Nejhorší letecké katastrofy v Česku? Dodnes nikdo neví, co se stalo

Roky 1966 a 1967 byly pro české letectví katastrofální. Odehrály se během nich nejhorší české a československé letecké katastrofy. Všechny mají několik společných znaků, mezi které patří například stejný typ letadla, Iljušin Il-18, ale i fakt, že nikdo dodnes nezjistil, co přesně je zapřičinilo.

Nejhorší letecké neštěstí v historii Československa se stalo jen pár kilometrů od bratislavského letiště. Bulharský Iljušin Il-18 narazil 24. listopadu 1966 v plné rychlosti do svahů Malých Karpat krátce poté, co po neplánovaném mezipřistání ve slovenské metropoli odstartoval na další cestu. Žádný ze 74 cestujících na pravidelné lince ze Sofie do Berlína ani osmi členů posádky neměl šanci nehodu na vrchu zvaném Sakrakopec přežít.

Místo neštěstí leželo v lese, jenom pár kilometrů od bratislavského předměstí Rača, ani to ale nemohlo lidem na palubě pomoci. Naprostá většina z nich totiž zahynula už v okamžiku nárazu, několik málo přeživších pak podlehlo zraněním a následkům požáru ještě před tím, než se nevlídném listopadovém odpoledni dostala na špatně přístupné místo pomoc. "Kromě vétřiesky a traktoru se tam jiná mašina nevydrápala," vzpomínal jeden ze svědků katastrofy.

"V délce bezmála tisíc metrů a šířce 40 až 50 metrů zůstala jen torza stromů, orvané pařezy, stromy vyvrácené z kořenů, dokonale oholené vykřičníky stromů, jež stojí jako svíčky v márnici," popsal sugestivně místo neštěstí slovenský deník Smena. "Oběti katastrofy jsou roztroušené na téměř 250 metrů dlouhém úseku. Všude, kde najdeš sedadlo, úlomek z některého křídla či nějaký kufr, leží nepochybně i nějaká oběť," líčil čtenářům tragédii zpravodaj Rudého práva.

Zatímco následky nehody, při které kromě 45 Bulharů, 16 Maďarů, pěti Čechoslováků a pěti Nemců zemřeli také cestující z Brazílie, Chile, Švýcarska, Velké Británie, Argentiny, Japonska a Hondurasu a Tuniska, byly jasné prakticky ihned, přesné příčiny zůstávají dodnes neznámé. Vyšetřování sice přišlo s několika verzemi, žádnou z nich se ale nepodařilo bezvýhradně potvrdit. I kvůli tomu, že v té době letadla ještě nebyla běžně vybavena takzvanými černými skříňkami.

O nehodě se toho moc neví

Jisté jsou tak jen časové údaje, trasa letu - a samozřejmě místo nehody. Bulharský Il-18 přistál v Bratislavě krátce před polednem, protože v Praze, kde byla plánovaná zastávka, bylo špatné počasí. Později odpoledne se ale meteorologická situace zlepšila, a tak se letoun dvě minuty před půl pátou vydal znovu na cestu. Podle pokynů dispečera měl nejprve letět podél Malých Karpat ve výšce 300 metrů a čekat, než před ním letící Iljušin Il-14 ČSA uvolní místo na obloze.

Bulharští piloti se ale instrukcemi řídili jen chvíli - a poté namířili se strojem přímo proti horskému masívu, který začíná zhruba sedm kilometrů severozápadně od bratislavského letiště. Osm minut po vzletu tak téměř plně obsazený iljušin narazil do svahu Sakrakopce. Během vyšetřování se objevilo několik teorií, od chybného nastavení frekvence radiomajáku posádkou až po vliv špatného počasí, kvůli kterému piloti až do poslední chvíle neviděli, že se řítí přímo proti zemi.

Objevila se také spekulace, že nehoda byla ve skutečnosti atentátem na bulharského generála Ivana Byčarova, jehož jméno je na seznamu obětí. Podle všeho se ale jedná jen o konspirační teorii. Vyšetřovací komise, vedená československými odborníky, ve své závěrečné zprávě uvedla, že "nejpravděpodobnější příčnou bylo nedostatečné zhodnocení terénních a povětrnostních podmínek v okruhu letiště v Bratislavě posádkou letadla a nepřizpůsobení letu těmto podmínkám".

Tragicky skončil i let ČSA 523

havárie letu ČSA 523 se odehrála 5. září 1967 na lince Praha – Shannon (Irsko) – Gander (Kanada) – Havana. Letoun Iljušin Il-18 se zřítil krátce po startu z mezipřistání v Ganderu. Ačkoliv šlo o poměrně nový stroj, měl před odletem z Prahy nalétáno 766 hodin. 

Po mezipřistání v irském Shannonu, kde mechanici do letounu doplnili palivo, odletěl stroj do kanadského Ganderu. Zde přistál přibližně o půlnoci ze 4. na 5. září a mechanici opět natankovali další palivo. Po hodině a půl od přistání letadlo odstartovalo, poté se ale po 30 sekundách letu zřítilo ve vzdálenosti asi 1200 metrů od konce vzletové dráhy. Na palubě se v té době nacházelo 60 cestujících a osm členů posádky.

Přímo při nehodě zemřelo 33 osob, další čtyři zahynuly v nemocnicích v Ganderu, Halifaxu a Montréalu. Nehodu přežilo 32 lidí. Co ji ale způsobilo dnes nebylo zjištěno.

Iljušin měl problémy i o mnoho let později

Další tragická nehoda Iljušinu se odehrála o deset let později,  28. července 1976. Let ČSA č. 001 se zřítil do vody v rekreačním areálu Zlaté piesky v Bratislavě.

Letoun startoval z letiště Praha-Ruzyně v 8:52, cílovým letištěm byla Bratislava-Ivanka po trase Praha-Polná-Brno-Hodonín-Kostolany-Bratislava. Na palubě letounu se nacházelo 69 cestujících, 4 zaměstnanci ČSA, čtyřčlenná posádka a 2 palubní průvodčí, tedy celkem 79 osob.

V 9:29 dostala posádka instrukce k přiblížení a v 9:35 povolení k přistání. To ale přišlo příliš pozdě, letoun se nacházel poměrně vysoko nad sestupovou rovinou a stroj se začal stáčet. Následně minul přistávací plochu a narazil do vody.

Při nárazu se oddělila křídla, trup se rozlomil na dvě části, přední část klesla ke dnu a zadní zůstala plavat na vodě. V letounu přežilo několik zraněných cestujících, kteří nebyli schopni opustit letoun. Měl totiž dveře zanořené pod hladinou. Nakonec přežili katastrofu pouze 3 lidé, 76 jich zahynulo.

Neumíralo se jen v Iljušinu

Let JP 450 se od výše zmíněných vyznačuje jiným typem letadla. 30. října 1975 odstartoval z jugoslávského letoviska Tivat na pražské ruzyňské letiště letoun DC-9 jugoslávské registrace YU-AJO. Na palubě měl 115 cestujících a pětičlennou posádka.

Vše probíhalo i přes špatnou viditelnost a výluku některých letištních navigačních systémů hladce do doby, než šel stroj na přistání. Letadlo narazilo do terénu v prostoru zahrádkářské kolonie nad Sedleckými skalami asi 8,5 km před prahem přistávací dráhy. Stroj dopadl na zem, několikrát se odrazil, a poté se rozpadl. Zahynulo 79 lidí, 41 nehodu přežilo. Co je příčinou nehody se opět nepovedlo přesně zjistit.

Související

Více souvisejících

letadla, letectví Letecké nehody Iljušin Il-18

Aktuálně se děje

před 17 minutami

před 49 minutami

Pražské metro, stanice Staroměstská

Uzavírka Staroměstské se protáhne na měsíc, naznačil Hřib

Všechny informace naznačují, že stanice metra Staroměstská na lince A zůstane uzavřená po celý zbytek července. Vyplývá to i z vyjádření náměstka primátora pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti). Požárem, který vedl k uzavření stanice, se zabývá policie. 

před 1 hodinou

před 2 hodinami

včera

včera

Ilustrační fotografie.

Australanka je vinná z trojnásobné vraždy. Smrtícím prostředkem se staly houby

Erin Pattersonová byla v australském státě Victoria uznána vinnou z trojnásobné vraždy a pokusu o vraždu poté, co svým hostům naservírovala jídlo s jedovatými muchomůrkami. Oběd v Leongathě skončil smrtí tří příbuzných a těžkou otravou čtvrtého. Žena se snažila nahrát svou vlastní otravu, ale lékaři i vyšetřovatelé dospěli k závěru, že šlo o promyšlený čin. Motiv zůstává předmětem dalšího šetření.

včera

včera

Vláda ČR

Vláda zakázala čínské služby ve státní správě. Znovu řešila i páteční blackout

Instituce státní správy nebudou smět využívat produkty čínské společnosti DeepSeek. Vláda ve středu rozhodla o jejich zákazu na doporučení Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB). Kabinet se zabýval také podrobnostmi o průběhu a řešení rozsáhlého výpadku elektrického proudu, k němuž došlo na části území republiky minulý týden v pátek.

včera

včera

SK Slavia Praha, stadion v Edenu

Předsezónní strasti a radosti fotbalové Slavie. Hlásí posily i zranění, zůstane kouč Trpišovský?

Vzhledem k blížícímu se startu nové sezóny tuzemské nejvyšší fotbalové soutěže Chance ligy, jenž je naplánován již na pátek 18. července, se v těchto dnech a týdnech připravují prvoligové kluby na svých soustředěních a úřadující český mistr Slavia Praha není výjimkou. Dosud přivedla mnoho zajímavých posil v čele s Michalem Sadílkem a Japoncem se zkušenostmi z anglické Premier League Daikim Hašiokou. V současnosti však řeší trable s další posilou Dominikem Javorčekem a čile se také mluví o možném odchodu El Hadjiho Malicka Dioufa. Poslední dny pak také o zájmu o služby samotného kouče Jindřicha Trpišovského.

včera

Robert Fico promluvil poprvé od atentátu na svou osobu.

Fico promluvil u soudu, ale nikoliv osobně. Atentátník odmítá doživotí

Druhým dnem a především výpovědí poškozeného ve středu pokračoval proces s atentátníkem na slovenského premiéra Roberta Fica (Smer-SD). Politik se nicméně osobně nedostavil, soud nechal jeho výslech přehrát. Útočník Juraj C. dal prostřednictvím obhájce najevo, že se neztotožňuje s tím, že mu hrozí doživotí. O průběhu procesu informoval deník Pravda. 

včera

včera

Palestina, pásmo Gazy

Izrael chce přesídlit lidi z Gazy do „humanitárního města“. Šlo by zřejmě o válečný zločin

Izrael plánuje výstavbu „humanitárního města“ v Rafahu na jihu pásma Gazy pro statisíce palestinských uprchlíků. Podle ministra obrany Israela Katze má jít o uzavřenou zónu, kterou budou spravovat mezinárodní orgány a Palestinci nebudou moci odejít. Projekt, inspirovaný návrhem amerického prezidenta Donalda Trumpa na přesídlení Palestinců do jiných zemí, čelí ostré kritice. Podle právníka by mohl představovat válečný zločin, proti se postavila i Británie s Katarem.

včera

včera

včera

M142 High Mobility Artillery Rocket System je americký lehký salvový raketomet vyvinutý v 90. letech pro US Army umístěný na podvozku vozidla M1140 z rodiny nákladních transportních vojenských strojů FMTV.

Pravda o americké vojenské pomoci Ukrajině. Má dorazit další, Trump už ji slíbil

Americký prezident Donald Trump oznámil nové zbrojní dodávky pro Ukrajinu, která čelí pokračující ruské agresi. Dodávky ze Spojených států, respektive zbraní americké výroby hrají od počátku invaze klíčovou roli v podpoře Kyjeva – od systémů HIMARS a raket ATACMS přes dělostřeleckou munici až po tanky Abrams a stíhačky F-16. Tyto zbraně významně posílily schopnost Ukrajiny čelit útokům a zasazovat údery hluboko na nepřátelském území.

včera

Alena Schillerová

Schillerová si neúspěch u Ústavního soudu vyložila po svém. Mluví o dobré zprávě

Důchodová reforma, která zvyšuje důchodový věk, zůstává v platnosti i po dnešním rozhodnutí Ústavního soudu. Podle předsedkyně poslaneckého klubu hnutí ANO Aleny Schillerové se ukázalo, že ústavní práva opozice v Česku jsou mimořádně slabě chráněna. Pro ANO, které je favoritem říjnových sněmovních voleb, je to prý svým způsobem dobrá zpráva. 

včera

Prezident Trump, J. D. Vance a Pete Hegseth

Trump údajně hrozil Putinovi, že nechá bombardovat Moskvu. Vyhrožovat měl i Číně

Americký prezident Donald Trump podle nahrávky z loňského fundraisingu v minulosti pohrozil ruskému vůdci Vladimiru Putinovi bombardováním Moskvy, pokud by Rusko napadlo Ukrajinu. USA sice disponují schopností takový útok provést, ale ruská vojenská doktrína připouští jadernou reakci na ohrožení hlavního města. Jakýkoli konvenční úder by tak mohl vést k jaderné eskalaci. Trumpova slova tak zjevně byla především cílenou součástí kampaně před dárci. 

včera

včera

Unijní ostuda: Jen jedna z 27 zemí si splnila úkol. Šlo přitom o klima

Třicátého června byl poslední den pro předložení plánů, jak učinit transformaci energetiky na obnovitelné zdroje dostupnou. Žádná ze zemí, vyjma Švédska, však termín nestihla. Panuje tak riziko ohrožení vyplácení finančních prostředků, sankce za opožděné plány ovšem nehrozí.

Zdroj: Tereza Marešová

Další zprávy