RECENZE: Iago v Hybernii nahrazuje Othella, sází na modernizaci

Klasická témata to mají někdy složité. Jejich nové variace je vzdalují původní atmosféře a snaha je zmodernizovat je někdy větším zlem než přínosem. Jak se s takovou výzvou vypořádalo Divadlo Hybernia v případě Shakespearovského nesmrtelného tématu?

Hovořit o oblibě muzikálů je v podstatě záležitostí podobnou, jako si naložit na záda otep dříví a zamířit do nejbližšího lesnatého porostu. Staly se ikonou současnosti a prakticky neexistuje téma, které by se na tento žánr nedalo naroubovat. Nejsou svazovány vlastně ničím, nepotřebují se zaměřovat na určité hudební styly. Je pravda, že mají značnou skupinu zastánců i odpůrců, jedni oslavují jejich provedení, druhým vadí absence děje na úkor hudby. To je věc názoru. Dalo by se říci, že pokud se sáhne po prověřeném tématu, úspěch musí být nutně zaručen.

Velitel Othello se tajně žení s Desdemonou, s níž má její otec, senátor Brady, docela jiné úmysly. Jako ženicha chtěl vidět Rogera Hamiltona VI, ale teď je pozdě bycha honit. Válečné povinnosti nutí novomanžele odjet na Střední Východ, kam je doprovázejí příslušníci Othellovy jednotky, mezi nimiž je jeho nástupce Michael Cassio a pobočník Iago. S Desdemonou pak putuje Iagova manželka Emilia, která je svědkem proměny krátkého manželství: od nebetyčné vášně až po podezírání a žárlivost. Tu podněcuje především Iago, využívajíc skutečnosti, že Desdemona a Cassio bývali spolužáky. Iagovi se ale díky odcizenému šátku Desdemony zasít nedůvěru do Othellovy mysli, kterou Desdemona dnevědomky podpoří snahou přimluvit se za Cassiův prohřešek, po němž je Michael degradován. Iagovy intriky najdou ohlas u Rogera, jenž na Cassia zaútočí, ale situace se zvrtne jiným směrem. Vše spěje k dramatickému finále, které díky Shakespearovi většina lidí zná - ovšem v tomto případě na diváky čeká určité překvapení.

Klasický Othello, Mouřenín benátský se tedy po sedmileté přípravě dočkal jevištní verze. Jednou z oblastí, kde se dočkáme mnohých debat (tedy pokud vyjmeme nekritické obdivovatele), bude mnohdy odmítané moderní provedení. Othello létá na mise bojovým vrtulníkem, pohybuje se po Středním východě, protivníkem je mu konsorcium se zástupci z Arábie a Ruska. Tvůrci dokonce zvolili jiný závěr a některým postavám připravili jiný osud než v originálním pojetí. Mohou se zaštítit snahou přiblížit přes 400 let starý příběh současnému publiku, ale pochopitelně dojde na otázku, zda je nutné se takto podbízet. Rovněž v jistých kruzích bude diskutovaný i závěr, působící svým pojetím možná jako poukázka na zkorumpované a bezcharakterní osoby, čímž ale trpí původní idea díla.

V této souvislosti se okamžitě nabízí druhá, zda by anonymní dílo nevyužívající světově známá jména mělo dostatečný ohlas. Vzniká i další, možná nechtěný efekt, zda by lidé ve 21. století jednali stylem, jaký zachytil Shakespeare (pokud to byl vůbec on) ve století sedmnáctém. V moderním počítačovém věku, vyspělých technologií a vrtulníků Black Hawk to působí krajně nevěrohodně a nesvedeme to pouze na temperamentní krev.

Muzikální složka je přesně taková, jakou lze od dané oblasti čekat. Možná je až přespříliš využívání hlavního motivu v podání melodie Ve jménu lásky, ale od tohoto žánru se ani nic jiného nečeká. Z Iaga se tak stává spíš koncert než činohra, protože zejména po přestávce se dočkáme minimálního děje. Je pak také věcí názoru, jak se kdo k provedení postaví, v některých hudebních pasážích cítíme inspiraci jinými díly, počínaje legendárním Jesus Christ Superstar až po světové hity. Ovšem plísnit autora hudby nemá smysl, vždyť už veleúspěšný frontman sestavy Electric Light Orchestra Jeff Lynne pronesl výrok, pod nějž se lze podepsat: "Melodie nelze vymýšlet donekonečna, vždyť máme jen osm tónů a pět půltónu..." 

Protože jde o muzikál, navíc s odlehčenými prvky, kdy hlavní hrdina promlouvá k divákům, jsou důležitější pěvecké výkony před těmi hereckými, čemuž napovídá i poměrně jednoduchá a snadno přestavitelná scéna. V tomto směru by bylo asi podstatné získat názor skutečných odborníků na zpěv - z hlediska běžného návštěvníka divadla nelze vytknout prakticky nic, možná jen občas mírné zakolísání ve frázování a místy určitou nejistotu, ale je nutné brát v úvahu, že šlo o premiéru a co nebylo při tomto představení dokonalé, může už být v tom dalším bez chyb.

Iago si bezesporu najde své příznivce a bude mít patřičný ohlas, protože muzikály leží někde na polovině cesty mezi "skutečným" divadlem a filmovým představením. Už tu bylo naznačeno, že jistá skupina ono zmodernizování nepřijme, jiným zase bude vadit úprava Shakespearova originálu. Proto poslední otázkou zůstává, jak si poradí v sousedství dalších, mnohdy původnějších počinů. Rozhodně není zcela bez šancí.

IAGO

Obsazení při premiéře:Janek Ledecký (Iago), Tomáš Novotný (Othello), Dominika Richterová (Desdemona), Dita Hořínková (Emilia), Ladislav Korbel (Cassio), Markéta Poulíčková (velitelka/Bahiya), Michal Novotný (Roger Hamilton VI), Jaromír Adamec (senátor Brady).

Předloha: William ShakespeareHudba: Janek Ledecký, Michal KovalčíkLibreto: Janek Ledecký, Robert JohansonRežie: Robert Johanson

Premiéra: 21. září 2017 (divadlo Hybernia)

Související

muzikál Tarzan v divadle Hybernia Praha

Tarzan uchvátil Prahu: Velká premiéra v divadle Hybernia

Jeden z nejúspěšnějších světových muzikálů Tarzan viděli na slavnostní premiéře první diváci. Jeviště Divadla Hybernia se doslova proměnilo v džungli, kde vzduchem létaly opice a sálem zněly hity Phila Collinse. Romantické pasáže rozplakaly nejednu divačku, multimediální show a akrobacie uchvátila návštěvníky. Hvězdně obsazenému představení aplaudovaly i hvězdy showbyznysu a představitelé politické scény.

Více souvisejících

divadlo Hybernia Janek Ledecký muzikál IAGO recenze premiéry

Aktuálně se děje

před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 2 hodinami

Alí Chameneí, íránský ajatolláh

Chameneí se chce za útoky Izraele pomstít USA

Íránský nejvyšší duchovní vůdce ajatolláh Alí Chameneí v sobotu varoval, že Izrael a Spojené státy obdrží "zničující odpověď" za své útoky namířené proti Íránu a jeho spojencům v regionu. Chameneí tak reagoval na zvýšené napětí v oblasti, které eskalovalo od vypuknutí války mezi Izraelem a Hamásem v Pásmu Gazy v říjnu loňského roku. Uvedl to server Times of Israel.

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 5 hodinami

Situace v Gaze po izraelských náletech

"Katastrofa, apokalypsa..." OSN popsala, co se odehrává v Pásmu Gazy

Na severu Pásma Gazy se odehrává katastrofa, která představuje vážné nebezpečí pro všechny tamní obyvatele. Ve společném prohlášení na to upozornil Meziagenturní stálý výbor (IASC) Organizace spojených národů (OSN), který sdružuje vedoucí představitele humanitárních agentur OSN. 

před 6 hodinami

před 7 hodinami

před 8 hodinami

před 9 hodinami

před 9 hodinami

před 10 hodinami

před 12 hodinami

včera

včera

Princ Harry v upoutávce k dokumentu Harry 2 Meghan.

Princ Harry se z USA poroučet nebude, naznačil syn Donalda Trumpa

Princ Harry si tak trochu může oddechnout, i když jej slova Erica Trumpa, syna amerického prezidentského kandidáta Donalda Trumpa, jinak moc nepotěší. Podle Erica je setrvání prince v USA zaručeno i v případě návratu jeho otce do Bílého domu. Dost jasně dal však mladý Trump najevo, že Harry je Američanům ukradený. 

včera

včera

včera

Día de los Muertos: Jak vypadají mexické Dušičky?

Přelom října a listopadu je u nás spojen s Dušičkami, kdy se vzpomíná na zemřelé předky a zapalují se za ně svíčky na hrobech. V Americe, v Anglii nebo třeba v Austrálii tento čas patří Halloweenu, s nímž se pojí koledování nebo vydlabané dýně. V Mexiku se konec října a počátek listopadu nese ve znamení oslav zvaných Día de los Muertos, při nichž se lidé veselí, protože se mohou setkat se svými mrtvými blízkými. Součástí svátku jsou i všudypřítomné masky kostlivců. Od roku 2003 figuruje svátek na seznamu ústního a nehmotného dědictví UNESCO.

Zdroj: Lucie Žáková

Další zprávy