Praha - Celosvětový trh s lithium-iontovými bateriemi pro elektromobily prudce poroste, očekává se, že do roku 2015 dosáhne téměř devíti miliard USD (162 mld. Kč). Vyplývá to ze studie společnosti Roland Berger Strategy Consultants, o které firma blíže informovala v úterý.
"Za příznivých podmínek by se mohl do roku 2020 zvýšit objem celosvětového trhu až na 50 miliard dolarů," uvedl Roland Zsilinszky z pražské pobočky společnosti Roland Berger Strategy Consultants. V příštích letech se tak bude vyrábět dvojnásobně více baterií pro elektromobily.
"Výrobci baterií mají velkorysé plány na expanzi, důsledky cítíme na trhu již nyní. Dojde k významným změnám na trhu," dodal Zsilinszky.
Experti z Roland Berger očekávají, že více než 80 procent produkce lithium-iontových baterií bude do roku 2015 určeno pro osobní automobily a lehké komerční vozy. S nárůstem prodejů lze předpokládat, že výrobci automobilů z Japonska a Koreje udělají maximum pro to, aby získali vedoucí postavení na trhu alternativních pohonných technologií. Jejich podíl na celosvětové produkci dosáhne do roku 2015 celkem 40 procent. Vzhledem k tomu, že v Asii bude nadále převažovat výroba hybridních vozidel, která využívají převážně nikl-kovové hybridní baterie, zůstane podíl tohoto regionu na trhu lithium-iontových baterií pod hranicí 15 procent.
V případě elektřinou poháněných autobusů si Čína zachová své přední postavení. Podle studie Roland Berger se prodá do roku 2015 okolo 80 procent baterií pro autobusy právě v Číně.
"Toho dosáhne Čína díky ambicióznímu vládnímu plánu. Cílí investice do růstových oblastí a také chce dosáhnout zlepšení ovzduší v čínských městech,“ nastínil Zsilinszky. „Naopak čínský trh elektromobilů v první fázi poroste pomaleji než trh evropský a to kvůli prioritám čínské vlády – nejdříve se zaměřit na hybridní vozidla a čistě elektrický pohon nechat na později,“ dodal.
V současné době působí na trhu přes 100 výrobců lithium-iontových baterií. Firma očekává zdvojnásobení produkce do roku 2015, dojde ale zároveň ke konsolidaci.
"Někteří z výrobců si vytýčili velkolepé plány růstu a důsledky této strategie lze pozorovat již dnes," říká Wolfgang Bernhart, Partner a člen kompetenční centra Automotive ve společnosti Roland Berger Strategy Consultants. "To je důvodem, proč dojde k zásadní konsolidaci napříč trhem," dodal.
Studie předpovídá, že pět předních výrobců ovládne téměř 80 procent trhu: AESC (26 procent), LG Chem (18 procent), Panasonic/Sanyo (15 procent), A123 (14 procent) a SB LiMotive (šest procent).
Jak firma sdělila, určitě by neměla být podceňována rostoucí konkurence z Číny. Očekává se, že do roku 2015 budou čínští výrobci ovládat osm procent světového trhu. Podle studie je ale pravděpodobné, že do roku 2020 se Čína stane největším trhem v oblasti elektromobility. Pro mezinárodní výrobce baterií tento trend představuje zároveň příležitost i výzvu. "Výrobci baterií se musí na čínském trhu správně uvést, aby si zajistili úspěch v dlouhodobém horizontu," uvedl Zsilinszky. "To vyžaduje naprosto odlišný přístup a strategii pro všechny výrobce," doplnil.
Společnost Roland Berger Strategy Consultants byla založena v roce 1967 a je jednou z předních firem v oblasti strategického poradenství. Prostřednictvím 43 kanceláří ve 31 zemích společnost úspěšně působí na všech hlavních mezinárodních trzích. Poradenská společnost funguje jako nezávislé partnerství vlastněné výhradně jejími cca 200 partnery.
Související
Evropský automobilový průmysl na scestí: O elektromobily není takový zájem, Čína chystá velkou expanzi do EU
BYD v Evropě válcuje Teslu. Nabízí za kratší dobu nabíjení mnohem větší dojezd
Aktuálně se děje
před 8 minutami
OBRAZEM: Mikuláš se svou partou čertů a andělů si podmanil ulice Prahy
včera
Experti rozebrali chování prince Harryho. Návrat domů není vyloučen
včera
Papír s informací o růstu důchodů už nepřijde každému, upozornil úřad
včera
V USA padl první trest v případu smrti herce Matthewa Perryho
včera
Nedorozumění vedlo k policejnímu zásahu ve škole v Praze
Aktualizováno včera
Zemřel populární moderátor Patrik Hezucký
včera
Německo schválilo dobrovolnou vojenskou službu. Čekají se protesty mladých
včera
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
včera
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
včera
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
včera
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
včera
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
včera
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
včera
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
včera
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
včera
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
včera
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
včera
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
včera
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
včera
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
Nejenom prezident má problém s vládním angažmá poslance Filipa Turka (Motoristé), který by se po poslední rošádě měl stát ministrem životního prostředí, nikoliv šéfem diplomacie. Podle průzkumu nechce Turka v příští české vládě více než polovina lidí.
Zdroj: Jan Hrabě