Bludný Holanďan plný krys? Záhada sovětského parníku ještě nemá konec

Někoho možná překvapí, kolik se potuluje po světových oceánech bezprizorních plavidel. Vžil se pro ně termín Bludný Holanďan. Mezi ty nejznámější patří legendární Mary Celeste, ale zdaleka není v historii námořní plavby jedinou.

Herečka Ljubov Petrovna Orlova (Любо́вь Петро́вна Орло́в) byla jednou z prvních známých hereckých hvězd a podle některých pramenů dokonce oblíbenkyně Josifa Stalina. Její slávu ji dokonce předpovídal legendární Fjodor Šaljapin, a to v době, kdy jí bylo sedm let. Svůj poslední film Skřivánek a Lyra (Cкворец и Лира) natočila dva roky před svou smrtí v roce 1975. O rok později byla na její počest pojmenována loď třídy Marija Jermolova (nebo též projekt 1454).

Arktická výletní loď Ljubov Orlova o výtlaku 4521 BRT nebyla žádnou obří lodí na bázi Titanicu nebo pozdějších kolosů Normandie, Queen Mary či Queen Elizabeth. Protože se počítalo s její plavbou v oblasti častého výskytu ledových ploch, byl její trup upraven podle finsko-švédské specifikace L1. Postavila ji jugoslávská Titova loděnice Uljanik plovidba v Pule společně s dalšími šesti plavidly, která většinou nesla jména ruských umělkyň.

Loď provozovala Dálněvýchodní námořní společnost (Дальневосточное морское пароходство), dnešní FESCO Transportation Company, která i v dobách Sovětského svazu sídlila ve Vladivostoku. Její služba trvala až do roku 1999, kdy se jí FESCO rozhodlo podrobit důkladné rekonstrukci a najímat jako charterové plavidlo. Nejdřív plula pod vlajkou Marine Expeditions, poté si ji najímala společnost Quark Expeditions k cestám do Antarktidy, Cruise North Expeditions zase do Arktidy.

Začátek konce

Kritické problémy začaly pro Ljubov Orlovu v roce 2006. psal se 27. listopad a loď u Deception Island (Jižní Shetlandy) najela na podmořskou skálu. Nebyla schopná se vlastními silami vyprostit, takže musela počkat na španělský ledoborec Las Palmas, který loď uvolnil z nedobrovolného vězení. Ljubov Orlova poté vlastním pohonem doplula do cíle své plavby v Ushuaia na Sierra del Fuego (Ohňová země).

Od té doby se dalo říci, že se parníku lepila smůla na kormidlo. Několik dalších plánovaných plaveb kvůli zhoršujícímu se technickému stavu bylo zrušeno, takže nakonec skončila Ljubov Orlova v kanadském přístavu St. John’s na New Foundlandu. Tady byla zadržena kvůli dluhu ze strany Cruise North Expeditions, který se vyšplhal až do výše 251 000 dolarů. Dalším důležitým faktem bylo 51 členů posádky, kterým nebyla po pět měsíců vyplacena mzda. Takže od září 2010 až do února 2012 byla Ljubov Orlova držena v docích, poté byla provedena nucená dražba lodi. Nakonec ji za 275 000 $ získal podnikatel Reza Shoeybi, majitel firmy Neptune International Shipping. Hodlal ji dopravit do Dominikánské republiky a tam prodat do šrotu – odhadem za ní hodlal utržit až 800 000 dolarů.

Nedbalost? Záměr? Náhoda?

Problém byl v tom, že plavidlo po 18 měsíců trčelo v přístavu a nikdo na něm nic nedělal. Přístavní dělníci prohlásili, že Ljubov Orlova byla v tak dezolátním stavu, že by transport nevydržela. Proto byly chvatně provedeny úpravy a na scéně se objevil tažný remorkér Charlene Hunt (výtlak 157 BRT) společnosti Hunt  Marine. Z přístavu vytáhl loď 27. ledna 2013, ovšem po dni vlečení se zpřetrhala lana a veškeré pokusy o jejich znovunavázání selhaly. Zabránilo v tom značně rozbouřené moře, třímetrové vlny a vichr o síle 35 km/h. Zhroucený Shoeybi prohlásil, že ho tato událost zruinovala, protože přišel o dvanáctileté úspory.

Loď se nacházela v kanadských vodách a společnost Husky Energy pověřila zásobovací loď Atlantic Hawk, aby držela Ljubov pod kontrolou. Plavidlo totiž mířilo k jihovýchodnímu konci poloostrova Avalon a stávalo se hrozbou pro ropné plošiny. Atlantic Hawk se k Ljubov přiblížil 31. ledna 2013, ale spokojil se jenom s tím, že volně plující loď sledoval.

Na začátku února překonala Ljubov Orlova hranici mezinárodních vod a Kanadu přestala zajímat. Společnost Trasportation Canada uvedla, že nemá důvod dále plavidlo sledovat, protože pro vrtné plošiny, jejich personál nebo mořskou dopravu nepředstavuje nebezpečí, navíc by za ní měl i nadále zodpovídat vlastník, v tomto případě Reza Shoeybi nebo jeho společnost. Dne 4. února 2013 byla vydána zpráva, že se loď nachází asi 250 námořních mil od St. John’s (zhruba 50 mil od hranice kanadských vod).

Loď se mohla vydat kamkoli od norských osad až po africké pobřeží. Ještě dvakrát byl zachycen její signál, 23. února nějakých 1300 mil od irského pobřeží. O pět dní později už se o její přítomnosti zmínila média na Islandu a v Irsku. Současně vyslala National Geospatial-Intelligence Agency varování pro menší plavidla o přítomnosti velké lodi.

Pod vodou nebo na vodě?

Existuje zařízení EPIRB (Emergency Position-Indicating Radio Beacon), které dle mezinárodního práva musí být nainstalováno na každém záchranném člunu. Při jeho spuštění na vodu vyšle paprsek, který spolehlivě udá GPS plavidla. Aktivace EPIRB může proběhnout jak manuálně, tak automaticky. A právě takový signál byl zachycen 700 mil od irského pobřeží Kerry. Podle něj by v případě Ljubov Orlove mohlo dojít k takové situaci, že se dostala pod vodu, jenže 13. března se objevil další signál a z jiného místa. A záhada byla na světě.

Záležitosti se chopily britské bulvární deníky The Sun a Daily Mirror a spustily kampaň, děsící obyvatele Království před zmutovanými krysami z paluby Ljubov. Přitom nikdo neměl důkaz, že se něco takového na lodi odehrává, pouze hlášku jistého belgického dobrodruha Pima de Rhoodese, který se hodlal na palubu lodi dostat. Pokud by ji nalezl, hodlal její útroby nacpat jedem, ale Ljubov vůbec nenašel. Na místě posledního výskytu lodi bylo pusto, takže i když se poté psalo o jejím potopení, nebylo možné to tvrdit s jistotou. Jak uvedla ekologická organizace Robin de Bois, rizika jsou velmi vážná: „V případě kolize, potopení nebo havárie se z lodi uvolní palivo, jiné toxické látky, azbest, rtuť a další nerozložitelný plovoucí odpad.“ Šéf irské pobřežní hlídky Chris Reynolds byl podstatně střízlivější. „Za posledních pár měsíců jsme zaregistrovali pár velkých bouří. Jenže ne dost velkých na to, aby dokázaly tak velké plavidlo potopit. Je třeba zachovat opatrnost.“

Jak je to s těmi krysami

Důkaz, že by se na palubě vyskytovaly agresivní hlodavci, tedy neexistuje, ale také nejde jednoznačně tvrdit, že jde pouze o bulvární nesmysl. Odborníci nevylučují, že by taková situace mohla nastat. Krysy v podpalubí jsou tradičním námořním jevem a není důvod předpokládat, že Ljubov Orlova by měla být výjimkou. Když se parník nacházel rok a tři čtvrti v přístavu St. John’s a kanadská vláda rokovala o jejím dalším osudu, nesměl nikdo z lodi nic odnést, a to ani zboží podléhající rychlé zkáze. Tedy ideální prostředí pro inkriminované hlodavce.

Jak uvádějí odborníci i námořníci, krysy dokáží přežít i za těžkých podmínek. Ovšem po roce, pokud není loď zásobována, nutně dojde k boji o přežití – silnější zvířata začnou útočit a požírat slabší jedince.

Na první pohled by se mohlo zdát, že stačí do určité oblasti vyslat pátrací týmy, ale s ohledem na obrovskou plochu oceánu to není vůbec jednoduché. Navíc opravdu neexistují indicie, kde by se parník mohl nacházet, protože v posledních místech indikovaných EPIRB se nic nenašlo. Čtyři roky po posledním výskytu Ljubov Orlove tedy nemůžeme s určitostí říci, že se loď potopila. Ovšem stejně tak nejsou k dispozici důkazy, že tento novodobý Bludný Holanďan brázdí nadále vody Atlantického oceánu.

Související

Opuštěná loď duchů plná krys se blíží ke břehům Velké Británie

Loď duchů plná nakažených krys míří k břehům Velké Británie

Londýn - Loď duchů - bývalá sovětská výletní loď Ljubov Orlova - podle všeho míří ke břehům Velké Británie. Víc než rok o tomto stometrovém plavidle nikdo nic neví. Je volně unášeno Atlantikem. Na palubě jsou prý jediní pasažéři - nakažené krysy. To Britům, a nejen jim, nahání strach.

Více souvisejících

Loď Ljubov Orlova Atlantický oceán Krysy Námořnictvo

Aktuálně se děje

před 30 minutami

Ilustrační foto

Svět se vzpamatovává z Trumpa. Akciové trhy dnes výrazně posílily

Akciové trhy po celém světě dnes výrazně posílily. Důvodem je naděje, že některé země se dokážou dohodnout s administrativou prezidenta Donalda Trumpa na odvrácení nově zaváděných cel. Tento optimismus přišel po výrazných růstech v Asii a odráží se i na trzích v Evropě a USA.

před 2 hodinami

před 2 hodinami

Ursula von der Layenová na Summitu skupiny G7 v Hirošimě, Japonsku, 19.–21. května 2023

Evropa se spojuje s Čínou proti Trumpovi. Hledá cestu z obchodní krize

Evropská unie se obrátila na Peking s prosbou o spolupráci při sledování přílivu čínského zboží na evropský trh, který hrozí po nových krocích Donalda Trumpa v oblasti celních tarifů, uvedl server Politico. Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyen v úterý hovořila s čínským premiérem Li Čchiangem o vytvoření mechanismu, který by monitoroval možné přesměrování obchodu z USA do Evropy.

před 3 hodinami

před 3 hodinami

Šárka Shoup

Trumpovy kroky jako série nepromyšlených gest? Je za tím ale něco víc, říká pro EZ Shoup o amerických clech

Výkonná ředitelka Institutu pro politiku a společnost Šárka Shoup v exkluzivním rozhovoru pro EuroZprávy.cz popsala, na co americký prezident Donald Trump může cílit vysokými celními tarify, které uvalil na dovoz z téměř celého světa. Primárním cílem je zřejmě Čína. „Záměrně šel cestou plošného zacílení, aby Čína nemohla jednoduše reagovat protiopatřením. Je to chytrá, i když velmi tvrdá strategie. Otázkou ale zůstává, co to udělá s důvěrou partnerů i s globální ekonomikou,“ nastínila.

před 3 hodinami

Donald Trump

"EU vznikla, aby poškodila USA." Trumpova cla mohou způsobit ekonomický krach, varuje analýza

Americký prezident Donald Trump dál neustupuje v otázce cel a jeho tvrdý přístup může vést k dramatickým dopadům na světovou ekonomiku i domácí trh. Přestože trhy v pondělí nezažily takové propady jako v minulém týdnu, Trump nadále hrozí zvýšením cel na čínské zboží až na více než 100 %. To by znamenalo prudké zdražení produktů jako jsou iPhony, počítače či hračky. 

před 5 hodinami

Štěňata pravlka obrovského

Vědci oživili 12 tisíc let vyhynulého pravlka. Teď jdou na mamuty

Americká biotechnologická společnost Colossal Biosciences oznámila, že úspěšně vytvořila tři štěňata takzvaného pravlka obrovského, druhu, který vyhynul před zhruba 12 500 lety. Jedná se o vůbec první případ "de-extinkce", tedy obnovení vyhynulého zvířete, uvedla podle CNN firma se sídlem v Dallasu.

před 6 hodinami

Ilustrační foto

Trump odmítnul bezcelní dohodu s EU. Japonsko si vyjednalo přednostní přístup

Evropské akciové trhy dnes pokračují ve výrazném růstu, který značí možné uklidnění po chaotickém týdnu způsobeném novými cly prezidenta Donalda Trumpa. Britský index FTSE 100 dnes posílil o 2 %, tedy o 153 bodů, a dosáhl hodnoty 7852. Jedná se o významný odraz od jeho nejnižší úrovně za více než rok. Přesto však ztráty způsobené novou vlnou obchodní války nejsou ani zdaleka plně smazány.

před 7 hodinami

Dovoz a vývoz zboží

Budeme bojovat až do konce, vzkazuje Čína. Co to ale znamená? Podle expertů opravdu definitivní konec

Spojené státy se podle vyjádření prezidenta Donalda Trumpa chystají zítra zavést dodatečné clo ve výši 50 % na veškerý čínský dovoz. Pokud k tomuto kroku skutečně dojde, obchodní vztahy mezi dvěma největšími ekonomikami světa se mohou zcela rozpadnout. Celková celní zátěž na čínské zboží by tak přesáhla hranici 100 %, v některých případech by dosáhla až 120 %. Odborníci to označují za konec jakékoli smysluplné výměny zboží mezi Pekingem a Washingtonem.

před 8 hodinami

Ursula von der Leyenová, MSC 2025 | 14. – 16.02.2025

"Bazuka" na Trumpa: EU má v ruce těžký kalibr. Zvažuje, zda ho použít proti USA

Evropská unie se ocitla v dramatickém dilematu. Na jedné straně nabízí Spojeným státům kompromis v podobě nulových cel na průmyslové zboží, na druhé straně drží v ruce těžký kalibr – tzv. Anti-Coercion Instrument, tedy nástroj proti hospodářskému nátlaku, připravený k použití proti americkým službám. Nad hlavami evropských lídrů visí otázka: má Unie odpovědět tvrdě, nebo si ponechat otevřenou cestu k dialogu?

před 9 hodinami

Miami

Američané budou mít hlouběji do kapsy. USA kvůli Trumpovým clům zůstanou osamocené a ekonomicky zpomalené

Obchodní politika prezidenta Donalda Trumpa vyvolává mezi Američany rostoucí obavy. V reakci na uvalení vysokých cel a spekulace o jejich dalším navyšování se mnozí začali předzásobovat – zejména potravinami, jejichž ceny mohou výrazně stoupnout. Jiní se zase rozhodli urychleně pořídit nový vůz, dokud je to ještě cenově výhodné. Hrozba recese ve Spojených státech v příštím roce se podle některých odhadů pohybuje až kolem 30 procent, což posiluje nejistotu mezi spotřebiteli i investory.

před 9 hodinami

před 10 hodinami

Donald Trump

Jak vážná bude obchodní válka? Cla vyděsila i spojence USA, trhliny dostává Trumpova administrativa i podpora

Prezident USA Donald Trump se rozhodl bez zaváhání prosadit novou vlnu cel, a to bez ohledu na rostoucí nervozitu trhů či znepokojení zahraničních vlád. Trhy reagovaly jako na horské dráze — po falešné zprávě o devadesátidenním pozastavení cel došlo ke krátkému vzestupu, jen aby následoval další prudký pád. Konečný výsledek? Akcie uzavřely víceméně beze změn, ale volatilita trhů ukazuje, že investoři zůstávají v nejistotě.

před 11 hodinami

včera

včera

včera

včera

Bayern Mnichov

Konec jedné éry. Legendární Thomas Müller skončí v Bayernu Mnichov

To, o čem se v posledních dnech spekulovalo, už dostalo definitivní razítko. Po sezóně 2024/25 jeden z nejlegendárnějších německých fotbalistů posledních let Thomas Müller opravdu ukončí své dlouholeté spojenectví s Bayernem Mnichov. Potvrdil to sám pětatřicetiletý útočník, který během své kariéry dokázal s Německem v roce 2014 vyhrát titul mistrů světa. Neuvedl už však, kam povedou jeho další kroky. V zákulisí se už ale mluví o jeho možném angažmá v zámořské MLS.

včera

včera

EU pohrozila Američanům odvetou za cla. Chce však vyjednat jiné řešení

Eurokomisař Maroš Šefčovič řekl, že Evropská unie je v úvodní fázi rozhovorů se Spojenými státy americkými ohledně cel. Diskuzi podle něj komplikuje pohled Washingtonu, který je považuje za nápravné opatření. Brusel je připraven již v dubnu přijmout první vlnu protiopatření, dodal Šefčovič. 

Zdroj: Lucie Podzimková

Další zprávy