Ve středověku platilo především právo nepsané. Pravidla se po generacích předávala ústně. Právní zvyklosti byly také ovlivněny křesťanstvím. Pro středověké právo se staly typické mimo jiné tzv. ordály, Boží soudy.
Ordály byly v minulosti oblíbenými důkazními prostředky. Odsouzený byl nějakým způsobem ohrožen na zdraví nebo dokonce na životě. Pokud tuto zkoušku přežil, přísně se posuzovalo, zda je vinným nebo nevinným. Spoléhalo se zkrátka na Boží znamení. Samotné slovo „ordál“ má původ v německém pojmu „urteil“, které se překládá jako rozsudek. Z tohoto německého slova vzniklo i české slovo ortel. Ordálů se uplatňovalo především v případě krádeží, vražd, cizoložství nebo čarodějnictví.
Zpočátku na ordál a jeho průběh dohlížel nějaký církevní představitel. Ten měl za úkol sdělovat Boží vůli. Ve 12. století se ordály postupně přesunuly do kompetence vládců. Církev s tímto iracionálním důkazním prostředkem nechtěla být nadále spojována, protože umírali nevinní lidé. Dohlížející soudci totiž Boží znamení žádným racionálním způsobem neověřovali, například výslechem svědků.
Původ ordálů můžeme hledat již v období starověku. Tehdy se praktikovaly především ordály vodou, a to v případě obvinění z cizoložství nebo z čarodějnictví. Od ordálů se pak ustupovalo od poloviny 12. století. Podstupovaly je však často osoby obviněné z kacířství až do 13. století. Z roku 1212 pochází zpráva papeže Inocence III., ve které štrasburskému biskupovi účast na těchto soudech vyčítal. Tento papež také o tři roky později na IV. Lateránském koncilu učinil ordálům vody a železa přítrž, ovšem pouze v církevních kruzích. Když však přestaly na ordály spoléhat církevní autority, učinili totéž i obyčejní lidé. V některých zemích se ale ordály praktikovaly až do 18. století.
Uplatňovalo se několik způsobů ordálů – ordál vodou, železem či ohněm, křížem, soubojem, losem, šídlem, svící nebo jídlem a pitím.
Ordál vodou je doložen již ze starověké Mezopotámie. Rozlišuje se ordál vodou teplou a ordál vodou studenou. V případě prvně zmíněného byl odsouzený donucen vytáhnout nějaký předmět z horké vody holýma rukama. Takovéto dokazování se mohlo odehrávat i v kostele. Člověk se pochopitelně vždy ošklivě popálil, rozhodující faktor představoval způsob hojení jeho ran. Pokud se zahojily příliš rychle, byl odsouzený zpravidla uznán vinným.
Když byl odsouzený svázaný, měl podstoupit ordál studenou vodou. Takto byl vhozen do vody a ponechán svému osudu. Když klesl pod hladinu, byl uznán nevinným. V opačném případě, tedy když se nepotopil, byl posléze odsouzen. Nutno ovšem zmínit, že člověk se někdy utopil, ať už byl vinný nebo nevinný. Zatímco ordály horkou vodou jsou prokazatelně již starověkého stáří, ordály studenou vodou jsou v Evropě doloženy od 9. století.
Ordál železem (nebo také ohněm) spočíval v kontaktu lidského těla s rozžhaveným železem. Buď se musela odsouzená osoba projít po horkém železe, nebo horký kus svírat po určitou dobu v rukou. Posuzování vinny a nevinny bylo obdobné jako v případě ordálu horkou vodou.
Ordál mohl mít také podobu souboje, kdy se proti sobě postavila dvojice se zbraní v ruce. V tomto případě se věřilo, že Bůh dodá sílu i velmi slabému jedinci, a ten tak může i toho mnohem silnějšího porazit.
V případě ordálu křížem spolu také jistým způsobem dvojice soupeřila. Oba upažili ruce, a tak jejich těla připomínala kříž. Kdo takto vydržel déle, ten byl nevinný. Ordál křížem neměl dlouhého trvání. První zmínky o něm pochází z 8. století, o století později byl však zrušen jako pohrdání církví.
Ordál jídlem a pitím není z českého prostředí doložen. Spočíval v polykání velkého množství jídla nebo pití. Kdo to nedokázal, ten byl uznán vinným. Nebo také zemřel. Ordál pitím byl v moderní době doložen u afrických Masajů, kdy musel odsouzený vypít mléko smíchané s krví dobytka, který měl údajně odcizit. Pokud ho krev neotrávila, byl uznán nevinným.
Postupem času ordály nahradila tortura, tedy známé právo útrpné. Pokud se odsouzený odmítal přiznat, přistupovalo se k mučení, mnohdy velmi krutému. Mučení nešťastník také nemusel přežít. Pokud však zůstal naživu a stále se nepřiznal, bylo to pokládáno za Boží označení jeho nevinny. Princip je tedy obdobný jako v případě ordálů.
Související
Ideologie, nebo velmocenská identita? Nad zdroji zahraniční politiky Moskvy
Století s televizory. První přístroj vynalezl Skot, u nás ho napodobil fyzik
Aktuálně se děje
před 9 minutami
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
před 1 hodinou
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
před 1 hodinou
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
před 2 hodinami
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
před 2 hodinami
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
před 3 hodinami
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
před 4 hodinami
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
před 5 hodinami
Počasí o víkendu: V noci bude mrznout, přes den se citelně oteplí
včera
Pavel v úterý jmenuje Babiše premiérem
včera
Britský expert pro EZ: Globální potravinová bezpečnost bude stabilní, rizikem ale zůstává Putin
včera
Babiš oznámil, že se navždy vzdá Agrofertu
včera
New York Times podává žalobu na Pentagon a Hegsetha
včera
Letadlo se Zelenským pronásledovaly záhadné vojenské drony
včera
Je naprostá iluze věřit, že by Rusko mohlo na Ukrajině prohrát, prohlásil belgický premiér
Aktualizováno včera
Na Hrad dorazil Zůna, Šebestyán a Macinka. Jmenování Turka ministrem není pravděpodobné, řekl Pavel
včera
Macron tajně varoval evropské lídry: Existuje šance, že USA zradí Ukrajinu a Evropu
včera
Amerikou hýbe očkovací kauza: Po vakcíně zemřelo 10 dětí, tvrdí úřady. Důkazy ale nikdo nemá
včera
Král Karel III. pronesl vzácné prohlášení k Ukrajině. Odsoudil Rusko
včera
Zemřel světově proslulý kostýmní výtvarník Theodor Pištěk
včera
Co si myslí Evropané? Bojí se války a Trumpa vnímají jako nepřítele
Téměř polovina Evropanů vnímá Donalda Trumpa jako "nepřítele Evropy". Zhruba stejný počet hodnotí riziko války s Ruskem jako vysoké a více než dvě třetiny se domnívají, že by se jejich země v případě takového konfliktu nedokázala bránit.
Zdroj: Libor Novák