Student: Potenciální zákazník i zaměstnanec. Jak na něj?

Komerční sdělení - U mnoha lidí evokuje slovo student představu prázdné peněženky. Jedná se však o předsudek, který si rozhodně nemůže dovolit žádný dobrý obchodník. Je opravdu krátkozraké studenty jako cílovou skupinu přehlížet, nebo k nim v lepším případě přistupovat jako k většině ostatních zákazníků. Generace Y, nazývaná taky mileniálové, představuje totiž obrovskou skupinu spotřebitelů i potenciálních zaměstnanců. Ano, mluvíme zde nejen o prodeji zboží a služeb, ale také pracovních příležitostí – i ty je totiž potřebné studentům náležitě prodat, jinak si u nich ani neškrtnete.

O tom, že studenti generují velkou část obratů mnoha firem, svědčí například průzkum webu marketingprofs.com. Ten zjišťoval u rodičů vysokoškolských studentů, kolik za své potomky utratí – největší část jich uvedla, že nákupy toho, co jejich študáci potřebují nebo chtějí, činí až 70 % transakcí na jejich kreditce. Vynásobme si to tím, že se generace Y aktuálně odhaduje v moderním světě na nejpočetnější skupinu spotřebitelů v historii a číselné řády nám nebudou stačit.

Studenti jsou trendsetteři obklopení technologiemi, kteří tráví více času pohromadě, než kterákoli jiná sociální nebo profesní skupina. To je ideální předpoklad pro přenos takzvaného word-of-mouth, jednoduše tedy osobního doporučení. Jakým způsobem o vaší značce uvažují studenti jako zákazníci může navíc výrazně ovlivnit jejich postoj, pokud o ní budou v budoucnu uvažovat jako o zaměstnavateli.

„V dnešní vypjaté době, kdy není dostatek kvalifikovaných pracovních sil a kdy musíme v blízké budoucnosti počítat s dalším zhoršením, je nezbytné se zamyslet nad dlouhodobým a strategickým řešením. Kdo si nevychová „mladou krev“, tomu ujede vlak,“ potvrzuje personalistka s dlouholetými zkušenostmi Štěpánka Jenešová.

Zásadním faktorem pro dobrý přístup k mladým a neklidným je schopnost mluvit s nimi diametrálně odlišně, než s lidmi v produktivním věku, ženami v domácnosti, důchodci… Být si vědomi rozdílů a dát studentům najevo, že je vnímáte jako jedinečnou kategorii zákazníků. V našich končinách, kde slovo sleva platí za svatou mantru, je cenové zvýhodnění tím prvním, co většinu firem napadne. Taky by tím prvním být mělo, potíž je ale v tom, že je mnohdy také tím jediným, a to je chyba. Slevy sice posilují loajalitu a pozitivní vnímání značky, ale nákupem přeci vztah brandu a zákazníka nekončí.

Pokud student koupí za 50 % ceny prémiový produkt, bude šťastný a do značky zamilovaný. Bude ale zase brzy po lásce, pokud při jakékoliv potřebě nového příslušenství, servisu atd. narazí na to, že zbytek portfolia značky vlastně naprosto nevyhovuje jeho finančním nebo časovým možnostem.

Jako vzor správného přístupu můžeme zase po tisící vytáhnout Apple – aby také ne, nechť jsou příklady vždy ty nejlepší. Jablečný gigant nejenže nabídne studentům levnější macbook, ale také levnější celou řadu dalších důležitých produktů a služeb prostřednictvím samostatného prodejního kanálu The Apple Store for Education. To je taková třešnička na dortu upečeného z ingrediencí, jako je skvělý design, robustní produktová řada a inteligentní marketing. Člověk pak může kroutit hlavou nad tím, že podle společného průzkumu agentury Student Monitor a časopisu Fortune říká polovina studentů, že si hodlají co nejdříve pořídit počítač mac. Mnoho pracujících si řekne, že je drahý, studentům ale evidentně přijde v mnoha ohledech skvělý. Co jiného je důkazem špičkové strategie?

Takže jak na to? Prázdniny jsou za rohem, s nimi okurková sezóna a možná pro vás více klidu, zrevidovat své marketingové plány a popřemýšlet, jak na ty studenty lépe. Protože se ani nenadějete, léto bude fuč a nastane sezóna back to school – žně pro mnohé chytré firmy, tak proč ne i pro vás.

1) Připusťte, že jste staří

Většina manažerů a marketérů je příliš stará nebo zabraná do svého profesního světa, aby mohli přiměřeně pochopit demografickou situaci studentů. To, že máte dítě na vysoké škole, vás nijak k plnému pochopení nepřiblíží. Ale nebojte se, být starší než vysokoškolští studenti je v pořádku... dokud nepředstíráte, že mluvíte jejich jazykem, chápete jejich vkus nebo jim říkáte, co mají dělat.

Přece nechcete, aby komunikace vašeho brandu vyvolávala podobné pocity, jako táta teenagerů, který se mermomocí rozhodne, že se s nimi vypraví trsat na diskotéku… Vysokoškolští studenti jsou často ukrutně dobří v kritickém myšlení a velmi opatrní ohledně reklamy. Nezapomínejte, že jde o generaci, která se od malička pohybuje v online prostředí, kde se intuitivně trénuje v rozeznávání toho, co je upřímné.

2) Najděte někoho mladého a držte se jednoduchosti sdělení

Dodržovat obecnou zdvořilosti a předávat jasné stručné sdělení je lepší, než snaha být cool. Všechny věkové skupiny respektují poctivost a značky, které jsou upřímné. Pokud si to můžete dovolit, najměte někoho, kdo má Xbox nebo ví, jak jezdit na longboardu. Prostě stážistu, který vám může poskytnout pohled zvenčí a pomoci vám podat potřebné sdělení formou, která bude studentům sympatická. Co to znamená? Že to bude jasné jak facka.

Celý systém vysokého školství je labyrint složitostí sám o sobě – náročné přednášky, komplikované rozvrhy, často zmatená organizace na katedrách. To poslední, co pak studenti chtějí, je prokousávat se něčím složitým i mimo samotné studium. To neznamená, že není prostor pro kreativitu, vtip, rafinovanost. Naopak určitě ano, ale spíše ve vizuální stránce věci. V copywritingu se jednoznačně držte stručnosti ořezané až na kost.

3) Používejte cílené marketingové nástroje

Vytvořte pro studenty samostatné landing page, e-mailové marketingové strategie, stránky na sociálních médiích. Volte vhodné kanály pro reklamu, zkuste přitom myslet nekonvenčně a v době internetu se zaměřit i jinam. Zajímavým kanálem poslední doby jsou přímo skripta pro studenty, které si mohou nechat zdarma vytisknout přes portál www.tiskelnik.cz díky sponzorům, umísťujících do patiček stránek různé poukazy či nabídky stáží.

„Přes Tiskelník jsme oslovili celkem 500 studentů, a to s časově omezenou nabídkou výhodných jízdenek. Akce běžela na principu unikátních kódů pro každého osloveného studenta a z celkového počtu využilo nabídku celkem 7 % zákazníků. To je velmi dobrá úspěšnost a nejde jen o těch 7 %, ale také jejich známé, kterým svoji dobrou zkušenost se službami Flixbusu sdělí. Po dobré zkušenosti jsme spolupráci rozšířili na dalších 4000 kusů,“ říká zástupce provozovatele autobusové dopravy FlixBus Roman Sterly.

4) Pracujte se segmentací

Především segmentujte své zákazníky a určete, kdo z nich jsou vysokoškolští studenti. Děláte to? Pouze pokud máte tyto informace, může být váš marketing skutečně efektivní. Vyzbrojení těmito informacemi můžete volit správné sdělení, poslat vhodné e-maily, vytvořit landing page přímo pro studenty a navrhnout kampaně. A když už jste v celé cílové skupině identifikovali právě studenty, jděte ještě dál – segmentujte také je – dle zájmů, oboru studia atd. Studenti nejsou homogenní skupina, marketing zaměřený pouze na parametr „student“ nemusí fungovat o nic lépe, než zaměření na prostý parametr „muž“.

5) Na sociálních sítích bavte

Doba, kdy se firmy dělily na ty bez facebooku a s ním, se dnes už rovná paleolitu. Dnes jej mají všichni, ale někdy bohužel spíše ke své škodě, než užitku. Na sociálních sítích se snad s výjimkou LinkedIn chceme všichni bavit – a možná už i tam, když někdy vidím příspěvky mých kontaktů ? Pokud chcete udržet pozornost mladých lidí u sociálních sítí své značky, zapomeňte na to, že můžete neustále sdělovat jen informace přímo spojené s vaším produktem nebo službou. Buďte kreativní a hledejte souvislosti mezi vaším byznysem a zábavou.

„Na našem facebooku samozřejmě informujeme fanoušky o dění v hostelu, speciálních nabídkách a podobně. Zároveň se ale vždy snažíme přinášet různé zajímavosti, abychom obsah osvěžili: tipy na zajímavá místa a akce, které mohou v Praze navštívit, málo známá fakta o metropoli, neobvyklé fotky z ulic a podobně,“ radí Janez Kobal, Media manager jednoho z největších pražských hostelů PLUS Prague, jehož klientelu tvoří většinou právě studenti.

6) Poskytněte motivaci

Amazon nabízí program Prime Student plný slev a také poštovného zdrama. Slevy Apple jsme už zmínili a když už mohou velkou slevu dát i České dráhy, co byste to byli za firmu, kdybyste studentům neslevili i vy?! Slevy ale nejsou jedinou možností, kterou máte – a jak jsme zmínili v úvodu, sleva jako solitér a pak nic víc, to může spíš uškodit. Projděte si celý životní cyklus vašeho produktu nebo služby a zkuste najít všechny momenty, v nichž by se dala udělat výhodnější úprava pro studenty. Lepší smluvní podmínky? Zdarma zkušební verze? Ať vás napadne cokoliv, ujistěte se, že váš nápad obsahuje motivaci vhodnou právě pro studenty. Přidanou hodnotu.

Související

Ilustrační fotografie.

Studentům ZČU hrozí postih i od školy. Hloupost, konstatoval rektor

Se studenty, kteří svým chováním vzbudili ve středu důvodnou obavu z útoku na Západočeské univerzitě v Plzni, se hodlá vypořádat i samotná vysoká škola. Dvojice mladíků již čelí obvinění ze spáchání přečinu výtržnictví ve formě spolupachatelství. Ve škole jim teoreticky hrozí vyloučení. 

Více souvisejících

studenti firmy Ekonomika protext sociální sítě Vysoké školy

Aktuálně se děje

před 41 minutami

před 2 hodinami

Aktualizováno před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

Na Benešovsku se stala vážná dopravní nehoda. (28.12.2025)

Vážná nehoda na Benešovsku. Na místě hořelo

Bez vážných nehod se neobešla ani poslední neděle letošního roku. Na Benešovsku se odpoledne srazila dvě vozidla. Nehoda si vyžádala zranění dvou osob. Příčinou a okolnostmi havárie se zabývají policisté. 

před 4 hodinami

Andrej Babiš

Smrt Bardotové zasáhla i české politiky. Ozvali se Babiš či Klempíř

Nejen francouzští státní představitelé, ale i čeští politici reagují na nedělní smutnou zprávu o smrti legendární herečky Brigitte Bardotové. Lítost projevili premiér Andrej Babiš (ANO) či ministr kultury Oto Klempíř (Motoristé). Bardotová, která ukončila hereckou kariéru již před čtyřicítkou, zemřela ve věku 91 let. 

před 5 hodinami

před 6 hodinami

před 7 hodinami

před 8 hodinami

Vladimir Putin

Lavrov promluvil o úmyslech Moskvy a varoval Evropany

Rusové ani v den, kdy mají americký a ukrajinský prezident jednat o míru na Ukrajině, nevylučují válku s dalšími evropskými národy. Podle ruského ministra zahraničí Sergeje Lavrova sice Moskva nemá v úmyslu na kohokoliv útočit, ale je připravena na rozhodnou odvetu, pokud se Rusko stane terčem jakéhokoliv útoku.  

před 10 hodinami

před 11 hodinami

Brigitte Bardotová

Zemřela ikonická herečka Brigitte Bardotová

Světovou kinematografií otřásla po Vánocích smutná zpráva. Ve věku 91 let zemřela legendární francouzská filmová herečka a zpěvačka Brigitte Bardotová. Za dvě dekády úspěšné kariéry natočila desítky filmů, se šoubyznysem se překvapivě rozloučila už před čtyřicítkou. 

před 11 hodinami

Filip Turek dorazil za prezidentem Petrem Pavlem. (22.12.2025)

Turek se nevzdává. Pavel by měl dodržet svá slova, říká poslanec

Česko se v roce, který se pomalu chýlí ke konci, dočkalo nové vlády v čele se staronovým premiérem Andrejem Babišem (ANO). Součástí kabinetu ale stále není poslanec Filip Turek (Motoristé). Doufá však, že i přes výhrady nakonec bude prezidentem jmenován do funkce ministra životního prostředí. 

před 12 hodinami

před 13 hodinami

před 14 hodinami

před 15 hodinami

včera

Prezident Trump v Mar-a-Lago.

"Zelenskyj nemá nic, dokud to neschválím." Trump dal jasně najevo, kdo rozhoduje o válce na Ukrajině

Americký prezident Donald Trump dal v rozhovoru pro server Politico jasně najevo, kdo drží klíče k ukončení války na Ukrajině. Před plánovanou nedělní schůzkou s Volodymyrem Zelenským na Floridě Trump sebevědomě prohlásil, že jakýkoliv ukrajinský návrh má váhu pouze tehdy, pokud jej on sám posvětí. „On nemá nic, dokud to neschválím já. Takže uvidíme, s čím přijde,“ komentoval Trump Zelenského snahy o diplomatický průlom.

včera

Polsko rozmísťuje na hranici s Ruskem a Běloruskem protitankové zátarasy

Obrana za miliardy. Polsko se opevňuje před Ruskem, staví dračí zuby i protidronové bariéry

Polsko se v reakci na rostoucí ruskou hrozbu rozhodlo k masivní investici do své bezpečnosti. Varšava plánuje během příštích čtyřiadvaceti měsíců vybudovat podél své východní hranice rozsáhlý systém protidronového opevnění v hodnotě přesahující dvě miliardy eur. Náměstek ministra obrany Cezary Tomczyk v rozhovoru pro deník The Guardian uvedl, že první části tohoto ochranného valu by mohly být funkční už za půl roku.

včera

Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti

Ruská federace se s blížícím se čtvrtým rokem plnohodnotné invaze na Ukrajinu potýká s nečekaným vedlejším efektem své válečné politiky. Regiony bohaté na energetické suroviny, které tvoří hospodářskou páteř země, totiž doplácejí na konflikt nejvyššími lidskými i ekonomickými ztrátami. Kreml proměnil odlehlé oblasti v zásobárnu vojáků i peněz, čímž však paradoxně ohrožuje průmyslová odvětví, která Putinovu agresi financují.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy