Recenze – Horor musí mít svou atmosféru a určitá pravidla. Pokud se jich nebudou autoři držet a sejdou z určené cesty, nedopadne to většinou dobře. V tomto prostoru se improvizace příliš nevyplácí.
Než se pustíme po stopách prvotiny amerického režiséra Jasona Zady, dovolte pár nezbytných informací. Les sebevrahů Aokigahara o rozloze 35 čtverečních kilometrů se nalézá v severozápadním podhůří posvátné hory Fuji a každoročně ho navštíví velké množství lidí. Kromě všudypřítomných turistů stále rostoucí počet jedinců tady dobrovolně ukončí svůj život. Japonská vláda už pět let nezveřejňuje statistiky doložených sebevražd, ale jejich počet se šplhá do výše minimálně stovky případů ročně. Jak praví další informační zdroje, lidé nosí do lesa nemálo předmětů, nejvíce sebevražd tu proběhne v březnu. To se v Japonsku (stejně jako u nás) odvádějí daně...
(zdroj: youtube.com)
Třicetiletá Sara Price se dozvídá, že její sestru, dvojče Jess vyučující v tokijské škole, postrádá její zaměstnavatel. Podle dostupných informací odešla do lesa Aokigahara, kde sešla z vyznačené cesty. Sara letí do Japonska, kde se pokouší zjistit, co vedlo Jess k takovému kroku. První podivné náznaky posléze narůstají, přímo v hotelu u lesa se žena seznamuje s Aidenem, jenž o sobě tvrdí, že je australský novinář. Zajistí dobrovolného hledače sebevrahů Mičiho a všichni se vydávají na prohlídku lesa, která je po několika hodinách korunována úspěchem – trojice nachází opuštěný Jessin stan. Protože se blíží noc, Miči žádá, aby se všichni vrátili a pokračovali v hledání druhý den. Sara odmítá a Aiden se rozhodne zůstat v lese s ní. Pokud Ničího radí „vše, co je nepřirozené, se odehrává jen ve vaší hlavě", s postupujícími hodinami je tomu stále těžší uvěřit. Počínaje náhlým objevem dívky Hošiko, která Saru varuje před Aidenem, až po další podivné zvuky a množící se divné postavy, které Japonci nazývají jurej (duchové).
Děj má zpočátku sympatickou kadenci a dává divákovi možnost vybrat si hned z několika cest, kterými se bude ubírat. Obě hlavní postavy, tedy Sara a Aiden, k sobě nejsou upřímné a toto zatajování může mít různé důvody. Hrůza je zpočátku jen tušená, řešená tajemnými zvuky, většina dramatických scén má vzápětí své logické vysvětlení. Posun příběhu poněkud komplikují retrospektivní záběry, některé se jeví jako nutné pro vysvětlení situace, ale spíš nemají tolik důležitý vliv. Od poslední třetiny začíná počet záhad houstnout, ovšem v tu chvíli nám musí připadat, že tvůrce postihla tradiční nemoc podobných filmů – jako by náhle nevěděli, jak rozplést stále složitější dějovou smyčku, proto se ji pokoušejí roztrhat rostoucím počtem klasických hororových scén. Ty nejsou ani po smysluplné (ano, i to dobrý horor potřebuje) ani po technické stránce nijak povedené. Chvílemi máme pocit, že se čas zastavil a my zíráme na staré dobré VHS se všemi těmi Chatami děsu a podobnými béčkovými zástupci žánru, protože provedení tomu de facto odpovídá. Množí se skoky v ději, návraty, přeběhy, mrtví nejsou mrtví a živí se mění v kreatury. Jednoduše řečeno: hororová rutina. Tím největším klišé je tradiční jednání ohrožených osob. Pokud vás něco opravdu děsí a z pohledu na temnou jeskyni vám odumírá každá buňka v těle, co uděláte? Správně, pokusíte se vlézt dovnitř a pak s řevem zděšeně konstatujete, že se vás něco snaží rozsápat/zakousnout/udělat z vás další zombie (nehodící se škrtne divák sám). Kvalita letí dolů stejně rychle jako Sara v jedné scéna do propasti a není živé, mrtvé ani mrtvoživé bytosti, která by ten pád dokázala zastavit.
Vše, co není přirozené, je jen ve vaší hlavě! (zdroj: Focus Features)
Film v podstatě stojí na postavách Sary a Aidena, pokud zpočátku ještě vnášejí herci do svých partů určité prvky možného vývoje, velice rychle přecházejí do toho správného „kabátku" a jednají přesně tak, jak by to normální člověk neudělal. Ale kdyby všichni z lesa utekli, o čem by se točilo, že? Bohužel právě tato stránka nadiktovala jak Natalii Dormer, tak Tayloru Kinneyovi přesně nalinkovanou stezku a z ní se nedalo ustoupit. Což je obrovská škoda a nic na tom nemění ani dramatické výpovědi samotné Natalie z natáčení přímo na místě činu, tedy v lese pod horou Fuji.
Pokud pomineme dva roky starý televizní film Grave Halloween, který je u nás uváděn rovněž pod názvem Les sebevrahů, připomíná Zadova novinka nejvíc asi Harlinův snímek Záhada Hory mrtvých (Djatlov Pass Incident, 2013), které by současný snímek jako z oka vypadl, myšleno strukturou děje. Je to bohužel hodně promarněná příležitost, jak u lákavého tématu ve velice zajímavém prostředí vybudovat široce rozvrstvenou podívanou, v níž by se dalo bez velkých nezbytně nutných „bafnutí" naplnit obsah žánru. Takhle z celého filmu vyčnívají dráty konstrukce a rozpačitost, kterou nemohou zakrýt ani rádoby efektní pokusy rozvrátit vše předem vybudované.
Celkové hodnocení: 40 %
THE FORRESTHrají: Natalie Dormer (Sara/Jess Price), Taylor Kinney (Aiden), Yukiyoshi Ozawa (Miči), Eion Macken (Rob), Akiko Iwase (ředitelka školy), Rina Takasaki (Hošiko), Nadja Mazalica (šestiletá Sara/Jess), Terry Diab (babička Sary/Jess), Noriko Sakura (Makuji).
Scénář: Ben Ketai, Sarah Cornwell, Nick AntoscaKamera: Mattias ToelstrupHudba: Bear McCrearyRežie: Jason Zada
USA, horor, 92 min., do 15 let nevhodnýPremiéra: 7. ledna 2016 (ČR)
Související
Natočil tělo oběšence, přišel trest
film Les sebevrahů , horor , recenze
Aktuálně se děje
včera
Zákaz tělesného trestání dětí, změny v rozvodech, konec střídavé péče. Co přináší novela občanského zákoníku?
včera
Fond je neodvolatelný, reaguje Babiš na problémy se střetem zájmů. Nic tím nevysvětlil
včera
Vánoční příměří je dnes už nereálný koncept. Lidé sice potřebují klid, válčení se ale radikálně změnilo
včera
Top 5 jídel na silvestrovskou party: rychle a chutně
včera
Trump jmenoval nového vyslance pro Grónsko. Má obyvatele přesvědčit, aby se připojili k USA
včera
Trump také sdílí naši lásku k mladým dívkám, píše se v dopise, který zřejmě poslal Epstein
včera
Ukrajinští muži riskují smrt v horách, aby se vyhnuli frontové linii. Nikdo podle nich už nechce mír
včera
USA zveřejnily nové dokumenty z vyšetřování Epsteina. O Trumpovi se v nich píše víc než dřív
včera
Putin odvolal den před Vánoci ruského velvyslance v Česku. Nahradí ho Ponomarjovová
včera
Počasí na Vánoce bude mrazivé, místy napadne 20 cm sněhu. Meteorologové vydali výstrahu
včera
Vzdám se Agrofertu navždy, tvrdil Babiš. Ukázalo se, že to není pravda
včera
Jsme ochotni právně zakotvit, že nezaútočíme na EU a NATO, tvrdí Rusko. Pak si ale nadiktovalo podmínky
včera
Trumpův účet, Trumpův institut, teď třída Trump. Prezident USA po sobě nechal pojmenovat i Kennedyho centrum
včera
Trump oznámil plány na vybudování "zlaté flotily". Třída Trump mají být největší lodě na světě
včera
Počasí zase začne připomínat zimu, ukazuje dlouhodobý výhled
22. prosince 2025 21:58
Vánoce omezí vlakovou dopravu. Cestující si musí dát pozor na omezení
22. prosince 2025 21:04
Novým trenérem české fotbalové reprezentace je velezkušený Miroslav Koubek
22. prosince 2025 19:57
Bude se propouštět, rozhodla vláda. Babiš ale odmítá, že jde o čistky
Aktualizováno 22. prosince 2025 19:10
Turek u Pavla nepochodil. Prezident je připraven ho nejmenovat
22. prosince 2025 17:56
Zemřel hitmaker Chris Rea, podlehl krátké nemoci
Světovou hudební scénou otřásla smutná zpráva. Ve věku 74 let zemřel britský hitmaker Chris Rea, který opakovaně zavítal i do České republiky. Hudebník podle rodiny podlehl krátkému onemocnění.
Zdroj: Lucie Podzimková