Jak by šel takzvaný product placement brzy přidat i do starých filmů

Takzvaný product placement, tedy umístění výrobků konkrétních značek, je skvělá obchodní příležitost pro filmy i seriály. Teď je možné je digitálně přidat nejen do nových filmů, ale i do těch starých. Milovníci starých válečných filmů si jistě vybaví scénu, jak herce Steva McQueena na motorce pronásledují němečtí vojáci. Těsně před skokem přes ostnatý drát, který ho dělí od bezpečí za švýcarskou hranicí, se zastaví před stodolou, která má na zdi velký plakát propagující nejprodávanější pivo. Že si tu reklamu nepamatujete? Když jste se naposledy dívali na film Velký útěk, tak tam ještě nebyla, ale příště už by tam být mohla, píše server BBC.

Product placement ve filmech je téměř stejně starý jako samotný filmový průmysl. Prvním příkladem tohoto fenoménu je údajně komedie Fatty v garáži (The Garage) z roku 1920 s Busterem Keatonem, kde se objevují loga firem prodávajících benzin a motorové oleje.

Když se přesuneme do roku 2019, product placement ve filmech, televizních pořadech a hudebních videoklipech za ten rok vynesl 20,6 miliardy dolarů (asi 444 miliard Kč), vyplývá z analýzy společnosti PQ Media. Je vysoce lukrativní, aby si hlavní filmová postava oblékla konkrétní kus oblečení, pila určitou kávu nebo jezdila konkrétním autem.

Zatímco dříve musel být konkrétní produkt fyzicky použit při natáčení filmu, dnes už reklamní průmysl využívá technologie a může do filmu bez obtíží doplnit obrázek vytvořený v počítači.

Produkty je tak možné digitálně přidat v podstatě do jakéhokoliv filmu nebo seriálu. Zadavatel reklamy by například mohl přidat novou značku šampaňského na láhev ve filmu Casablanca, v Dannyho parťácích by se mohly změnit neonové reklamy v pozadí a Charlie Chaplin by klidně mohl dělat reklamu na limonádu. O pár týdnů, měsíců nebo let později by přidaný produkt zase mohl zmizet nebo se proměnit v jinou značku.

Jednou ze společností, která umí podobné věci uvést v život, je britská reklamní společnost Mirriad. Její technologii v současnosti používá například čínský portál na streamování videí, vyzkoušeli ho i tvůrci amerického seriálu Taková moderní rodinka. Výkonný ředitel Mirriadu Stephan Beringer očekává, že se digitální umísťování produktů rozšíří. Jeho firma se dříve věnovala speciálním filmovým efektům.

"Začali jsme pracovat ve filmech. Náš hlavní vývojář Philip McLauchlan se svým týmem přišel s technologií, která získala Oscara za film Černá labuť. Tato technologie dokáže 'číst' obraz, chápe hloubku, pohyb, strukturu, cokoli. Můžete tedy vložit nové obrazy, u kterých si lidské oko v zásadě neuvědomí, že byly přidány později, v postprodukci," uvedl McLauchlan.

Technologický vývoj přichází v době, kdy je umístění produktu pro inzerenty stále důležitější a podle zprávy PQ Media za rok 2019 celosvětově vzrostl o 15 procent. Většina diváků navíc stále častěji sleduje pořady prostřednictvím služeb jako Netflix, které nemají reklamní přestávky.

Hudební průmysl, tvrdě zasažený epidemií covidu-19, nejspíš technologický product placement také začne používat stále častěji. Staré kapely by mohly vydělat nové peníze za videa stará několik desetiletí. Současní umělci, kteří hrdě propagují tenisky, telefony nebo kabelky, by je každý rok ve videu mohli vyměnit za nejnovější model, aniž by se videoklip znovu natáčel.

Mexický zpěvák Giovanny Ayala jako jeden z prvních začal spolupracovat se společností Mirriad, což mu umožnilo podepsat smlouvu o propagaci s mexickým pivovarem Tecate. Lahve s tímto pivem i logo se teď objevují v jeho klipech.

Další úrovní pak bude digitální přidávání reklamních bannerů to živých přenosů sportovních zápasů nebo koncertů. "Je po tom obrovská poptávka. Během rozhodnutí o penaltě by se mohla reklama objevit přímo za rozhodčím," říká výkonný ředitel kalifornské firmy Ryff Roy Taylor. Je přesvědčen, že jeho firma posouvá zavádění digitálních produktů o krok dál. Vyvinuli totiž technologii, která product placement mění v závislosti na tom, kdo se zrovna dívá. Pokud máte rádi víno, váš filmový hrdina by mohl pít víno určité značky. Pokud jste naopak abstinent, ve filmu by se objevila voda. Společnost Ryff tuto metodu může uplatnit, pokud se díváte na notebooku, telefonu či tabletu díky sledování vašich předchozích aktivit během nakupování nebo sledování. Funguje to na stejném principu, jako když se vám zobrazuje na internetu konkrétní reklama.

"Tato technologie představuje atraktivní most mezi poptávkou po vysoce kvalitním obsahu bez rušivé reklamy a alternativními zdroji příjmů pro poskytovatele obsahu,“ říká Taylor.

Podle profesorky brand managementu z Glasgowské univerzity Cleopatry Veloutsouové přicházejí tyto technologie v době, kdy potřebují zadavatelé reklamy navázat nový vztah s diváky, kteří jsou on-line. "Přišli o velkou část příjmů, snaží se to dohonit," říká Veloutsouová.

Spojení produktu s konkrétním filmem ale také přináší jistá rizika, například v případě skandálu okolo produktu. Metoda také vyvolává právní otázky a může zasáhnout do umělecké integrity. Design produktů by se dokonce mohl začít zabývat vzhledem věcí na obrazovce.

Pokud se vrátíme ke Stevu McQueenovi, jeho záběry se budou i nadále používat k propagaci téměř všeho - od hodinek přes auta až po oblečení a whisky. Dodatečné přidávání výrobků do záběrů s ním je ale podle některých už nepřijatelným krokem.

Související

Eurozpravy.cz

Stahování certifikátů ke covidu nefunguje, systém bude upravený večer

V současné době je problém z webového portálu stahovat certifikáty o nákaze, testu či očkování na covid-19, informovala na twitteru Chytrá karanténa. Systém bude upravený večer. Podle zjištění ČTK jsou problémy už od rána. Možnost vytvořit si na webu elektronický certifikát mají lidé od začátku června, ve středu byla přidána možnost stáhnout ho pro děti či cizince.

Více souvisejících

EZ

Aktuálně se děje

před 1 hodinou

David Pastrňák

Příjezd Pastrňáka se Zachou by národní tým přivítal. Chystá se telefonát

Podobně jako u Davida Kämpfa a Martina Nečase, kdy těmto hráčům volali Petr Nedvěd s Martinem Havlátem téměř hned po vypadnutí jejich týmů z play-off kanadsko-americké NHL, budou nyní tito členové realizačního týmu národního mužstva během soboty kontaktovat oba hráče Bostonu Davida Pastrňáka a Pavla Zachu za účelem jejich posílení reprezentace na domácím MS.

před 1 hodinou

Robert Fico

Ficův stav se zásadně nemění. Kaliňák ale zmínil pozitivní prognózu

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica (Smer-SD) je nadále vážný, nicméně stabilizovaný, uvedla ministryně zdravotnictví Zuzana Dolinková. Fico, jehož po středečním výjezdním zasedání vlády v Handlové několikrát postřelil atentátník, zůstává pro tuto chvíli v nemocnici v Banské Bystrici. 

před 1 hodinou

Mistrovství světa v ledním hokeji 2024 v Praze

V sobotu národní tým posílí ze zámoří Nečas. Do Prahy by mohli přijet také Pastrňák se Zachou

Během pátečního večera, kdy čeští hokejisté ještě na ledě pražské O2 Areny hráli duel s Rakouskem (4:0), přišla dlouho očekávaná zpráva o první posile z kanadsko-americké NHL. Po vypadnutí Caroliny z play-off zámořské soutěže se jí stal útočník Martin Nečas. Ten by měl dorazit do Prahy v sobotu před polednem a pak se rozhodne, zda se již dnes večer představí v zápase proti Velké Británii. Poté, co navíc z play-off NHL v noci na sobotu českého času vypadl Boston, je ve hře i příjezd Davida Pastrňáka a Pavla Zachy.

před 2 hodinami

před 3 hodinami

Juraj Cintula

Na Slovensku se začíná rozhodovat o osudu atentátníka na Fica

Policie v sobotu eskortovala Juraje C., který byl obviněn z pokusu o vraždu slovenského premiéra Roberta Fica (Smer-SD), ke Specializovanému trestnímu soudu v Pezinku. Soudce má dnes rozhodnout o vzetí obviněného do vazby. K atentátu na politika došlo ve středu, zdravotní stav premiéra zůstává vážný, nicméně je stabilizovaný. 

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

Mistrovství světa v ledním hokeji 2024 v Praze

Britové i po vyrovnaném duelu s Dánskem stále bez bodu. Němci opět nastříleli osm branek

Duel dvou trápících se mužstev pražské skupiny A, tedy duel mezi Velkou Británií a Dánskem, nabídl v pátek odpoledne vyrovnanou bitvu, ze které vzešli nakonec vítězně Seveřané, navzdory dobrému vstupu do zápasu ze strany Britů. Ti sice svého soupeře trápili a dokázali hrát vyrovnanou partii, zásluhou přesilovkového gólu Wejseho však tři body putovali k dánskému týmu, Britové jsou dále bez bodu. Kdo rozhodně není bez bodu, je v ostravské skupině Německo, zvláště pak po posledních dvou zápasech, v nichž nastřílelo celkem 16 branek. 

před 5 hodinami

Petr Fiala

Fiala ocenil reakci odborů. Vyhlíží návrat k jednacímu stolu

Premiér Petr Fiala (ODS) ocenil reakci odborů, které ve ve světle událostí na Slovensku zrušily plánovaný protivládní protest. Českomoravská konfederace odborových svazů (ČMKOS) to oznámila ve čtvrtek, protestní akce měla proběhnout v úterý 21. května. Důvody pro svolání demonstrace však podle zástupců zaměstnanců trvají. 

před 6 hodinami

Volodymyr Zelenskyj (Ukrajina)

Západ se bojí, říká Zelenskyj s ohledem na válku na Ukrajině

Západ se bojí nejen porážky Ruska, ale i porážky Ukrajiny. Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj to v rozhovoru pro AFP označil za absurdní. Západním spojencům vyčetl například to, že Kyjevu zakázaly používat dodané zbraně k útokům na ruské území. Moskva chce podle Zelenského zaútočit na Charkov, přičemž nemá dost sil k novému útoku na Kyjev. 

před 6 hodinami

Mistrovství světa v ledním hokeji 2024 v Praze

MS v ledním hokeji: Češi nepovolili Rakušanům další překvapení. Porazili je 4:0 a čtvrtfinále mají jisté

Poté, co nejprve Rakušané potrápili Švýcary (4:5) i Kanaďany (6:7 po prodloužení) a posléze dokázali porazit Finsko 3:2, se naši jižní sousedé v pátek večer v pražské O2 Areně představili proti svěřencům kouče Radima Rulíka. Ten své mužstvo na nevyzpytatelného soupeře připravil, a i když především druhá třetině herně nebyla podle českých představ, výsledkově k žádnému překvapení tentokráte naštěstí nedošlo. Utkání dospělo k české výhře 4:0.

před 7 hodinami

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

EU následuje Česko. Uvalila sankce na Voice of Europe, posvítila si i na ruská média

Evropská unie sankcionovala čtyři mediální subjekty, které šíří ruskou propagandu. Kromě agentury RIA Novosti a deníku Izvestija a Rossijskaja Gazeta byly uvaleny sankce také na platformu Voice of Europe, kterou Česko už na konci března umístilo na národní sankční seznam. O sankcích informovala Rada EU. 

Zdroj: Lucie Podzimková

Další zprávy