Nejstarší české letiště překvapivě nehledejte v Praze. Úplně prvním místem na území Česka, odkud mohly startovat dobové letouny, byla totiž západočeská metropole. Nejstarším letištěm je dnes již zaniklé letiště Plzeň - Bory.
Letiště Plzeň-Bory bylo zbudováno už v roce 1910. Vhodným místem pro přistávání a odlétání prvních letadel bylo tamní vojenské cvičiště. A úplně první vzlet v okolí Plzně proběhl 15. května 1910, nikoliv však přímo na borském letišti, ale na nedaleké dostihové dráze v Malesicích. Provedl ho Francouz Jullerot s letounem značky Farman. Přesně o měsíc dřív v dubnu vznikl právě borský aerodrom. Vzlet francouzského letce byl teprve třetím vzletem na území českého království.
Dnes se na místě nachází průmyslová zóna Borské pole. Pokud byste tak chtěly vidět stopy po historickém letišti, máte smůlu. Z komplexu se dochovalo jen pár budov - některé stále chátrají, jiné se proměnily ve skladiště. Milovníci letectví ale mohou stále obdivovat betonový kryt na letecké palivo, u nějž se dnes nachází autobusová točna.
Letiště přežilo první světovou válku takřka bez újmy, v roce 1919 tam vzlétl poprvé letoun české výroby. Jednalo se o letadlo Bohemia B-5. Ve třicátých letech v areálu působila Masarykova letecká liga Plzeň. Borské letiště byla de facto tři letiště v jednom - kromě původního smíšeného také vojenské z roku 1937 a k tomu ještě letiště aeroklubu. Vojenské letiště z roku 1937 plně dovybavili až Němci za druhé světové války, využívala ho německá Lufttwaffe. Přistávaly na něm v roce 1945 i letouny osvobozeneckých sil, letiště tak bylo nejvýchodnějším letištěm, na kterém operovali Američané. Letiště disponovalo dřevěnými startovišti pro větroně, startovalo se pomocí gumových lan. Místní aeroklub pak letiště využíval i po válce, v roce 1948 ho však kvůli nevyhovujícím podmínkám nepoužíval. Až od roku 1960 jej používaly vrtulníky československé armády (stroje Mil Mi-l, Mi-4, i Mi-17 a Mi-24).
Na starém borském letišti působili po válce zejména plachtaři spolu s motoráři. Stíhačky typu Messerschmidt nebo Mosquit ale na plachtařském letišti jen těžko startovaly, nové plachtařské letiště tak bylo následně vybudováno na zcela opačné straně města. Toto letiště nese název Letkov, staré borské letiště bylo vyřazeno z provozu v šedesátých letech minulého století, aeroklub se přemístil do vojenského letiště Bory. Toto vojenské letiště bylo zrušeno až v roce 1995. Na letišti nejdéle působil 45. dělostřelecký průzkumný letecký pluk Jabůrci. Po válce zde vnikla Letištní peruť 6, která byla reorganizovaná na 6. letištní prapor.
Jedním z klenotů, který na místě zbyl, je bývalá budova pro členské schůze pro členy aeroklubu. Dnes v ní sídlí hospoda U darebáka, kterou mají v oblibě zejména plzeňští studenti.
V roce 1991 se borské letiště stalo místem posledního nástupu útvarů, které tam působily. Došlo k němu 20. září, vojenští letci na sobě měli slavnostní modré uniformy, diváci mohli obdivovat vojenskou techniku. V podstatě šlo o rozlučku 11. vrtulníkového pluku a jeho zabezpečujících útvarů s borským letištěm. V roce 2003 byla uprostřed areálu stále patrná přistávací dráha.
Související
Německá letiště budou cestující testovat na koronavirus, nákaza se opět šíří rychleji
Koronavirová krize dopadá na britská letiště, o práci může přijít až 20 tisíc lidí
Letiště obecně , Plzeň , historie , letadla, letectví
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Politico: Svět má nového vítěze v boji s extrémním počasím. Překvapivě jím není západní země
před 2 hodinami
Zatykač na Blízkém východě moc nezmění. Netanjahu ví, že po válce jeho kariéra může skončit, říká Salem
před 2 hodinami
Riziko chyby je vysoké. Rétorika Kremlu připouští jadernou válku, varuje analýza
před 2 hodinami
Nemocnice v Pásmu Gazy jsou před zhroucením. O víkendu hrozí kompletní kolaps zdravotnického systému
před 3 hodinami
Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu Orešnik. Hromadná produkce nehrozí, myslí si expert
před 3 hodinami
Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?
před 3 hodinami
Do napjaté situace si přisadil i Kim Čong-un: Svět míří k ničivé termonukleární válce
před 3 hodinami
Víte, jaký program dokáže ušetřit práci každému podnikateli? Online fakturace
před 4 hodinami
Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování
před 4 hodinami
Tragický konec pátrání po miminku ve Vídni. Policie podezřívá matku
před 5 hodinami
Situace je nejhorší od začátku války. Evropa znepokojená, Moskva hrozí, Číňané vyzývají ke klidu
před 5 hodinami
USA zavádí nové sankce. Destabilizují Rusko, citelně se ale dotknou Evropy
před 5 hodinami
Británie stupňuje rétoriku: Pokud dnes Putin napadne východní Evropu, jsme připraveni na válku
před 6 hodinami
Orbán chce pozvat Netanjahua do Maďarska. Slibuje, že ho nezatkne
před 6 hodinami
Diplomat prozradil, proč Putin eskaluje konflikt na Ukrajině. Kreml sdělil důvod odpálení rakety
před 7 hodinami
Změny počasí mění svět k nepoznání. O domov už přišly desítky milionů lidí
před 7 hodinami
Co má KLDR ze spojenectví s Ruskem? Novináři odhalili, jak se Putin odměnil za vojáky na Ukrajině
před 8 hodinami
Kvůli ruskému útoku balistickou raketou se Kyjev sejde se zástupci NATO
před 8 hodinami
Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu
před 8 hodinami
BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí
Tento týden Kreml obvinil „kolektivní Západ“ z eskalace války na Ukrajině. Přesto téměř tři roky trvající konflikt jasně ukazují, že právě Vladimir Putin považuje eskalaci za klíčový nástroj pro dosažení svých cílů. Ať už jde o úplnou kontrolu nad Ukrajinou, nebo alespoň o uzavření míru na ruských podmínkách, eskalace zůstává ústřední strategií jeho vedení války. Uvedl to server BBC.
Zdroj: Libor Novák