Recenze - Je to už skoro rok (květen 2018) co Opera Jihočeského divadla uvedla v premiéře velmi zvláštní titul, ve kterém jsou dvě postavy známého svůdce Dona Juana, plus ještě jeden don Juan činoherní. Zvědavost mne zavedla z Brna, které je plné divadel a člověk vlastně nestíhá všechno vidět, do Českých Budějovic, kde jsem s laskavostí uměleckého šéfa opery, Tomáše Studeného, mohl vidět tu prazvláštní inscenaci.
Don Juan se hraje v různých obměnách v evropském divadle od poloviny sedmnáctého století. Tirso de Molina 1630, a po něm mnoho dalších autorů, včetně slavného Molièra v roce 1665. Nejhranější je ale opera Don Giovanni W. A. Mozarta a libretisty Lorenza da Ponteho, premiérovaná v dnešním Stavovském divadle v roku 1787. Málo se však ví, že Mozartův Don Giovanni má dvojče – operu méně známého Mozartova současníka Giuseppe Gazzanigy a libretisty Giovanni Bertatiho. Tady byl premiérován don Giovanni ve stejném roce, ovšem v Benátkách.
Autoři nového libreta, Magdalena Ševcová, režisérka inscenace, Jen Šotkovský, autor činoherních dialogů a autoři přebásněných textů, Jaromír Nohavica a Michal Stránský spolu s dramaturgem inscenace Tomášem Studeným využili existenci dvou operních děl ze stejné doby, a využili tuto situaci tak, že se dvojčata Juanů setkají na jednom jevišti. Ovšem kde jsou dva, může tam být i třetí, který se utká se dvěma operními svůdníky a je to ještě jeden, Juan činoherní.
Odvážná kombinace má díky umné kompozici jak hudební, tak operní a činoherní, neuvěřitelný spád i mnohá překvapení. Zazní to nejlepší z obou oper, přičemž slyšíme jak chronicky známé party z Mozartova díla, tak překvapivé pasáže z díla dnes téměř neznámého G. Gazzaniga.
Režisérka Magdalena Švecová se v JD představila poprvé. Její inscenace jsou známé v Plzni, v pražském Národním divadle, nebo třeba na Smetanově Litomyšli. Autorsky na vzniku nového díla spolupracoval scénárista Michal Stránský, s výborně napsanými činoherní dialogy, které má na svědomí dramaturg brněnského Městského divadla, Jan Šotkovský, celkovou dramaturgickou supervizi nad novým dílem měli František Řihout, s uměleckým šéfem opery, Tomáše Studeným. O bezchybné hudební nastudování se postaral Martin Peschík a dirigent inscenace Mikoláš Troup. Protože je celé dílo v hezkém a smysluplném pohybu, nesmíme zapomenout na choreografii Antona Eliaše.
O čem vlastně ta operní taškařice je? No… taškařice. U Mozarta je na povrchu lechtivé milostné klání, mravní vyprázdněnost Juana a věčný strach z božího hněvu sluhy Leporela. Ani ty dámy, které podlehnou svůdníkovi nejsou jenom takové vyprázdněné duše a o to cennější je Juanova výhra. Neznám přesný obsah libreta díla Gazzaniga, ale zřejmě nebude ta opera buffa tak naplněna napětím a palčivými otázkami, jako v Mozartově podání. V tom novém díle Jihočeského divadla je stejně vidět, slyšet, hodně komického i dost mentorského – otázky cti i odpovědnosti.
Podívejme se konečně na inscenaci, jaká byla, čím zaujala: Na otáčivém jevišti Zuzany Přidalové se v kostýmech téže autorky objevují náznaky interiéru klasicismu i moderní interiér psychoanalytičky. Jsou prostorné, byť jednoduché a slouží potřebám režie. Kostýmy tří don Juanů, to jsou bílá společenská saka, černé kalhoty – v takovém kostýmu by vešel do vysoké společnosti určitě James Bond. Všem třem svůdcům to opravdu sluší. A u dám se kostymérka moc hezky vyřádila. Dámy jsou v nápaditých společenských oděvech, kterým ten Juan musí podlehnout. A hezky jsou v tom, co nosí, zobrazeny povahy těch dám.
Po stránce vokální interpretace nelze Janům nic vytknout. S velkým zájmem si divák poslechne dva hlasy se stejnou barevností a přece jenom je každý trochu jiný. Peter Malý má hlas trochu měkčí, Jiří Brückler dramatičtější, je však vysloveně diváckým (a posluchačským) dobrodružstvím srovnávat. Dona A Kristýny Vylíčilové je asi nejdramatičtější vokálně i pohybově, dona E Šárky Hrbáčkové , mimochodem možná v nejhezčím kostýmu, je krásně bolestínská a třetí, Zerlina Zuzany Benešové je asi nejšarmantnější svůdnice nejenom vzhledem, ale i ve zpěvném partu. Leporelo Františka Brantalíka je stejně jako u Mozarta mírně upozaděn, nějak mi chyběla jeho árie v převlečení za Juana – ale vše se samozřejmě do té komplikované hry dostat nemohlo. Impozantní byl Komtur Josefa Průdeka. Správně z jeho závěrečného partu mrazilo, Mozart by se těšil. Opera buffa má obyčejně jednoduché vedení hlasů, ovšem v této inscenaci vznikl dojem, jako by to zase až tak jednoduché nebylo. Zvláštní, co dokáže kombinace dvou skladatelů v jednom díle.
V činoherních rolích jsme viděli Juana 1, Jáchyma Kučery a Donnu D, Kamily Janovičové. Oba interpreti mají to štěstí, že disponují výbornými a vtipnými dialogy Jana Šotkovského. To se to potom hraje, když je o čem hrát… Promyšleně posouvají příběh kupředu a především, kladou otázky k zamyšlení. Otázky životních cílů a odpovědnosti. Moudré dialogy, které tito herci správně využili.
Ještě se nutné se zmínit o jedné skutečnosti: už dávno neplatí, že se opěrný pěvec postaví, soustředí se jenom na svou vokální produkci a v herectví je vidět klišé a šmíra. Současný operní interpret musí být i dobrý činoherním hercem, který celým svým fyzičnem naplňuje obsahy rolí. A v této inscenaci byla radost vidět ty Juany a ty svedené dámy, které kromě výborného zpívání zvládali také pravdivě své herectví. Nevím, jak se projevují v jiných inscenacích, ale tady, byť někdy v náročných pohybových kreacích své role dámy zvládly příkladně.
Don G je docela nezvyklá a vtipná inscenace. Nápad to byl výborný a snad i hoden následování v repertoárech jiných divadelních domů, pokud sólisté zvládnou tak jako v Budějovicích nejenom vokálně, ale i herecky své role. Možná by tato inscenace byla výbornou školou pro interprety, při studiu moderní opery na katedrách DAMU a JAMU.
Aktualizováno 5. října 2024 23:28
Vondráčková, Strejček i herci Divadla Na zábradlí. Předávaly se Ceny Thálie
Související
Otáčivé hlediště v Krumlově vyvolává rozbroje. Ze zahrady musí pryč, uvedl ministr
Jihočeské divadlo poškodil silný liják
Jihočeské divadlo , Don G (Jihočeské divadlo)
Aktuálně se děje
před 25 minutami
Volby v USA startují. Harrisová může být první prezidentkou
před 1 hodinou
Výhled počasí do konce listopadu: Meteorologové řekli, zda hrozí výrazné změny
včera
Princ Harry je černá ovce, říká Trumpův syn. Zavzpomínal i na Alžbětu II.
včera
RECENZE: Dcera národa reviduje národní obrození mladistvou perspektivou. Daří se to?
včera
Úřad práce ruší desítky poboček. Zaměstnanci ale ohroženi nejsou
včera
Můžeme brát Trumpa vážně? Kontrast s Harrisovou je nebývale silný, analyzuje expert Smith volby v USA
včera
Vražda na Klatovsku je objasněna. Podezřelou je důchodkyně
včera
Ochraňují nás duše zemřelých příbuzných? Naši předci tomu věřili
včera
Netradiční policejní práce. Strážci zákona dnes začnou střílet divočáky na Liberecku
včera
Proruští socialisté označili volby za zmanipulované. Pak se ozvala Gruzie
včera
Trump nebo Harrisová? Výsledek voleb se nemusíme dozvědět několik dní
včera
Republikáni vs demokraté: Jaký je rozdíl mezi největšími politickými stranami v USA?
včera
Izraelská armáda zabila velitele Hizballáhu i organizátora útoků ze 7. října
včera
Historie plná zvratů a nečekaných momentů. Podívejte se na zajímavosti z amerických voleb
včera
Volební úředníci EXKLUZIVNĚ pro EZ popsali, jak se USA brání volebním podvodům
včera
Volby prezidenta USA 2024: Vše, co potřebujete vědět
včera
Španělsko se topí pod vodou. Video ukazuje, jak povodně zaplaví město za pár vteřin
včera
Česko se raduje z výsledků voleb v Moldavsku. Můžete se na nás spolehnout, vzkázal Sanduové Fiala
včera
Prezidentské volby v Moldavsku vyhrála Sanduová, čelila ruským pokusům zvrátit hlasování
včera
Trump zažaloval televizní stanici CBS
Republikánský kandidát a bývalý prezident USA Donald Trump podal žalobu proti televizní stanici CBS kvůli rozhovoru s jeho demokratickou rivalkou, viceprezidentkou Kamalou Harrisovou. Žaloba se týká rozhovoru odvysílaného v říjnu v pořadu 60 Minutes, který podle Trumpa „zavádějícím způsobem“ interpretoval Harrisové odpovědi.
Zdroj: Libor Novák