Holocaust dodnes představuje velké dilema pro filozofické a teologické myšlení. Jestliže je Bůh dobrý, jak mohl dopustit takové utrpení? Mezi Židy existují na tuto otázku rozmanité odpovědi.
Během svého hrozivého pobytu v Osvětimi se trojice židovských rabínů rozhodla postavit Boha před soud za dopuštění utrpení, kterého byli vystavěni Židé během holocaustu. Podle Elieho Wiesela, židovský myslitele a svědka události, Bůh nebyl přímo shledán vinným, ale byl shledán dlužníkem Židů.
Tato příhoda bývá často citována jako doklad toho, že holocaust vedl k naprosté proměně židovského myšlení. Že existuje židovská víra „před“ Osvětimí a „ po Osvětimi“, jak zní titul knihy hlavního zastánce tohoto přístupu a předního hlasu „teologie holocaustu“, rabína Richarda Rubensteina. Podle Rubensteina Osvětim dokázala, že Bůh není a že Židé s ním nemají žádnou zvláštní smlouvu, zaručujícím jím spasení.
Wiesel, hlavní propagátor termínu holocaust, nahlížel holocaust z jiné perspektivy. Považoval jej za mystickou a naprosto neuchopitelnou záležitost, které nerozumí ani přeživší. Osvětim byla pro něj výronem naprostého zla, „nočního království“, totálně cizího světa nacházejícího se mimo historii i mimo lidské vědomí.
Podle kritiků však tímto způsobem Wiesel podlomil historické pozadí holocaustu a jeho návaznost na dějiny pronásledování Židů. Podle nich Wiesel vykresluje holocaust jako něco, co už se stalo a nemůže se opakovat a z čeho se nelze poučit pro budoucnost.
Biblické obrazy
Zatímco Rubenstein a Wiesel se na holocaust dívají z filozofického pohledu, řada židovských proudů se jej pokouší interpretovat na základě biblických textů a z náboženského hlediska. Podle jedné teorie byl holocaust dalším projevem nespokojenosti Boha s jeho vyvoleným lidem a trestem za jeho hříchy. Za jaký hřích byli židé potrestáni, se liší. Podle některých židovských učenců to byl za odklon od ortodoxního k liberálnímu židovství, podle jiných byla důvodem sionistické snažení se o návrat do Svaté země předtím, než k tomu nastal Bohem stanovený čas. Některé přístupy daný hřích vůbec nespecifikují.
Podle jiných teologických přístupů Židé se během holocaustu stali Izáky, nevinnými osobami obětovanými Bohu pro zkoušku židovské víry. Jiným biblickým modelem je Jób, soužený utrpením jako zkouškou toho, zda věří v existenci Boha, v jeho moc a dobrotu.
Liberální rabín Ignaz Maybaum tvrdil, že Židé během holocaustu na sebe vzali úlohu „trpícího služebníka“ z knihy Izajáš a zástupně trpěli za hříchy ostatních lidí (v křesťanské teologie je trpícím služebníkem Ježíš). Maybaum šel dokonce tak daleko, že označoval Hitlera za Božího služebníka, podobně jako byl za Božího služebníka v bibli označen babylónský král Nebukadnesar II., odpovědný za zničení Jeruzalémského chrámu a odvlečení Židů z Palestiny. Maybaum argumentoval, že služba těchto krutovládců Bohu spočívala v tom, že se stali symboly zla, které musí lidstvo odmítnout.
Výpovědi přeživších odhalují, že mezi nimi existuje podobně rozmanité postoje jako mezi židovskými teology a filozofy. Někteří dále pokračovali ve víře s tím, že Boží cesty jsou nevyzpytatelné. Jiní přestali věřit s tím, že pokud Bůh mohl činit zázraky v Egyptě a Izraeli, není důvod, aby je neučinil k záchraně svého lidu během holocaustu.
Podle jednoho židovského příběhu se na tento rozpor ptali chasidského rabína, který během holocaustu ztratil ženu a 11 dětí. Rabi odvětil, že skutečnost, že Židé holocaust přežili a stále věří, je největším zázrakem ze všech.
Související
Lavrov obvinil Izrael z „oslavování nacismu“, a dostal ráznou odpověď
Pavel byl jako teprve druhý prezident na pietě v Letech. V soužití s Romy vidí rezervy
holocaust , židé , Bůh , Osvětim , Adolf Hitler
Aktuálně se děje
před 18 minutami
Diplomat prozradil, proč Putin eskaluje konflikt na Ukrajině. Kreml sdělil důvod odpálení rakety
před 40 minutami
Změny počasí mění svět k nepoznání. O domov už přišly desítky milionů lidí
před 55 minutami
Co má KLDR ze spojenectví s Ruskem? Novináři odhalili, jak se Putin odměnil za vojáky na Ukrajině
před 1 hodinou
Kvůli ruskému útoku balistickou raketou se Kyjev sejde se zástupci NATO
před 1 hodinou
Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu
před 2 hodinami
BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí
před 2 hodinami
Využití balistické rakety neodpovídá průběhu války. Hrozba jadernou zbraní je přehnaná, říká pro EZ Robinson
před 2 hodinami
Hypersonická zbraň nové generace? Naše raketa dosahuje rychlosti Mach 10, prohlásil Putin
před 3 hodinami
Ruský útok na Ukrajině už se nelíbí ani Číně
před 3 hodinami
Vlak vykolejil v České Třebové. Provoz je omezen, spoje nabírají zpoždění
před 4 hodinami
Rusko informovalo USA o odpalu balistické rakety. Přesto svět vrhlo do nové éry
před 5 hodinami
Počasí pod vlivem Caetana. Česko čeká první výrazná sněhová situace
včera
Rodinný konflikt v Plzni skončil vraždou a pokusem o další. Případ není uzavřen
včera
ANO válcuje českou politiku i podle dalšího průzkumu. Sahá po vlastní většině
včera
Obrana proti balistickým střelám je extrémně obtížná. Rusko se snaží Západ zastrašit, říká Drmola
včera
Putin přiznal, že Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu. Válka se mění v globální konflikt, varoval
včera
Mír, ale za jakou cenu? Ukrajinci, kteří utekli ze země, promluvili
včera
Klimatická dohoda padla. Summit COP29 přinesl jen zklamání a hořkou pachuť
včera
Vadí vám Trump? Prodáme vám dům za dolar, vyzývá italská vesnice Američany
včera
Útok balistickou střelou na Ukrajině: Západ zpochybnil použití ICBM, internetem kolují nové záběry
Ve čtvrtek ráno Ukrajina obvinila Rusko z útoku mezikontinentální balistickou střelou (ICBM) na východoukrajinské město Dnipro. Toto tvrzení však zpochybnil západní činitel, který uvedl, že použitá střela byla balistická, ale nešlo o ICBM. Moskva se k těmto obviněním odmítla vyjádřit.
Zdroj: Libor Novák