Praha - Náklady na leteckou dopravu zvyšují cenu baterií do elektrických přístrojů o 18,5 procent. Vyplývá to z obchodních statistik tuzemského internetového obchodu BatteryShop.cz zveřejněných ve čtvrtek.
Baterie totiž spadají do kategorie nebezpečného zboží, a proto podléhají přísným pravidlům letecké přepravy. Každá baterie musí být zabalena zvlášť, a to pouze v certifikovaných obalech, které zabraňují případnému poškození.
Mezinárodní organizace pro civilní letectví International Air Transport Association (IATA), která určuje podmínky pro přepravu zboží, zařadila baterie mezi nebezpečné produkty. Jako jedno z hlavních rizik spojených s přepravou bateriových zařízení je podle IATA elektrický zkrat, který nastane při kontaktu zařízení s jinými bateriemi, případně kovovými předměty. Proto musí být baterie při letecké přepravě odděleny a zabaleny v pevném obalu. Tyto podmínky výrazně zvyšují cenu baterií, a v důsledku toho i výslednou cenu elektroniky.
"Náklady na leteckou dopravu tvoří 18,5 procenta z ceny baterie. A to u všech typů baterií. Přestože je možné při správném balení přepravovat baterie jako běžné cargo balíky, vysoká hmotnost speciálního obalu cenu přepravy výrazně navyšuje," prohlásil Radim Tlapák, ředitel internetového obchodu BatteryShop.cz, který se specializuje na prodej baterií do notebooků či mobilních telefonů. "Cenu lze snížit využitím lodní dopravy, což však dodání zásilky prodlužuje o několik měsíců," dodal Tlapák.
Při balení zásilky obsahující baterie do elektrických zařízení je možné použít pouze obaly, které jsou certifikovány pro použití v letecké dopravě. Tyto obaly mají zaručit, aby během přepravy nedošlo k poškození zboží, a nebyla tak ohrožena bezpečnost letu. Obaly musí být tvořeny z nevodivého materiálu, nejčastěji jsou používány plastové folie, které navíc tlumí nárazy.
"Konkrétní podmínky přepravy baterií do elektrospotřebičů se liší v závislosti na tom, o jaký konkrétní typ baterie se jedná. Vždy je ale důležité, aby cargo zásilka s tímto materiálem byla správným způsobem zabalena a označena," uvedla mluvčí Českých aerolinií Hana Hejsková.
"Výrobce či odesílatel musí každou zásilku označit samolepkou, která informuje, jak se má se zásilkou manipulovat. Štítek by měl také obsahovat telefonní číslo na výrobce, případně údaje o tom, jaký materiál přepravovaná baterie obsahuje," informoval Zdeněk Hamouz, supervizor letecké dopravy společnosti DSV.
Baterie jako nebezpečné zboží není možné zasílat v letadlech neautorizovaných přepravců. "Přepravu nebezpečného zboží mohou provádět pouze provozovatelé obchodní dopravy, kteří jsou k tomuto řádně licencováni. V České republice je v tomto případě licencujícím orgánem Úřad pro civilní letectví. Přeprava lithiových baterií a jejich náležitá příprava k přepravě včetně balicích instrukcí se řídí Technickými instrukcemi pro bezpečnou leteckou dopravu nebezpečného zboží," poznamenal mluvčí Ministerstva dopravy ČR Martin Novák.
Související
Vědci spočítali, jaký má covid-19 vliv na planetu. Emise oxidu uhličitého rapidně klesly
Vážná nehoda na D1 u Bohumína: Auto nedobrzdilo, šest zraněných
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Politico: Svět má nového vítěze v boji s extrémním počasím. Překvapivě jím není západní země
před 2 hodinami
Zatykač na Blízkém východě moc nezmění. Netanjahu ví, že po válce jeho kariéra může skončit, říká Salem
před 2 hodinami
Riziko chyby je vysoké. Rétorika Kremlu připouští jadernou válku, varuje analýza
před 3 hodinami
Nemocnice v Pásmu Gazy jsou před zhroucením. O víkendu hrozí kompletní kolaps zdravotnického systému
před 3 hodinami
Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu Orešnik. Hromadná produkce nehrozí, myslí si expert
před 3 hodinami
Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?
před 4 hodinami
Do napjaté situace si přisadil i Kim Čong-un: Svět míří k ničivé termonukleární válce
před 4 hodinami
Víte, jaký program dokáže ušetřit práci každému podnikateli? Online fakturace
před 4 hodinami
Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování
před 4 hodinami
Tragický konec pátrání po miminku ve Vídni. Policie podezřívá matku
před 5 hodinami
Situace je nejhorší od začátku války. Evropa znepokojená, Moskva hrozí, Číňané vyzývají ke klidu
před 5 hodinami
USA zavádí nové sankce. Destabilizují Rusko, citelně se ale dotknou Evropy
před 5 hodinami
Británie stupňuje rétoriku: Pokud dnes Putin napadne východní Evropu, jsme připraveni na válku
před 6 hodinami
Orbán chce pozvat Netanjahua do Maďarska. Slibuje, že ho nezatkne
před 7 hodinami
Diplomat prozradil, proč Putin eskaluje konflikt na Ukrajině. Kreml sdělil důvod odpálení rakety
před 7 hodinami
Změny počasí mění svět k nepoznání. O domov už přišly desítky milionů lidí
před 7 hodinami
Co má KLDR ze spojenectví s Ruskem? Novináři odhalili, jak se Putin odměnil za vojáky na Ukrajině
před 8 hodinami
Kvůli ruskému útoku balistickou raketou se Kyjev sejde se zástupci NATO
před 8 hodinami
Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu
před 9 hodinami
BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí
Tento týden Kreml obvinil „kolektivní Západ“ z eskalace války na Ukrajině. Přesto téměř tři roky trvající konflikt jasně ukazují, že právě Vladimir Putin považuje eskalaci za klíčový nástroj pro dosažení svých cílů. Ať už jde o úplnou kontrolu nad Ukrajinou, nebo alespoň o uzavření míru na ruských podmínkách, eskalace zůstává ústřední strategií jeho vedení války. Uvedl to server BBC.
Zdroj: Libor Novák