RECENZE: Legendární komiks Strážci se vrací v kompletní podobě

Praha - Pamětníci a pravidelní odběratelé časopisu ABC mladých techniků a přírodovědců potřebovali ke kompletací tohoto seriálu 17 let, po kterých v tomto periodiku vycházel. Nyní ho mohou mít vcelku.

Foglarovy Rychlé šípy stanovily určité měřítko, se kterým se podobné komiksové příběhy obtížně porovnávaly. Až mýtická nadřazenost slavné pětice už dopředu jakoby pohřbívala veškeré snahy dalších autorů, kterých zase nebylo tak málo. Jen namátkou vzpomeňme na vlajkovou partu časopisu Pionýrská stezka Modrou pětku, v Ohníčku působící Aleňáky nebo počin významného autora mládežnické literatury Svatopluka Hrnčíře, který prezentoval podobnou dětskou skupinu v měsíčníku Pionýr. Všechny tyto zmíněné příklady se však od Mirka Dušína & spol. liší v jednom, jsou to party či kluby smíšené. Bývalý šéfredaktor ABC, úspěšný spisovatel a tvůrce mnoha komiksových příběhů Vlastislav Toman ale zkusil jít podobnou cestou a jeho Strážci proto velice často podléhají srovnávání s Foglarovou pěticí.

Na veletrhu Svět knihy 2016 novinku podepisoval autor Vlastislav Toman (uprostřed) s kreslířem Jiřím "Oskarem" Petráčkem, který pro nejnovější vydání vytvořil obálku (zdroj: Robert Pavelka)

Dá se říci, že Strážci mají své předchůdce v jiném klubu, který Foglar psal právě pro ABC. Byli to Kulišáci, s nimiž legendárnímu autoru Vontů, Stínadel a chaty v Jezerní kotlině Toman občas s ohledem na jejich zaměření vypomáhal. Když se Foglar rozhodl práci na Kulišácích ukončit (některé z příběhů pak byly přetransformovány do podoby Rychlých šípů pro souhrnná vydání na sklonku 60. let), rozhodl se Toman pro vlastní klukovskou partu, kterou zasadil do prostředí rodné Plzně. Nikdy se netajil podobností s Rychlými šípy, ale nazýval původně Raketovou posádku 89A následníky slavného kvinteta. Využil klubové činnosti ABC a později přejmenovaní Strážci byli nositeli dění v časopise, skrze jejich příhody byly propagovány akce pro registrované kluby, ale také byl zachycen běžný chlapecký život. Na výtku, že šlo o tendenční a podbízivý seriál poplatný tehdejšímu režimu lze říci, že takhle se tehdy žilo. A Strážci, ať se to někomu třeba nelíbí, měli své příznivce právě díky reálnému jednání, se kterým se nebylo vůbec složité ztotožnit.

Samotné příběhy vycházely v časopise ve třech vlnách, pochopitelně byly i reprízovány v tehdy populárních speciálech ABC nebo souborných sešitech. První série zabrala tři ročníky a v časopise nevycházela na zadní straně, jako to později bylo zvykem, nýbrž v sousedství stále populárnějších vystřihovánek. Kreslila je Libuše "Libka" Kovaříková, povoláním restauratérka, která se k jejich realizaci dostala prostřednictvím svého manžela, rovněž tvůrce komiksů (je podepsán pod komiksem Šestka z Hradební, rovněž publikovaném v ABC). Prvních 80 dílů vycházelo v letech 1967-1970, poté na ně navázal věhlasný František Kobík, pro nějž to po dvou krátkých příbězích v Pionýrských novinách byl první komiks pro ABC. Ten vytvořil dalších 24 epizod a pak Strážci čekali na třetí návrat, který se odehrál v letech 1981-1984. Aby byla zachována jakás takás časová kontinuita, je těchto posledních 72 epizod aranžováno jako vzpomínkový výběr vedoucího klubu Jana Drábka. A pro milovníky zajímavostí lze uvést, že postava věčného hračičky a vtipálka Zrzka má reálnou předlohu v herci Václavu Šteklovi.

Strážci se dočkali i dřívějších reprintů, občas však poznamenaných menší kvalitou nebo uspěchaností (zdroj: Robert Pavelka)

Nakladatelství Josef Vybíral připravilo reedici všech 176 pokračování z původních originálů, takže po tiskové stránce je jedná o velice zdařilý počin. Oproti ABC je odlišně pojato záhlaví, které se od časopiseckého pojetí liší, zápatí s doplňujícími dobovými texty je vypuštěno úplně. Epizody jsou postupně číslované a jejich sled je totožný s vydáním v tehdejším ABC. Nechybí ani předmluva autora Vlastislava Tomana, jehož v příhodách Strážců rovněž najdeme, to on je onen všeuměl Hadži. V závěru knihy je pak kromě profilů obou kreslířů, dnes už bohužel nežijících, souhrnný přehled všech dalších reedicí, vydaných ať už v souborných sešitech (speciály ABC, Velká kniha Strážců) či v sérii Velkých knih komiksu, kde bylo této klukovské partě vyhrazeno celé čtvrté pokračování. Vyšly i prozaické publikace zachycující kompaktnější příhody pětice, které byly vydávány jak na pokračování v časopise ABC, tak jako samostatné knihy. Kdo by si chtěl přečíst o vzniku a zajímavostech z tvorby seriálu přečíst více, můžeme ho odkázat na první svazek Encyklopedie komiksu.

Oprostěme se tedy od neustálé tendence srovnávat. Strážci mají v komiksové světě své místo a nelze jim ho upřít. Podobně jako další příhody chlapců a dívek v určité době (nelze zapomenout ani na Mimozemšťany či 13. ze Staré čtvrti) bavily rozhodně desetitisíce dětí i dospělých (vždyť ABC v té době vycházelo v několikasettisícovém nákladu) a v mnohých případech byli Strážci i inspirací. Proto je jejich reprint, který vychází v předvečer 50. výročí jejich vzniku, rozhodně zajímavým a zasloužilým počinem.

komiks Strážci Vlastislav Toman (spisovatel) recenze