RECENZE - Světový muzikál, vytvořený ze známých písní skupiny ABBA, který vidělo v 440 městech vice než 60 milionů diváků, si našel cestu i na Hudební scénu Městského divadla v Brně. Poprvé u nás zaznělo toto dílo oblíbené všemi generacemi, v pražském Kongresovém centru na Vánoce v roce 2014. Poprvé v Brně zněla MAMMA MIA minulý týden, na Hudební scéně Městského divadla.
Abych si udělal obraz, jaké jsou podmínky majitele autorských práv k muzikálu, podíval jsem se přes YouTube na různá divadelní představení. Podle zhlédnutého jsou podmínky realizace relativně volné. Viděl jsem různé typy kulis, od plošně malovaného pozadí, po kulisy 3D. Orchestr byl většinou ukryt někde v pozadí, ale viděl jsem i orchestr „v jámě“. Vlevo byl často na proscéniu jakýsi můstek s lany u zábradlí – atmosféra přístavu. V Brně tam byl jakýsi plážový bufet, který jsem jinde neviděl. Kostýmy byly vesměs v různých inscenacích podobné, včetně extravagantních revuálních, v závěrečné show.
Konečně se podívejme na brněnskou inscenaci: Režisér Petr Gazdík čerpal z obyčejů tohoto muzikálu – vždyť byl a je uváděn ve velmi podobném aranžmá na stovkách scén na celém světě. Pokud začneme srovnávat pěvecké, herecké a taneční výkony, tak té Gazdíkově režii může konkurovat jedině verze filmová, kde se však nerealizují výkony „na první dobrou“, ale vybírá se a stříhá z desítek, někdy i dvacítek jednotlivých sekvencí. Takže to nelze srovnávat. A přece.
Třeba herecký i pěvecký výkon Sophie – Petry Šimberové (viděl jsem představení pár dní po premiéře, 21. října) bylo upřímnější i živelnější, než ve filmu, plném amerických hvězd a hvězdiček. Když už jsem u toho hereckého srovnávání, tak po zhlédnutí deseti divadelních produkcí, od studentských, po vysoce profesionální americké, britské i kanadské, přicházím k zřejmému názoru: herecké, vokální i pohybové výkony brněnských interpretů často svou kvalitou převyšují světovou produkcí. Možná to dělá i adresnost věku protagonistů.
Když vidíme v amerických představeních potencionální tatínky, kteří jsou jenom o něco starší než dcera Sophie, tak je to někdy na pováženou. (Denver Center for the Performing Arts) Stejně rozpačitý dojem vyvolají bláznivá děvčátka, právě vcházející do dospělosti, ale dávno po třicítce. (Litler Radicals Theratries Inc.).
Nic naplat, Hudební scéna MDB se stále rozšiřuje o nové talentované tváře – vždyť zdroj mají doma. Je to DiFi JAMU, kde právě budoucí umělce vychovávají často přední interpreti a bardi Městského divadla v Brně. Proto si také může divadlo dovolit trojí obsazení (!) všech titulních rolí. Těch je v podstatě dvanáct. A na ty přední role divadlo disponuje třiceti šesti interprety. Není to úžasné..?
Na představení, které jsem viděl, hrála věrně a hluboce pravdivě matku Donu Ivana Vaňková. Výborně v inscenaci vyšla trojice potencionálních tatínků. Viděl jsem Sama – Martina Havelku, Billa – Oldřicha Smysla a Haryho – Martina Němce. Moc hezké individuální typy, krásné a ve své různosti vzájemně se doplňující. Ale tak bychom mohli jmenovat všechny interprety. Kamarádky Dony, kamarádky Sophie, celé Company. Díky režii Petra Gazdíka a choreografii Hany Kratochvilové rozhýbali jeviště nejenom „odkoukanými“ prvky z filmové a původní divadelní verze, ale mohli jsme vidět i hodně nových a originálních kreací – třeba při zdařilé závěrečné show. To rozdováděné jeviště bylo asi nejlepší ze všech verzí, které jsem díky internetu shlédl.
Jedinou menší „vadou krásy“ pro mne byla sóla nebo duety, zpívaná i se sborem, který ovšem nebyl vidět. Možná stačilo ukázat pár interpretů někde v oknech, jinak vysloveně zdařilé scény Emila Konečného. Takto měl člověk dojem, že je to zpívané z playbacku. Trochu to rušilo. Orchestr vedený Danielem Kyzlinkem (nebo Martinem Procházkou?) hrál příkladně. Protože jsme jej viděli až u děkovačky, mohl mít člověk dojem, že je to profesionální studiová nahrávka, ve které se hlídá každý tón a souzvuk a co není stoprocentní, to se stále opakuje, přehrává. Takže živý orchestr zněl skutečně jako ta příkladná studiová nahrávka. U závěrečné děkovačky jsem se nadšen celým představením nestihl lépe podívat, kdo byl dirigentem. Orchestr zněl opravdu čistě, s elánem i s hravostí, jakou poskytovali slavní muzikanti z ABBA.
MAMMA MIA v Brně, je muzikál na vysoké úrovni. Zkušený režisér Gazdík, nápaditá choreografie Kratochvilové, neuvěřitelné množství kvalitních interpretů. Jako vždy jsou výborní jak herecky a pěvecky, tak pohybově. Říká se tomu: Kdo umí, tak umí…
Aktuálně se děje
před 30 minutami

Další válka v Evropě je za dveřmi. Rusko zaútočí na Pobaltí možná už letos, varuje Polsko
před 1 hodinou

Petr Fiala hraje o svou politickou kariéru. Dá se očekávat drsná kampaň, říká Brunclík
před 1 hodinou

Sami mě pozvali, teď na mě útočí. Novinář poprvé promluvil o kauze plánování v aplikaci Signal
před 1 hodinou

Putin brzy zemře a všechno skončí, prohlásil Zelenskyj
před 2 hodinami

NÁVOD: Jak si připravit nouzové zavazadlo pro případ krize?
před 3 hodinami

90 procent lidí na dlažbě, konec podpory očkování i boje s HIV. Dokument odhalil rozsah Trumpových změn
před 3 hodinami

Litva exkluzivně pro EZ: Záchranná operace v stále probíhá. Smrt amerických vojáků není potvrzená
před 4 hodinami

Nastal čas na evropskou odvetu. Cla na automobily nenecháme jen tak, vzkazuje von der Leyenová
před 4 hodinami

Ubohost politických stran dosahuje nové úrovně. Už se ani nedozvíme, kdo je nejhorší premiér
před 5 hodinami

Odolají USA ruskému tlaku? Zelenskyj si není jistý, neví ani o vztahu Trumpa s Putinem
před 6 hodinami

Trump uvalí 25% cla na všechna auta dovážená do USA. Američany čeká raketový nárůst cen nových vozů
před 6 hodinami

Severní Korea poslala Rusku další tisíce vojáků, mají bojovat proti Ukrajině
před 7 hodinami

Předpověď počasí do konce týdne slibuje jarní teploty
včera

Hrozba války roste, přiznává EU. Nachystejte si zásoby potravin, vody i léků, vyzvala půl miliardy občanů
včera

Pokud zaútočíte na Polsko, přijde devastující reakce, varuje NATO Putina
včera

Únik konverzace na Signalu: Které informace jsou nejcitlivější a neměly se dostat na veřejnost?
včera

Budeme bránit Polsko plnou silou, vzkázal Rutte do Kremlu
včera

Táhněte, obořila se vulgární lékařka na pacientku. Incident řeší i policie
včera

„Nejhorší premiér Babiš!“ Koalice SPOLU paroduje kampaň hnutí ANO a vrací úder webem a kolážemi
včera
Výbuch v Poličce se vyšetřuje. Policie prozradila, na co má podezření
Policie prověřuje úterní výbuch ve strojírnách v Poličce pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti. Upozornila nicméně, že právní kvalifikace se může změnit. Již včera se objevily informace, že pravděpodobnou příčinou exploze byla technická závada.
Zdroj: Jan Hrabě