RECENZE – Brněnské experimentální HaDivadlo skrze autorskou inscenaci ’68 oživuje, jak číslovka v názvu napovídá, revoluční rok 1968. Na jedné straně máme skupinku francouzských studentů bouřících se proti konzervativní vládě a na té druhé retrospektivní reflexi Pražského jara. V žádném případě se nejedná o dokumentární zpracování.
Píše se rok 1968 a pětice francouzských studentů se nachází na straně protestujících proti konzervativní vládě generála de Gaulla s plnou řadou požadavků a ideálů. Každý z nich představuje jinou frakci, někdo je více radikální, někdo naopak méně, nicméně jsou schopni se nějakým způsobem společně fungovat. Jejich osudy jsou východiskem prvního společenského momentu.
Následně se přesouváme za druhou stranu železné opony, kde je 21. srpna násilně potlačeno hnutí Pražského jara vpádem vojsk Varšavské smlouvy. Na základě symbolů a vzpomínek vidíme přerod komunistického režimu v demokratický stát. To je východiskem druhého společenského momentu.
Důvodem, proč si v HaDivadle vybrali z osmičkových výročí právě rok 1968 je ten, že v něm nalezli paralelu se současným děním. Letos v květnu v Paříži proběhly podobné nepokoje jako před padesáti lety. Fotografie z této události připomínají ty padesát let staré. V našich končinách zase můžeme hovořit o celkové špatné náladě panující ve společnosti a ohrožení demokratických hodnot.
Nicméně se inscenace nepohybuje pouze v politické rovině, ale naopak je ovlivněna filmovými, literárními a divadelními díly z období 60. let. Staví proti sobě dva protichůdné filmy Číňanka (1967) od Jeana-Luca Godarda a Ukradené polibky (1968) Françoise Truffauta, na nichž zobrazuje věčný rozdíl dvou generací, jenž je příznačně zastoupený „rozděleným“ hereckým kolektivem na mladou a starou část souboru.
I když je pod scénářem ’68 zapsaný jako hlavní tvůrce dramaturg Matěj Nytra, jedná se spíše o kolektivně autorizovanou strukturu. „Autorem“ scénáře je celý kolektiv HaDivadla, který do něj vložil kromě citací z šedesátých let i své různé osobní citace. Originální pojetí inscenace je umocněno účastí režiséra J. A. Pitínského, který se po deseti letech vrací do prostor HaDivadla.
Nejvíce místa na scéně patří ústřední pětici složené z herců Jiří Svoboda, Zbyšek Humpolec, Mark Kristián Hochman, Táňa Malíková a Magdalena Straková. Energie mezi nimi je přímo magická. Stačí říct „tak nebo tak“ a scéna se vzápětí promění v něco zcela nevídaného, co divák není schopný popsat slovy. To samé platí i pro pečlivou chorografii udávající hře spád.
Osmašedesátky jsou patrně nejvíce přístupnou hrou HaDivadla, díky široce uchopenému tématu osloví nejen mladé, ale i pamětníky, kteří mají dodnes v hlavách vtisknutou atmosféru doby. Tu naději, ztrátu iluzí, depresi a bezvýchodné pokračování. Karty jsou vyloženy na stůl a divák je v průběhu 90 minut doslova v transu.
Otázkou je, zdali je možné překonat dnešní rozpolcenou společnost a vidět po padesáti letech věci alespoň trochu jasněji. Patrně bude zapotřebí se odvolat na heslo pařížských studentů „Všechnu moc imaginaci!“ aneb nechť námi prostoupí důvěra ve fantasii.
Celkové hodnocení: 90%
HaDivadlo, Brno
'68
Autor: Matěj Nytra a kolektiv
Režie: J. A. Pitinský
Scéna: Milan Nytra
Dramaturgie: Matěj Nytra
Hrají: Jiří Svoboda, Zbyšek Humpolec, Mark Kristián Hochman, Táňa Malíková, Magdalena Straková, Miloslav Maršálek, Simona Peková, Kamila Valůšková, Jan Lepšík, Cyril Drozda, Marie Ludvíková, Miroslav Kumhala, Kateřina Kumhalová
Premiéra: 12. zaří 2018 (psáno z reprízy 19. listopadu 2018)
Související
RECENZE: Kaskadér v čele s křehkým Goslingem je ideální letní zábavou z idealizovaného filmařského zákulisí
RECENZE: Boy Kills World v krvavé lázni zabíjí struhadlem a drží se videoherních kontur
recenze , '68 (drama) , Osmašedesátý (drama) , 1968 , Divadlo HaDivadlo
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Policie obvinila řidiče kamionu kvůli tragické sobotní nehodě na D1
před 1 hodinou
Mladík se přiznal k napadení europoslance Eckeho. Policie hledá další podezřelé
před 2 hodinami
Odbory budou ještě během května protestovat proti vládním krokům
Aktualizováno před 2 hodinami
Náhle zemřela herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let
před 3 hodinami
Události Petra Nutila: Slovenská vláda lůzy a TOPácká střelba do vlastní nohy
před 4 hodinami
Revoluce v elektromobilitě: 10 minut stačilo švédské automobilce k nabití svého prototypu
před 4 hodinami
Lipavský potvrdil, že Česko odvolalo velvyslance z Ruska
před 4 hodinami
Google u soudu. V něm jde o miliardy dolarů a to, jak používáme internet
před 5 hodinami
Ukrajinci poklekávají jedině k modlitbě, vzkázal Zelenskyj do Ruska
před 6 hodinami
Požár ve Frýdku-Místku: Hasiči zachránili 17 lidí z hořícího domu
před 7 hodinami
Izrael představil Američanům plán evakuace Rafáhu. Definitivně hotový ještě není
před 7 hodinami
Počasí: V Česku dnes hrozí bouřky. Problém může nastat na horách
před 8 hodinami
Ukrajině hrozí porážka kvůli váhající Evropě, tvrdí analýza z Německa
před 9 hodinami
Putin a další 6leté funkční období. Disponuje mimořádnou mocí v Rusku
před 9 hodinami
Madonna do starého železa nepatří. Brazilskou show sledoval více než milion lidí
před 9 hodinami
Australská policie zastřelila 16letého chlapce. Pobodal muže v Perthu
před 10 hodinami
V Gaze vládne plnohodnotný hladomor, tvrdí šéfka Světového potravinového programu
před 10 hodinami
Ukrajinské jednotky sestřelily bitevník Su-25, prohlásil Zelenskyj
před 10 hodinami
USA pomohou Ukrajině v roce 2025 znovu zaútočit a vytlačit Rusy z okupovaných území, oznámil Sullivan
před 11 hodinami
Záhada imploze ponorky Titan. Nová studie naznačuje, proč došlo k tragédii
Záhada imploze miniponorky Titan by mohla být brzy vyřešena. Byla zveřejněna nová studie, která naznačuje, že pět lidí, kteří zahynuli na palubě lodi OceanGate, když se ponořila tisíce stop pod hladinu moře, mohly být oběťmi tzv. „mikrodeformace“.
Zdroj: Julie Jarošová