Rozhodování mezi křesťanskou láskou a osobním zájmem může být velmi těžké. Režisérka Sofia Coppola se pokusila tento duel umocnit válečnou vřavou a obohatit ho ještě vztahy mezi mužem a ženou.
Vypjatá situace a určitá forma ohrožení může vést lidi k nepředloženým činům a mnohdy je zavedou do situace, kdy se vzepřou svým ideálům a logika jejich jednání se změní. Pokud jde navíc o ohrožení bezpečnosti, ovšem paradoxně kráčející ruku v ruce s překonáním jistých bariér, pak může způsobit nečekané vyhrocení konfrontace mezi dvěma stranami.
Zdroj: CinemArt
Třetí rok americké občanské války 1864 nás zavádí na jižanské území, kde majitelka dívčí školy Martha Farnsworth s učitelkou Edwinou Morrow dohlížejí na zbylých pět žaček různého věku. Přítomnost konfliktu signalizují vzdálené výbuchy a občasné korzování vojsk Konfederace. Proto do existence ústavu v honosné budově jako blesk z čistého nebe zasáhne příchod seveřanského desátníka Johna Patricka McBurneye, jehož Amy, jedna z dívek, najde zraněného v lese při sběru hub. Počáteční obavy a váhání jsou rychle zahnány uspokojivým vysvětlením, že pomoci zraněnému je vlastně křesťanská povinnost a tím jsou zahnány výčitky jak politické (jde přeci jenom o nepřátelského vojáka) tak osobní (vždyť „Modrokabátníci“ znásilňují ženy a dívky). Mladý muž se postupně zotavuje a začíná svým vystupováním rozvracet tuhou morálku ve školních zdech – zpočátku důrazně opakované přesvědčování o jeho vydání Jižanům se počíná vytrácet, všechny zúčastněné od ředitelky až po nejmladší dívku začínají drobnými či výraznějšími způsoby dávat najevo, že je McBurney zajímá. A on tyto snahy podporuje, když ho jeho zranění tolik nelimituje, ochotně se ujme práce na zahradě. Nejvíc se zajímá o staropanenskou Edwinu, ale ve své podstatně má pro každou ženu nějakou tu lichotku. Aniž by si to všech sedm příslušnic něžnějšího pohlaví uvědomilo, začínají svádět boj o Johnovu přízeň stále intenzivněji a je jasné, že se blíží nevyhnutelný konflikt. Ovšem jeho dopad si nikdo neumí uvědomit.
Režisérka určitě měla za cíl vykreslit napjatou a především novou situaci, se kterou se členky Farnsworthové školy setkávají. U některých jde o nenaplněný cit, u jiných se příchod McBurneye projevuje jako zajímavé a vzrušující dobrodružství, ba dokonce přechází i v náznak řevnivosti mezi ještě nedávno spřízněnými dušemi. Jenže všechno se děje tak nějak překotně, jako kdyby Sofia Coppola měla přesně stanovený časový limit, ve kterém se musí nějaká proměna dokončit. Proto se prokreslení postav nedostaví a jejich nový vztah je poměrně plochý a podléhá kvapným scénáristickým potřebám. Proto pak některé dějové zvraty působí podobně, jako kdyby vám defraudant zpronevěřil veškeré finanční prostředky, a vy byste za ním druhý den šli a s neotřesitelnou důvěrou mu svěřili ještě šperky a další cennosti. Že by žena toužící po citu byla až takhle krátkozraká?
Pokud se podíváme aspoň na hlavní čtveřici, pak se zdá, že Sofia Coppola měla pod svou taktovkou opravdu kvalitní tým. O charismatické síle Colina Farrella netřeba pochybovat, jako protihráčky mu byly v prvním sledu vybrány Nicole Kidman, Kirsten Dunst a Elle Fanning. Prvně jmenovaná v roli ředitelky si zachovává určitý odstup, což McBurneye možná provokuje k zintenzivnění jeho snahy, kterou logicky odnáší nejvíce bezbranná Edwina. Elle Fanning bohužel dostává poměrně málo prostoru, navíc se ocitá na hranici věkově nezařazené dívky, takže její postava co do přirozenosti nejvíce vyčnívá. Nicole Kidman zase věrna svým posledním počinům na začátku filmu nasadí jeden výraz a vydrží s ním až do poslední minuty. Kirsten Dunst zase až příliš přehrává a jenom umetá cestičku přehnaně nalajnovanou.
Režisérka zvolila i zvláštní technickou cestu a realizovala film v méně obvyklém formátu 1,66:1, přičemž jejím cílem bylo vytvořit co nejdepresivnější náladu směřující až ke klaustrofobii. Faktem je, že až na několik scén v přilehlého lesa se děj odehrává v okolí a uvnitř školy paní Farnsworth – pro její vnější podobu byl využit lousianský Madewood Plantation, ovšem interiéry díky herečce Jennifer Coolidge byly natáčeny v jejím příbytku v New Orleans. Tísnivou atmosféru umocňuje i fakt, že až na samý závěr je snímek prakticky prost hudby, pokud nepočítáme pěvecké pokusy žaček, jako v případě písně Lenora. Sofia Coppola zvládla svůj film dokončit za 26 natáčecích dní a už od samého začátku se ostře ohrazovala proti názorům, že jde o remake snímku z roku 1971, které natočil Don Siegel. Zdůrazňovala, že jde pouze o stejné názvy…
Když už jsme u toho názvu, těžko říci, proč česká distribuce zvolila titul Oklamaný, protože překlad původního názvu je zcela jiný. Upřímně řečeno termín Okouzlený či Nalákaný je určitě výstižnější. Zda se ale podaří nalákat i diváky na vcelku prostý a bohužel hodně předvídatelný děj, který na druhou stranu nabízí velmi citlivou práci s detaily a barevně vyváženým prostředím na vysoce estetické úrovni, je otázkou. Rozhodně by filmu slušelo poněkud větší zdráhání, práce na bázi komunikace – spěch není a nebyl nikdy dobrý rádce. To platí i pro nositelku slavného jména.
Celkové hodnocení: 60 %
THE BEGUILED
Hrají: Colin Farrell (John McBurney), Nicole Kidman (Martha Farnsworth), Kirsten Dunst (Edwina Morrow), Elle Fanning (Alicia), Oona Laurence (Amy), Angourie Rice (Jane), Addison Riecke (Marie), Emma Howard (Emily), Wayne Pére (jižanský kapitán).
Předloha: Thomas Cullinan Scénář: Sofia Coppola Kamera: Philippe Le Sourd Hudba: Laura Karpman, Phoenix Režie: Sofia Coppola
USA, 2017, 94 min., drama, nevhodné do 12 letPremiéra ČR: 13. července 2017
Související
Nicole Kidmanová se změnila k nepoznaní. Herečka si zahraje v novém krimi filmu
film Oklamaný , Nicol Kidmanová , Elle Fanning (herečka) , Kirsten Dunst (herečka) , Colin Farrell (herec) , americká občanská válka (1861-65)
Aktuálně se děje
včera
Karel III. o Vánocích neuvidí dva prince. Do Sandringhamu nepřijedou
včera
Schick pokračuje ve výtečné fazóně. Čtyřmi góly proti Freiburgu přeskočil Kollera
včera
Útočník z Magdeburgu míří do vazby. Bilance páteční tragédie se změnila
včera
Počasí se ochladilo a déšť se mění ve sníh. Meteorologové poskytli předpověď
včera
RECENZE: Americký muzikálový hit Čarodějka protíná Hollywood a TikTok
včera
Robert Fico je u Putina v Kremlu
včera
Ukrajinci zaútočili na Kazaň. Putin teď slibuje mnohem větší destrukci na Ukrajině
včera
Poslední šance si vyřídit všechno potřebné. Pošta sdělila, jak bude mít otevřeno
včera
Davidovou trápí vyhřezlá ploténka. Na operaci se však zatím nechystá
včera
Bramborový salát podle Magdaleny Dobromily Rettigové
včera
Prosincové projevy politiků: Pavel bude poslední v řadě. Promluví i Zeman
včera
Důchody dostanou lidé do Štědrého dne. Příští rok už to bude o Vánocích jinak
včera
Rok od střelby na FF UK: Oběti se spravedlnosti nedočkají, přestože viníka smrti 14 lidí známe
včera
Otevírací doba o Vánocích. Pořádky se nemění, zákon mluví jasně
včera
Rok od tragédie, která změnila život mnoha lidem. Česko si připomíná nejhorší masovou střelbu v historii
Aktualizováno včera
OBRAZEM: Česko si připomnělo oběti tragédie na FF UK. Naší společností otřásla, říká Fiala
21. prosince 2024 21:56
Kate a William dojali Brity vánoční pohlednicí. Zachycuje klíčový moment tohoto roku
21. prosince 2024 20:30
Česká hymna poprvé zazněla před 190 lety. V Tylově Fidlovačce
21. prosince 2024 19:33
Policii znepokojuje, co se děje na D1 před Brnem. Ukázala záběry nebezpečných nehod
21. prosince 2024 18:50
Nobelova cena pro Trumpa? Při splnění jednoho předpokladu může být kandidátem
Pokud budoucí americký prezident Donald Trump dokáže docílit vyřešení konfliktu na Ukrajině, mohl by dostat Nobelovu cenu míru. V komentáři pro server Foreign Affairs napsal americký politolog Michael McFaul.
Zdroj: Jakub Jurek