železnicích ode dneška platí zákaz jízdy pro obzvláště hlučné nákladní vagony, týkat se to bude i zahraničních dopravců. Po letech protestů by se tak obyvatelé žijící u tratí měli dočkat tiššího prostředí. Úroveň hluku chtějí úřady kontrolovat, ovšem s pokutami, jejichž výše může činit až 50.000 eur (1,3 milionu Kč), se počítá až za rok. České dráhy dnes ČTK sdělily, že zhruba třetina jejich vlaků je vybavená tichými brzdovými špalíky.
Německé ministerstvo dopravy odklad sankcí zdůvodňuje pandemií nemoci covid-19, kvůli které je omezena kapacita železničních dílen.
Německá vláda přechod na modernější a tišší nákladní vagony podporuje už více let, nová pravidla pak vycházejí ze zákona z roku 2017. Ten limit hluku nedefinuje v decibelech, ale použitým brzdicím systémem. Za zapovězené se teď u nákladních vagonů považují litinové brzdové špalíky, které musejí být nahrazeny například kompozitními nekovovými. Díky tomu nákladní soupravy brzdí tišeji, ale také se tišeji po kolejích pohybují. Kola vagonů totiž zůstávají hladká, neboť je litina nezdrsňuje.
Sdružení Aliance pro koleje uvádí, že jízda nákladních vagonů s kompozitními brzdovými špalíky je tišší až o deset decibelů. "To se v lidském vnímání rovná snížení hluku o polovinu," říká sdružení.
Kvůli pandemii se tempo modernizace brzdových systémů postupně zpomalovalo, až se zastavilo úplně. Přijatelné úrovně hluku ale podle ministerstva dopravy už nyní splňuje 98,6 procenta ze 183.000 nákladních vagonů, které na německých tratích jezdí. Do tohoto údaje jsou započítány i mezinárodní nákladní soupravy, uvádí magazín Der Spiegel.
Vlaky pod vlajkou ČD Cargo s tichými špalíky už podle Gabriely Novotné jezdí do Švýcarska, jejich počet se zvyšuje. "Úpravy se provádí během běžných oprav a revizí. V rámci společenské odpovědnosti tak dále pokračujeme ve vybavování vozů těmito protihlukovými prvky," sdělila Novotná ČTK.
Dopravci ve výjimečných případech mohou i po dnešku hlučné nákladní vagony s litinovými špalíky používat. Jízda však musí být natolik pomalá, aby úroveň hluku nepřesáhla hodnoty dosahované modernějšími vagony. Tato výjimka je podmíněna technickým stavem trati a vagonů.
Dopravce v Německu k přechodu na tišší nákladní vagony od roku 2012 motivuje také systém poplatků za použití kolejí. Cena za použití hlučných vagonů je vyšší než za ty méně hlučné. Správa železnic se navíc snaží hluk snížit instalováním ochranných prvků, kterými jsou vedle protihlukových stěn i takzvané gumové bokovnice vkládané do stran kolejnice, antivibrační rohože v náspech či tlumicí podložky pod kolejnice.
Na hluk nákladních souprav si dlouhé roky stěžují především obyvatelé údolí, kde se pískání a hlomoz z brzdění rozléhá i do vzdálenosti několika kilometrů. Například v Porýní vznikla iniciativa, která se snaží nákladní vlaky jezdící ve dne v noci odklonit na jiné tratě.
25. září 2023 10:48
Související

Poláci by Čechům měli závidět MHD a železnici. Píše server

V Trutnově začíná jezdit městská vlaková linka, kupony MHD platí i ve vlacích
železnice , Vlaky , Německo , doprava , čd cargo
Aktuálně se děje
před 32 minutami

Češi vybrali 150 milionů na pomoc Martínkovi. Sbírka se danit nebude
před 1 hodinou

Hollywoodská stávka částečně končí, scénáristé se vrací do práce
před 2 hodinami

Morawiecki: Polští zemědělci nemohou platit za ruskou válku proti Ukrajině. Ať platí Moskva
před 2 hodinami

Počasí učiní v budoucnu nový superkontinent neobyvatelný, zjistili vědci
před 3 hodinami

Kreml zakázal kontrolovaným médiím kritizovat miliardáře Abramoviče
před 5 hodinami

Skandál: Předseda kanadského parlamentu odstupuje kvůli pozvání veterána SS na setkání se Zelenským
před 5 hodinami

Trump při budování svého byznysu roky podváděl, rozhodl soud
před 6 hodinami

Nejméně 100 mrtvých při požáru na svatbě v Iráku. Dalších 150 zraněných
včera

Guterres: Návrat jaderného zbrojení je šílenstvím, může způsobit nevídanou humanitární katastrofu
včera

Putin zvýšil platy v době války: Sám sobě, Medveděvovi, poslancům a bezpečnostním úředníkům
včera

Navalnyj se z vězení jen tak nedostane. Odvolací soud potvrdil devatenáctiletý trest
včera

Ficův Smer spadl v nejnovějším průzkumu na druhé místo za Progresívne Slovensko
včera

Bulhaři podezřelí ze špionáže pro Rusko stanuli před soudem. Zůstali zticha
včera

Žije, nežije? Velitel ruské Černomořské flotily spatřen na schůzce. Ukrajina tvrdí, že ho zabila
včera

EU varuje sociální sítě kvůli volbám na Slovensku. Hrozí vysoké pokuty
včera

Policie zasahuje na ministerstvu průmyslu kvůli dotacím z let 2016 až 2018
včera

Američané chtějí Varšavě pomoci s modernizací armády. Nabízí miliardovou půjčku
včera

Rakušan musí z vlády, jinak budeme hlasovat o nedůvěře, vzkazuje ANO
včera

Policie na Karlovarsku vyšetřuje vraždu. Muž měl usmrtit ženu a pak si vzít život
včera
Česko dostalo zelenou od von der Leyenové. EK schválila upravený plán obnovy
Evropská komise schválila Česku upravený Národní plán obnovy, který přinese dodatečných 2,2 miliardy eur (přes 56 miliard korun) na čistou energetiku a transformaci průmyslu. Praha může v rámci celého plánu využít 9,2 miliardy eur (přes 224 miliard korun). Šéfka EK Ursula von der Leyenová při té příležitosti navštívila českou metropoli.
Zdroj: Jan Hrabě