Holocaust dodnes představuje velké dilema pro filozofické a teologické myšlení. Jestliže je Bůh dobrý, jak mohl dopustit takové utrpení? Mezi Židy existují na tuto otázku rozmanité odpovědi.
Během svého hrozivého pobytu v Osvětimi se trojice židovských rabínů rozhodla postavit Boha před soud za dopuštění utrpení, kterého byli vystavěni Židé během holocaustu. Podle Elieho Wiesela, židovský myslitele a svědka události, Bůh nebyl přímo shledán vinným, ale byl shledán dlužníkem Židů.
Tato příhoda bývá často citována jako doklad toho, že holocaust vedl k naprosté proměně židovského myšlení. Že existuje židovská víra „před“ Osvětimí a „ po Osvětimi“, jak zní titul knihy hlavního zastánce tohoto přístupu a předního hlasu „teologie holocaustu“, rabína Richarda Rubensteina. Podle Rubensteina Osvětim dokázala, že Bůh není a že Židé s ním nemají žádnou zvláštní smlouvu, zaručujícím jím spasení.
Wiesel, hlavní propagátor termínu holocaust, nahlížel holocaust z jiné perspektivy. Považoval jej za mystickou a naprosto neuchopitelnou záležitost, které nerozumí ani přeživší. Osvětim byla pro něj výronem naprostého zla, „nočního království“, totálně cizího světa nacházejícího se mimo historii i mimo lidské vědomí.
Podle kritiků však tímto způsobem Wiesel podlomil historické pozadí holocaustu a jeho návaznost na dějiny pronásledování Židů. Podle nich Wiesel vykresluje holocaust jako něco, co už se stalo a nemůže se opakovat a z čeho se nelze poučit pro budoucnost.
Biblické obrazy
Zatímco Rubenstein a Wiesel se na holocaust dívají z filozofického pohledu, řada židovských proudů se jej pokouší interpretovat na základě biblických textů a z náboženského hlediska. Podle jedné teorie byl holocaust dalším projevem nespokojenosti Boha s jeho vyvoleným lidem a trestem za jeho hříchy. Za jaký hřích byli židé potrestáni, se liší. Podle některých židovských učenců to byl za odklon od ortodoxního k liberálnímu židovství, podle jiných byla důvodem sionistické snažení se o návrat do Svaté země předtím, než k tomu nastal Bohem stanovený čas. Některé přístupy daný hřích vůbec nespecifikují.
Podle jiných teologických přístupů Židé se během holocaustu stali Izáky, nevinnými osobami obětovanými Bohu pro zkoušku židovské víry. Jiným biblickým modelem je Jób, soužený utrpením jako zkouškou toho, zda věří v existenci Boha, v jeho moc a dobrotu.
Liberální rabín Ignaz Maybaum tvrdil, že Židé během holocaustu na sebe vzali úlohu „trpícího služebníka“ z knihy Izajáš a zástupně trpěli za hříchy ostatních lidí (v křesťanské teologie je trpícím služebníkem Ježíš). Maybaum šel dokonce tak daleko, že označoval Hitlera za Božího služebníka, podobně jako byl za Božího služebníka v bibli označen babylónský král Nebukadnesar II., odpovědný za zničení Jeruzalémského chrámu a odvlečení Židů z Palestiny. Maybaum argumentoval, že služba těchto krutovládců Bohu spočívala v tom, že se stali symboly zla, které musí lidstvo odmítnout.
Výpovědi přeživších odhalují, že mezi nimi existuje podobně rozmanité postoje jako mezi židovskými teology a filozofy. Někteří dále pokračovali ve víře s tím, že Boží cesty jsou nevyzpytatelné. Jiní přestali věřit s tím, že pokud Bůh mohl činit zázraky v Egyptě a Izraeli, není důvod, aby je neučinil k záchraně svého lidu během holocaustu.
Podle jednoho židovského příběhu se na tento rozpor ptali chasidského rabína, který během holocaustu ztratil ženu a 11 dětí. Rabi odvětil, že skutečnost, že Židé holocaust přežili a stále věří, je největším zázrakem ze všech.
Související
Lavrov obvinil Izrael z „oslavování nacismu“, a dostal ráznou odpověď
Pavel byl jako teprve druhý prezident na pietě v Letech. V soužití s Romy vidí rezervy
holocaust , židé , Bůh , Osvětim , Adolf Hitler
Aktuálně se děje
před 17 minutami
Jaderné zbraně se přesunou na orbitu? Rusko vetovalo rezoluci o zastavení zbrojení ve vesmíru
před 37 minutami
Ministryně Langšádlová se rozhodla podat demisi
před 41 minutami
Masivní bezpečnostní operace, zákaz letadel, vzdušné taxíky. Francie se chystá na olympiádu
před 2 hodinami
Víkendové počasí: Konec zimy a návrat jara. Meteorologové slibují příjemné teploty
Aktualizováno včera
Vláda schválila novelu zákona o zbraních, která reaguje na střelbu na FF UK
včera
Hamás zveřejnil video rukojmí, na důkaz, že přežil zranění ze 7. října
včera
Hamás ukázal jednoho z rukojmích. Izrael je chce v Rafáhu všechny osvobodit
včera
Putinův sluha Lukašenko: Nikdy jsme si nežili tak dobře, jako nyní
včera
Od příští sezóny ponese nejvyšší fotbalová liga jméno sázkovky Chance. Přiteče díky ní čtvrtmiliarda ročně
včera
RECENZE: Papežův zákon o prohnilé církvi stojí i padá na velikášském akademismu
včera
Rusko a Ukrajina si vymění 48 vysídlených děti
včera
Vláda chce urychlit výstavbu OZE, prezidentovi navrhla povýšení šéfa BIS Koudelky.
včera
Tragická Rallye Šumava: Česko sbírá peníze na pohřeb zesnulé Aleny Krejčíkové. Co měla, investovala do auta
včera
Stáj Scuderia Ferrari mění název + FOTO
včera
WHO ocenila přínos očkování v posledních 50 letech. Zachránilo miliony životů
včera
Radovi se snížil trest za rasismus z osmi na tři měsíce. I tak je ale trenér pražské Dukly zklamaný
včera
Šojgu ztrácí vliv v Kremlu? Zatčení jeho náměstka něco signalizuje
Aktualizováno včera
Izrael dá brzy zelenou ofenzivě do Rafáhu. Satelitní snímky odhalily přípravy
včera
Joe Biden učinil rozhodnutí v rámci americké pomoci Ukrajině
včera
V ruském zajetí: Psi žijí lépe. Ztratil jsem jakoukoli naději a vůli žít
Ukrajinský voják přezdívaný „Niemachny“, který strávil 13 měsíců v ruském zajetí, promluvil o tom, co všechno prožil, když padl do zajetí po bojích o Azovstal v Mariupolu. „V kasárnách nás bylo hodně. Byla tam dvě patra a asi půl stovky plus-minus lidí. Spali jsme vlastně na sobě, na podlaze,“ vzpomíná. A dodává hned na začátku „Rusové se snažili přimět Ukrajince střílet do vlastních zajatců.“
Zdroj: Radek Novotný