Budoucnost letadel Boeing 737 MAX, která získala povolení vrátit se po určitých úpravách do provozu, je nyní v rukou zhruba 700 dělníků a techniků. Ti se s těmito stroji lopotí za šedivými vraty hangáru na letišti v poušti v americkém státě Washington. Stroj musel po dvou haváriích mimo provoz, minulý týden ale dostal zelenou od amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA).
Pracovníci za vraty pouštního hangáru od té doby bez ustání provádějí údržbu odstavených letadel, kterým zároveň aktualizují software a systémy podle pokynů FAA.
Na letištní ploše pracovníci v jasně žlutých vestách kontrolují zhruba 240 letadel zaparkovaných na mezinárodním letišti Grand County na severu města Moses Lake. Na dvou přistávacích dráhách ve tvaru písmene X je podle odhadů investiční společnosti Jefferies více než polovina ze všech letadel této řady - stroje v úhrnné ceně 16 miliard dolarů (356 miliard Kč).
Vypravit do provozu asi 450 zaparkovaných letadel MAX je podle analytiků zásadní k tomu, aby společnost Boeing mohla smysluplně obnovit výrobu tohoto tradičně výnosného zdroje. Věc komplikuje skutečnost, že řada kupců během odstávky těchto letadel od objednávky odstoupila.
Motory a kola letadel zaparkovaných na asfaltu jsou opatřeny červenými kryty, čelní sklo clonou proti slunečnímu svitu a malý generátor do systémů každého z letadel v cyklech vysílá čerstvý vzduch a elektřinu, což je v letectví obdoba toho, jak lékaři udržují při životě člověka pomocí přístrojů.
"Je to ohromný úkol," řekl agentuře Reuters ředitel letiště Rich Muller. "Krev do žil ale všem nalila zelená od FAA. Nabilo je to energií," dodal.
Práce na letišti u Moses Lake tvoří základ celosvětové logistické a finanční strategie Boeingu, který chce do provozu dostat více než 800 zakonzervovaných letadel 737 MAX. Zhruba 450 z nich stále patří Boeingu a dalších 387 strojů před březnem 2019, kdy byla na pokyn FAA tato letadla vyřazena z provozu, už létalo pro nějakou leteckou společnost.
Týmy Boeingu po celém světě dávají dohromady plány dodávek a jejich finanční podmínky s aerolinkami, které loni musely proškrtat své letové řády a nasadit stárnoucí letadla, aby vyhověly silné poptávce. Vyřazení letadel MAX z provozu se totiž protáhlo na delší dobu, než vedení Boeingu čekalo.
Letadlo se nicméně do vzduchu vrací v době, kdy poptávku po leteckém cestování a nových strojích výrazně snížila pandemie covidu-19. Boeing navíc čelí novým evropským clům a potýká se s nedůvěrou vůči značce, která v odvětví letectví patří k těm pod největším drobnohledem.
"Letecké společnosti a dodavatelské řetězce nečekají do roku 2022 větší dodávky," řekl šéf společnosti Liebherr-Aerospace Arndt Schoenemann. Jeho firma je dodavatelem pro letecký sektor. "Teď je pro toto odvětví největším problémem covid-19," dodal.
Mluvčí Boeingu odmítl věc podrobněji komentovat. Omezil se na výčet přípravných kroků, které každý stroj MAX před dodáním zákazníkovi podstoupí. Zahrnuje to rovněž aktualizaci softwaru řízení letadla, jimiž se opraví systém spojený s oběma haváriemi, oddělení svazků kabelů, které u sebe představovaly bezpečnostní riziko, a řadu testů, včetně zkušebního letu před konečnou prověrkou FAA.
Zprovoznění každého letadla, tedy jeho údržba a aktualizace softwaru, zabere podle aerolinek zhruba dva týdny. Boeing už rozmístil své týmy po celém světě, aby leteckým společnostem s přípravou pomohly.
Vizuálně propad poptávky na letišti u města Moses Lake ilustrují bílé ocasní plochy letadel 737 MAX, tedy stroje bez kupce, nebo jejichž kupec se změnil. Agentura Reuters jich tam v minulém týdnu napočítala 12, podle zdrojů agentury se však Boeing obává, že mu takových letadel zbývá 100 nebo ještě více.
Další letadla stojí na pozemku Boeingu poblíž města Seattle a v texaském městě San Antonio.
Boeing vyjednává s několika aerolinkami, včetně amerických leteckých společností Southwest, Delta a Alaska Airlines, a snaží poptávku po těchto letadlech podpořit. Očekává se, že smlouvy budou zahrnovat nezanedbatelné slevy, uvedly zdroje z leteckého odvětví. Příliš nízké ceny by ale podle analytiků mohly naštvat jiné zákazníky.
Související

Boeing se dohodl s USA v kauze nehod letounů 737 MAX. Zaplatí tučnou pokutu

Boeing přiznal chybu. Úřady po hororovém incidentu uzemnily letouny 737 MAX 9
Boeing 737 MAX , boeing , letadla, letectví , USA (Spojené státy americké)
Aktuálně se děje
před 32 minutami

Sáblíková se loučí s MS ve velkém stylu. Do sbírky přidala další medaili
před 1 hodinou

Lucembursko přišlo o vzácně nemocného prince. Frederikovi docházela energie
před 1 hodinou

"Ukončili jsme jeho mizerný život." Trump oznámil likvidaci jednoho z lídrů IS
před 2 hodinami

Vlaky v Česku nabírají zpoždění. Došlo k výpadku klíčového zabezpečovače
před 3 hodinami

Víkendové počasí bude jiné než minule. Sněžit může i poměrně nízko
včera

Papež si to představoval jinak. Vatikán prozradil, jak si připomněl své zvolení
včera

V Neapoli vyhnalo zemětřesení lidi do ulic. Experti řekli, jak reaguje Vesuv
včera

Italové se přiklání k evropské strategii. Ukrajině posílají nebezpečné zbraně
včera

Známý soudce se našel. Policie ho prověřuje kvůli možné zpronevěře
včera

Zelenskyj naznačil, jak bude Putin sabotovat mírové snahy
včera

Případ brutální vraždy v Jaroměři se poprvé dostal k soudu. Padlo rozhodnutí o vazbě
včera

Kam za zimním počasím? Na hory. Meteorologové nabídli předpověď
včera

Mark Carney se oficiálně stal premiérem Kanady
Aktualizováno včera

Zabraňte masakru, jaký svět neviděl od druhé světové. Ušetřete životy ukrajinských vojáků, vyzval Trump Putina
včera

Co bude s Ruskem, až skončí válka na Ukrajině? Šéf NATO nastínil další kroky
včera

Portugalsko ruší kvůli Trumpovi nákup stíhaček F-35
včera

Midttun: USA mají tři možnosti, jak reagovat na ruské odmítnutí příměří na Ukrajině
včera

Evropská unie prodloužila sankce proti Rusku. Našla s Maďarskem kompromis
včera

Historický zvrat, který může ovlivnit celou Evropu. Německo se chystá k masivnímu navýšení výdajů
včera
Dohoda, která může vše zhoršit? Před deseti lety už k jednomu podpisu došlo, situaci to jen přitížilo
Návrh na příměří mezi Ukrajinou a Ruskem, který tento týden předložily Spojené státy a který Kyjev přijal, má podle amerického ministra zahraničí Marca Rubia vést k „ukončení tohoto konfliktu způsobem, který bude trvalý a udržitelný.“ Historie však ukazuje, že podobná dohoda již jednou selhala a místo trvalého míru přinesla pouze zhoršení situace.
Zdroj: Libor Novák