RECENZE - Problém stále rostoucí oblasti vědy propojené se snahou vybudovat „lepší svět“ za pomoci umělé inteligence je lákavým, a oblíbeným tématem filmařů – stačí třeba vzpomenout na Spielbergův film A. I. Umělá inteligence (2001). S dalším příspěvkem do nekonečné debaty přispívají režisér Wally Pfister a především známý tvůrce nové podoby Batmana Christopher Nolan, tentokrát v roli producenta.
Dalo by se říci, že jak Pfister, tak Nolan se „obsadili" do neobvyklých rolí – tihle dva se spolu znají opravdu dobře, stačí vypočítat jejich společné projekty, které prvně jmenovaný absolvoval za hledáčkem kamery a druhý ho vedl od režijního pultíku. Počítejme – trilogie nového Batmana (Batman začíná, Temný rytíř a Temný rytíř povstal), dále Počátek, Memento, Insomnia či neprávem poněkud opomíjený Dokonalý trik. Tentokrát se rozhodli ponořit do světa digitálních technologií a položit otázku, na níž není jednoznačná odpověď.
William Caster (Johnny Depp) je na vrcholu života – jeho vědecký projekt týkající se umělé inteligence, nazvaný PINN se zdá být úspěšný, má štěstí na dobré spolupracovníky, mezi nimiž je i jeho manželka Evelyn (Rebecca Hall). Při přednášce, kde má své záměry obhájit, na něj zaútočí jeden ze stoupenců hnutí RIFT, označující jeho postupy za prohřešek proti přirozenému vývoji života. Kulka potažená poloniem způsobí, že Caster postupně umírá. Evelyn se proto pokusí zachránit alespoň jeho mysl, v rámci jím obhajované transcedence a s využitím paměťových bloků PINN vytvoří jeho umělou podobu. Tím se dostane do sporu s Willovými kolegy a svými přáteli Maxem (Paul Bettany) a Joem (Morgan Freeman) a přes jejich výhrady svůj záměr prosadí. Díky propojení vědcovy mysli s internetem získává Evelyn prostředky nutné k zakoupení bezvýznamného městečka Brightwood a pod jejím (ale vlastně Willovým) vedením tu vyroste nejmodernější laboratoř. Jenže RIFT neskládá zbraně – skupina unese Maxe a je odhodlána za každou cenu Casterovu expanzi zastavit. Je otázkou, zda to vůbec půjde, a pokud ano, jaké to bude mít pro obyvatele planety následky.
Podle dobře informovaných zdrojů byl Depp scénářem víc než nadšen. „Ihned ho takříkajíc chytil a Johnny mu vdechl zcela novou podobu. Já sám jsem chtěl udělat krok stranou a nejít vyšlapanou cestou „inteligentní stroj pokoušející se ovládnou svět". Chci, abychom si mohli položit otázky, proč vlastně technologie používáme. Jsou dobré? Jsou špatné? Dokážeme využít my je nebo ony nás?" líčí přípravnou fázi Wally Pfister. Je naprosto evidentní, že nelze zcela zřetelně určit hranici dobra a zla, potenciální snahy ovládnout svět nebo mu maximálně pomáhat. V určitou dobu si dokonce můžeme říci, že Caster vlastně nechce nic jiného než dobro lidské populace, proto sdružení RIFT může mít extremistický nádech a působí spíše destruktivně, ovšem ani tento náhled není jednoznačný a hlavně přesný. A to je možná jeden z hlavních nedostatků filmu, v určité fázi to vypadá, že tvůrci sami mají problém s odůvodněním, proč je strana A lepší než protivník B a zmateně vyhledávají argumenty pro jejich jednání, což působí stále více nepřesvědčivě. Pak nastávají dějové zvraty jdoucí svým způsobem proti logice a nastupují klasická klišé v podobě – nehledejte pro danou situaci opodstatnění, my to tak chtěli a potřebovali, proto to tak bude bez ohledu na přirozenost. I přístup ke kritickým situacím má velké díry v logice: pokud je voleno nějaké řešení, je předloženo jako jediné možné a vůbec se nepolemizuje o tom, proč nešlo jít jinou, snadněji zdůvodnitelnou cestou. Ve světě „modré sféry" je přeci teoreticky i prakticky možné prolomení jakékoli obrany, tudíž je zbytečné používat brutální síly nebo volit krajně nepravděpodobný plán. I proto závěr vyznívá zmateným až teatrálním dojmem, protože zase hraje na strunu nahodilého procenta pravděpodobnosti, k němuž se nakonec zázračně všechno snese.
Film je samozřejmě velikou digitální podívanou a zejména prostředí laboratoře PINN je dechberoucí, až člověka napadne, jak nicotný proti současným technologiím je. Když si to uvědomí, přijde mu téměř úsměvný výčet zvučných jmen filmového plátna, která jsou v souvislosti s Transcendencí zmíněna, ale nakonec vypadla ze hry buď z vlastní iniciativy nebo konečným výběrem. Johnny Depp má ve snímku dost obtížnou úlohu, protože téměř dvě třetiny filmu k nám promlouvá pouze z počítačových monitorů, takže většina pozornosti se soustředí na příběhově nevyrovnanou Evelyn. Rebecca Hall nebyla jedinou adeptkou, v hledáčku byly Noomi Rapace, Emily Blunt či Rooney Mara, zatímco Kate Winslet neměla o roli zájem. I pro Maxe bylo víc alternativ, ale i tady nepadla přání štábu na úrodnou půdu – to byl případ Toma Hardyho či Ewana McGregora. Kate Mara v úsilí o roli Bree přetlačila Alison Brie. Ve zprávách doprovázejících přípravy padala i jména jako Christopher Waltz, Tobey Maguire nebo James McAvoy. Z konečného výběru se však může zdát, že Nolan s Pfisterem si (pochopitelně ne ve všech případech) volili jednotlivce, s nimiž už něco vytvořili.
Transcendence nám jasnou odpověď na palčivou otázku nedá, spíš ještě naše tápání prohloubí. Z toho důvodu nejspíš nebude přijata nejlépe, protože souboj citů a technologií tu vyznívá nerozhodně a spíš než vyzdvihnout přednosti obou pólů se snaží je podrobit kritice. Nicméně jako určité varování fungovat může. A v neposlední řadě jde o další vizuálně působivý snímek, v němž najdeme i překvapivě nemálo půvabných detailů.Další informace o filmu na ČSFD.cz
TRANSCENDENCE
USA (2013)
Hrají: Johnny Depp, Rebecca Hall, Paul Bettany, Kate Mara, Morgan Freeman, Cillian Murphy, Cole Hauser, Josh Stewart, Wallace Langham, Cory Hardrict, Olivia Dudley.
Hudba: Mychael Danna
Kamera: Jess Hall
Scénář: Jack Paglen
Režie: Wally Pfister
120 minut
Premiéra: 17. dubna 2014 (Česká republika)
24. prosince 2025 21:26
RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění
Aktuálně se děje
včera
Lidé si přejí, aby původce zla zemřel, vzkázal Zelenskyj ve vánočním projevu Putinovi
včera
Nejvlivnější osobou v Evropě je Trump, ukazuje prestižní žebříček
včera
Ukrajinská armáda provedla raketami Storm Shadow masivní úder na ruskou energetickou infrastrukturu
včera
Pentagon: Čína v roce 2027 rozpoutá válku s Tchaj-wanem
včera
Izraelská policie zatkla palestinského muže. Převlékl se za Santa Clause
včera
Předvánoční úspěchy českých sportovců, které dávají naději směrem k Zimním olympijským hrám
včera
Ještě v neděli závodil, před Štědrým dnem ho našli v hotelu. Zemřel biatlonista Bakken
včera
Zůna ukázal SPD tvrdou realitu. Bohužel však skončil dříve, než vůbec začal
včera
Na Kilimandžáru se zřítil vrtulník s pěti lidmi na palubě. Mezi mrtvými jsou čeští turisté
včera
Papež vyzval Ukrajinu a Rusko, aby zasedly k jednomu stolu a začaly jednat
včera
Soud poslal MMA zápasníka Karlose Vémolu do vazby
včera
Turecko zadrželo stovku sympatizantů Islámského státu. Chystali teroristické útoky během novoročních oslav
včera
Islámský stát v tichosti opět sílí. Vytváří statisíce nových uprchlíků
včera
Úřady oznámily, že našly přes milion nových dokumentů v kauze Epsteina
včera
Evropa může čelit válce s Ruskem do několika let. Podle expertů na to není vůbec připravena
včera
Počasí bude mrazivé i po svátcích, o víkendu se přidá sněžení
24. prosince 2025 21:48
Brusel vrací úder. Tlaku USA ustoupit nehodlá
24. prosince 2025 21:26
RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění
24. prosince 2025 19:52
Napětí na Blízkém východě: Izrael stupňuje údery v Libanonu před klíčovým termínem
24. prosince 2025 18:44
Referendum o konci války, budoucnost Záporožské jaderné elektrárny. Co obsahuje 20bodový mírový plán?
Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj dal najevo novou ochotu ke kompromisům v klíčových bodech, které dosud brzdily mírový proces s Moskvou. Během úterního setkání s novináři detailně popsal dvacetibodový plán, který označil za základní politický dokument mezi Ukrajinou, Amerikou, Evropou a Ruskem. Podle jeho slov je nyní míč na straně Kremlu, od kterého Kyjev očekává vyjádření po středečním jednání amerických zástupců s ruskou stranou.
Zdroj: Libor Novák