Rozhodování mezi křesťanskou láskou a osobním zájmem může být velmi těžké. Režisérka Sofia Coppola se pokusila tento duel umocnit válečnou vřavou a obohatit ho ještě vztahy mezi mužem a ženou.
Vypjatá situace a určitá forma ohrožení může vést lidi k nepředloženým činům a mnohdy je zavedou do situace, kdy se vzepřou svým ideálům a logika jejich jednání se změní. Pokud jde navíc o ohrožení bezpečnosti, ovšem paradoxně kráčející ruku v ruce s překonáním jistých bariér, pak může způsobit nečekané vyhrocení konfrontace mezi dvěma stranami.
Zdroj: CinemArt
Třetí rok americké občanské války 1864 nás zavádí na jižanské území, kde majitelka dívčí školy Martha Farnsworth s učitelkou Edwinou Morrow dohlížejí na zbylých pět žaček různého věku. Přítomnost konfliktu signalizují vzdálené výbuchy a občasné korzování vojsk Konfederace. Proto do existence ústavu v honosné budově jako blesk z čistého nebe zasáhne příchod seveřanského desátníka Johna Patricka McBurneye, jehož Amy, jedna z dívek, najde zraněného v lese při sběru hub. Počáteční obavy a váhání jsou rychle zahnány uspokojivým vysvětlením, že pomoci zraněnému je vlastně křesťanská povinnost a tím jsou zahnány výčitky jak politické (jde přeci jenom o nepřátelského vojáka) tak osobní (vždyť „Modrokabátníci“ znásilňují ženy a dívky). Mladý muž se postupně zotavuje a začíná svým vystupováním rozvracet tuhou morálku ve školních zdech – zpočátku důrazně opakované přesvědčování o jeho vydání Jižanům se počíná vytrácet, všechny zúčastněné od ředitelky až po nejmladší dívku začínají drobnými či výraznějšími způsoby dávat najevo, že je McBurney zajímá. A on tyto snahy podporuje, když ho jeho zranění tolik nelimituje, ochotně se ujme práce na zahradě. Nejvíc se zajímá o staropanenskou Edwinu, ale ve své podstatně má pro každou ženu nějakou tu lichotku. Aniž by si to všech sedm příslušnic něžnějšího pohlaví uvědomilo, začínají svádět boj o Johnovu přízeň stále intenzivněji a je jasné, že se blíží nevyhnutelný konflikt. Ovšem jeho dopad si nikdo neumí uvědomit.
Režisérka určitě měla za cíl vykreslit napjatou a především novou situaci, se kterou se členky Farnsworthové školy setkávají. U některých jde o nenaplněný cit, u jiných se příchod McBurneye projevuje jako zajímavé a vzrušující dobrodružství, ba dokonce přechází i v náznak řevnivosti mezi ještě nedávno spřízněnými dušemi. Jenže všechno se děje tak nějak překotně, jako kdyby Sofia Coppola měla přesně stanovený časový limit, ve kterém se musí nějaká proměna dokončit. Proto se prokreslení postav nedostaví a jejich nový vztah je poměrně plochý a podléhá kvapným scénáristickým potřebám. Proto pak některé dějové zvraty působí podobně, jako kdyby vám defraudant zpronevěřil veškeré finanční prostředky, a vy byste za ním druhý den šli a s neotřesitelnou důvěrou mu svěřili ještě šperky a další cennosti. Že by žena toužící po citu byla až takhle krátkozraká?
Pokud se podíváme aspoň na hlavní čtveřici, pak se zdá, že Sofia Coppola měla pod svou taktovkou opravdu kvalitní tým. O charismatické síle Colina Farrella netřeba pochybovat, jako protihráčky mu byly v prvním sledu vybrány Nicole Kidman, Kirsten Dunst a Elle Fanning. Prvně jmenovaná v roli ředitelky si zachovává určitý odstup, což McBurneye možná provokuje k zintenzivnění jeho snahy, kterou logicky odnáší nejvíce bezbranná Edwina. Elle Fanning bohužel dostává poměrně málo prostoru, navíc se ocitá na hranici věkově nezařazené dívky, takže její postava co do přirozenosti nejvíce vyčnívá. Nicole Kidman zase věrna svým posledním počinům na začátku filmu nasadí jeden výraz a vydrží s ním až do poslední minuty. Kirsten Dunst zase až příliš přehrává a jenom umetá cestičku přehnaně nalajnovanou.
Režisérka zvolila i zvláštní technickou cestu a realizovala film v méně obvyklém formátu 1,66:1, přičemž jejím cílem bylo vytvořit co nejdepresivnější náladu směřující až ke klaustrofobii. Faktem je, že až na několik scén v přilehlého lesa se děj odehrává v okolí a uvnitř školy paní Farnsworth – pro její vnější podobu byl využit lousianský Madewood Plantation, ovšem interiéry díky herečce Jennifer Coolidge byly natáčeny v jejím příbytku v New Orleans. Tísnivou atmosféru umocňuje i fakt, že až na samý závěr je snímek prakticky prost hudby, pokud nepočítáme pěvecké pokusy žaček, jako v případě písně Lenora. Sofia Coppola zvládla svůj film dokončit za 26 natáčecích dní a už od samého začátku se ostře ohrazovala proti názorům, že jde o remake snímku z roku 1971, které natočil Don Siegel. Zdůrazňovala, že jde pouze o stejné názvy…
Když už jsme u toho názvu, těžko říci, proč česká distribuce zvolila titul Oklamaný, protože překlad původního názvu je zcela jiný. Upřímně řečeno termín Okouzlený či Nalákaný je určitě výstižnější. Zda se ale podaří nalákat i diváky na vcelku prostý a bohužel hodně předvídatelný děj, který na druhou stranu nabízí velmi citlivou práci s detaily a barevně vyváženým prostředím na vysoce estetické úrovni, je otázkou. Rozhodně by filmu slušelo poněkud větší zdráhání, práce na bázi komunikace – spěch není a nebyl nikdy dobrý rádce. To platí i pro nositelku slavného jména.
Celkové hodnocení: 60 %
THE BEGUILED
Hrají: Colin Farrell (John McBurney), Nicole Kidman (Martha Farnsworth), Kirsten Dunst (Edwina Morrow), Elle Fanning (Alicia), Oona Laurence (Amy), Angourie Rice (Jane), Addison Riecke (Marie), Emma Howard (Emily), Wayne Pére (jižanský kapitán).
Předloha: Thomas Cullinan Scénář: Sofia Coppola Kamera: Philippe Le Sourd Hudba: Laura Karpman, Phoenix Režie: Sofia Coppola
USA, 2017, 94 min., drama, nevhodné do 12 letPremiéra ČR: 13. července 2017
16. března 2025 20:20
RECENZE: Reportáž psaná na benzínce ukazuje, jak selský rozum ničí kritickou reflexi
Související

Nicole Kidmanová se změnila k nepoznaní. Herečka si zahraje v novém krimi filmu
film Oklamaný , Nicol Kidmanová , Elle Fanning (herečka) , Kirsten Dunst (herečka) , Colin Farrell (herec) , americká občanská válka (1861-65)
Aktuálně se děje
včera

Pátrání v Praze. Nebezpečný muž loupil se zbraní, policie ho dopadla
včera

Trumpova první slova o telefonátu s Putinem. Prozradil, na čem panuje shoda
včera

EU musí být autonomní. Na USA se spoléhat nemůžeme, prohlásila von der Leyenová
Aktualizováno včera

Trump a Putin dokončili telefonát. Rusko přestane útočit na energetickou infrastrukturu
včera

Eskalace v Gaze probíhá v určité kooperaci s Bílým domem, míní Salem. Izraelci čekali, jaká bude jeho pozice
včera

Trumpova hrozba mění německou politiku. Merz ruší léta zavedené pořádky
Aktualizováno včera

Trump si kvůli válce na Ukrajině telefonuje s Putinem
včera

Trumpův plán získat kontrolu nad Panamským průplavem se výrazně zkomplikoval
včera

Trump utnul financování Hlasu Ameriky. Čína slaví, Česko se snaží zachránit Svobodnou Evropu
včera

Jeden ze zakladatelů končí kvůli Fialovi v ODS. Premiéra vyzval, aby rezignoval
včera

Svět míří do nukleární éry. USA odmítají bezpečnostní závazky, hrozí strmý nárůst jaderných velmocí
včera

Svět se nezměnil, Evropu destabilizuje migrace, prohlásil Fiala
včera

Bacik pro EZ promluvil o obnoveném konfliktu v Gaze. Bylo logické takový vývoj očekávat, míní
včera

Kyjev vyhlíží hovor Trumpa s Putinem s obavami. Putin chce jen protahovat válku, míní Zelenskyj
včera

Detaily hovoru Trumpa s Putinem: Kdy si zavolají a o čem budou jednat?
včera

Elektromobil nabitý za 5 minut? Čínská automobilka vlepila Tesle políček, slibuje motoristickou revoluci
včera

Izrael znovu drtí Gazu, příměří je pryč. Svět je rozpolcen mezi lhostejnost a bezmocný hněv
včera

Trump chce uznat Krym jako součást Ruska, může k tomu vyzvat i OSN
včera

Jak Trump mění Evropu? EU čelí zásadnímu přehodnocení bezpečnostní politiky
včera
Nemocnice v Pásmu Gazy čelí přetížení. Zranění umírají, většinu tvoří děti, v šoku jsou i Izraelci
Nemocnice v Pásmu Gazy čelí naprostému přetížení a zoufalému nedostatku lékařského vybavení a zásob, uvedl ředitel největší nemocnice v oblasti. Podle Muhammada Abú Salmíji z nemocnice Al-Šifá v Gaze jsou všechna oddělení přeplněná a mnoho zraněných umírá bez možnosti ošetření.
Zdroj: Libor Novák