Brno - Již v sobotu 9. května čeká diváky brněnského HaDivadlo poslední premiéra jubilejní čtyřicáté sezony, ve které se představí inscenace nazvaná Stavitel Solness. Poněkud pozapomenutá hra klasika světové dramatiky Henrika Ibsena se v režii Jana Friče promění v temnou grotesku o pýše, pádu a rouhačství touhy.
Dílo Stavitel Solness napsal Henrik Ibsen v roce 1892 a patří tak do pozdního, bilančního období jeho tvorby, kdy už zcela opustil realismus a postavy jako by se ponořily do nevědomí. Ibsen diváka udržuje v nejistotě o tom, co se vlastně v minulosti stalo a co se v průběhu hry děje. Permanentní znejišťování je blízké pohádkovým rysům prvního období Ibsenovy tvorby, ale zároveň se liší, Ibsen totiž pracuje s psychologickými záhadami, hranicemi šílenství a skutečnosti, která působí reálně a symbolicky zároveň. Inscenace podporuje právě tyto víceznačnosti a významovou nasycenost dramatu.Pro hru, v níž se ozývají faustovské reminiscence, je klíčové téma slávy a jejího vykoupení osobním neštěstím tvůrce, který ačkoli je na vrcholu, pociťuje panický strach z nástupu mladé generace, která se dere na jeho místo. Ibsen dále v dramatu mistrně rozehrává téma minulých vin, prázdných dětských pokojíků, které paralyzují nejen Solnesse, ale také jeho manželku Alinu. Solness uvěří, že cestou z jeho neštěstí by mohl být vztah k mladé dívce Hildě, která za ním přichází jako ztělesněné pokušení. Právě ve vztahu stárnoucího muže k mladé dívce se zrcadlí Ibsenovo osobní citové téma. Dramatik sám cestoval celý život po Evropě a při svém posledním pobytu v Tyrolích se v roce 1889 seznámil s mladinkou Vídeňankou Emilií Bardachovou. Ještě hlubší cit projevoval Ibsen norské pianistce Hildur Andersenové, kterou poznal v roce 1891. Platonický vztah k mladým dívkám tak silně poznamenal poslední období Ibsenovy tvorby.Hostující režisér Jan Frič o své interpretaci textu říká: „Ibsenova dramatika mě provokuje tím, jak je vlastně racionálně vystavěna, jsou to takové příběhy ze života, ale za tím vším je obrovské pole obraznosti, symboly, určitá hlubinnost, mrazivá hybris na pozadí téměř každé hry, a zároveň krásně cynická ironie, velmi krutý smysl pro humor, možnost výkladu, i když se nevzdálíme od původního textu." Dramaturgyně Lucie Ferenzová dodává: „V inscenaci vyniká téma pýchy a nabobtnalého sebevědomí. Je to příběh člověka, který si o sobě moc myslí. Jako šéf stavitelské firmy manipuluje s lidmi, s jejich životy, city a touhami, které buď vyvolává, anebo potlačuje, podle toho, co se mu zrovna hodí. Za to ale tvrdě platí, protože jeho svědomí mu nedá spát. Kolik lidí zničil a stále ničí, aby se vyšvihl a udržel na vrcholu! Za to neustále očekává odplatu. A paradoxem je, že když tato odplata přijde, má tvář sebevědomé lolitky, fanynky a obdivovatelky. A stavitel Solness, který už sám dost dobře neví, jestli ovládá svět kolem sebe, anebo jestli je v moci nějakých temných sil, přistoupí na hru, že právě ona je jeho vysvobození. Že s ní může začít znovu a jinak, čistě, bez viny. Od toho, že si znovu začne hrát. V životě se člověk může rozhodnout mezi životem a smrtí, ale v umění tahle volba neexistuje. Takže smrt je špatné umění?"V titulní roli inscenace Stavitel Solness se diváci mohou těšit na Jana Lepšíka. Kromě stálých hereckých tváří souboru diváci uvidí také hostující herečku Renatu Klemensovou z Národního divadla moravskoslezského v Ostravě v roli Solnessovy manželky Aliny. Druhým hostem inscenace je Jiří Svoboda, v současnosti absolvující obor činoherní herectví na Divadlení fakultě Jamu, v roli Ragnara Brovika, jednoho ze zaměstnanců Solnessovy firmy. Režijní interpretace textu se opírá o Ibsenovo mistrovství v psychologické propracovanosti postav, díky němuž byl nazýván „Freudem divadla". Prostředky inscenace jsou voleny tak, aby vše působilo, jako by to bylo viděno očima Solnesse: noční můry, strachy a stihomamy v Solnessově hlavě, které ho ovládají a kolísají od skutečných hrůz po komedii. Převažujícím žánrem se nakonec stává groteska. Původní Ibsenovo bilanční drama inscenace ironizuje, ale zároveň pracuje s fenoménem nejistoty, kterou Ibsen do hry vložil. Premiéra inscenace čeká diváky již 9. května v 19.30 hodin, první repríza se odehraje o den později ve stejný čas. Více o programu divadla lze nalézt na www.hadivadlo.cz.
Související
Klasika, která svou aktuálností stále oslovuje diváky. HaDivadlo připravuje Gorkého Maloměšťáky
RECENZE: Revoluce ve Francii není totéž co v Československu. Ale vždy rozhodne o osudech lidí
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Zelenskyj i Putin chtějí ukončit válku na Ukrajině, prohlásil Trump
Aktualizováno před 2 hodinami
Nebezpečné počasí hrozí už dnes večer. Výstraha se týká celé ČR
před 2 hodinami
Trump měl na telefonu Putina. Hovor byl dobrý a produktivní, tvrdí šéf Bílého domu
před 3 hodinami
Vážná nehoda na Benešovsku. Na místě hořelo
před 3 hodinami
Smrt Bardotové zasáhla i české politiky. Ozvali se Babiš či Klempíř
před 4 hodinami
Příměří u jaderné elektrárny v Záporoží. Začaly kritické opravy vedení
před 5 hodinami
Muž s nožem v Budějovicích vyhrožoval kolemjdoucím. Policista ho zpacifikoval
před 6 hodinami
Francie oplakává Bardotovou. O dojmy se podělil i prezident Macron
před 7 hodinami
Lavrov promluvil o úmyslech Moskvy a varoval Evropany
před 9 hodinami
Hazard, jaký se nevidí. Žena v Krkonoších bruslila na tenkém ledu i s kočárkem
před 10 hodinami
Zemřela ikonická herečka Brigitte Bardotová
před 10 hodinami
Turek se nevzdává. Pavel by měl dodržet svá slova, říká poslanec
před 11 hodinami
Zimní počasí na přelomu roku. Napadnout mohou desítky centimetrů sněhu
před 12 hodinami
Trump přivítá Zelenského. Zbývá deset procent a plán bude hotový, tvrdí Kyjev
před 13 hodinami
Anonym vyhrožoval střelbou v teplickém obchodním domě. Policie po něm pátrá
před 14 hodinami
Předpověď počasí: Poslední týden roku bude ve znamení pravé zimy
včera
"Zelenskyj nemá nic, dokud to neschválím." Trump dal jasně najevo, kdo rozhoduje o válce na Ukrajině
včera
Obrana za miliardy. Polsko se opevňuje před Ruskem, staví dračí zuby i protidronové bariéry
včera
Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti
včera
Období hlubokého otřesu a nejistoty. Rok 2025 se zapíše do dějin Evropské unie
Uplynulý rok 2025 se do dějin evropské ekonomiky zapíše jako období hlubokého otřesu a nejistoty. Server Politico jej popisuje jako jeden z nejvíce vyčerpávajících roků pro unijní obchod, kterému dominoval nevybíravý tlak staronového amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ten od svého lednového návratu do úřadu nešetřil na adresu Bruselu urážkami a označil Evropskou unii za uskupení vytvořené k parazitování na Americe, což následně podpořil zavedením nejtvrdších celních bariér za posledních sto let.
Zdroj: Libor Novák